Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?
En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)
ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?
No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.
MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.
Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?
Kommentit (221)
Yritän vastata minkä kerkeän.
Eli teillä siis sauna muualla ja kylppäriveskiyhdistelmä. Juu, suora vastaus suoraan kysymykseen, juu on outoa.
Ei siinä mitään jos paketti oli tuommoinen, mutta mä etsin vielä enempi niitä tarkoitushakuisia kakkasaunojia, jotka oikein rakentaessaan haluaa asian näin.
ap
rintamamiestalon alakertaan tarkoituksenhakuisesti kylppäriveskiyhdistelmä, koska aika rajalliset mahdollisuudet tänne on rakentaa kylppäriä ja vessaa erikseen, ellei sitten halua suihkutella ja kakkia metri kertaa metri -kopeissa. Kellariin rakentaminen liian kallista.
Vastaus sun kysymykseen on se, että koska Suomessa vessanpönttö on usein pesutiloissa, harva ihminen näkee sitä jotenkin ongelmallisena. ja yhtä harva ihminen oikeasti käy paskalla silloin, kun saunassa on joku.
Et sä tämän kummallisempaa vastausta tule saamaan.
esim lapsen kanssa. Jos tulee hätä niin saa siihen pöntölle suoraan. Ei tartte mennä kämpän toiseen päähän vessaan.
a) kakkasauna b) vessa talon toisessa päässä täytyy sanoa, että kakkasaunojien logiikka on mielenkiintoinen. Kakkasaunojat avautukaa lisää, niin pääsen asian ytimeen! t ap
Säkin varmasti ymmärrät eron. Se pönttö on kylpyhuoneessa, joka ei ole sauna. Onko susta outoa se, että meillä on wc-pönttö kylppärissä? Sauna on siis toisessa rakennuksessa, eikä siellä ole erillistä pesutilaa saati vessaa.
peseydy kun saunotte?
Seinässä on hana, ja käytössä on pesuvati ja kuuppa.
mutta ei tuo teidän systeemi olekaan sitten ollenkaan ap:n esittämän kaltainen. Miksi siis keuhkoat?
Käsittääkseni mä kysyin, että onko sen mielestä outoa se, että saunattomassa kylpyhuoneessa on pönttö. Kun kysehän tässä on nyt siitä, että pönttö on kylppärissä, koska eihän se varmaankaan saunassa ole. Mitä sä sitten keuhkoat?
Kunhan uteliaisuudesta kysyin teidän saunan pesumahdollisuuksista, kun ei käynyt kirjoituksestasi ilmi.
Sauna suhkuhuoneella, jossa pönttö ja kylpyhuone pöntöllä on kyllä kaksi ihan eri asiaa mielestäni.
Sauna = löylyhuone + pesutila yleensä. Toki pesutila voi olla myös löylyhuoneessa, jolloin yleensä kyseessä vanha sauna.
Hyviä löylyjä vaan kaikille! Pöntön kanssa tai ilman...
wc erilliseen seinälliseen koppiin. Suunnittelemme juuri talonpohjaa, ja wc tulee pukuhuonetilaan erilliseen koppiin. Olen myös itse ihmetellyt sitä, miksi vilvoittelu tapahtuu pyykkikoneen ja vaatevuorien kanssa. Meidän kodinhoitotilasta tulee isohko, ja se pyykkäys-silitysnurkka erotetaan liuku-ovella pukuhuoneesta. Kun tulee vieraita saunomaan, saa vuoret piiloon.
t ap
liukuovella eristetty osa khh:sta.
t: meillä saunojat siirtyy takkahuoneeseen
2. Lapsiperheessä ratkaisu lienee ihan perusteltu, vai onko mielestäsi hauskaa lähteä raahaamaan suihkumärkää lasta toiselle puolelle asuntoa itsekin vettä valuvana kesken saunareissun iskeneen pissahädän takia?
Muita vaihtoehtoja ei ole kuin a) kakkasauna tai b) vessa toisella puolella taloa.
Tää alkaa olla jo pateettista
kylppärissä wc-pyttyä, mutta minä haluaisin sen sinne. Ylimääräinen vessa nimittäin helpottaisi meidän perheen elämää (olis vähemmän vessaan jonottamista) :)
Käytäntö sanelee monta rakennusratkaisua.
t. rakentaja
Ap ei vieläkään pysty perustelemaan miksi se torttu pitäis vääntää toisten saunoessa?
t ap
kakkasaunomisesta on tullut ihan uskonto ja sitä yrittää epätoivoisesti perustella järkisyillä, otan osaa.
Eli taitava rakentelija: jos rakentaisit talon niin sinulle se ehkä noin vajaa neliö joka tarvittaisiin lisää taloa rakennettaessa olisi niin suuri kynnyskysymys, että pakko vaan vetää se kakkasauna taloon. Jep, jep, sä tarvitset ehkä jonkun tukiryhmän...
Nämähän ovat vain mielipideasioita, joista on turha sen suurempaa pulttia vetää. Halusit asiasta mielipiteitä ja niitä olet saanut. Edelleen olen sitä mieltä, että usean jo luetellun syyn takia pönttö kylppärissä ei ole mitenkään kamala asia.
2. Lapsiperheessä ratkaisu lienee ihan perusteltu, vai onko mielestäsi hauskaa lähteä raahaamaan suihkumärkää lasta toiselle puolelle asuntoa itsekin vettä valuvana kesken saunareissun iskeneen pissahädän takia?
Muita vaihtoehtoja ei ole kuin a) kakkasauna tai b) vessa toisella puolella taloa.
Tää alkaa olla jo pateettista
se vastaus, että a) ihmisiä ei haittaa se pönttö siellä pesutiloissa ja b) sitä pönttöä harvemmin käytetään paskomiseen saunomisen aikana.
Vai onko niin, että sä haluat kuulla, että jengi paskoo sinne pönttöön saunoessaan, ja sitten hieroo sitä tavaraa itteensä niin kuin turvetta?
Eikö pitäis paremmin kysyä, miksi sinä suhtaudut tähän asiaan niin intohimoisesti?
ei teidän kanssanne! Kuka sutkin raukan on aivopessyt?
kylppärissä wc-pyttyä, mutta minä haluaisin sen sinne. Ylimääräinen vessa nimittäin helpottaisi meidän perheen elämää (olis vähemmän vessaan jonottamista) :)
suomalainen tapa.
Ihan samalla tavalla muissakin euroopan maissa on wc-istuin siellä kylppärissä.
Suomessa tietty on lisäksi monilla sauna samoissa tiloissa.
Mistä afrikasta tämä ap noita juttujaan heittää?
joten ei ole tuollaistakaan ongelmaa
vikaa, että pönttö on pesutiloissa, niin se ei tarkoita sitä, että kovin monia muita se haittaisi.
Eikö pitäis paremmin kysyä, miksi sinä suhtaudut tähän asiaan niin intohimoisesti?
Kysyn sen ihan kohta itseltäni, jos vain muistan. Nyt yritän enempi asettautua kakkasaunojan housuihin ja ryven vasta jälkeenpäin omissa ongelmissani.
t ap
ei teidän kanssanne! Kuka sutkin raukan on aivopessyt?
ylimääräisen wc-istuimen laittaisin.
Keittiöön?
Olohuoneeseen?
Makuuhuoneeseen?
Työhuoneeseen?
Lastenhuoneeseen?
Vaatehuoneeseen?
Terassille?
Mikä noista kelpaisi? Muita vaihtoehtoja ei ole ;)
ei vieläkään pysty perustelemaan, miksi uuteen taloon pitäisi väkisin tunkea se pönttö sinne saunan pesuhuoneeseen? Kuten ap on jo monesti todennut, pesuhuoneen viereen rakennettavan pienen wc:n lisätilatarve on ehkä neliö (jos "siirtää" sen tilan, minkä pönttö veisi pesuhuoneessa, vessan puolelle), joten kalliilla neliöillä ei kakkasaunoja uskottavasti pysty perustelemaan.
Kyse ei missään vaiheessa mun mielestä ole ollut siitä, ettäkö paskalla pitäisi käydä just samaan aikaan, kun muut saunovat. Paskapönttö pesuhuoneessa on vaan ÄLLÖ!!
Ja mitä tulee siihen, että antaa lasten pissata lattiakaivoon: niin mä oon aina tehnyt ja pissaan välillä itsekin enkä tähän ikään oo vielä kuollut mihinkään pöpötartuntaan. Elämässä on muutakin sisältöä kuin pelätä olemattomia pöpöjä :D
Ap ei vieläkään pysty perustelemaan miksi se torttu pitäis vääntää toisten saunoessa?
suomalainen tapa.
Ihan samalla tavalla muissakin euroopan maissa on wc-istuin siellä kylppärissä.
Suomessa tietty on lisäksi monilla sauna samoissa tiloissa.Mistä afrikasta tämä ap noita juttujaan heittää?
mun tuli juurikin mieleen se, kun asuin Etelä-Afrikassa, ja siellä oli usein niin, että wc-pönttö oli eri huoneessa kuin kylppäri, mutta vessasta puuttui usein lavuaari, joten kädet piti mennä pesemään kylppäriin. Ärsyttävää. Vessallisia kylppäreitä (ja lavuaarillisia vessoja) löytyi kyllä myös.
ja toinen että kirjoittelen Afrikasta.
Totuus on, etten pidä afrikkalaisista bunkkereista enkä edes suomalaisista neukkukuutioista.
Asun Suomessa ja kodissani ei ole kakkasaunaa.
ap
kakkasaunomisesta on tullut ihan uskonto ja sitä yrittää epätoivoisesti perustella järkisyillä, otan osaa.
Eli taitava rakentelija: jos rakentaisit talon niin sinulle se ehkä noin vajaa neliö joka tarvittaisiin lisää taloa rakennettaessa olisi niin suuri kynnyskysymys, että pakko vaan vetää se kakkasauna taloon.
Jep, jep, sä tarvitset ehkä jonkun tukiryhmän...