Olen jotenkin pettynyt, lapsi "joutuu" päiväkodin eskariin.
Hain lapselle paikkaa lähikoulun eskariin, mitä isommat sisaruksensa ovat käyneet (ja hyväksi todettu koulun aloittamisen kannalta). Tänään tuli päätös, että lapselle osoitettu eskaripaikka lähipäiväkodista. Höh, ihan vieras paikka ja jotenkin tuntuu, ettei pk:n eskari ole oikea eskari (tietysti johtuen siitä, että ei ole kokemusta kuin koulun eskarista vain).
Onko koulun ja pk:n eskareilla eroja, kumpi parempi? Kokemuksia.
Kommentit (50)
Eikä ollut mitään vaikeuksia ekalla oppia koulun tavoille! Eiköhän niissä molemmissa ole hyvät ja huonot puolensa.
Vaikka olen tyytväinen, en ala moittia tai kyseenalaistaa koulun eskaria. Kuten täällä monet tekevät puolin ja toisin. Oletteko aikuisia ollenkaan?
Saa nukkua jos haluaa, mikään pakko ei ole.
Koulun eskarissa kaikki on vain puolipäivää, kukaan ei jää ryhmästä ulkopuoliseksi.
iltapäivähoitoa, kaikkien vanhemmista toinen kotona? Oliko koulun eskari siis tarkoitettu vain niille lapsille, joilla ei päivähoidon tarvetta? Jos ei, mihin hoitoa tarvitsevat siirtyivät loppupäiväksi?
Päiväkodin eskari erikseen. Toinen merkittävä ero meidän kunnassa on, että koulun eskariin sai kuljetuksen ja päiväkodin eskariin kuljettivat vanhemmat, koska siihen yhdistyi hoitopäivä.
jotka tarvitsivat iltapäivähoitoa olivat lepohetkellä.
Kerroin kuinka lounaan jäälkeen menimme ulos, ihan kaikki. Osa lapsista haettiin kotiin, he olivat sen ilmaisen osuuden eli esikouluajan. Muut menivät sisälle ja kuuntelemaan satua lepohetkelle.
Ei kenenkään tarvinnut nukkua, mutta jotkut lapset olivat tulleet joa aamu seitsemältä niin saattoikin nukahtaa. Neljän tunnin esikouluaika ei sisällä koskaan päivälepoa nukkumisaikana.
Lapsi saa mennä lepäilemäään ja lukemaan kun siihen on tilaisuus - jos haluaa.
osa koulun ja osa päiväkodin. Ja meidän kokemuksen perusteella en voi sanoa kumpi olisi parempi, koska paremmuus riippuu tosi paljon opettajasta! (ja muusta henkilökunnasta)
Aamunavaus klo 9
Eskaritehtäviä 9:10-10
Ulkoilu/retki 10-11
Lounas ja lepo 11 ->
N. 12-13 Tehtäviä/askartelua
Oma lapsemme on ollut neljä tuntiä päivässä tälläisessä eskarissa. Osa lapsista on tämän lisäksi samassa päiväkodissa hoidossa.
Eskari ryhmässä on 12 lasta. Eskari alkaa 8.30. Tilat on omassa päädyssä päiväkodilla, eli siellä ei ole pienempiä lapsia.
Aamulla 8.30-9.30 puuhailevat sisällä eskarijuttuja.
Sitten vuorossa noin tunnin verran ulkoiluampäiväkodin pihalla tai esimerkiksi metsäretki. Tekevät vähintään yhden retken viikossa.
Takaisin sisälle noin 10.30-11
Yleensä tässä vaiheessa on vielä puoli tuntia yhteisiä juttuja.
Ennen ruokailua vapaata leikkiä.
Syömään käyvät noin klo 12. Vain eskarissa olevat lähtevät kotiin 12.30 ja hoidossa jatkavat menevät levolle.
eri paikoissa! Meillä esimerkiksi on ESKARIPÄIVÄKOTI, eli siellä ei edes ole pienempiä.
"Eskaripäikkyläiset" myös ovat nauttineet materiaaliltaan paremmasta opetuksesta, nimittäin päivähoidon puolella on meidän kunnassamme enemmän rahaa kuin opetustoimessa. Tämän on ihan koulun reksikin myöntänyt. Eli täällä koulun eskarilaiset pikemminkin alakynnessä.
Riippuu muutenkin hyvin monesta seikasta, mikä on paras ratkaisu.
Meidän villi poika ei ainakaan ymmärtänytkään olevansa eskarissa...koska vieressä pörräsi puolet nuorempia lapsia. Eivät ennätä tehdä niin paljon eskari juttuja kuin toisessa ei päikyn eskarissa. Olen siis todella pettynyt päiväkodin eskariin. Toimintalinjat ok mutta ymjpäristö ei. Olisi ollut mallia antamassa muut vanhemmat oppilaat koululla.
ÄLÄ LAITA PÄIKYN ESKARIIN!! Voit varmasti vaikuttaa asiaan
T: äiti 38v + ipanaa
Osa viskareista on samassa tilassa, mutta ulkoilevat eri aikaan (silloin kun eskareilla esiopetusta ja -tehtäviä).
ja minusta se oli tosi hyvä juttu.
Oli ollut kotona aina sitä ennen (lukuun ottamatta kerhoa jossa kävi pari kertaa viikossa pari tuntia talvisin), ja koin järkevämmäksi sen, että lähtee suoraan koulun eskariin, pehmeä lasku koulumaailmaan, koska eskarit ovat kuitenkin ihan omalla käytävällään, ja ulkoilivat viereisessä puistossa jne. Samoin se etu, että kun kuljettiin eskari vuosi yhdessä, niin matka oli jo hyvin tuttu kun kouluun lähti kulkemaan yksin.
Muutenkin koin järkevämmäksi sen, ettei opettele päiväkodin tavoille sen yhden vuoden takia, ja sitten taas uuteen paikkaan. Siinä eskari ryhmässä olikin suurin osa samalla tavalla "suoraan kotoa" tulevia, päiväkodissa olleet taas jatkaa automaattisesti helpommin samassa paikassa, ihan ymmärrettävää.
Eroja itse esiopetuksen välillä en osaa mennä sanomaan, liekkö noissa eroja?
Itse kyllä tykkäsin paljon myös koululla olevista eskarin tiloista, leluja, pelejä ja askarteluvälineitä oli paljon, ja tilaa riittävästi muutenkin.
Toivon, että myös nuoremmat lapset pääsevät koululle eskariin.
esiloinen on ollu nyt koulun eskarissa. Ja mä oon ihan supertyytyväinen siihen. Just toi et on opeteltu koulun tavoille turvallisesti opejen kanssa. Pihalla leikitkin on menny tosi hyvin. Meillä vain ja eka- ja tokaluokat samalla pihalla. Mä oon paljon huolettomammin päästämässä eskarilaista kouluun kun jo tuntee paikan. Opetukseenkin olen ollut tyytyväinen,myös muuhun toimintaan. Leikille ja retkille ja liikunnalle yms.on hyvin jäänyt aikaa päivä-ja viikkosuunnitelmiin.
Päiväkodin eskarissa ensin aamupala, sitten ulos (eli klo 9.00 tuli se väki, joka ei tullut syömään), Ulkoilua klo 11.00 asti pienten kanssa, käsien pesu, syömään ja lepo. klo 13.0o kotiin. Kerran viikossa vihkopäivä eli aamulla vain tunti ulkona ja sitten sisään askartelemaan. Koulussa "kuin koulua", ei pakkolepoa pimeässä huoneessa.
mikäs idea tossa on? Onneksi en ilmoittanut lastani eskariin olisi varmaan tylsistynyt kuoliaaksi.
Saavat olla lapsia pidempään kuin koulun yhteydessä.
ovat meidän lapsen koulun eskarissa kyllä ihan "oikeita opettajia", eivät lastentarhanopettajia. Nyt on tässäkin kunnassa tehty päätös,että kaikki eskarit tulevat siirtymään varhaiskasvatuksen alle eli nämä koulujen eskariopet korvataan lastentarhanopeilla. Ainakin tässä meidän tapauksessa tosi, tosi harmi koska tämä opettaja on ollut ihan superhyvä.
Sorry, en nyt ehdi kahlata koko ketjua läpi. Tässä muutama fakta:
samat lait ja säädökset sitovat kaikkia esiopetusryhmiä, oli sitten kyseessä pk:n tai koulun tíloissa toimiva, koko- tai puolipäiväinen ryhmä. Siis myös sama valtakunnallinen ops kaikilla. Lisäksi tietysti kuntatason ja talokohteinen ops.
Osassa Suomen kunnista esiopetusta hallinnoi opetustoimi, osassa päivähoito. Sillä ei pitäisi käytännön tasolla olla juurikaan merkitystä, koska tosiaan lait ovat kaikille samat.
Itse muuten työskentelen koulun tiloissa toimivassa kokopäiväisessä esiopetusryhmässä (aukioloaika klo 7-17), jossa osa lapsista osallistuu pelkkään e4siopetukseen.Minun kotikunnassani (toistaiseksi)esiopetus kuuluu päivähoidon alaisuuteen.
Jos jollain on jotain kysyttävää, palaan tähän ketjuun illalla : )
t. esiopetuksen lto
esikoinen meni viime syksynä pk:n eskariin ja hänen paras kaverinsa koulun eskariin.
Suurin ero, minkä olen huomannut näiden eskarien välillä on ollut se, että päiväkodin eskarissa lapset ja heidän taipumuksensa on huomioitu paremmin. Koulun eskarissa on keskitytty asioiden oppimiseen ja lapsia kohdeltu massana, mistä on tulltu pitkin vuotta monenlaisia konflikteja.
Nämä tietysti ovat vain yksittäisiä paikkoja enkä lähtisi kovasti yleistämään.
Näkemykseni on, että päiväkodin eskarissa opettajat varmasti ehtivät tutustua lapsiin paremmin, mitä en pitäisi huonona asiana.
En käsitä ap ollenkaan, miksi olet pettynyt päiväkodista osoitettuun eskaripaikkaan. Ihan samat taidot siellä opitaan kuin koulunkin eskarissa. Lisäksi - kuten moni on jo todennut - päiväkoti voi olla ympäristönä 6-vuotiaalle kivempi kuin koulu.
t. 2 lasta päiväkodin eskarista kunniakkaasti koulutielle saatellut äiti
Me puolestamme erityisesti valitsimme päiväkodin eskarin ja riemu oli katossa, kun sinne pääsi. En yhtään ymmärrä lapsuuden lyhentämistä, sillä siitähän tässä juuri on kyse. Koulun eskari on yleensä koulumaisempi. Opettajana voin sanoa, että riittää, kun lapsi aloittaa koulun ekalla. Kaiken ehtii kyllä oppimaan. Enemmän leikkiä ja iloa elämään. Onko tämä muuten ammattisidonnainen asia, jokainen opettajatuttavani, myös lastentarhanopet ovat toivoneet lapselleen mahdollisuutta mennä päiväkodin eskariin.
eikä tosiaankaan mitään päikkäreitä toivota, onko siis päikkärit/lepo pk:n eskarissa pakolliset? Koulun eskarissa lapsi sai mennä lepäämään halutessaan, mutta mitään varsinaista lepohetkeä ei ollut.
t. ap