Millaisessa perheessä lasten herkkuruoka on roskaruokaa?
Millaisia mielikuvia tulee tällaisesta perheestä? Eli lapsen herkkuruoka on esim. kalapuikot, ranskalaiset perunat tmv.
Itselle tulee mieleen suht pienituloinen ja alhaisesti koulutettu perhe.
Kommentit (124)
meidän lapset rakastavat mm. pizzaa ja hampurilaisia. Olen kokki ammatiltani ja teen ruuan alusta loppuun itse, hyvistä ja terveellisistä raaka-aineista. Tottakai tykkäävät kotiruuasta mutta näitä rasvaisia herkkuja saavat aika harvoin, joten ehkä ne siksi maistuvat. Eineksistä eivät kyllä välitä. Pienituloisia emme ole ;)
Yleensä saa niitä mökkimatkoilla tai mummin luona. Kotona ei syödä niitä juuri koskaan (vappuna isänsä teki niitä tosin rasvakeittimellä, kun ei halunnut munkkien paistamiseen käytettyä öljyä kuulemma heittää hukkaan...) ja ehkä siksi herkkua onkin. Käymme lapsen kanssa hyvin arkisissa ruokapaikoissa, ei siis missään todella hienoissa ravintoloissa, koska ne ovat tällä hetkellä meille liian kalliita ja koska meistä niissä on tärkeää myös tunnelma ja 4- ja 3-vuotiaat vilkkaat pojat eivät sitä tunnelmaa parantaisi eivätkä myöskään niistä ruoista juurikaan välittäisi. Siispä Amarillon ja Cantina Westin kaltaiset paikat ovat meidän raviintolareissujamme ja niissä sitten pojat ovat usein saaneet annoksen, jossa on ollut ranskalaisia. Nuorempi pitää pinaattiletuista. Itse olemme tehneet sen päätöksen, että välillä on ok syödä epäterveellisesti esim. pizzaa, eineksiä tai käydä jopa hampurilaisella, kunhan se peruskotiruoka on terveellistä. Näitä epäterveellisiä päiviä on siis noin kerran kuussa ellei satu jokin vakava vanhempien sairastuminen, jolloin einekset on pakko ottaa käyttöön (näin tammikuussa, kun saimme noroviruksen). Mitään ehdottomia kieltoja emme enää harrasta, koska niistä tulee lapsille (molemmat nyt päiväkodissa) pakkomielteitä (esim. miksi meillä ei syödä tikkareita, kun muuallakin syödään). Sanon usein tällaisiin kysymyksiin, että seuraavalla kauppareissulla voidaan katsoa, löytyykö niitä, eikä useimmiten ole tarvinnut niitä sen kummemmin enää etsiä. JOs kylässä saavat esim. tikkarin, siitä vaan.
etkö osaa kappaleisiin jakaa tekstiäsi??
joo ja oli ihan pakko =)
ttä äidin tekemät sämpylät ja keitot oli niin tylsää lapsena, nyt kun niitä ei oikein saa niin nam mitä herkkua. lapsena ihmetteli että miksi ei syödä kaupan hyviä "pahvi"sämpylöitä. ja
- paitsi kiillottaa omaa kruunuaan?
t: akateeminen äiti, jonka lapsi vierailee mielellään Hesessä, jos sinne sattuu pääsemään
Meillä on kultainen keskitie; kaikkea voi syödä, kun osaa syödä kohtuullisesti. Pääosin siis syödään kotiruokaa, joskus vähän paremmassa paikassa ja joskus Hesellä. Eipä ole paino-ongelmia tai muita ilmennyt.
me ollaan kumpikin miehen kanssa vaan lukion jälkeen kauppis käyty. Mies on nyt ylennyt vähän paremmin, mä jämähdin samaan duuniin ja samaan paikkaan pitemmäksi aikaa.
Mä luin nuorempana itseni kokiksi, vaikka en sitä työtä ole ikinä tehnytkään ja meillä syödään mun tekemää ruokaa lähestulkoon joka päivä.
Heseen tai Mäkkäriin meillä päästään hyvin, hyvin harvoin, itse asiassa poika 5 v pääsi ekan kerran viime kesänä, kun oli siellä synttäribileissä. Roskaruoka on lapsilla harvinaista herkkua. Mutta onneksi eivät sitä kinua. Mun vanhemmat kun olivat täällä käymässä ja halusivat mennä lasten kanssa syömään minne vaan haluaa, oli ykkösvaihtoehto mäkki. Siellä he myös kävivät ja olivat leikkihuoneessa varmaan tunnin. Ja tyytyväisinä tulivat kotiin.
ranskikset on suurta herkkua
Niitä saa noin puolentoista kuukauden välein
Hyvin menee myös kaurapuuro n 5 krt vko, perunat n 4 krt vko, tillilihat, paistetut kalat sun muut porkkanaraasteet, hapankaalit ja sen sellaiset mustikkatalkkunat. Viimeksi mainittu vasta herkkua onkin.
Olemme uusmaalaisia, kouluja käyneitä landepaukkuja.
- paitsi kiillottaa omaa kruunuaan?
t: akateeminen äiti, jonka lapsi vierailee mielellään Hesessä, jos sinne sattuu pääsemään
Tarkoitus oli herätellä keskustelua roskaruoasta.
ap
Meilläkin sit on ihan pilaantuneet lapset. Ihan ensihaukkasusta.
Varmaan saaneet jo kohdussa jonkun WT-tartunnan tai jotain.
Paha, huono äiti, eli minä annoin perjantaina reilu 1v:n maistaa pizzaa elämänsä ensimmäistä (joo, semmosta ulkomaalaisen paistamaa roskaa... oli kaikkee yltiösuolasta päällä, kuten salamia ja aurajuustoa) ja hitto toi nirso ipana tykkäs ku hullu puurosta! Koirallekaan ei herunut murustakaan, vaikka yleensä puolet annoksesta päätyy piskin suuhun (jakaa auliisti eväänsä koiran kanssa...)
Tarkoitus oli herättää keskusteluja, ja tämä ketju vahvistaa oma näkemystäni.
ap
ttä äidin tekemät sämpylät ja keitot oli niin tylsää lapsena, nyt kun niitä ei oikein saa niin nam mitä herkkua. lapsena ihmetteli että miksi ei syödä kaupan hyviä "pahvi"sämpylöitä. ja
inhottavaa kun äiti teki aina niitä iänikuisia kotisafkoja ja ehtaa viinimarjamehua, kun mehukatti on niin hyvää...
ap
Eikös näkemysten jakaminen juuri ole sitä kaipaamaasi keskustelua
Miksi haluat vain muiden keskustelevan, miksi meidän näkemyksemme kiinnostaa mutta panttaat omaasi ?
hui hai
ap
Eikös näkemysten jakaminen juuri ole sitä kaipaamaasi keskustelua
Miksi haluat vain muiden keskustelevan, miksi meidän näkemyksemme kiinnostaa mutta panttaat omaasi ?
hui hai
En tajua, miksi se kiinnostaisi, kun se on jo kaikkien tiedossa. Näkemykseni asiasta ei ole muuttunut.
ap
kommentit vahvistivat näkemystäsi ?
Enin osa vastaajistahan on niitä, joiden lapsille roskissafka on herkkua siksi, että sitä saa harvoin ja sisältää sokeria ja rasvaa, ja näissä perheissä ranskikset ja sen sellaiset ei ole jokapäiväistä arkiruokaa. Koulutustasolla ei ole suurta merkitystä.
Itse olen tosin käynyt kansakouluakin vain 2 vuotta, joten minä sovin hyvin tähän esitettyyn näkemykseeen. Lapseni rakastavat ranskiksisa, joita tarjoan heille lähes joka kuukausi.
kommentit vahvistivat näkemystäsi ?
Enin osa vastaajistahan on niitä, joiden lapsille roskissafka on herkkua siksi, että sitä saa harvoin ja sisältää sokeria ja rasvaa, ja näissä perheissä ranskikset ja sen sellaiset ei ole jokapäiväistä arkiruokaa. Koulutustasolla ei ole suurta merkitystä.
Itse olen tosin käynyt kansakouluakin vain 2 vuotta, joten minä sovin hyvin tähän esitettyyn näkemykseeen. Lapseni rakastavat ranskiksisa, joita tarjoan heille lähes joka kuukausi.
Sinä vain vahvistat käsitystäni, joka ei ole siis muuttunut. En muuta käsitystäni parin av-viestin perusteella, jos nyt ihan oikeasti niin luulit.
minunkin, mies ei niin välitä. Pizza ja hampurilaispaikan ateriat ovat suurinta herkkua. Niitä syödään niin harvoin. Kyllä lapset minunkin tekemistäni ruoista varmasti löytävät monta suosikkiruokaansa, mutta niitä syödäänkin joka päivä. Niin ja ollaan akateeminen perhe, jos jotakin se nyt kiinnostaa.
että minusta on epäloogista, että jokin sellainen ruoka olisi herkkuruokaa, mitä saa joka toinen päivä. Eikös se herkkuruoka ole jotakin juuri sellaista, mitä harvoin saa?
meidän lapset ainakin rakastavat roskaruokaa, kun sitä harvoin saavat!
Käydään esim. mäkkärissä max 4krt/vuosi ja kyllä se on lapsista juhlapäivä :)
Kalapuikot kanssa herkkua, niitä n. kerran kahdessa kuukaudessa.
Sinä vain vahvistat käsitystäni, joka ei ole siis muuttunut. En muuta käsitystäni parin av-viestin perusteella, jos nyt ihan oikeasti niin luulit.
jotka muodostetaan mutu-periaatteella. Jokaisella on toki oikeus näkemykseensä.
Minulla itselläni on runsaasti kokemusta - siis näkemys - henkilöistä, jotka tekevät enimmäkseen sellaisia johtopäätöksiä, jotka perustuvat ennakkoluuloihin ja muuhun kuin tosiasioihin.
On ikävää, että koulutustasolla tai asemalla ei ole mitään korrelaatiota sen kanssa, , kuuluuko henkilö näihin mutu-näkemyksellisiin.
jos meillä ei syötäisi paljon alusta asti itse laitettua ruokaa. Nyt syödään, ja lapset ovat intopiukassa aina jos saavat jotain "roskaruokaa". En tiedä onko kysymys siitä että se on niiden mielestä ihanaa vaihtelua, vai olisivatko samanlaisia myös jos saisivat kalapuikkoja ja mäkkäriruokaa joka päivä.
Me olemme ihan tavallinen keskiluokkainen perhe.