Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?
En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)
ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?
No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.
MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.
Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?
Kommentit (221)
kyllä sinne jaksaa hilpaista jos ei ole älynnyt ennen saunaan menoa käydä vessassa.
Ap on ihan tyhmä. Sille ei kelpaa mikään selitys eikä se hyväksy erilaisia ihmisiä ja erilaisia toiveita ollenkaan. Mitä sen kanssa turhaan jankkaamaan. Onneksi täällä on täyspäisempiäkin keskustelemassa.
Pitäisköhän avata ketju, jossa ihmetellään kauheasti jotain muuta, Suomessa hyvin tavallista rakennusratkaisua, ja moittia sitten kaikkia niitä, joilla sellainen on? Vaikka ikkunat makkarissa "ku eihän niitä siellä tartte kun pimeässähän ihmiset nukkuu".
"jotka ei sua haittaa"
Jos näin niin ei mulla sitten enempää. Minä vaan luulin, että rakentaessa (mistä lähdin aloitusviestissäni liikkeelle) hakisi ratkaisuja, joista tykkää!
"No, me laitettiin Penan kanssa tää keittiö tähän eteisen yhteyteen, kun ei se meitä varsinaisesti haittaa" " Joo, lastenhuoneisiin on käynti saunasta, kun ei se meitä haittaa."
t ap
Miksi sulle ap ei kelpaa vastaukseksi se, että pönttö on kylppärissä siksi, että se ei moniakaan ihmisiä haittaa ja moni pitää sitä käytännöllisenä?
sen takia sulle ei kelpaa mikään. Kun nyt Suomessa on totuttu siihen, että se pönttö siellä kylppärissä on, niin ei sitten tule mieleenkään, ettäkö olis omalla kohdalla jotenkin väärin laittaa se pönttö sinne. Mulla loppuu nyt rautalanka, joten jos et tajua, niin jää tyhmäksi.
Miksi sua haittaa toisten ihmisten ratkaisut noin paljon? Älä käy kenenkään luona kylässä, tai varmista etukäteen, että talo on varmasti sun mielen mukaan rakennettu.
mutta ei myöskään muiden perustelut kelpaa.
Hirveen aggressiivinen kaiken lisäksi, onneks ei mun tuttu.
Jos on kaksi vessaa, niin ylimääräinenkään pytty ei takuulla haitaksi ole.
ja ihan on toimiva pytty ja lavuaari ;) Ja pienempäänkin tilaan varmaan saisi jos valitsisi minikokoisen altaan ja kääntäisi pytyn toiseen suuntaan.
Sulla ei.Toimiva vessa kun vie vähintään sen 2 neliötä, mutta pytty ja allas ei.
Rakennettiin tilava kylppäri, mutta erillisellä olevaa vessaa ei piirustuksia muuttamatta olisi pystynyt siihen rakentamaan. Sen vessanpytyn ohi, nimittäin pääsee saunasta takaoven kautta ulos. Tuota ovea ei juuri käytetä, mutta esim. tulipalotilanteessa on hyvä että talosta on uloskäyntejä enemmän kuin 1.
Muut syyt miksi siinä ei ole seiniä ja ovea ympärillä ovat 1)pyttyä käytetään suhteellisen vähän, siivous on näin paljon helpompaa 2) kaveripiiriimme kuuluu pyörätuolilla kulkevia henkilöitä, jotka tarvitsevat avustajan käydessään vessassa. Ja isovanhemmilla on rollaattoreita. Meillä on yksi tilava WC yläkerrassa (huom raput kyettävä ensin kulkemaan!) makuuhuoneiden yhteydessä, alakerran WC on aika pieni, jonne ei ole edes rollaattorilla asiaa. Jotta meidän liikuntarajoitteiset vieraamme pääsevät kylässä vessaan, on kätevää kun suihkuhuoneen pytyn ympärillä on reilusti tilaa. Harvemmin heidän kanssaan saunomme, joten saavat käydä 'kakkasaunassa' pissalla (ja kakallakin) ihan rauhassa.
3) jostain syystä lapsilla tulee aina kylpyammeessa pissahätä, ja mielelläni laitan heidän märkänä suihkuhuoneen pytylle
Meillä on kaikille 3 WC:lle käyttöä, mutta emme kuitenkaan olisi valmiita tekemään useita tilavia yli 6-7 neliön WC-tiloja. Kukaan saunoja ei ole koskaan häiriintynyt, tosin saunan lauteilta tuo pytty ei näy. Eikä pytyllä kävijätkään ole valittaneet. Meillä saa toki käydä siellä yksityis-WC:ssä myös halutessaan.
niin jotain voi aueta sulle - tai sitten ei. Jos taas olet 7v, niin ei tää palsta oo sulle. Hus,hus ulos aurinkoon vaikka trampalle pomppimaan!
ap
Ap on ihan tyhmä. Sille ei kelpaa mikään selitys eikä se hyväksy erilaisia ihmisiä ja erilaisia toiveita ollenkaan. Mitä sen kanssa turhaan jankkaamaan. Onneksi täällä on täyspäisempiäkin keskustelemassa.
kyllä sinne jaksaa hilpaista jos ei ole älynnyt ennen saunaan menoa käydä vessassa.
oli varaa sinne ERILLISvessaan laittaa myös lämmitys. Ei tarttee kylmässä paskoo...
oli varaa sinne ERILLISvessaan laittaa myös lämmitys. Ei tarttee kylmässä paskoo...
Onneks olkoon! Itse jäädyn jo kun joku avaa pesuhuoneen oven.
vastaus siihen joka valitteli kylmään vessaan lapsen kanssa menoa.
vastaus siihen joka valitteli kylmään vessaan lapsen kanssa menoa.
Sauna+pesuhuone, ja erillinen minivessa jonka ovi on pesuhuoneen ovea vastapäätä. Ei ole pitkä matka jos hätä yllättää kesken saunomisen, mutta eipä kenekään tarvitse häiritä saunojiakaan jos hätä yllättää kesken ja toinen vessa on varattu.
niin jotain voi aueta sulle - tai sitten ei. Jos taas olet 7v, niin ei tää palsta oo sulle. Hus,hus ulos aurinkoon vaikka trampalle pomppimaan!
ap
kirjoittaja, mutta sanonpa vaan, että kaikkea ei voi aina ironialla selitellä. Ironia syntyy kuitenkin vasta vastaanottajan tulkinnassa, oli sitten tekstin kirjoittajan intentiot mitkä. Toisilla ihmisillä ironian taju on herkempi kuin toisilla, eikä se korreloi älykkyyden kanssa mitenkään. Toisissa kulttuureissa ironia on tuntemattomampi käsite, esim. eri aasian maissa oleskellut ystäväni kertoi, että aasialisessa kulttuurissa ironia on harvinaisempaa.
Kuukkeloi sä Toini Rahdun väitöskirja Sekä että, ja lue se, niin tiedät enemmän ironiasta. Mun mielestä se ei välttämättä imartele kirjoittajaa, että hän kirjoittaa ironisesti, mutta harva ymmärtää kirjoituksen olevan ironiaa. Aina vika ei ole vastaanottajassa, tiedätkös.
Minä jo ihmettelinkin missä te viivyitte!
Sovitaan nyt niin, että saatte tykätä saunakakkaamisesta, eikä kukaan aikuisten oikeesti toru teitä siitä. Pyyhkikää kyyneleet ja niistäkää nenänne. Kaikki on ihan hyvin, joten hajaantukaa!
ap
Ap on jänkkö, joka ei pysty perustelemaan omia mielipiteitään mutta ei myöskään muiden perustelut kelpaa. Hirveen aggressiivinen kaiken lisäksi, onneks ei mun tuttu. Jos on kaksi vessaa, niin ylimääräinenkään pytty ei takuulla haitaksi ole.
ap
Haukuit kaikkien muiden saunoja kakkasaunoiksi. Mene itse ulos ja relaa vähän.
Luulen kuuluvani ap:n kerhoon. Minä olisin halunnut laittaa jokaisen wc-pöntön erilliseen wc-tilaan, mutta koska mieheni juuri paljastui kakkasaunojaksi vedotessaan hukkaneliöihin, meilläkin on yksi wc-pönttö kylpyhuoneen nurkassa (ilman tunnelmakynttilöitä, mutta paperia ja käsienpesumahdollisuus on).
Lisäksi haluan ilmaista syvän ihmetykseni niitä performanssipissijöitä kohtaan, jotka asentavat 6 mm paksuisella lastulevyllä eristetyn pissimisalueen tupakeittiönsä tai olohuoneen välittömään yhteyteen. Näin vieraisilla olo saa uutta jännitystä, kun pörö-äänet peittyy vain vaimeaan kahvikupin kilinään. Toimituksen jälkeen voi harpata siitä pöntöltä taas kahvipöytään nakertamaan ässä-pipareita ja juttelemaan sivistyneesti.
Onneks olkoon! Itse jäädyn jo kun joku avaa pesuhuoneen oven.
kun siellä saunassa ollaan heitetty löylyä ihan urakalla. Saunoessa on ihan kivä välillä päästä vilvoittelemaan. Mutta ehkä teillä saunotaan miedossa lämmössä.
ap
Haukuit kaikkien muiden saunoja kakkasaunoiksi. Mene itse ulos ja relaa vähän.
sinne pytyttömään saunaansa ihastelemaan, miten fiksusti ja lähes ainutlaatuisen oikein hän on tajunnut elämän perimmäisen merkityksen.
Minä jo ihmettelinkin missä te viivyitte!
Sovitaan nyt niin, että saatte tykätä saunakakkaamisesta, eikä kukaan aikuisten oikeesti toru teitä siitä. Pyyhkikää kyyneleet ja niistäkää nenänne. Kaikki on ihan hyvin, joten hajaantukaa!
ap
Kun kukaan ei sitä harrasta muide saunoessa
ja wc pytty saunan pesuhuoneessa EIKÄ MISSÄÄN MUUALLA. Tosi kiva...