Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu että väite "äidin maidosta lapsi saa parhaan mahdollisen vastustuskyvyn" väite on aika

Vierailija
27.05.2010 |

vanha käsite.Olen sen itse todennut tuttavieni ja omien lapsien kanssa. Imetin omaani osa imetyksellä viikon(lapsella oli lihaspehmeyttä syntyessään ja ei jaksanut imeä) ja sukulaiseni imetti 6kk täysimetyksellä. Sukulaiseni minulle sitä voivotteli että "harmi kun ei imetys onnistunut,voi olla että lapsesi sairastaa nyt usein ja saa kaikki taudit kun ei sitä vastustukykyä saanut äidin maidosta. Noh kuinkas kävikään,oma lapseni on 1v mennessä ollut kerran kuumeessa ja 2 kertaa talvi aikaan nuhassa,ei muuta. Sukulaiseni lapsi on 1v mennessä jatkuvasti korvatulehduksia,kuumetta,nuhaa ja nyt korvat putkitettu.

Ystäväni imetti 3kk täysimetyksellä ja hänenkin lapsensa on sairastellut useemmin kuin omani. On ollut nuhaa,kuumetta,yskää,oksennustautia..

ja monen muunkin kohdalla on todettu tämä että lapsi saa kyllä sen vastustuskyvyn ihan jostain muualta kuin siitä äidin maidosta.. onkohan koska viimeeksi oikeasti tutkittu laajalti äidinmaidon vaikutuksia? Kannatan ehdottomasti imetystä,mutta jotenkin huvittaa siitä vouhkaaminen ja puheet että toivotaan ettei teille tule tauti kierteitä kun mites nyt on tuon vastustuskyvyn kanssa. Ja sitten omat lapset joita täysimetetään,ovat jatkuvasti sairaana.......pistää miettimään =)!

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sairasti nuhakuumetta ekan vuoden aikana n. 3 kertaa, seuraavana talvena alkoi kyllä korvatulehduskierre, joka jatkuu edelleen (kohta 4 v).

Kuopusta en täysimettänyt hetkeäkään ja osaimetyksellä mentiin 3 kk (josta viimeinen kuukausi melko vähillä määrillä äidinmaitoa, kun alkoi ehtyä). Sairastanut tämän 3 kuukauden aikana rs-viruksen (ihan sairaalassa oltiin), kurkunpääntulehduksen (siitäkin sairaalassa) ja tavallisen nuhan.

Itseäni suunnattomasti ärsyttää kaikkien voivottelut siitä, miten lapsi on niin säälittävä, kun ei saa edes äidinmaitoa ja sairastaa varmasti tulevaisuudessakin vaikka kuinka paljon, mutta eipä käy tilastojen kieltäminen. Silti en voi olla ajattelematta, että sairaalassa oli muut samaan aikaan rs-viruksesta kärsivät vauvat täysimetyksellä eli ehkä enemmänkin huono tuuri, koska imetyshän ei suojaa rs-virukselta. Kurkunpääntulehdushan on myös rsv:n jälkitauti. Lisäksi lääkäri sanoi (lastenosaston lääkäri), että osaimetyksen vaikutuksia ei ole juurikaan tutkittu ja että näyttäisi siltä, että sillä on lähes yhtä hyvät vaikutukset kuin täysimetykselläkin - sitä ei vain tietenkään haluta mainostaa, kun pelätään, että jotkut äidit voisivat tällöin luopua imetyksestä helpommin... Tärkeintä on, että lapsi saa sairaalassa ne ekat tipat maitoa, siitä tulee jo melkoisesti suojaa. Ja kyllä, imetys antaa suojaa vakavammilta taudeilta kuin nuha.

Minä itse sen sijaan olen ollut hyvin terve, esikoisen aikana taas sairas melkein jatkuvasti, mutta vielähän siihen ekaan vuoteen on aikaa eli ehdin itsekin sairastella vaikka kuinka paljon. Ymmärrän oikein hyvin pohdinnan siitä, milloin näitä tutkimuksia on tehty. Itsekin haluaisin nähdä jonkin tutkimuksen 2000-luvulta, mtta lastenlääkäri ei osannut sellaista osoittaa. Epäili, että sellaista ei ole tehty...

Vierailija
22/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa äidin vasta-aineita erilaisille pöpöille. ;)

Olen imettänyt kolmea vanhempaa lastani kaikkia 1 v. asti. Kaikki todella terveitä sekä vauvana että nyt. Ainut on, että kaksi lapsistani on allegisia.

Nyt nuorin 5kk on edelleen täysimetyksessä eikä ole koskaan ollut sairas. Toivottavasti näin on jatkossakin.

Minun tuttavapiirissäni kyllä näyttäisi olevan niin että ne lapset joita on imetetty ovat terveempiä. Johtuisiko siitä, että niissä perheissä myöhemminkin mietitään ruuan laatua, eikä esim. syödä eineksiä. Näin ainakin meillä päin. Ne perheet jotka käyttävät paljon valmisruokia tai ovat lähinnä voileipälinjalla sairastelevat paljon... Myös käsienpesun merkitys on suuri. Toisissa perheissä ei juurikaan pestä käsiä, hyvä jos vessakäynnin jälkeen... Sairastellaan nuhia, flunssia ja kaikenmaailman kihomatoja jatkuvasti. Perheissä joissa on tavallisen siistiä, ei siis liian, joissa syödään kunnon ruokaa ja pestään kädet kun tullaan kotiin näyttävät meidän lähipiirissä säilyvän kaikkein terveimpinä. Lisäyksenä tähän vielä lasten ulkoleikit. Ulkonaleikkivät ovat terveämpiä kuin sisällä hissuttelevat lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen itse perheestä, joss kaikki ovat allergisia, joten lapsillanikin on suuri allergiataipumus. Tästä syystä pidin imetystä jo lähtökohtaisesti tärkeänä lapsilleni ja olenkin imettänyt kaikkia lapsiani pitkään. Osalla heistä on myös allergioita, ei kuitenkaan enää mitään kovin pahoja. Uskon kuitenkin, että tilanne voisi olla ihan toinen, jos olisivat saaneet vauvana korviketta. Kaksi lapsistani on maitoallergisia, regoineet suolioirein ja lopulta myös ihottiumalla maitoon. Kuinka huonoon kuntoon heidän suolistonsa olisikaan mennyt ja mitä muita allergioita heille olisi tullut, jos olisivat saaneet korviketta pienenä? Hetkihän siinä olisi kuitenkin mennyt, ennen kuin allergia olisi todettu ja saatu maitoallergiselle sopivat korvikkeet. Nyt selvisimme mielestäni vähällä, maidon lisäksi oli vain muutama sopimaton ruoka-aine. Itse toki olin imetysdieetillä, mutta aika helposti se meni kun olin motivoitunut. Meillä on tosiaan useamia lapsia, ja osa olleet hyvin terveitä, eivät juuri koskaan sairastele. Yksi sitten pienempänä keräsi taudit muidenkin puolesta, vaikka oli ytä lailla imetetty. Tietysti myös altistui isompien sisarusten takia "pöpöille" eri tavalla kuin esim. esikoinen aikoinaan.

Vierailija
24/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään sairauksia, kuumeita, korvakipuja. Kun imetys loppui niin parin viikon välein jotain kuumetta, nuhaa tms.

2 ekaa vuotta meni tosi helposti.

Vierailija
25/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se rintamaito suojaa VAIN 6kk ikään asti, sen jälkeen vauva on oman vasta-ainetuotannonsa varassa. Silloinhan yleensä sairastelut ekan kerran alkaakin. Sairastelujen kautta lapselle sitten muodostuu oma immuunipuolustus. Sairastumisen kautta kehittyy siis vastustuskyky. Se äidin rintamaito ei todellakaan anna loppuelämäksi mitään suojaa. Ei siis suojaa enää vaikka 2-vuotiasta lasta jos on puolivuotiaana saanut rintamaitoa.

Rintamaidon mukana tulee vauvalle niitä vasta-aineita, mitä äiti itse on sairastanut. Se rintamaito ei ole mitään universaalia tavaraa, joka toimisi kaikkia pöpöjä vastaan. Vain niitä vastaan, jotka äiti itse on sairastanut. JA tosiaan se suoja loppuu kun lapsi alkaa itse tuottamaan omia vasta-aineita 6kk iässä. Eli höpö höpö kaikille, jotka väittää että täysimetyksen takia olisi sairastellut koko elämän aikana paljon vähemmän. Kyllä siihen vaikuttaa niin monet muutkin asiat kuin imetys.

Vierailija
26/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yms taudit, ei se niiltä suojaa. meillä on pisimpään imetetty lapsi sairastellut eniten. imetys on totta kai hyvä asia, mutta ei se anna 100 % suojaa tätä pahaa maailmaa vastaan missään tapauksessa.

Vierailija
27/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni turvavyön käytön hyötyjä kyllä liioitellaan.

Tuttavaperheen isä loukkaantui pahoin, vaikka käytti turvavyötä.

En tajua, kuka hyötyy siitä, että turvavyön käyttöä puolustellaan!

Vierailija
28/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoissa on helposti nähtävissä kuinka paljon auto-onnettomuudet ovat vähentyneet turvavyöpakon myötä.

Samaten on nähtävissä vaikkapa tupakoinnin vaikutus keuhkosyövän syntyyn.

Vaan kerrotko minulle esim. prosenttimäärillä paljonko imetys lisää lapsen vastustuskykyä?

Vierailija
29/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä ei imetä, niin puolustelee sitä täällä näköjään taas. Miksi äidille on luotu oma maito? Miksiköhän?

Vierailija
30/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä ei imetä, niin puolustelee sitä täällä näköjään taas. Miksi äidille on luotu oma maito? Miksiköhän?

Ihmisvauvalle on tarkoitettu ihmisen maito! Ei lehmän, haloo! Onneksi sitä on saatavilla, jos on oikea syy imettämättömyyteen.

Itseä harmittaa tällä hetkellä vietävästi, kun 9 kk poika on alkanut purra niin plajon imetettäessä, että on pakko ollut vähentää ja antaa pullosta.

Vierailija
31/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut täällä keskusteltiinkin vastustuskyvystä eikä siitä miten ihmiset nisäkkäinä ruokkii jälkeläisensä.....

Vierailija
32/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossapa nyt yksi linkki tutkimusyhteenvetoon, tosin kyseessä jo vähän vanhemmat tutkimukset (äh, linkki oli liian pitkä, googlatkaa hakusanoilla: rintamaito valkosolut, niin löytyy Duodecim-artikkeli aiheesta Rintamaidon immunologiaa), ennen vuotta -99 tehdyt. Ei ole kyse pelkästään vasta-aineista, vaan maidossa on myös mm. eläviä valkosoluja, jotka välittävät soluvälitteistä immuniteettia äidiltä lapselle. Ternimaito on tärkeintä immuunipuolustuksen kannalta, etenkin keskosilla. (Itseäni harmittaa edelleen, että kun vihdoin maitoa alkoi edes vähän tulla sairaalassa, ja olin ehkä tunnin tuhertamisen jälkeen saanut lypsettyä ternimaitoa mittakupillisen lapselle pullolla annettavaksi, se kuppi otti ja kaatui ja meni täysin hukkaan :(. Mitä tuhlausta! Vaikka onneksi lapsi on säilynyt terveenä, yksi parin päivän flunssa oli talvella, sen lisäksi ei mitään ja ikää on jo 1v 3kk, imetys myös jatkuu edelleen.)

Vasta-aineiden ja valkosolujen lisäksi rintamaidosta saadaan hormoneja ja kasvutekijöitä, jotka ohjaavat lapsen kehitystä.

Vierailija
33/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaks lasta, joista ensimmäistä en imettäny käytännössä ollenkaan (maito ei missään vaiheessa noussut, tosin olin tietämätön/taitamaton ja kaikkea...) ja tätä toista imetin viikon..

Esikoinen, pian 4v., on ollu hurjan terve. Muutama kolmen päivän nuha ollut ja kerran oli hieman kuumetta.

Kuopus on 5kk:n ikään mennessä ollu kokoajan terve.

Vierailija
34/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kersa ei vaan ole niin paljoa muiden lapsien kanssa niin eitulekaan tartuntoja! :D

Meillä (kuten monella kuullakin) esikoinen on ollut terveempi tartunnoitten kantilta ekan vuoden ajan kuin muut lapset.

Varsinkin jos on isompia lapsia tarhassa/koulussa jossa paljon muitakin lapsia niin sairastuu se kotihoidettu taaperokin.

Siinä missä vesirokko tarttuu lapseen, tarttuu myös muut virukset ja bakteerit jos niistä ei ole jo ennestään vasta-aineita, nämä saa sairastamalla itse tai rokottamalla.

Imetyksen kautta lapsi saa vasta-aineita äidiltään, mikäli äidillä on vasta-aineet.

Kaikkeen ei tietty tule vastuskykyä. Suuri osa vatsataudeista on ruokamyrkytyksiä. Ei niihin saa vastustusta.

Ei kaikkeen imetys tuo vastustusta ja jos äidillä ei ole vasta-aineita niin lapsi sairastuu.

Kyllä lenssu tarttuu vaikka imettää, mutta äidillä saattaa olla pöpöt jo itsellään ja ne estää vauvaa sairastumasta.

Vierailija
35/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsi esim kotihoidossa.Kyllähän se päiväkodissa tuppaa varmaan kaikki taudit tarttumaan.

Vierailija
36/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meijän äitistä tulee parempaa maitoo kun teijän äitistä!!!!

Vierailija
37/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tilastollisesti rintaruokitut lapset ovat terveempiä kuin korvikkeella ruokitut. Ei se, että oma/tuttavan/serkun kummin kaiman korvikkeella elänyt muksu on ollut terveempi kuin siskon/naapurin/puistotutun lapsi todista näitä tutkimustuloksia mitenkään vääräksi.

Mutta kun tässä keskustelussa kerran mennään tällä "minun/tuttavieni lapset" -tasolla, niin kerronpa minäkin, että meidän 1 v 4 kk vanha lapsi, jota edelleen imetän muutaman kerran päivässä, on ollut nuhassa kahdesti, kuumeessa kerran yhden yön ajan rokotuksen jälkeen. Tuttavapiirissäni on niin rinta- kuin korvikeruokittuja lapsia, osa on sairastanut enemmän ja osa vähemmän - tuskin kukaan pelkästään tissin tai korvikkeen ansiosta.

Vierailija
38/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäristötekijät vaihtelee niin paljon. Olettekos muuten kuulleet siitä, että räänsyönti saattaakin olla terveellistä :D. Muuan dr. Bischenger on sitä mieltä, että rään syöminen vastaa säännöllisen rokotusannoksen saamista. Ilman mukana kulkeutuvat virukset ja bakteerit tarttuvat nenän limakalvoilla räkään, ja jos se räkä joutuu suuhun ja suolistoon, suoliston äärimmäisen tehokas immuunipuolustus hoitelee ne ja kehittää samalla vasta-aineet, eikä ihminen sairastu. Siinä voi olla yksi erottava tekijä, minkä takia toiset äidit ehtivät tuottaa vasta-aineita elinympäristönsä antigeeneille ja imettämällä myös levittää niitä lapseensa, ennen kuin lapsi ehtii sairastua ;).

Vierailija
39/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korviketta juottavat äidit keksivät just näitä "ei meidän lapsi vaan sairastellut"-juttuja ihan vaan omaa mieltään parantamaan...? Ei sillä ole väliä mitä se vauva saa syödäkseen, kunhan voi hyvin ja kasvaa, rauhoittukaa, hyvää kesää kaikille :)

Vierailija
40/73 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että oma/tuttavan/serkun kummin kaiman korvikkeella elänyt muksu on ollut terveempi kuin siskon/naapurin/puistotutun lapsi todista näitä tutkimustuloksia mitenkään vääräksi.

siskon/naapurin/puistotutun rintaruokittu lapsi, piti kirjoittamani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi