Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kestoside? Kuukuppi?

Vierailija
21.05.2010 |

Oletteko kokeilleet kestositeitä ja/tai kuukuppia? Onko ne toimivat? Mitä (merkkiä) suosittelette?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari vuotta käyttänyt kestositeitä, ja tykkään kovasti. Hyviä puolia täällä mainittujen lisäksi vielä:

- Kertis liimataan teipillä alushousuihin, jotenjos menee huonoon kohtaan tai ruttuun, niin siinähän on. Hyvä kesto ei mene ruttuun ja se myötäilee paremmin ja sen paikkaa voi tarvittaessa korjata vähäeleisesti.

- Kangas ihoa vasten on aina miellyttävämpi kuin muovi.

- Lapset tottuvat pitämään kuukautisia luonnollisena asiana, kun näkevät siteitä kuivumassa. Itse muistan pienenä äidin tamponien ja siteiden olevan jotain todella jännää ja salaista. vaippa-aikoina meillä oli pyykkitelineellä kestovaippoja, nyt kestositeitä. Likaisia en sentään perheelle esittele, mutta pesen muun pyykin joukossa 60 asteessa.

Siis siinä päällä. Millähän vuosikymmenellä siä oot kertakäyttösiteitä viimeksi käyttänyt..

"Lapset tottuvat pitämään kuukautisia luonnollisena asiana, kun näkevät siteitä kuivumassa." millä tavalla tuo siteiden kuivumassa näkeminen vaikuttaa siihen että lapset pitävät kuukautisia luonnollisina?

Meillä se on kyllä selitetty ihan normaalisti että mitä ne tarkoittavat ja näytetty sidepakettia että tälläisiä sitten naiset käyttää sen aikana. =D

alkupäästä se joka käyttää niitä nature womancare siteitä.

Vierailija
82/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen saamisen jälkeen vaihdoin kuukuppiin (Lunette). Nyt on kolme vuotta ollut puolitoista pakettia tamponeja kaapissa pölyttymässä, kun en vaan kerta kaikkiaan enää VOI käyttää niitä. Ällöttää jo ajatuskin. Kuukupin tyhjennys ei ole puoliksikaan niin "inhaa" kuin käytetyn tamponin hävittäminen. Se ei kuivata vähäverisimpinäkään päivinä, ei ole narua roikkumassa ja mikä parasta, vaihtosuojien mukana raahaaminen on loppunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin niitä kokeilla.

En ennen.

Vierailija
84/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat muuttui kuparikierukan myötä todella runsaiksi, tosin ne myös lyheni. Ensimmäisenä päivänä joudun tyhjentämään kupin jopa tunnin välein, yleensä kaksi on maksimi. Vielä toisenakin päivänä joudun tyhjentämään noin kolmen tunnin välein. 3-5 päivä menee sitten 12 tunnin tyhjennysväleillä, yleensä kuitenkin vähän useammin. Noina ekoina päivinä kuppi vuotaa yli, mutta yleensä kyllä tunnen sen täyttymisen ja ehdin vessaan ajoissa.

Pois en minäkään vaihtaisi, sillä tamponit saa mahan todella kipeäksi (turvotusta), ja siteet ovat inhoja! Komannesta päivästä eteenpäin en joudu miettimään menkkoja lainkaan, ja joskus menaankin unohtaa tyhjentää kupin!

Kannattaa kokeilla, mäkin oon saanut monta kaveria muuttamaan kantaansa!

Vierailija
85/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla synnytyksen jälkeen tuli joka kuukautisten ekana päivänä hiiva, vissiin kolme kertaa. Kokeilin kestoja ja kuppia, sen jälkeen ei ole hiivaa ollut. Käytössä Lunetten isompi kuppi.

Ja tuosta muovista ihoa vasten. Mä kyllä ymmärsin mitä se tarkoittaa. Kyllähän se muovi reunoista osuu ihoon ja tuntuu nivusissa tosi inhottavalle, mulla joskus kesällä hautoi jopa ihon melkein rikki.

Tamponeista en ole ikinä tykännyt, olen kyllä käyttänyt kun on ollut "pakko", mutta en ole ikinä uskaltanut luottaa siihen että pitävät vuodon. Esim. uintireissut on olleet tosi nopeita, kun koko ajan olen pelännyt että veteen jää punainen vana (tai että naru roikkuu jalkojen välissä).

Vierailija
86/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukuppi ollenkaan jos tulee isoja hyytymiä ja yösidettä joutuu vaihtamaan kahden tunnin välein vuodon ollessa runsaimmillaan

Vierailija
87/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoja hyytymiä? Kuppiin mahtuu kyllä melko reilun kokoiset hyytymät, en usko että joudut kuppia useammin tyhjentämään kuin mitä nyt vaihdat siteitä, väli voi vähän pidentyä.

Mutta sinuna kävisin asian tiimoilta lääkärissä, ei ole normaalia tai tervettä noin runsas vuoto

Vierailija
88/105 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ällöttää ajatus kupista kiehumassa keittiön hellalla. Samassa kattilassa sitten kiehauttaa vauvan tutit ja keittelee iltapuuron lapsille.

Vierailija
89/105 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ällöttää ajatus kupista kiehumassa keittiön hellalla. Samassa kattilassa sitten kiehauttaa vauvan tutit ja keittelee iltapuuron lapsille.

sitä kattilaa käytän harvoin mihinkään muuhun. mutta kyllähän se kiehuva vesi tappaa ne bakteerit siitä kattilastakin. ja pesenhän mä sen kattilan toki...

oon joskus desinfioinut sen kupin vain kaatamalla kiehuvaa vettä päälle, mutta mieluummin keitän sitä pari minuuttia.

Vierailija
90/105 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Lunette. Saitkin tässä ketjussa jo runsaasti hyviä vinkkejä. Tuosta antennista sanon vielä, että sitä ei kannata ihan heti leikata (ainakaan kokonaan pois), koska se on hyvä apu varsinkin alussa, kun opettelee ottamaan kuppia pois. Ja käyttö on tosiaan vaivatonta ja mulla opetteluun meni ehkä kolme minuuttia. Suosittelen siis ehdottomasti!

Vierailija
91/105 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että kenelläkään on sellaista messuhalliemätintä, josta kuupukki ylipäätään voisi pudota ulos.

Jännityksellä jään odottamaan tipahtaako mun messuhallista kuupukki jonain kauniina päivänä. :DD

Vierailija
92/105 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hierrä eikä kierrä eikä laittamisen kanssa ole mitään ongelmaa. Tosi pehmeitäkin ovat kun märkänä laitat sen sisään. Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa niistä, toisin kuijn kuukupista (yritin ja opettelin sen käyttöä 6 kk, ei onnistunut). Ennen käyttöä sieni keitetään, se kutistuu ja siitä tulee imukykyisempi. Sitä voi myös leikata pienemmäksi jos haluaa, mutta mun mielestä ei kannata, koska se on niin pehmeä ettei tunnu missään. Kuukautisten välillä (ja iakana jos haluaa) huuhdellaan veden ja etikan seoksessa. Suosittelen lämpimästi. Ei ole mitään ällöä touhua, ainakaan mun mielestä. Samaa voi käyttää useamman kerran kunhan huuhtelee välillä kylmässä vedessä ja puristaa vedet pois. Puhtaat kädet tietty pitää olla.

Joku mainitsi ne sienet? Onko ne pehmeitä? Mitenhän ne asettuis tällä kivuliaisuus ja kovuus-asteikolla suhteessa tamponiin tai kuppiin? Pestäänkö ne? Miten?

Vierailija
93/105 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautissieniä voi ostaa ianakin täältä: www.leastore.fi

Vierailija
95/105 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut se jo vuoden, mutta ei sen kanssa pelaaminen helpoks muutu. Yöllä se on kätevä.

Sattuu laittaminen, sattuu poisottaminen, välillä vuotaa ohi, antenni kutittaa tosi inhottavasti. Kotona voin pitää, mutta kylillä kauheaa alkaa sitä tyhjentämään. Etenkin kun monessa vessassa ei ole lavuaaria, jossa sitä huuhtoa.

Itellä on aina laukussa pari intiimisavettia, hyvin riittää sellaisella pyyhkäisy "kylillä" viipottaessa.

Vierailija
96/105 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi epämiellyttävä keksintö. Kokeilin joskus kun vuotomäärä oli suuri. Inhottavaa se kupin keittäminen kattilassa. inhoan myös tunkea sormin sitä sisuksiini. on myös aika yököttävän näköistä kun kuppi on täynnä verta. siteessä se sama tavara on siististi imeytyneenä. Lisäksi se tuntuu silloinkin kun on paikallaan, esim kävellessä tunnen sen. Kertakäyttösiteet tuntuvat paljon luomummalta minusta. paljon ihmisystävällisempiä ja lempeämpiä ovat.

Vierailija
97/105 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipuhua itseni ja ostin kuukupin. kankkulan kaivoon menivät ne rahat. Pari kertaa kokeilin ja tuntui lähinnä kidutusvälineeltä. Nipisti inhottavasti.

Vierailija
98/105 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammat suu vaahdossa puhuu kuukuppien ja kestositeiden ekologisuudesta ja mollaa tamponien tai kertakäyttösiteiden käyttäjiä. Sitten kuitenkin matkustavat thaikkulaan tai kanariansaarille. Minä en ole koskaan ollut etelänmatkalla, joten ihan hyvällä omallatunnolla käytän niitä kertakäyttösiteitä, jotka tuntuvat minusta kaikkein miellyttävimmiltä.

Vierailija
99/105 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei-matkailevana vielä käyttäisit kestositeitä tms, voisit olla tosi hyvillä mielin;-D. Minä käytän sieniä ennen kaikkea mukavuuden vuoksi, toiseksi rahan vuoksi. Kolmantena varmaan tulee sitten ekologisuus mieleen. Tai siitä ajatus kestosuojien käyttämiseen varmasti lähti, mutta käytännössä järjestys on tämä. Ensin siis kestositeet, sitten kuukuppi, sitten sieni. Sieni on ehdottomasti mukavin, huomaamattomin, kivoin! Mun mielestä:-).

Sitä mun on vaikea ymmärtää, että nainen ei pysty sisuksiinsa koskemaan tai oma vuoto ällöttää....ei se voi niin vierasta olla! Ja jos on, niin kuinka opettaa tyttärelle normaali, mutkaton suhtautuminen kuukautisiin?!

Vierailija
100/105 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii ja opetteluun meni ehkä 5 min. Jos pitää miinuspuolia miettiä niin:

-Joskus tulee pientä ylivuotoa (syynä kai se, että kuppi on huonosti paikallaan) kuitenkin niin vähän ettei ole tullut pikkarikankaasta läpi.

-Pois ottaminen saattaa vähän nipsaista, jos ei ole oikein varovainen

-Ehkä pari kertaa on kuppi tullut laitettua huonosti niin, että on hiertänyt. Korjausliike on poistanut ongelman.

Musta siis kannattaa kokeilla, mutta kaikille se ei varmaan sovi. Itse olen synnyttänyt ja tamponitkin käy. Nuorena taas ei onnistunut edes tamponien käyttö (=hiersivät), joten tuskin olis kuukupin kokeilukaan ollut kovin menestyksekästä. Mutta olen niin onnellinen, ettei tarvitse käyttää enää siteitä niin kuin silloin teininä. Kuukupin tyhjennän aamuin illoin ja muulloin voi unohtaa koko menkkojen olemassa olon!