Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?

Vierailija
20.05.2010 |

En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)

ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?

No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.

MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.

Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?

Kommentit (221)

Vierailija
61/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän esimerkiksi jossain rivarissa, jossa on mahdollisesti vain kylpyhuone + wc, josta on luonnollisesti yhteys myös saunaan. Ja ymmärrän tämän siinäkin tapauksessa, että asunnossa on lisäksi esim. vielä erillinen wc. Kun on rajalliset neliöt, pyritään tehokkuuteen.

Sitä en sen sijaan käsitä, että rakennetaan talo, jossa on kenties yläkerrassa wc/kylpyhuone ja alakerrassa erillinen wc ja sitten sen lisäksi se pönttö tungetaan sinne saunatiloihin. Kun näen tällaisen, miellän sen olevan siellä siksi, että jos saunoessa tulee kauhea hätä, ei tarvitse kulkea sitä muutamaa metriä sinne alakerran wc-tilaan vaan voi lorotella menemään siinä saunan pesuhuoneessa. Jos sitä ei ole tarkoitus käyttää tällaisena hätäapuna saunoessa, niin miksi se sitten on ylipäänsä pitänyt sijoittaa sinne pesuhuoneeseen? Miksi sitä alakerran wc:tä ei ole sitten mietitty niin, että se on saunatilojen läheisyydessä tai jos neliöt antavat myöden, niin miksi sille saunapöntölle ei ole tehty pientä erillista koppia.

Ja puhun nyt nimenomaan tilanteesta, jossa talossa on jo 2 muuta wc-pönttöä ja kolmas saunassa, kuten tuossa linkissä.

Vierailija
62/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukaan kakkasaunojista ei vieläkään pysty perustelemaan, miksi uuteen taloon pitäisi väkisin tunkea se pönttö sinne saunan pesuhuoneeseen?

Jos ihmisiä ei haittaa se, että pytty on kylppärissä, niin ei kai ole mitään syytä olla sitä sinne laittamatta? Jos mä rakentaisin uuden talon, niin en todellakaan jättäisi pönttöä pois kylppäristä vaan sen takia, että se haittaa jotain mulle tuntematonta ihmistä, joka hokeaa sanaa "kakkasaunoja" koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ole kyse monestikin ihan käytännöllisyydestä. Perusteluina esimerkiksi: 1. Usein viemäröinnin takia on helpompaa ja halvempaa sijoittaa pönttö samaan kosteaan tilaan suihkun kanssa. 2. Lapsiperheessä ratkaisu lienee ihan perusteltu, vai onko mielestäsi hauskaa lähteä raahaamaan suihkumärkää lasta toiselle puolelle asuntoa itsekin vettä valuvana kesken saunareissun iskeneen pissahädän takia? Toivottavasti et esimerkiksi vain pissata lastasi lattiakaivoon jo ihan hygieniankin takia. Olen järkytyksekseni kuullut että monet aikuisetkin tekevät niin - hieman karrikoiden voisikin kysyä, olisiko houkutus satunnaisesti virtsata lattiakaivoon suurempi niillä, joilla ei ole pönttöä suihkun kanssa samassa tilassa? 3. Siivoaminen on helpompaa tilassa olevan lattiakaivon vuoksi.

sen erillisvessan suunnitella seinän toiselle puolelle siten, että viemäröinti on samassa. Ei liene juurikaan enemmän viemäröintiä kuin, jos pönttö saunassa. Ja erillisvessa pöntöllä ja lavuaarilla ei tarvitse kosteantilan rakenteita. Seinät vaan ja pintamateriaaliksi mitä haluaa.

Ja jos se vessa on siinä ihan saunan vieressä niin, ei tarvitse 'lasta raahata' talon toiselle puolelle. Sitä paitsi lapset on hyvä opettaa käymään vessassa ennen saunomista. Eipä sitte tarvitse rampata saunasta minnekään.

Vierailija
64/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka siinä sitten olisi suihku ja tilaa myös saunallekin. Mutta aivan ehdottomasti en halua kylppäriä missä ei ole pönttöä eikä lavuaaria.

Minusta on ällöä jos noita ei ole.

Vierailija
65/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satun vaan olemaan ap:n kanssa _tismalleen_ samaa mieltä :)

Hyvänen aika kun sä jaksat jankata!

Ja kukaan kakkasaunojista ei vieläkään pysty perustelemaan, miksi uuteen taloon pitäisi väkisin tunkea se pönttö sinne saunan pesuhuoneeseen?

Jos ihmisiä ei haittaa se, että pytty on kylppärissä, niin ei kai ole mitään syytä olla sitä sinne laittamatta? Jos mä rakentaisin uuden talon, niin en todellakaan jättäisi pönttöä pois kylppäristä vaan sen takia, että se haittaa jotain mulle tuntematonta ihmistä, joka hokeaa sanaa "kakkasaunoja" koko ajan.

Vierailija
66/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva pönttö ei haittaa, ja se on omasta mielestä kätevä, niin miksi se on ongelma? Kun ei se pönttö kuitenkaan siellä saunassa ole.

Joku oli täällä sitä mieltä, että pesutilat ja sauna tarkoittaa yhdessä saunaa, mutta mulle ainakin sauna on sauna ja pesutilat pesutilat.

Vierailija
67/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan joku toinen fiksu ihminen.

Hyvänen aika kun sä jaksat jankata! Jos ihmisiä ei haittaa se, että pytty on kylppärissä, niin ei kai ole mitään syytä olla sitä sinne laittamatta? Jos mä rakentaisin uuden talon, niin en todellakaan jättäisi pönttöä pois kylppäristä vaan sen takia, että se haittaa jotain mulle tuntematonta ihmistä, joka hokeaa sanaa "kakkasaunoja" koko ajan.

ap

Vierailija
68/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan joku toinen fiksu ihminen.

ap

Vierailija
69/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaukseksi se, että pönttö on kylppärissä siksi, että se ei moniakaan ihmisiä haittaa ja moni pitää sitä käytännöllisenä?

Vierailija
70/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilta on pidätytyskyky mennyt.Tällaisessa tapauksessa toki PITÄÄ olla pönttö lähellä jottei ruiski seinille.

ap

Mun mielestäni kylppärissä PITÄÄ olla pönttö ja lavuaari vaikka siinä sitten olisi suihku ja tilaa myös saunallekin. Mutta aivan ehdottomasti en halua kylppäriä missä ei ole pönttöä eikä lavuaaria. Minusta on ällöä jos noita ei ole.

Vierailija
71/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuun voi lorotella ihan hyvin kevyemmät eritteet ja kuka sitä nyt paskahätä päällä saunaan menee?

Mut tää menee nyt paistaan makkaraa.

Vierailija
72/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakerrassa on oltava yksi inva-wc ja sen saa kaikista helpoiten niin että laittaa sen pöntön sinne kylpyhuoneeseen. Jos sitä ei laita kylppäriin täytyy erillisen WC:n olla hervottoman kokoinen että siinä saa pyörätuolin käännettyä. Ja siinä vasta meneekin sitten tilaa hukkaan. Helpointa on siis laittaa pönttö kylppärin nurkkaan niin saa senkin rakennusmääräyksen täytettyä.

Kelpaako tämä ap:lle?

Ja me ei käytetä sitä pönttöä ollenkaan, talossa on 2 muutakin vessaa. Kunhan nyt on siinä että saatiin rakennusluvat kuntoon.

Vierailija
73/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää ajatus että joku siinä samalla kusee (tai lapsista jopa paskoo) kun ollaan saunomassa. Vessa on kuitenkin muutaman metrin päässä, kyllä sinne jaksaa hilpaista jos ei ole älynnyt ennen saunaan menoa käydä vessassa.

Vierailija
74/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuun voi lorotella ihan hyvin kevyemmät eritteet ja kuka sitä nyt paskahätä päällä saunaan menee?

Mut tää menee nyt paistaan makkaraa.

vessa rakennettiin kylppäriin sen takia, että siellä oli tilaa, jota alakerrassa on muuten vähän. Ja jos mua ei kerran haittaa se, että vessanpönttö on pesutilassa, niin mitäpä se muille kuulee. Älkää tulko meille kylään, jos ei kelpaa.

Vierailija
75/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilta on pidätytyskyky mennyt.Tällaisessa tapauksessa toki PITÄÄ olla pönttö lähellä jottei ruiski seinille.

ap

Mun mielestäni kylppärissä PITÄÄ olla pönttö ja lavuaari vaikka siinä sitten olisi suihku ja tilaa myös saunallekin. Mutta aivan ehdottomasti en halua kylppäriä missä ei ole pönttöä eikä lavuaaria. Minusta on ällöä jos noita ei ole.

Vierailija
76/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoituksella laitettiin saunan vieressä olevaan kylpyhuoneeseen myös wc-pytty. Mietimme myös erillisen wc:n rakentamista kylpyhuoneen viereen, mutta ajattelimme, että kolmen pienen lapsen kanssa helpompaa jos vessahädän tullessa ei tarvi lähteä pois kylpytilasta. Vaikka pieni matka olisi ollut kuljettavana niin aina lattiat kastuvat ja aikuinen tietty pienimpien mukana myös sinne vessaan. Meillä pytty kylläkin sijoitettu siten, että saunasta ei siihen näe. Ja meillä kylpyhuoneesta mennään pukuhuoneeseen. Niin ja kyllä tuota kylpyhuonetta tulee käytettyä enemmän wc ja pesutilana, meillä kun saunotaan vain n.kerran kahdessa viikossa. Niin ja meillä on kaksi erillistä vessaa ja kaksi kylpyhuonetta jossa molemmissa sermiseinillä erotetut wc-pytyt.

Vierailija
77/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva pönttö ei haittaa, ja se on omasta mielestä kätevä, niin miksi se on ongelma? Kun ei se pönttö kuitenkaan siellä saunassa ole.

Vierailija
78/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliöiden hintahan se on suurin syy miksei omakotitaloihin rakenneta hulppeita kylpyosastoja. Meillä on pönttö kylpyhuoneessa tosin kevytrakenteisen väliseinän takana piilossa. En ole tähän asti ajatellut koko asiaa mutta ehkä en ole vaan ymmärtänyt etsiä ratkaisusta tarpeeksi huonoja puolia :)

Kaksi suihkua on kätevä olemassa jos pitää käyttää sarjatyönä kaikki lapset suihkussa ku on kiire jonnekin.

Vierailija
79/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se hyväksy erilaisia ihmisiä ja erilaisia toiveita ollenkaan. Mitä sen kanssa turhaan jankkaamaan. Onneksi täällä on täyspäisempiäkin keskustelemassa.

Vierailija
80/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jotka ei sua haittaa"

Jos näin niin ei mulla sitten enempää. Minä vaan luulin, että rakentaessa (mistä lähdin aloitusviestissäni liikkeelle) hakisi ratkaisuja, joista tykkää!

"No, me laitettiin Penan kanssa tää keittiö tähän eteisen yhteyteen, kun ei se meitä varsinaisesti haittaa" " Joo, lastenhuoneisiin on käynti saunasta, kun ei se meitä haittaa."

t ap

Miksi sulle ap ei kelpaa vastaukseksi se, että pönttö on kylppärissä siksi, että se ei moniakaan ihmisiä haittaa ja moni pitää sitä käytännöllisenä?