Millaisessa perheessä lasten herkkuruoka on roskaruokaa?
Millaisia mielikuvia tulee tällaisesta perheestä? Eli lapsen herkkuruoka on esim. kalapuikot, ranskalaiset perunat tmv.
Itselle tulee mieleen suht pienituloinen ja alhaisesti koulutettu perhe.
Kommentit (124)
Joo mutta minkään laista loogista ajattelukykyä ap:lla ei ole
en tainnut tajuta
olisi sittenkin pitäny käydä kansis loppuun
tämän palstan mukaan syöttää kun papuja ja porkkanoita, juomaksi vain vettä tai rasvatonta maitoa. Plääh näiden mammojen kanssa.
oikeaa ruokaa, menettelee paremman puutteessa.
=D
Ensinnäkin: Jos pitsan tai ne hampurilaiset tehdään kotona, alusta asti itse, on ravintoarvot paljon korkeammat kuin mitä pikaruokaloissa. Vehnäsämpylän voi korvata vaikkapa ruisleivällä tai täysviljalla samoin kuin pitsan pohjankin.
Miten kotona tehty, vähäsuolainen ja vähärasvainen, tuoreista raaka-aineista tehty pitsa tai hampurilainen voi siis olla ap:n määritysten mukaan roskaruokaa?
Ja vaikka minulla on alhainen koulutustaso, olen kuitenkin johtotehtävissä ja täysipäiväisessä työssä. En siis ole, kuten joku aiemmin mainitsi, koko aikaa kotona eli minulla on elämä ja siltikin meillä syödään jokaisena normaalina päivänä omatekemää ruokaa. Ei eineksiä tai sekoita veteen-juttuja vaan ihan puhtaasti itsetehtyä ruokaa. Jännä miten sitä aikaa löytyy kunhan vain on viitseliäisyyttä sitä järjestää. ;) Teen kuitenkin parhaimmillani 12-14 tunnin päiviä, 7-8 työpaikalla ja loput kotona.
Normaalipäivillä tarkoitan kun olemme kotona tai sen läheisyydessä. Huvipuisto ja huvitusretkillä syömme sitten ravintolassa ja kas kummaa= lapset tilaavat jokainen kerta joko pitsaa tai hampurilaisaterian. =)
Kiellätkö muuten ap lapsiasi syömästä koulussa kun siellä on kalapuikko tai hampurilaispäivä? =DD Ja mistä tiedät kuinka usein tulevat teininäkin istumaan mäkissä syömässä tuplajuustoa ja ranskalaisia.. ;D
koska emme syö niitä juuri kovin usein, ehkä x1/kk.
t. amk + yliopistotutkinto perheessä, mutta pienet tulot silti, ei siis aina mene sekään yhteen.
En lukenut, kun ekaa sivua... Aluksi piti jättää kommentoimatta asia, mutta... Tuskinpa katsoo kuinka koulutettu on, että mitä ruokaa missäkin perheessä syödään. Ihan uskomaton väite, että huonosti koulutetuissa perheissä ainoastaan syödään ranskalaisia ja ainoastaa niiden perheiden lasten herkkuruokaa se olis. Kyllä ne ranskalaiset on niin monen lapsen herkkua. Meillä lasten herkkuruokaa on kinkkupasta. Ja joo ei olla mitenkään koulutettuja kovinkaan korkeesti! Mutta ihan yhtä lailla heille maistuu ranskalaiset, koska se on ainoa valmis ruoka, jota voimme käyttää. Joskus vaan on ihanaa päästä helpolla ruuanlaitossa, edes kerran kahdessa viikossa, kun muuten tehdään kaikki ruoka itse alusta saakka. Aluksi teimme nekin itse, mutta nyt vuoden verran on voitu käyttää kaupan ranskalaisia! Mutta kukin tyylillään eikä todellakaan voi asioita noin yleistää.
Te olette sitten harvinaista vähemmistöä. Oletteko mamuja?
Harvinaisen typerältä sinun mielipiteentapaisesi kuulostivatkin.
pizza ja hampurilaiset.
T: Perhe, jossa 2 akateemista vanhempaa, vauras talous ja normipainoiset perheenjäsenet. Ei myöskään alkoholiongelmaa tai tupakointia...
P.S. Pointtini on siis se, ettei aina kannata yleistää. Eikä ole niin vakavaa, jos tykkää hampurilaisista. El Maco ateria, Mmmmm!
Meillä syödään kaikkea kohtuudella. Mäkissä käydään ehkä kerran kuussa, samoin pitsalla. On lapsellista ja puusilmäistä olla niin tosikko ja hysteerinen ruuan suhteen, että jotkut ruuat leimataan "roskaksi". Normaaliterveellisesti syövä normaalipainoinen ihminen saa ja voi nauttia kaikesta kohtuudella.
Ruuallahan on nyky-yhteiskunnassa mielenkiintoinen, uusi funktio: sen perusteella voidaan jakaa ihmiset "syntisiin" ja "pelastuneisiin".
Meidän perheessämme 7 v pojat lempiruoka on ylivoimaisesti pitsa ja hampurilaiset (ne pikaruokaloiden lätykät, ei mitkään kotitekoiset terveelliset versiot ; D), 3 v tytön lempiruoka on puolestaan höyrytetty parsakaali, jota neiti voisi vedellä aamuin illoin.
Yhdyn siihen vastaajaan, jonka kommentoi ap:n päättelykykyä. Tämä ei ole siis myöskään loukkaus, vaan ihan huomio tosiasiasta. ; )
Perheessä 2 moniallergikkoa... Olemme koulutettuja vanhempia ja teemme monipuolista ruokaa kotona sallituista aineksista. Silti on jotenkin ekstraa koska Mäkkärin ateria sopii (kun sitä kieltämättä oikein suunnitellaan eli ei kastiketta, eikä juustoa, gluteeniton sämpylä yms) lapsille joten se on erityistä herkkua. Olemme kylläkin vierailleet ko paikassa tänä vuonna vain 2 kertaa.
Kaksi akateemisesti koulutettua vanhempaa, äiti yliopistonlehtori ja isä ekonomi. Itse syömme monipuolista kala-kasvisruokaa aika epäsuomalaisittain -- teemme siis paljon ruokaa aasialaisvaikuttein (indenesia, intia, thaimaa) sekä välimerellisesti (espanja, kreikka, italia) tai lähi-idän hengessä. Valitettavasti 4-vuotias tyttäremme on moniallergikko, joka voi syödä hyvin vaatimattomasti maustettuja ruokia ja ylipäätään vielä varsin rajoitettua määrää ruoka-aineita. Hänen herkkuaan ovat Vatajan nakit ja ranskalaiset tai paahdetut bataattilohkot sekä grillillä grillatut kesäkurpitsaviipaleet.
mutta syö terveellisesti, ja yrittää nyt pökittää omaa egoaan tällä väittämällä...
kukaan av-mammojen "akateemisesti koulutettu" tuskin ajattelee noin mustavalkoisesti..
=D
Ensinnäkin: Jos pitsan tai ne hampurilaiset tehdään kotona, alusta asti itse, on ravintoarvot paljon korkeammat kuin mitä pikaruokaloissa. Vehnäsämpylän voi korvata vaikkapa ruisleivällä tai täysviljalla samoin kuin pitsan pohjankin.
Miten kotona tehty, vähäsuolainen ja vähärasvainen, tuoreista raaka-aineista tehty pitsa tai hampurilainen voi siis olla ap:n määritysten mukaan roskaruokaa?Ja vaikka minulla on alhainen koulutustaso, olen kuitenkin johtotehtävissä ja täysipäiväisessä työssä. En siis ole, kuten joku aiemmin mainitsi, koko aikaa kotona eli minulla on elämä ja siltikin meillä syödään jokaisena normaalina päivänä omatekemää ruokaa. Ei eineksiä tai sekoita veteen-juttuja vaan ihan puhtaasti itsetehtyä ruokaa. Jännä miten sitä aikaa löytyy kunhan vain on viitseliäisyyttä sitä järjestää. ;) Teen kuitenkin parhaimmillani 12-14 tunnin päiviä, 7-8 työpaikalla ja loput kotona.
Normaalipäivillä tarkoitan kun olemme kotona tai sen läheisyydessä. Huvipuisto ja huvitusretkillä syömme sitten ravintolassa ja kas kummaa= lapset tilaavat jokainen kerta joko pitsaa tai hampurilaisaterian. =)Kiellätkö muuten ap lapsiasi syömästä koulussa kun siellä on kalapuikko tai hampurilaispäivä? =DD Ja mistä tiedät kuinka usein tulevat teininäkin istumaan mäkissä syömässä tuplajuustoa ja ranskalaisia.. ;D
Eihän se hampurilainen tai pizza tuolla tavalla valmistettuna olekaan roskaruokaa, vaan ihan kelpoa kotiruokaa. Mutta kun sen kotona valmistetun hampurilaisen tai pizzan voi tehdä (ja usein varmasti tehdäänkin) ihan yhtä epäterveellisesti kuin Mäkkärin tai Kotipizzan ruoatkin. Kumma, että tätä eroa ei käsitetä.
Lapseni eivät vielä ole koulussa, mutta käsitän kyllä, että päiväkodeissa ja kouluissa ruoka on pääasiassa eineksiä. Sitä suuremmalla syyllä on aiheellista tehdä edes kotona itsetehtyä, hyvää kotiruokaa. Että lapset saisivat edes päivän toisen lämpimän aterian terveellisenä.
ap
mutta syö terveellisesti, ja yrittää nyt pökittää omaa egoaan tällä väittämällä...
kukaan av-mammojen "akateemisesti koulutettu" tuskin ajattelee noin mustavalkoisesti..
Olen akateemisesti koulutettu, itse voit ajatella koulutuksestani ihan mitä haluat. Eihän se tosiasiaa miksikään muuta.
ap
luulen että epäterveellinen ruoka korreloi eemmän tulotasoon, kuin koulutukseen. Nykyään korkea koulutus ei usein ole yhtä kuin hyvä palkka(ainakaan humanisteilla...)
Itse olen saanut ravitsemus opetusta harrastuksien ja koulutuksen takia hirmuisesti, mutta silti syödään myös ns roskaruokaa kun on halvempaa ja opintotuilla eletään.
Syyttäisin myös kiirettä ja väsymystä. niissä tilanteissa kylä kiitän roskaruosta
=D
Miten kotona tehty, vähäsuolainen ja vähärasvainen, tuoreista raaka-aineista tehty pitsa tai hampurilainen voi siis olla ap:n määritysten mukaan roskaruokaa?Ja vaikka minulla on alhainen koulutustaso, olen kuitenkin johtotehtävissä ja täysipäiväisessä työssä. En siis ole, kuten joku aiemmin mainitsi, koko aikaa kotona eli minulla on elämä ja siltikin meillä syödään jokaisena normaalina päivänä omatekemää ruokaa. Ei eineksiä tai sekoita veteen-juttuja vaan ihan puhtaasti itsetehtyä ruokaa. Jännä miten sitä aikaa löytyy kunhan vain on viitseliäisyyttä sitä järjestää. ;) Teen kuitenkin parhaimmillani 12-14 tunnin päiviä, 7-8 työpaikalla ja loput kotona.
Normaalipäivillä tarkoitan kun olemme kotona tai sen läheisyydessä. Huvipuisto ja huvitusretkillä syömme sitten ravintolassa ja kas kummaa= lapset tilaavat jokainen kerta joko pitsaa tai hampurilaisaterian. =)Kiellätkö muuten ap lapsiasi syömästä koulussa kun siellä on kalapuikko tai hampurilaispäivä? =DD Ja mistä tiedät kuinka usein tulevat teininäkin istumaan mäkissä syömässä tuplajuustoa ja ranskalaisia.. ;D
Eihän se hampurilainen tai pizza tuolla tavalla valmistettuna olekaan roskaruokaa, vaan ihan kelpoa kotiruokaa. Mutta kun sen kotona valmistetun hampurilaisen tai pizzan voi tehdä (ja usein varmasti tehdäänkin) ihan yhtä epäterveellisesti kuin Mäkkärin tai Kotipizzan ruoatkin. Kumma, että tätä eroa ei käsitetä.
Lapseni eivät vielä ole koulussa, mutta käsitän kyllä, että päiväkodeissa ja kouluissa ruoka on pääasiassa eineksiä. Sitä suuremmalla syyllä on aiheellista tehdä edes kotona itsetehtyä, hyvää kotiruokaa. Että lapset saisivat edes päivän toisen lämpimän aterian terveellisenä.
ap
kalapuikot, ranskalaiset perunat tmv. Itselle tulee mieleen suht pienituloinen ja alhaisesti koulutettu perhe.
oot päätynyt tuommoseen ajtukseen? Taidat olla itse alhaisesti koulutettu
Olemme pienituloinen duunariperhe ja ei tosiaan ole varaa roskaruokaan. Keitetty peruna on halvempaa kuin ranskikset. Hesellä ei raskita käydä syömässä, kuten ostaa eineksiäkään. Teen kaiken ihan rahansäästämisen takia itse perusruoka-aineista. Pääasiassa syömme kasvisruokaa.
Ehkä toisaalta juuri siksi meidän köyhän perheen lasten suuri herkku ja ihme on joku roskaruoka kun sitä saa niin tosi harvoin. Että kyllä tässä totuuden siemen on siksi, että köyhän perheen lasten erityisherkkua on juuri roskaruoka kun sitä ei ole varaa ostaa kovin harvoin.
Toista se on rikkaammilla kun rikkaiden lapset istuu mäkkärillä harva se päivä ja kuittaa terveellisen kouluruoan kaupasta ostetuilla karkilla ja sipsillä ja energiajuomalla. Ainakin näin meidän lasten yläasteella. Kouluruokaa salaatteineen syö köyhät lapset ja ne, joilla on isot taskurahat, vetää sipsiä ja energiajuomaa.
Me olemme akateemisia ja hyvin toimeentulevia, ja meillä on varmaan aina pakastimessa kalapuikkoja ja ranskalaisia siltä varalta, että äiti pitkän työpäivän jälkeen on niin umpiväsynyt,ettei jaksa alkaa kokata. ei tarvitse kuin heittää nuo uuniin ja odottaa varttitunti sohvalla pötkötellen.
ja välillä niitä syödään esim. kerran viikossa.
ilman mitään tunnontuskia..:) onneksi on jotain missä voi fuskata ja tehdä elämää helpommaksi :)