TAYS:N SYNNYTYSSALI
Kertokaas kokemattomalle että mitä konkreettista sielä synnytyssalissa on meille vanhemmille? Siis lähinnä keinutuolit ja cd-radiot ym. Ja onko tietoa onko niitä joka huoneessa vai vaan osassa josta sitten siirrellään toiveiden mukaan...
Kommentit (46)
Kaksi olen TAYSissa käynyt synnyttämässä, ja voin lämpimästi suositella. Kyllä siellä on hyvissä käsissä, kivat kätilöt jne.
Tuli vain mieleeni, kun joku mainitsi yhteisestä wc-suihkusta huoneiden välillä... Mä sanoin kätilölle, etten missään tapauksessa halua nähdä istukkaa, iskä sen kai vilkaisikin. Mut sitten menin suihkuun, ni sen viereisen salin synnyttäjän istukka lötkötti siellä sivupöydällä :O. Jälkeenpäin on naurattanut, silloin ehkä ei...
jo viisi senttiä auki ja supistukset tulivat muistaakseni noin 4 minuutin välein. Suoraan synnytyssaliin. Siellä vierähtikin sitten kymmenisen tuntia ennen kuin lapsi oli pihalla. Niistä ekat 6-7 tuntia ehdin kyllä käyttämään kaikenlaisia jumppapalloja, lämpöpusseja, jakkaroita, suihkua ja vaikka mitä. (Ja ehdittiin tutkimaan miehen kanssa kaikki salin laitteet, keskustelemaan ummet ja lammet harjoittelijan kanssa jne. Vasta viimeiset tunnit olin niin puhki, etten enää jaksanut ja pystynyt, vaikka mieluummin olisinkin ollut jalkeillani tai vaikka kontillani lattialla.
Eli synnytykset voivat mennä hyvin eri tavoilla, ei siitä ole mitään haittaa, että selvittää etukäteen mitä synnärillä on saatavilla.
TAYS:n nettisivulla nettivalmennuksen:
http://www.tays.fi/default.aspx?contentid=3839
(Mä en saa tuota just nyt auki, mutta siellä voisi olla.) Lisäksi etsi muitakin synnytyksen linkkejä, siellä on aika paljon kuvia huoneestakin. Vähän noi sivut on ainakin musta sekavat.
nettivalmennuksen "videon". Eihän siellä mitään videota oikeasti ole vaan pelkkä pp-show. Ei edes kuvia.
Enpä olisi uskonut, että ne hoiti tän synnytysvalmennuksen hoitamisen nettiin näin huonosti. Tai oikeastaan pelkäsin kyllä, mutten halunnut uskoa.
t. 28
ps. Soita synnärille ja kysy. Ne ehkä tajuaa, että oikealle synnytysvalmennukselle olisi tarvetta, kun synnyttäjät uskaltaisivat kysyä tarvitsemansa tiedon, kun nykyään ei ole enää paikkaa missä kysyä ja noi nettisivutkin on oikeasti aika surkeat.
Sen muistan, että WC-suihku on kahden huoneen välissä niiden yhteinen, eli kantsii lukita molemmat ovet ;-)
mitä jos pyörryt sinne?
että ainakin kolme vuotta sitten mun käynnistys tabletit annettiin synnytysvastaanotolla siellä alakerrassa. Menin käynnistykseen yliaikaisuuden ja suuren sikiön vuoksi. Eli siellä mä virkkailin ilman supistuksen supistus kaikkien niiden puhisijoiden joukossa jotka odotteli, että avautumisvaihe olis niin pitkällä että pääsis synnytyssaliin. Toki kaverini käynnistys aloitettiin samana vuonna osastolla, koska hänet oli otettu sairaalaan raskausmyrkytyksen takia, mutta siis ainakin silloin nuo ei sairauksista johtuvat käynnistykset tehtiin siellä vastaanotolla. Sieltä jopa pääsi kotiin yöksi, kun supistuksia ei tullut lainkaan. Mulle jopa sanottiin, että käynnistyksessä on kyse kypsyttelystä, jossa tosin usein äidin yläpää kypsyy huomattavasti nopeammin kuin alapää ;)
Yhdessä salissa on oma vessa. Se on se kauimmainen sali. Ei siitä vessasta ja sen ovesta kannata olla huolissaan, kyllä se kätilö katsoo onko siellä joku, eikä sinne kukaan vahingossa tuuppaa.
Jos nyt jollain on aikaa siellä synnytyksessä pohtia näkeekö joku, kun käyt pissalla :)
Käynnistys tableteilla osastolla, tipalla salissa.
että ainakin kolme vuotta sitten mun käynnistys tabletit annettiin synnytysvastaanotolla siellä alakerrassa. Menin käynnistykseen yliaikaisuuden ja suuren sikiön vuoksi. Eli siellä mä virkkailin ilman supistuksen supistus kaikkien niiden puhisijoiden joukossa jotka odotteli, että avautumisvaihe olis niin pitkällä että pääsis synnytyssaliin. Toki kaverini käynnistys aloitettiin samana vuonna osastolla, koska hänet oli otettu sairaalaan raskausmyrkytyksen takia, mutta siis ainakin silloin nuo ei sairauksista johtuvat käynnistykset tehtiin siellä vastaanotolla. Sieltä jopa pääsi kotiin yöksi, kun supistuksia ei tullut lainkaan. Mulle jopa sanottiin, että käynnistyksessä on kyse kypsyttelystä, jossa tosin usein äidin yläpää kypsyy huomattavasti nopeammin kuin alapää ;)
Sen muistan, että WC-suihku on kahden huoneen välissä niiden yhteinen, eli kantsii lukita molemmat ovet ;-)
mitä jos pyörryt sinne?
Esikoisen syntyessä mekin odottelimme pitkään synnytysvastaanotossa (oli ruuhkaa), mutta kuopuksen kohdalla kun menimme varmuuden vuoksi hyvissä ajoin, meidät passitettiin suoraan saliin odottelemaan. Tuolloin sattui olemaan useampi sali vapaana, ja koska oli yöaika sanoivat että miellyttävämpää odottella siellä. Niin kuin tietysti olikin.
Et sä siellä salissa ole kun vasta sitten kun synnytys käynnistyy. Sitä odottelet osastolla, jossa myös mikro kaurapussien lämmitykseen. Osastolla on geelipusseja, joita saa pyytämällä, mutta niitä ei ole montaa ja käyttäjiä kuitenkin olisi. Osaston taukohuoneessa on keinu.
Kyllä esikoisenkin kanssa käytiin salissa korjailemassa tuhot, mutta nyt lähinnä sen takia että olisi kait tarkoitus mennä ajan kanssa käynnistelemään joten sillä kyselen että tiedän mitä sielä on jos tulee pitkä piina...
ap ei sanonut millä tapaa käynnistetään, oletan että tableteilla. Silloin odotellaan synnytysOSASTOLLA ei salissa, eikä vastaanotossa. Siihen kun synnytys käynnistyy voi mennä päiviä.
Jos oksitosiinilla ja tai kalvojen puhkaisulla käynnistetään, silloin odotellaan salissa.
Tipalla käynnistetään ja menen siis suoraan SALIIN, en osastoille odottelemaan.
Tippakäynnistys, jonka jälkeen kalvojen puhkaisu. Tiedän siis olevani "normaali"kunnossa mennessäni sinne.
olis syytä tutustua koko synnytykseen vähä paremmin jos jaksaa vinkua istukan näkemisestä, vai pitäiskö olla joku silkillä päällystetty pikku paketti että pystyis kattoon.
Ei jestas.. Kuka tahtoo vapaaehtosesti nähdä toisen istukan, varsinkaan jos ei ees omaa tahdo nähdä?? Jotkut on herkempiä tollasten näkemiselle ja istukat EI TODELLAKAAN kuuluu mihkään vessan pöydälle vaan roskiin. Ihan oikeesti, mistä näitä ihmisiä tulee :D ??
Täysin järjetöntä meininkiä, huhhuh...
saat siis nauttia alusta asti synnytyssalin antimista. Keinustuolit ym.
Minä myös näin siellä vessassa jonkun muun istukan. Repesin nauramaan :D :D
Tekis mieli kysyä että eikö ennen istukkaa nähny.. eikä siinäkä mitään vaikkei olis mutta ompa muka tosi kummaa tommosessa paikassa. Mut sielä näki joku toinen kun istuin paskalla. Että semmosta.
edellisen synnyttäjän jälkeisiä sie lavuaarissa, oli kyllä ihanaa epiduraalipöllyssä yrittää kusta ja kattella veristä mössöä siinä vastapäätä...
.. en kyllä ollut nähnyt istukkaa ennen ensimmäistä synnytystäni. Enkä toivonut sitä silloinkaan näkeväni.
Hemmetti kyllä sitä nyt odottaa, että ammattilaiset laittavat ne toisten "sisuskalut" ihan johonkin muualle, kuin yhteiskäytössä olevaan paskahuusiin!!!
Sinä se vasta kakara olet.
nähnyt eikä kuullut mitään, niin toisillakin menisi samalla lailla.
Itsellä yksi synnytys takana ja kun sain puudutuksen, niin kipu loppui kokonaan. Sitten pystyinkin nukkumaan ja juttelemaan yms. normaalia. Muistan hyvin, millaisessa salissa olin ja salissa ollessa olikin aikaa katsella ympärilleen. Eli vaikka laskenkin synnytykseni helpoksi, niin silti ymmärrän, ettei kaikilla mene samalla lailla. Mutta onko aina pakko arvostella?!