Mä en vaan pysty ymmärtämään näitä raskauden aikaisia ruoka-rajoitteita!!
Kun neuvolasta saa 2-sivusen nivaskan paperia jossa kerrotaan mitä et saa syödä raskauden aikana. Musta tämä on tätä ihmeellistä ylihysteerisyyttä, aivan kuten allergioidenkin kanssa. Liikaa tutkitaan nykyään asioita, että sitten varmasti osataan pelätä kaikkea mahdollista. Missä on se terve maalaisjärki näissä asioissa?! Oma poika atoopikko, astmaatikko ja siitepöly ym. allergiat päälle. Niin minä noudatan jostain lukemaani lastenlääkärin neuvoa, kengät pois kesäkuussa ja kädet kyynerpäitä myöten multaan..
Kommentit (45)
Eli kohtalaisen järkevästi. Tuttu otti rajoitukset todella vakavasti. Minä sain terveen lapsen, hänen lapsensa vammautui synnytyksessä.
Ja vielä kehtaat kehuskella tälläisellä asialla. Tuttusi epäonnella, joka ei liity mitenkään ruokarajoitteisiin..??
Siis monissa maissahan kofeiini on ihan totaalisen no-no. Suomessahan on se kolme kuppia kahvia vielä rajana.
Listeriaan lapsi voi kuolla. Kohtukuolemien yksi perusselvitys on listeria ja toksoplasmoosi. Suomessa kuolee noin 200 lasta vuodessa kohtuun.
olen kuitenkin synnyttänyt jo kaksi aikuista lasta, joiden odotusaikana mikään noista syömisistä ei ollut kiellettyä, vaan osaa jopa suositeltiin syötäväksi.
P
Oikeasti, kuinka moni muutenkaan syö hirveästi merilevää?
Japanilaiset. Ja siellä kuulemaa merileviä suositellaan odottajille, koska niissä on paljon vitamiineja ja hivenaineita. Mutta toisaalta Japanissa onkin maailman alhaisin syntyvyys, johtuneeko sitten merilevästä :)
ja jotkut vegaanit. Mutta tuo rajoitus, kuten moni muukin rajoituksista, koskee vain hyvin pientä ryhmää Suomessa asuvista. Joten suurimmalle osalle siinä listassa on hyvin vähän oikeita rajoituksia, loput ovat sellaisia, joita lähes kaikki noudattavat normaalistikin.
Eli vaikka lista on pitkä, ei se tarkoita, että sen noudattaminen muuttaisi ruokavaliota yleensä paljoakaan.
t. 5
mita jos odottaa ulkomailla. HYSTEERISTA ON! itse odotin ja synnytin hong kongissa ja mitaa listaa ei annettu. soin ayriaisia (en syo punaista lihaa) ja lohta (seka raakaa etta 'valmistettua')enka paljon muuta koko raskauden ajan. majoneesiakin kului. raskauden aikana myos matkustin ja soin mitamilloinkin esim malesiassa ja japanissa.
mita jos odottaa ulkomailla. HYSTEERISTA ON! itse odotin ja synnytin hong kongissa ja mitaa listaa ei annettu. soin ayriaisia (en syo punaista lihaa) ja lohta (seka raakaa etta 'valmistettua')enka paljon muuta koko raskauden ajan. majoneesiakin kului. raskauden aikana myos matkustin ja soin mitamilloinkin esim malesiassa ja japanissa.
Pitää keittää, niissä on melko yleisestikin listeriaa. Muistaakseni, taas, viime kesänä oli joku isompikin joukko saanut ruokamyrkytyksen juuri noista pakastevadelmista jossain joukkoruokailussa (olisiko ollut peräti joku koulu?), kun niitä ei oltu keitetty. Tarttuu se listaria ihan yhtä hyvin, vaikka ulkomaillakin odottaisi.
Toksoplasmoosista ollaan tietääkseni monessa Euroopan maassa vielä paljon huolestuneempia kuin täällä. Olen lukenut, että ainakin Italiassa tehtäisiin toksokokeet odottajille, ja jos ei ole sairastanut, pitää olla tosi tarkkana kaikkien tuoreiden kasvisten kanssa.
Äyriäiset, raaka ja valmistettukin kala on täällä ihan sallitulla listalla. (Kunhan ovat oikeasti tuoreita.) Ainoastaan vakuumipakattu on kielletyllä listalla.
Sen mitä aasialaisia tunnen, siellä muutenkin ruoat valmistetaan useammin siten, että ruokamyrkytysriski otetaan jo valmistusvaiheessa huomioon. Ainakin kiinalaiset kaverini tuntuvat kypsentävän lähes "kaiken".
Ennen 20. raskausviikkoa kuolleistahan ei edes selvitetä miksi kuolivat.
Suomessa kuolee noin 200 lasta vuodessa kohtuun.
No hyvänen aika,kyllähän lohta saa syödä!Kyse on TYHJIÖPAKATUSTA lohesta,jota ei ole kypsennetty.Listeria kuolee yli 70 asteessa,joten sitäkin voi kuumennettuna syödä.Tuoreessa lohessa ei ole listeriaa.
Kaikkea voi syödä jos kuumentaa hyvin,paitsi korkean A-vitamiinipitoisuuden sisältäviä ruokia.Ulkolaiset tuorejuustot ovat kuulemma sen takia pannassa,ettei kaikkialla ole yhtä hyvä valvonta kuin suomen meijereissä ja juustoloissa.Ulkolaisista pakastevatuista on löydetty ainakin viime kesänä ruokamyrkytyksiä aiheuttaneita bakteereja.(oliko sitten sitä listeriaa,en muista,mutta niitäkin voi hyvin kuumennettuna syödä)
koska lohta ei siella saa 'luonnollisesti'. se oli kaikki joko tyhjiopakattua ja raaka tietenkin tuotu pakasteena. skotlantilaista lohta kaikki. mutta pointti oli, etta mitaan listaa ei ollut etta jotain ei voisi syoda.
Eihän niillä ole mitään ongelmaa jotka syövät ties mitä ja sitten synnyttävät lapsen, mutta aika monelle on kyllä ihan todellinen ongelma että ne toukat tuppaavat kuolemaan jo ennen sitä rakenneultraa. Keskenmenot eivät ole harvinaisia, sanoitte te ehdottomine ruokamieltymyksinenne mitä hyvänsä.
Ihmiset joille ei ole itselleen käynyt ikäviä asioita osaavat usein olla aika ylimielisiä.
sinä tai joku lähelläsi on keskenmenon/ja kokenut.
Eihän niillä ole mitään ongelmaa jotka syövät ties mitä ja sitten synnyttävät lapsen, mutta aika monelle on kyllä ihan todellinen ongelma että ne toukat tuppaavat kuolemaan jo ennen sitä rakenneultraa. Keskenmenot eivät ole harvinaisia, sanoitte te ehdottomine ruokamieltymyksinenne mitä hyvänsä.
Ihmiset joille ei ole itselleen käynyt ikäviä asioita osaavat usein olla aika ylimielisiä.
Päästä itsesi/ystäväsi pahasta! Vai oletko todella vakuuttunut, että se on tapahtunut jotakin väärää syömällä?
ei voi syödä kukaan ilman keittämistä, oli sitten raskaana tahi ei.
Joskus raskaana olevan naisen pitäisi ajatella omilla aivoillaankin vai onko ne pehmenneet?
Ainakin tällä palstalla kysellään vähän väliä voinko syödä pikku kiviä vai saako niistä listerian.
kun mitään tahoa ei kiinnosta selvittää miksi menee kesken? En vain tajua tätä asennetta että vaikka keskenmenot ovat todella yleinen ongelma, niiden yhteyttä näiden ruokasuositusten ignooraa miseen ei mitenkään suostuta ottamaan huomioon.
Mistäs minä tiedän?? En tiedä, kun keskenmenojen syitä ei selvitetä, elleivät kuole vasta "isoina vauvoina".
Päästä itsesi/ystäväsi pahasta! Vai oletko todella vakuuttunut, että se on tapahtunut jotakin väärää syömällä?
että ne, joilla keskenmenot toistuvat (syystä tai toisesta, usein selvittämättömästä), seuraavat ruokarajoituksia kuin raamattua eikä seuraavakaan raskaus mene välttämättä onnellisesti. En tietenkään väitä, että ruokarajoituksia rikkomalla saa raskauden sujumaan paremmin, mutta ei se tarkka noudattaminenkaan takaa 40 viikon sujuvuutta.
Olen samaa mieltä, että ikävää on, kun ei selvitetä.
Olisko se niin, että toi toksoplasmoosi olis yleisempi täällä manner- ja eteläisemmässä Euroopassa? Itse oon raskaana toista kertaa, mulla ei ole toksolle immuniteettia, asun Ranskassa ja mulla tsekataan verikokeissa joka kuukausi muitten kokeitten ja lääkärintarkastuksen yhteydessä noi toksoplasmoosiarvot. Ja se on ihan yleinen käytäntö. Tosin suuri osa täkäläisistä odottajista on jo sille immuuni. Joka tapauksessa, sitä seurataan tosi tarkkaan ja ihan aiheesta. Mun yks kaveri sai sen raskausaikana ja voin sanoa ettei ollut mikään pikkujuttu vaan totinen tosi kyseessä sikiön kannalta.
Mitä tulee noihin listeria- ym. juttuihin. Mua niin ärsyttää toi typerän kulunut maalaisjärjen peräänkuuluttaminen joka asiassa. Listerian voi saada jos on paska tsägä tietyistä tuotteista, jotka mun mielestä on ihan asiallisesti listattu mm. terveysministeriön toimesta. Siihen ei välttämättä vaikuta söikö ko. tuotetta vähän vai paljon vai säännöllisesti vai vaan silloin tällöin, jos just sillä ratkaisevalla kerralla bakteeri siihen on pesiytynyt. Ja jos näistä asioista ei varoitettaisi lainkaan eikä missään, niin silloinhan vasta haloo nousisi. Jokainen tehkööt tavallaan, ei noita ohjeistuksia kenenkään ole pakko noudattaa. Itse pyrin minimoimaan riskit raskausaikana, kun se ei mielestäni edes kovin suuria ponnisteluja vaadi. Silti mm. vanhempieni mielestä olen joissain asioissa juurikin "hysteerinen". (Äidilläni oli muuten aikanaan kolme keskenmenoa ja kolme onnistunutta raskautta. Tietenkään ei voida tietää jälkikäteen mikä km:t aiheutti, mutta ärsyttää välillä kun äiti polleana esittää kuinka hänen aikanaan sitä ja tätä, kahvia juotiin ihan normaalisti (=litra päivässä) jne...)
Pitää keittää, niissä on melko yleisestikin listeriaa. Muistaakseni, taas, viime kesänä oli joku isompikin joukko saanut ruokamyrkytyksen juuri noista pakastevadelmista jossain joukkoruokailussa (olisiko ollut peräti joku koulu?), kun niitä ei oltu keitetty. Tarttuu se listaria ihan yhtä hyvin, vaikka ulkomaillakin odottaisi.
Toksoplasmoosista ollaan tietääkseni monessa Euroopan maassa vielä paljon huolestuneempia kuin täällä. Olen lukenut, että ainakin Italiassa tehtäisiin toksokokeet odottajille, ja jos ei ole sairastanut, pitää olla tosi tarkkana kaikkien tuoreiden kasvisten kanssa.
Äyriäiset, raaka ja valmistettukin kala on täällä ihan sallitulla listalla. (Kunhan ovat oikeasti tuoreita.) Ainoastaan vakuumipakattu on kielletyllä listalla.
Sen mitä aasialaisia tunnen, siellä muutenkin ruoat valmistetaan useammin siten, että ruokamyrkytysriski otetaan jo valmistusvaiheessa huomioon. Ainakin kiinalaiset kaverini tuntuvat kypsentävän lähes "kaiken".
Mutta en menisi täällä ylpeilemään että teit kaiken päinvastoin mitä suositellaan. Hyvä että sait terveen lapsen!
Miksi ottaa tahallaan riski,kun yhdellä kerralla raa,an kalan syömisestä voi saada listerian!
Ihmiset jotka ei kykene noudattamaan pieniä rajoituksia raskaana ollessaan vauvan hyvinvointia ajatellen, ei taida olla ihan kypsiä vielä äidiksi!!
Ei noita rajoituksia teidän kiusaksenne ole keksitty tyhmät ihmiset!
että syö vaikka lohta pari kertaa viikossa, parempi on ne kalan tervellisyystekijät kuin kalan huonot puolet.
Kala KUULUU ravintoon!
Itse kuulun siihen enemmistöön joka syö nippanappa pari kertaa kuussa kalaa. Ei tällöin ole paskanhailea minkä kokonen se kala on!
eli aina pitäisi olla nämä ohjeet mielessä, ei vain raskauden aikana. Itse ihmettelen sitä miten näitä ohjeita tulee lisää koko ajan. Ekaa kun odotin 2000 ei saanu tupakoida, juoda, ja syödä maksaa tai muuta missä on a-vitamiinia. 2004 annettiin jo 1 A4 ohjeita ja 2009 oli jo toista sivullista.
Itse koitan käyttää tervettä järkeä näissä ohjeissa, meillä on perheessä myös sydänlapsi, jolle listeria on hengenvaarallinen. Joten tulee kyllä sovellettua ohjeita ilman raskauttakin...
että syö vaikka lohta pari kertaa viikossa, parempi on ne kalan tervellisyystekijät kuin kalan huonot puolet. Kala KUULUU ravintoon! Itse kuulun siihen enemmistöön joka syö nippanappa pari kertaa kuussa kalaa. Ei tällöin ole paskanhailea minkä kokonen se kala on!
HALOO!! Kalaa saa syödä,mutta ei RAAKANA!
Ei herran jestas kun jotkkut ei tajua YHTÄÄN MITÄÄN! Syö sitä kalaa vaikka joka päivä jos haluat,mutta älä syö raakana,jookos???
Vaikka söisit vaan kerran raskautesi aikana raakaa kalaa,niin se listeriariski on. Haluatko että sikiölle käy jotain???
Japanilaiset. Ja siellä kuulemaa merileviä suositellaan odottajille, koska niissä on paljon vitamiineja ja hivenaineita. Mutta toisaalta Japanissa onkin maailman alhaisin syntyvyys, johtuneeko sitten merilevästä :)