Tuntuu että väite "äidin maidosta lapsi saa parhaan mahdollisen vastustuskyvyn" väite on aika
vanha käsite.Olen sen itse todennut tuttavieni ja omien lapsien kanssa. Imetin omaani osa imetyksellä viikon(lapsella oli lihaspehmeyttä syntyessään ja ei jaksanut imeä) ja sukulaiseni imetti 6kk täysimetyksellä. Sukulaiseni minulle sitä voivotteli että "harmi kun ei imetys onnistunut,voi olla että lapsesi sairastaa nyt usein ja saa kaikki taudit kun ei sitä vastustukykyä saanut äidin maidosta. Noh kuinkas kävikään,oma lapseni on 1v mennessä ollut kerran kuumeessa ja 2 kertaa talvi aikaan nuhassa,ei muuta. Sukulaiseni lapsi on 1v mennessä jatkuvasti korvatulehduksia,kuumetta,nuhaa ja nyt korvat putkitettu.
Ystäväni imetti 3kk täysimetyksellä ja hänenkin lapsensa on sairastellut useemmin kuin omani. On ollut nuhaa,kuumetta,yskää,oksennustautia..
ja monen muunkin kohdalla on todettu tämä että lapsi saa kyllä sen vastustuskyvyn ihan jostain muualta kuin siitä äidin maidosta.. onkohan koska viimeeksi oikeasti tutkittu laajalti äidinmaidon vaikutuksia? Kannatan ehdottomasti imetystä,mutta jotenkin huvittaa siitä vouhkaaminen ja puheet että toivotaan ettei teille tule tauti kierteitä kun mites nyt on tuon vastustuskyvyn kanssa. Ja sitten omat lapset joita täysimetetään,ovat jatkuvasti sairaana.......pistää miettimään =)!
Kommentit (73)
6kk asti. Sitten osittain korvikkeella. mutta todella harvoin korviketta. Lapset sairastellut hyvin vähän.
Minulle on yks lysti miten ihmiset lapsensa ruokkii. Itse panostan raskausajan monipuoliseen ruokavalioon. JA myös imetysajan. d-vitamiinit ym.
LApsilla ei allergioita.
Tuosta artikkelista kävi selvästi ilmi se mitä mä epäilinkin; yksiselitteistä tutkimusta rintaruokinnan ylivoimaisista eduista länsimaissa ei ole tehty. Eri tutkimuksilla on saatu eri tuloksia esimerkiksi ruokintamuodon vaikutuksesta lihavuuteen, ja siitä, lisääkö yli neljän kuukauden täysimetys allergiariskiä vaiko eikö, ei olla vielä varmoja. Asiat ei siis ole niin mustavalkoisia kuin nettikeskusteluissa usein annetaan ymmärtää. Ja tällä mä tarkoitan sitä, että vaikka on arkijärjellä aivan selvää, että imettäminen on paras tapa ruokkia lapsi, ei korvikkeen antaminen mitenkään vahingoita lapsen kehitystä eikä terveyttä.
Minä ja moni ystäväni on huomannut olleensa terveempi imetys ja raskausaikana kuin muutoin. Ainakin itseni kohdalla uskon tämän johtuneen osittain siitä, että tuolloin elämä on keskittynyt akselille koti, puisto ja hiekkalaatikko. Kontaktit muihin ihmisiin on harvassa ja kaikenlaiset massatapahtumat ovat olleet pois kuvioista.
ollut imetys(ja raskaus-)aikana terveempi kuin koskaan, ei edes pientä nuhaa..onko kukaan huomannut samaa?
alle 2:v imetyksestä. Lapsella oli jatkuvasti korvatulehduksia, menikö lie maito korviin vai miten. Nyt terveempi kun imetyskin loppui.
Mä uskon, että jonkun verran on tekemistä myös sen asian kanssa, miten ihmisiä näkee ja miten on muiden ihmisten kanssa tekemisissä.
Esikoinen sairastui ensimmäisen kerran vasta lähemmäs vuoden ikää. Käytiin kyllä seurakunnan vauvakerhossa, mutta siellä oli lähinnä vain terveitä vauvoja eikä lähikontaktia ollut.
Kuopus sairastui jo kuukauden ikäisenä nuhakuumeeseen ja yskään. Esikoiselta tarttui. Käytiin myös seurakunnan kerhoissa, missä oli isompiakin lapsia, joilla saattoi olla jotain pientä köhää. Esikoinen sai sieltä tauteja ja sitten oli lähikontaktissa kuopuksen kanssa, taputteli ja pahimmillaan vähän köhikin päälle - kuopus sairastui tottakai myös.
Molempia imetin samalla tavalla.
tutkimukseen, aidinmaito suojaa vauvaa enterovirukselta. <a href="http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/119/5/941" alt="http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/119/5/941">http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/119/5/941</a…;
Kaksi lasta, molempia imetetty 1v asti. Esikoisella (nyt 3,5v) on ollut enterorokko jo kolme kertaa ;-)
Ne ketkä ei imetä, niin puolustelee sitä täällä näköjään taas. Miksi äidille on luotu oma maito? Miksiköhän?
Mutta ei sillä äidinmaidolla ole niin paljon ihmeominaisuuksia kuin imetysfanaatikot haluavat uskoa.
Olematta imetysfanaatikko (kamala sana), niin mihinkaan korvikkeeseen ei saa niin hyvaa mixia niista asioista, jotka ovat tarkeita lapsen kasvulle. Rintamaito on ihan ykkonen.
ERI ASIA on sitten se, etta korvikkeellakin kasvaa ihan terveita lapsia.
terveimpiä ja ei-allergisia lapsia on eniten perheissä, joissa on jokin karvainen lemmikki ja tämä vielä sillä huomiolla, että eläin on ollut talossa jo ennen lapsen syntymää. Meilläkään ei esikoisen kanssa imetys sujunut oikein alkua pidemmälle, mutta terve hän on ollut aina kotona sekä myös päiväkodissa, meillä on koira joka on kyllä varmasti antanut lapsen vastustuskyvylle sen ylläpitämiseen vaativaa altistusta.
ja imetän vieläkin. Vauva on nyt 9 kk, eikä ole sairastanut kuin 2 nuhaa ilman kuumetta. Jos en olisi imettänyt, olisi häneen varmasti tarttunut talvella sairastamani keuhkokuume, koska yksin hoidin vauvan tuolloinkin.
minua on imetetty vuosi, ei allergioita, ei kroonisia sairauksia ja hyvin vähän muitakaan. Oisko 3-4 päivää vuodessa kun olen oikeasti kipeänä, jotain satunnaista kevyttä nuhaa voi kyllä olla pari kertaa vuodessa. En myöskään koskaan ole saanut mitään ruokamyrkytystä, vaikka kaikenlaista on tullut syötyä eikä ruokahygienia varmastikaan ole kaikkialla ollut kunnossa.
Lapseni on samanlainen, imetetty vuosi. Ei yhtään korvatulehdusta, sairaana ehkä just saman 3-4 päivää vuodessa. Ei allergioita tai kroonisia sairauksia.
kuin 1-2 viikkoa silloin alussa, siirryin korvikkeeseen koska inhosin imettämistä yli kaiken. Kyllähän siitä kauhisteluja sai sukulaisilta kuulla mutta omapa oli asiani, päätökseen edelleen erittäin tyytyväinen :) Poika 11kk ei ole kertaakaan vielä sairaana ollut, vaikka muu perhe ollaan flunssat yms. talvella sairastettu.
Mua on imetetty pitkään ja mull aoli eka korvatulehdus yhdeksännellä luokalla ja muutenkaan en oo ollu kipee vasta kun nyt aikuisiällä, kun työpaikalla on sisäilmaongelmia. Allergioita ei oo. Omaa esikoistani imetin täysimetyksellä 6kk ja jatkoin vielä vuoden ikään suunnilleen imetystä. Täysin terve ollu. Ei korvatulehuksia tai muitakaan flunssia ollut eikä allergioita ja on nyt jo 9v.
tai söikö tuttia. Nuo ovat tutkimuksissa todettu korvatulehduksia lisääviksi. Tietysti hyvillä geeneilläkin on merkitystä.
etenkin tuo älyllinen kehitys ja ylipainon kehittyminen.