Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?

Vierailija
20.05.2010 |

En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)

ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?

No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.

MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.

Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?

Kommentit (221)

Vierailija
121/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali wc (mun vessa) ja sitten kylppäri jossa sauna+suihku+lavuaari+wc pytty, mies käyttää aina kylppärin wc:tä, ei siellä tietenkään kukaan ole asioilla silloin kun saunotaan, mut mun mielestä on äärettämän kätevää et molemmilla on tavallaan omat vessat, ei tarttee aamuisin tunkee saman peilin eteen laittautumaan!

Vierailija
122/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ole varsinaisesti kuitenkaan tämän ketjun aihe, joten pois pahastuminen.

t linjoille palaillut ap

joilta on pidätytyskyky mennyt.Tällaisessa tapauksessa toki PITÄÄ olla pönttö lähellä jottei ruiski seinille. ap

Joskus on kiire, kylläpä kyllä. Voi olla ihan kymmenestä sekunnista kiinni, ruiskiiko seinille vai kerkiääkö pöntölle. Et taida ap olla mikään järjenjättiläinen. t: Colitis Ulcerosaa sairastava

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellähän oli saunalla pytyn edessä (joka oli talon 3.) seinät!!!!!!!!!

Vierailija
124/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunanovesta näkyy vessanpönttö, ei ole mitenkään kummallista tai ei toivottavaa. Kaikesta tekin ongelman teette! Meillä näkyy myös ruokapöydästä suoraan tiskikoneeseen ja makuuhuoneessa sängystä on näkymä vaatekaappiin.

Siis ihan oma asia laittaa oma kylppäri sellaiseksi kuin haluaa, mutta pitää toisia ihmisiä jotenkin vajaina, kun heillä on wc kylpyhuoneessa...? En käsitä. Kuseminen ja paskaaminen on aivan luonnollinen osa ihmisen elämää, ja jos saunan ovesta näkyvä pönttö jotenkin pilaa saunomisnautinnon, niin on se pienestä kiinni. Meidän saunan ikkunasta näkyy usein, kun lehmä paskoo ja kusee, voi kauheaa.

Vierailija
125/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan ovesta on näkymä pönttöön.

Vierailija
126/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pytty on noin metrin päässä saunan ovesta ja saunasta on esteetön näköala pöntölle. Muita vessoja ei ole.

Eikä siinä vielä kaikki: pytty on lisäksi sijoitettu siten, että ruokapöydän ja kakkalan välissä on vain ohuen ohut seinä! Joka plöräys ja turaus tuo siis oman pikantin lisänsä illalliskeskusteluun.

Lisäksi joka ovenavauksella keittiöön lehahtaa monia mielenkiintoisia aromeja, joista saa oivan puheenaiheen väsähtänyttä vuorovaikutusta piristämään.

Vierailija
127/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan ovesta on näkymä pönttöön.

No sitten!

Tosin useampi kai vetää sen aina asiointinsa jälkeen

Vierailija
128/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä mitä tarkoitat?

Eikö se ole selvä että kun kesken saunomisen lähdetään muualle hoitamaan äkkinäistä kakkatarvetta, olet märkänä ja silloin minä ainakin palelen.

sinä et ymmärtänyt.

Ei mulle todellakaan tule kylmä, jos olen ollut juuri saunomassa eli siis ottanut löylyjä. Ei se vesi sitä ihoa niin nopeaan silloin jäähdytä. Toki eri asia, jo on käynyt pelkästään suihkussa, niin silloin tuntuu kylmälle.

Saunan jälkeen tulee muutenkin oltua lähes alasti jokunen tovi, koska jälkihiki pukkaa yleensä jonkun ajan päästä saunomisesta.

Vierailija
129/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle todellakaan tule kylmä, jos olen ollut juuri saunomassa eli siis ottanut löylyjä. Ei se vesi sitä ihoa niin nopeaan silloin jäähdytä. Toki eri asia, jo on käynyt pelkästään suihkussa, niin silloin tuntuu kylmälle.

Saunan jälkeen tulee muutenkin oltua lähes alasti jokunen tovi, koska jälkihiki pukkaa yleensä jonkun ajan päästä saunomisesta.

Saunan JÄLKEEN asia on eri kun iho on KUIVA!

JOKO MENEE JAKELUUN?

Vierailija
130/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin aloimme rakentaa toista taloamme ja arkkitehti oli sen pöntön siihen saunan yhteyteen piirtänyt. meillä talo on pieni, joten ainoa mahdollisuus kakkosvessaan oli tuo. ja uskokaa pois, kaksi vessaa on ihan pakollista olla, kun tyttöjä on talossa parhaimmillaan viisi kipaletta. =D muuten talon miehet eivät pääsisi koskaan vessaan.

halusin alunperin seinän, vaikka nyt edes suihkuseinän siihen väliin, mutta se jäi siinä muuttokiireessä laittamatta, eikä enää häiritse vähääkään tuo pönttö. =D toisaalta käymme mieheni kanssa kaksin saunassa, eikä meistä kumpikaan käy vessassa saunan aikana.

Vierailija
131/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle todellakaan tule kylmä, jos olen ollut juuri saunomassa eli siis ottanut löylyjä. Ei se vesi sitä ihoa niin nopeaan silloin jäähdytä. Toki eri asia, jo on käynyt pelkästään suihkussa, niin silloin tuntuu kylmälle. Saunan jälkeen tulee muutenkin oltua lähes alasti jokunen tovi, koska jälkihiki pukkaa yleensä jonkun ajan päästä saunomisesta.

Saunan JÄLKEEN asia on eri kun iho on KUIVA! JOKO MENEE JAKELUUN?

ollaan sitten erilaisia, mut niinhän ihmiset on, onneksi.

Mä esim. haluun aina saunoessa käydä välillä ulkona vilvottelemassa, kesät talvet.

Vierailija
132/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ja miehestäni on ihana kakata, kun muut saunovat. Oikeastaan pönttö ei olisi edes mahtunut saunan ja pesuhuoneen yhteyteen, mutta jätimme suihkun pois, jotta saimme pöntön kylppäriin. Se oli meille aivan ehdoton vaatimus. Saunomme joka ilta, koska haluamme käydä kakalla vain silloin, kun joku on saunassa. Joskus menee ihan ympärivuorokautiseksi saunomiseksi, jos iskee ripuli...

Vierailija
133/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ja miehestäni on ihana kakata, kun muut saunovat. Oikeastaan pönttö ei olisi edes mahtunut saunan ja pesuhuoneen yhteyteen, mutta jätimme suihkun pois, jotta saimme pöntön kylppäriin. Se oli meille aivan ehdoton vaatimus. Saunomme joka ilta, koska haluamme käydä kakalla vain silloin, kun joku on saunassa. Joskus menee ihan ympärivuorokautiseksi saunomiseksi, jos iskee ripuli...

vastaus, jonka Ap halusi, koska mikään muu ei hänelle kelvannut.

Vierailija
134/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen on kuvaamasi erillinen pieni koppivessa eteiseesä ja toinen pesuhuoneen yhteydessä. Minä käyn mieluummin pesuhuoneen yhteydessä sijaitsevassa vessassa, koska siinä pienemmässä iske klaustrofobia. Pesuhuoneen oven saa lukkoon. Siellä ei ole samaan aikaan kukaan muu kuin minä.

Vierailija
135/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meille on tulossa uusi talo ja vielä itse piirrelty. Kylpyhuoneen ja saunan yhteyteen on tulossa kyllä vessanpönttö, vaikka sitä vastustinkin, minusta sitä ei missään tapauksessa olisi pitänyt siihen kylppäriin laittaa.

Jouduin kuitenkin myöntymään, ja perusteluina on se, että budjetti on pieni, lapsiperheelle ei riitä yksi ainoa vessanpönttä, ja kun kerran täytyy se kylpyhuone joka tapauksessa tehdä, sinne samaan tilaan se kakkospönttö kaikkein edullisimmin menee. Eli muuten pitäisi rakentaa johonkin nurkkaan kolmas vessa/kylppäri vesieristeineen ja putkistoineen, nyt sen pöntön saa lähes "ilmaiseksi" sinne suihkuhuoneeseen. Tavoitteena on kuitenkin tehdä se niin, että wc-osio olisi heti ovesta tullessa, ja suihku & saunatila siellä perällä.

Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole mikään Suomi-ilmiö, vaan onhan muissakin maissa yleensä suihkun tai ammeen yhteydessä wc-tilat, oletettavasti samasta syystä kuin Suomessa (tila ja kustannus). Suomessa vaan se sauna kuuluu itsestään selvästi suihkun yhteyteen, muualla ilmeisesti saunoja on lähinnä niillä joilla on mahdollisuus isompia kylpylä-/allastiloja rakentaa, ja siellä ei tietysti vessanpöntöt pönötä saunan oven vieressä.

Vierailija
136/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vasta nyt tuon linkin pohjan

Ei olee. Pohjapiirroksessa on kyllä seinäke, mutta sitä ei ole tehty. Pönttö näkyy selvästi suihkukuvassa ja aikaisempi välittäjä oli oikein ottanut sellaisen kuvan, jossa korostui saunanovi-vessanpönttönäkymä - hän ehkä ajatteli, että onpa kätevä ratkaisu :)

Olen miettinyt miksei ole mennyt kaupaksi, taloa myyty melkein vuosi ja välittäjä on vaihtunut jo ainakin kerran. Mutta syyhän on ilmeinen: Siellä on kakkasauna :)

Ei se pönttö nyt mikään esteettinen elementti ole.

Vierailija
137/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukevat tätä ketjua ja tajuavat rakentaa jotain seinärakennelmaa pöntön ympärille, niin johan alkaisi välittäjän puhelin piristä :)

[i Pohjapiirroksessa on kyllä seinäke, mutta sitä ei ole tehty. Pönttö näkyy selvästi suihkukuvassa ja aikaisempi välittäjä oli oikein ottanut sellaisen kuvan, jossa korostui saunanovi-vessanpönttönäkymä - hän ehkä ajatteli, että onpa kätevä ratkaisu :) Olen miettinyt miksei ole mennyt kaupaksi, taloa myyty melkein vuosi ja välittäjä on vaihtunut jo ainakin kerran. Mutta syyhän on ilmeinen: Siellä on kakkasauna :) Ei se pönttö nyt mikään esteettinen elementti ole.

[/quote]

Vierailija
138/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanjako ei mahdollista erillistä wc:ä, wc pesutilojen yhteydessä on halvempi/helpompi ratkaisu, lasten pissattaminen on nopeampaa...

Vierailija
139/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se pitäisi kokonaan piilottaa näkyvistä.

Ja ainahan sen voi vaikka päällystää silkkihupulla jos niin hieno on, ettei tavallista posliinipyttyä kestä katsella.

Ihmeellisiä hienohelmoja jotkut onkin!

Vierailija
140/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan JÄLKEEN asia on eri kun iho on KUIVA!

JOKO MENEE JAKELUUN?

Outoa.