Siis apua! Romaninaisen hameraha
http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=5&news_id=200916806425&comAct=em…
Oletteko te kaikki muut tienneet, että romaninainen saa joka toinen vuosi 350-500e toimeentulotukea hameen ostamista varten? Tämä on jokin lakisääteinen juttu.
Kommentit (63)
Ootteko te kaikki jotain kateellisia sossun asiakkaita?!
Jos joku manne on voittanut vermosta niin sehän vähennetään hamerahoista, niinhän tos artikkelissa lukee. Ja tuki on vain toimeentulotukea saaville manneille. Ja uskokaa tai älkää, ei sitä kaikki saa, vaikkakin suuri osa. Kaikki ei edes käytä sitä kolttua.
Itse tunnen muutamia manneja, jotka tekevät töitä. Yksi on opettaja, yksi terveydenhoitaja, yksi ravintolayrittäjä, kaksi siivoojaa, yksi rakennusmies, yksi veneenrakentaja.
Olen myös sovittanut romanimekkoa, kun aikanaan yksi miehen sukulainen oli naimisissa romaninaisen kanssa. Siellä ei ollut mitään salataskuja eikä muita systeemejä hyvänen aika. Mekko painoi 13 kg. Se selittää hintaakin jo. Ja kauhean kalliita ne materiaalit.
Ja mä tunnen monta töissäkäyvää romania. Jotkut maksaa jotain verojaki, ainaki osasta tuloistaan. :D
- saunaa ei ole ja sauna on se, joka tekee suomalaisen. Voisiko valtio kustantaa minulle tanne saunan?
- suomalaiskansalliset ruuat kuten HK:n Sininen, Salmiakki, Salmiakkikossu ja perus-kossu puuttuvat ruokavaliostasin. Eiko talle saisi jotain tukea? Voisin levittaa suomalaista gourmet-kulttuuria myos naapurustoon.
- ei nay suomalaiset tv-ohjelmat (maarajoite, ei nay Suomen rajojen ulkopuolella) ja en nae uutuuselokuvia. Eiko minua voisi lennattaa elokuvien ensi-iltaan ja saada niita telkkariohjelmia nakymaan taalla?
Ai, mutta talla logiikalla mun kai pitaisi pyytaa naita palveluja takalaiselta sosiaalitoimelta. Arvatkaas mita, naurausivat mut pihalle ja sanoisivat, etta mene takaisin sinne mista tulitkin jos et voi ilman olla tai saa itse hankittua.
Minä en ole nähnyt enkä kuullut tuollaisesta ilmiöstä koskaan. Olen ikäni asunut paikkakunnalla jossa on paljon mustalaisia. Kukaan mustalainen ei tiettävästi ole suorittanut peruskouluaan loppuun, eikä yksikään ole tehnyt päivääkään työtä.
Ihme juttu. Mutta kaipa ne muutkin köyhät saa apua vaatteita varten.
Muilla vaatehankinnat sisältyy perusosaan. Joten ei ole reilua, sillä romaninaisethan eivät muita vaatteita (paitsi tietty alusvaatteita) käytä, joten on epäoikeudenmukaista että heidän vaatetuksensa maksetaan, muiden ttt-asiakkaiden ei.
Ihme juttu. Mutta kaipa ne muutkin köyhät saa apua vaatteita varten.
Muilla vaatehankinnat sisältyy perusosaan. Joten ei ole reilua, sillä romaninaisethan eivät muita vaatteita (paitsi tietty alusvaatteita) käytä, joten on epäoikeudenmukaista että heidän vaatetuksensa maksetaan, muiden ttt-asiakkaiden ei.
"Missähän asut kun täällä saa ostaa vapaasti silmälasit kunan pysyvät annetun tuen sisällä."
Asun Jyväskylässä. Täällä kunta osoittaa kaksi halpisliikettä, mistä valita. Molemmissa surkea valikoima surkeita silmälaseja.
antoi maksusitoumuksen Instrumentariumille (niillä oli ttt-asiakkaille oma valikoima halpislaseja) KAUPUNGIN puolelle. Sen sijaan oman kylän optikko, josta saimme perhealennuksen vuoksi tyylikkäämmät lasit HALVEMMALLA KUIN INSTRUN HALPISLASIT, sai jäädä nuolemaan näppejään. Tai siis ei saanut, kun lainattiin silmälasirahat muualta ja makseltiin niitä sit 10e/kk takaisin...
sekin on lakisääteinen juttu.Kun Köyhien lapset ei saa olla huonommassa asemassa kuin muut,ettei tunne olevnsa syrjittyjä.Se kun on nykyään tasaarvoo.
ajatelleeksi että jos menis töihin niin vois ostaa semmosen hameen kuin itte haluaa.
Tämä on ihan minusta asiallinen kysymys mutta tunteeko kukaan tai tietääkö romania joka on jossain töissä? Ihan siis 100% romania. Tässähän ketjussa pidetään selviönä etteivät romanit ole missään töissä vaan sosiaalitukien varassa.
Tyttär Pankissa 3v Pojat Ison yrityksen johto tehtävissä. ÄITI ompeli aikoinaan Hameita ja puseroja mustalais rouville.Mies piti metalli kierätys liikettä.Nyt kai jo edes menny.
olisi hyvä, jos niitä vaadittaisiin ensin esittelemään se hame sossulle, eli siellä tarkistettaisiin, että hameessa ei ole mitään ylimääräisiä taskuja yms.
Sit kun hame olisi hyväksytetty, saisi rahan.
Vaan alus hameessa ja alus esiliinassa D :D :D on mahdolliset tasku,hameeseen menee noin 8-11 m samettia. Jos ette satu tietään.
Ei ole todellista!
En siis todellakaan tiennyt tätä.
"Oletteko te kaikki muut tienneet, että romaninainen saa joka toinen vuosi 350-500e toimeentulotukea hameen ostamista varten? Tämä on jokin lakisääteinen juttu."
Olen tiennyt. Mitä sitten? Minusta tuo hameraha kuuluu heille. Meidän perhe sai elämiseen tälle kuulle 500 euroa sossusta! Voitteko kuvitella?! Eikä olla romaneja eikä maahanmuuttajia.
Yhtälailla suomalainen valkonaama voisi marssia sossuun ja vaatia kansallispukua. Mutta kappas; toimeentulotuesta pitää ne vaatteetkin kustantaa ihan itse eikä mitään tipu.
t. perheelliselle alle 350€/kk stadissa
"Oletteko te kaikki muut tienneet, että romaninainen saa joka toinen vuosi 350-500e toimeentulotukea hameen ostamista varten? Tämä on jokin lakisääteinen juttu."
Olen tiennyt. Mitä sitten? Minusta tuo hameraha kuuluu heille. Meidän perhe sai elämiseen tälle kuulle 500 euroa sossusta! Voitteko kuvitella?! Eikä olla romaneja eikä maahanmuuttajia.
Sait 500€, mutta romaninainen saa sen saman rahan LISÄKSI vielä sen hamerahan. Ei romani saa hame rahaa sossusta jos muuten pystyy itsensä elättämään.
Jos sinä saat sossusta kahdessa vuodessa, sanotaan 12 000€, niin romaninainen saa 12 300 € (vai paljonko se hameraha nyt oli).
uudet pesukoneet, hienot lastenrattaat ja jopa itselle silmälasit jos näkö on huono.
hyvät maksavat törkeän paljon ja halvempia joutuu ostelemaan turhan usein.....Mun kulttuuriin kuuluu tukea tissit!
"Kyllähän pienituloiset yh:t saa uudet pesukoneet, hienot lastenrattaat ja jopa itselle silmälasit jos näkö on huono."
Me on saatu kahdet lastenrattaat sossusta. Se tarkoittaa 120 euroa/lastenratas. Millaiset rattaat sillä summalla sitten saa? Silmälaseihin saa maksusitoumuksen. Silmälasiliikettä ei saa itse valita. Maksusitoumus oikeuttaa vain halppisliikkeen surkeisiin silmälaseihin. Säästän itse silmälasit, vaikka saisin sossusta nuo surkeat lasit. Kerran on ollut sossun maksamat halpislasit. Oli kamalat. Pesukoneen voi saada, jos on perusteet. Edellyttää yleensä sen, ettei talonyhtiössä ole yleisiä pesukoneita, joita voisi käyttää ja että henkilö on pitkäaikainen toimeentulotukiasiakas. Kodinkoneita/huonekaluja ei myönnetä lyhyen aikaa sossussa asioiville.
Nuohan tulevat jokapäiväiseen käyttöön.