Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?
En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)
ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?
No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.
MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.
Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?
Kommentit (221)
Jep, jep, sä tarvitset ehkä jonkun tukiryhmän...
Se luulee vieläkin että joku kakkaa saunassa.
saunaasi relaamaan vähän.
(Olikohan toi nyt ironiaa?)
En jaksa lukea koko ketjua, joku on ehkä tätä jo ehdottanut. Nykyään uusissataloissa pitää olla mahdollista käydä vessassa, vaikka käyttäisi pyörätuolia. Pieni wc-koppi ei täytä tätä vaatimusta.
että ap:llä se pytty on siellä pesuhuoneessa.
En jaksa lukea koko ketjua, joku on ehkä tätä jo ehdottanut. Nykyään uusissataloissa pitää olla mahdollista käydä vessassa, vaikka käyttäisi pyörätuolia. Pieni wc-koppi ei täytä tätä vaatimusta.
ei voi koskaan tulla teille kylään. Sorry, your loss.
Ihan paras ketju aikoihin! Ihana! Kiitos ap!
ap:n hengenheimolainen
Luulen kuuluvani ap:n kerhoon. Minä olisin halunnut laittaa jokaisen wc-pöntön erilliseen wc-tilaan, mutta koska mieheni juuri paljastui kakkasaunojaksi vedotessaan hukkaneliöihin, meilläkin on yksi wc-pönttö kylpyhuoneen nurkassa (ilman tunnelmakynttilöitä, mutta paperia ja käsienpesumahdollisuus on). Lisäksi haluan ilmaista syvän ihmetykseni niitä performanssipissijöitä kohtaan, jotka asentavat 6 mm paksuisella lastulevyllä eristetyn pissimisalueen tupakeittiönsä tai olohuoneen välittömään yhteyteen. Näin vieraisilla olo saa uutta jännitystä, kun pörö-äänet peittyy vain vaimeaan kahvikupin kilinään. Toimituksen jälkeen voi harpata siitä pöntöltä taas kahvipöytään nakertamaan ässä-pipareita ja juttelemaan sivistyneesti.
Olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi: performanssipissimisen mahdollistavat tupakeittiö/ohut seinä/pytty -rakenteet ovat hämmästyttäviä! Itseasiassa performanssipissijät ( ja ässäpiparitkin) ansaitsisivat oman ketjunsa!
Olen muuten kerran löytänyt itseni yskähtelemästä (ilman yskää) kun yritin peitellä kyläpaikassa tämän tyypin pissijän tuikeaa lorinaa. nyt ymmärrän, että yskähtelyni ei ollut paikallaan, koska taisin pilata performanssin :(
ap
se on ihan ongelma ainakin meillä. Ollaan katseltu taloja ostoaikeissa ja valehtelmatta KAIKISSA on se 2. tai 3. pönttö siellä saunan suihkuhuoneessa. Ei haluta sitä sinne!
Ja melkeinpä näin on myös valmistalopaketeissakin.
kun siellä saunassa ollaan heitetty löylyä ihan urakalla. Saunoessa on ihan kivä välillä päästä vilvoittelemaan. Mutta ehkä teillä saunotaan miedossa lämmössä.
Aina oppii uutta
se on ihan ongelma ainakin meillä. Ollaan katseltu taloja ostoaikeissa ja valehtelmatta KAIKISSA on se 2. tai 3. pönttö siellä saunan suihkuhuoneessa. Ei haluta sitä sinne!
Ja melkeinpä näin on myös valmistalopaketeissakin.
kun siellä saunassa ollaan heitetty löylyä ihan urakalla. Saunoessa on ihan kivä välillä päästä vilvoittelemaan. Mutta ehkä teillä saunotaan miedossa lämmössä.
Aina oppii uutta
en ymmärrä mitä tarkoitat?
ai neliö sinne tai tänne? jos 1mx1m tilan lisää johonkin huoneeseen se on toisesta pois. Jos ulkoseinää siirrät metrillä niin koko taloon tulee yhtäkkiä 10m2 lisää. Ei se niin helppoa ole, eikä halpaa. Pönttö voi olla kylppärissä tilan säästämiseksi.
Meillä saunan kylppäriin tuli pönttö kun sille sattui isossa kylppärissä olemaan tilaa. Kakkahätä tuskin kesken saunomisen yllättää mutta pissahätä kylläkin joten lattiakaivoon pissimisen välttämiseksi päädyttiin laittamaan pönttö saunan kylppäriinkin. Mutta niin että sitä ei näe suoraan saunasta eikä suihkusta. Tuskin kukaan laittaa talonsa ainoaa vessaa saunan kylppäriin? Vai oletko nähnyt muualla kuin rivarissa tai kerrostalokämpässä joissa ko ratkaisu tehdään usein tilan säästämiseksi? Vastauksista päätellen vain ap itse olisi niin estoton/sivistymätön että vääntäisi tortut muiden saunoessa vieressä vaikka toinenkin vessa olisi talossa.
ihan yksi ihminen kerrallaan, ei siis päivittäin saunota, vaan aamulla ja/tai illalla käydään suihkussa yksi ihminen kerrallaan.
Näppäräähän siinä samalla on hoitaa wc-asiat, mutta varsinseiseti se toinen pönttö on tarpeen ihan normaaliarjessa: aika usein kuin muksuille esim. tulee samaan aikaan hätä. Talossamme ei ole "hukkaneliöitä", ja pönttö on kyllä sijoitettu pesuhuoneeseen niin ettei sinne edes näe saunasta tai suihkusta (seinämä). Enpä ole ongelmaksi tätä kokenut :-D
saunojien esteettisyyden lisäksi kakkasauna on myös kakkaajan kannalta kauhea. En saisi toimitettua asioitani avonaisessa isossa pesuhuoneessa.
Vessa-asiat toimitetaan 1-2 m2 neliön kopissa, jonka oven saa lukkoon. Piste.
Asuin vielä vanhempieni luona asuessani kakkasaunalla varustetussa rivitalossa 5 vuotta ja en koskaan käyttänyt pesuhuoneen vessaa! Liian avara ja yksityisuuden menettämisen pelko.
Ja 75:lle ja muille, jotka vetoavat talon inva-wc määräyksiin, niin asian voi ratkaista ilman, että sinne pesuhuoneeseen työnnetään sitä pönttöä. Eli totta on, että rakennusmääräykset sanovat, että talossa täytyy olla wc, jossa pyörätuoli mahtuu kääntymään ympäri. Meillä on kaksi vessaa, jotka eivät täytä tätä määräystä, mutta sen lisäksi pesuhuoneeseen on putkivetojen yhteydessä vedetty mahdollisuus liittää sinne joskus pönttö ja lavuaari. Piirustuksissa ne näkyvät katkoviivoilla ja siihen on piirretty se inva-wc vaatima ympyrä. Eli jos joskus taloon tulee pyörätuoli jollekin meistä/uudelle asukkaalle, niin ei ole kallista tehdä kakkasaunaa.
Hyvä ap, kysyit erittäin tärkeän kysymyksen. Kaverini rakensivat juuri talon ja heillä on kakkasauna. En ole kehdannut kysyä, että miksi he sellaisen halusivat, mutta nythän tästä ketjusta saan lukea mahdollisia vastauksia.
en ymmärrä mitä tarkoitat?
Eikö se ole selvä että kun kesken saunomisen lähdetään muualle hoitamaan äkkinäistä kakkatarvetta, olet märkänä ja silloin minä ainakin palelen.
200 neliöinen ihana Kannustalo, mutta saunan ovesta tuijotellaan pyttyä.
Kaiken kruunaa yläkerran kylpyhuone tassuammeineen ja kas, myös ammeesta tuijotellaan pyttyä.
Jännää, että joku ilmiselvästi kauniista pitävä ihminen ei mitenkään häiriinny pyttynäkymistä.
joilta on pidätytyskyky mennyt.Tällaisessa tapauksessa toki PITÄÄ olla pönttö lähellä jottei ruiski seinille. ap
Joskus on kiire, kylläpä kyllä. Voi olla ihan kymmenestä sekunnista kiinni, ruiskiiko seinille vai kerkiääkö pöntölle.Et taida ap olla mikään järjenjättiläinen.
t: Colitis Ulcerosaa sairastava
olen älyttömän allerginen koivulle, joten en voi mennä ulos relaamaan :(
En ole lukenut tänne linkitettyjä kirjoja (ovat varmaan hyviä) mutta ihan omaan päähän pälkähti teoria siitä, että projisoin kakkasaunomiseen oikeasti koivuallergiaan liittyvää v*tutusta?
Toi oli muuten sitten sitä ironiaa tai sitten ei. Riippuu lukijasta.
ap