Onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset?
Siis nimenomaan näillä varpajaisilla tarkoitetaan ilmeisen yleisiä ryyppäjäisiä? Tiedän, että varpajaiset on perinne mutta ajatus siitä, että mies ryyppää ja minä makaan synnytyksen jälkeen heikkona sairaalassa, ei kuulosta kovin ihanalta ajatukselta. Puhumattakaan siitä, että mies tulisi seuraavana päivänä sairaalaan krapulaisena ja vanhalta viinalta haisten. Minä haluaisin juhlistaa uutta perheenjäsentä viettämällä aikaa perheen kesken sairaalassa, tutustuen tulokkaaseen.
Mieheni ei näe tässä asiassa ongelmaa, mutta minä näen. En ole koskaan "kieltänyt" häneltä juomista (juo ehkä kolme kertaa kuukaudessa) mutta nyt enemmänkin vain suututtaa koko ajatus varsinkin kun tiedän, ettei hän kokoa parhaimpia ystäviään kasaan vaan menee lähikuppilaan.
Lapsi on miehelle ensimmäinen, minulle toinen.
Miten muut ovat suhtautuneet miestensä varpajaisiin tai onko niitä edes ollut? Jos mies tekee vastoin toiveitani, onko minulla oikeus loukkaantua/suuttua?
Kommentit (165)
ei juhlita varpajaisia lainkaan! Sikari tarjotaan työkavereille, siinä kaikki. Jotenkin nuo varpajaiset vaikuttaa aika nuorten isien jutulta, tekosyyltä vetää viinaa ja käydä vieraissa.
on oikeus suuttua!
mä sanoin suoraan että jos menet ryyppäämään, ei tarvitse tulla ollenkaan takaisin! sanoin että voi lähteä sitten kun minä voin paremmin jne jne.. mielestäni helvetin kakaramaista lähteä ryyppäämään kun toinen on sairaalassa! ja muutenkin ihan pihalla, lääkkeistä ja kivuista ja on se aina uutta vauvan kanssa!
eikä yksikään mun kaveraiden mies ollut juhlimassa, vasta kun on nainen parantunut! se osoittaa että miestä kiinnostaa olla perheen kanssa, mitä jos sä lähtisit ryyppää heti synnytyksen jälkeen ja jättäisit vauvan miehelle, juu ei kukaan niin tee, mutta mitä jos tekisi?!
Eiköhän sen isänkin paikka ole sen vauvan (ja äidin) luona eikä missään ryyppäämässä.
Mä sannoin miehelle että jos on tarve päästä ryyppäämään nii ei ole tarvetta enään kotiin tulla. eipä mennyt eikä ole kyllä siitä valittanutkaan.
se, että mies ryyppäisi jatkuvasti 3x kuukaudessa kuin yhdet varpajaiset.
Oma mieheni piti varpajaiset esikoisen syntymän kunniaksi. Ei haitannut minua yhtään, koska en minä olisi miestä koko yötä sairaalassa pitänyt muutenkaan, ja seuraavana päivänä mies tuli ennen puoltapäivää taas meitä katsomaan. En koe menettäneeni mitään, mutta miehelle varpajaiset oli iso juttu, jonkinlainen aikuistumisriitti. :)
Kuopuksen syntymän jälkeen mies oli kotona esikoisen kanssa, ei järjestänyt varpajaisia.
Saako ne käydä edes vessassa ilman vaimon lupaa ja suostumusta?
Ennemmin makaisin sairaalassa, kun kattelisin kotona väsyneenä synnytyksestä ja vauvasta, kun mies on krapulassa.
tosiaan ainoa, joka ei näe mitään ongelmaa varpajaisissa, jotka pitetään äidin ja vauvan ollessa sairaalassa? Kysyn vielä kerran, onko teillä kaikilla ollut perhehuoneet ja miehet koko ajan sairaalassa?
Ja minä olen luullut, että olen ylihysteerinen näissä asioissa, kun mies joskus joutuu kysymään minulta, saako käydä vessassa :)
Kyllä meillä miehillä on paljonkin "omia" juttuja, joihin sinä et voi osallistua. Ja tulee olemaan jatkossakin.
säälittäviä muutenkin nämä "miesten" jutut, mihin naiset eivät voi osallistua, koska ovat naisia.
en arvosta miehiä, jotka ylläpitävät tollasia perinteitä.
mä sanoin suoraan että jos menet ryyppäämään, ei tarvitse tulla ollenkaan takaisin! sanoin että voi lähteä sitten kun minä voin paremmin jne jne.. mielestäni helvetin kakaramaista lähteä ryyppäämään kun toinen on sairaalassa!
:DDD
en todellakaan olisi halunnut muitten valittavien akkojen ja huutavien lasten kanssa samaan huoneeseen, kun voi olla kolmistaan ja ihan rauhassa! ja kun on sellainen mahdollisuus että mieskin voi olla siinä auttamassa ja totuttelemassa vauvaan!
Miehen juominen on kieltämättä runsasta lapsiperheeksi, mutta koska juominen ei kestä koko viikonloppua vaan yleensä yhden ehtoon, jolloin hän ei edes välttämättä juo paljoa (joskin lasken sen kuitenkin ryyppäämiseksi, koska ajokunnossa ei kuitenkaan olla), en ole asiasta niinkään huolissani. Joskaan en aio sietää niin usein juomista enää vauvan syntymän jälkeen ja mies tietää sen. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään ongelmia olla juomatta eli se perjantaipullo ei ole pakollinen juttu.
Tiedän, etten voi kieltää varpajaisia juurikin sen takia, että olen itse sairaalassa eikä mies todellakaan tee niin kuin minä sanon, mutta voin tietenkin vaatia, ettei sellaisia pidetä, ainakaan juomismielessä. Mutta juurikin se häiritsee minua, koska tunnen olevani ilonpilaaja ja nipo. Olen ajatellut vielä jutella miehen kanssa asiasta ja kertoa oman näkökantani asiaan, mies yleensä ottaa minunkin toiveeni yllättävän hyvin huomioon joka suhteessa.
mä sanoin suoraan että jos menet ryyppäämään, ei tarvitse tulla ollenkaan takaisin! sanoin että voi lähteä sitten kun minä voin paremmin jne jne.. mielestäni helvetin kakaramaista lähteä ryyppäämään kun toinen on sairaalassa!
:DDD
eikä olisi ollut lähdössä, mutta sanoin etukäteen =DDDD
tosiaan ainoa, joka ei näe mitään ongelmaa varpajaisissa, jotka pitetään äidin ja vauvan ollessa sairaalassa? Kysyn vielä kerran, onko teillä kaikilla ollut perhehuoneet ja miehet koko ajan sairaalassa? Ja minä olen luullut, että olen ylihysteerinen näissä asioissa, kun mies joskus joutuu kysymään minulta, saako käydä vessassa :)
En käsitä mikä ongelma on varpajaisissa?
Eiikö teidän miehet saa tehdä mitään ilman vaimojaan?????
Ja eikö lapsen syntymä ole aihe suurempaankin juhlintaan kavereiden kanssa?????
Soory vaan mutta en ymmärrä noin ahdasmielistä ajattelutapaa.
Kyllä meillä miehillä on paljonkin "omia" juttuja, joihin sinä et voi osallistua. Ja tulee olemaan jatkossakin.
säälittäviä muutenkin nämä "miesten" jutut, mihin naiset eivät voi osallistua, koska ovat naisia.
Olen aikuisiällä pitänyt kahdet isot bileet; polttarit ja varpajaiset. Se ei ole liikaa juhlia se.
-mies
Miehen juominen on kieltämättä runsasta lapsiperheeksi, mutta koska juominen ei kestä koko viikonloppua vaan yleensä yhden ehtoon, jolloin hän ei edes välttämättä juo paljoa (joskin lasken sen kuitenkin ryyppäämiseksi, koska ajokunnossa ei kuitenkaan olla), en ole asiasta niinkään huolissani. Joskaan en aio sietää niin usein juomista enää vauvan syntymän jälkeen ja mies tietää sen. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään ongelmia olla juomatta eli se perjantaipullo ei ole pakollinen juttu.
Tiedän, etten voi kieltää varpajaisia juurikin sen takia, että olen itse sairaalassa eikä mies todellakaan tee niin kuin minä sanon, mutta voin tietenkin vaatia, ettei sellaisia pidetä, ainakaan juomismielessä. Mutta juurikin se häiritsee minua, koska tunnen olevani ilonpilaaja ja nipo. Olen ajatellut vielä jutella miehen kanssa asiasta ja kertoa oman näkökantani asiaan, mies yleensä ottaa minunkin toiveeni yllättävän hyvin huomioon joka suhteessa.
miespuolisten ystävieni kanssa sukupuolisidonnaisista perinteistä edelleen.
Kuvitteletko, että me lopetamme ne, jos sinä haluat kasvattaa unisex-rotua?
-mies
tarkoitin, etten arvosta sukupuolisidonnaisia perinteistä
ei järjestänyt koska ei halunnut. ei myöskään toisen jälkeen kun oli esikoisen kanssa kotona. En millään tavalla ole kieltänyt vaan melkein ehdottanut että voisi pitää :)
Tietenkin varpajaiset pidetään silloin kun vaimo on sairaalassa ja etenkin ekan jälkeen kun ei ole vielä edellisiä lapsia hoidettavana. mitään lärvejä en toki tarkoita vaan sopivasti.
saunatilat, laitoin tarjottavat ja hain jopa juotavatkin..hän kutsui kaverinsa´. ja tämän siis tein kun syntyi kolmas ja viimeine lapsi
mikä hiton ongelma nuo varpajaiset nyt on.
te joiden mielestä on ok että lähtee, ja jos mies on lähtenyt, niin ei taida mies olla ihan mukana kaikessa! ällöttää tollaiset PITÄÄ ryypätä, taas perus suomalaisa tolloja! YÖK!
miksi sen miehen pitäisi olla koko ajan siellä sairaalassa? Onko kaikilla tosiaan perhehuoneet? Kyllä minä ainakin "päästin" miehen mieluummin silloin varpajaisiin kun olin itse sairaalassa eikä silloin kun ollaan jo vauvan kanssa kotona.