Onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset?
Siis nimenomaan näillä varpajaisilla tarkoitetaan ilmeisen yleisiä ryyppäjäisiä? Tiedän, että varpajaiset on perinne mutta ajatus siitä, että mies ryyppää ja minä makaan synnytyksen jälkeen heikkona sairaalassa, ei kuulosta kovin ihanalta ajatukselta. Puhumattakaan siitä, että mies tulisi seuraavana päivänä sairaalaan krapulaisena ja vanhalta viinalta haisten. Minä haluaisin juhlistaa uutta perheenjäsentä viettämällä aikaa perheen kesken sairaalassa, tutustuen tulokkaaseen.
Mieheni ei näe tässä asiassa ongelmaa, mutta minä näen. En ole koskaan "kieltänyt" häneltä juomista (juo ehkä kolme kertaa kuukaudessa) mutta nyt enemmänkin vain suututtaa koko ajatus varsinkin kun tiedän, ettei hän kokoa parhaimpia ystäviään kasaan vaan menee lähikuppilaan.
Lapsi on miehelle ensimmäinen, minulle toinen.
Miten muut ovat suhtautuneet miestensä varpajaisiin tai onko niitä edes ollut? Jos mies tekee vastoin toiveitani, onko minulla oikeus loukkaantua/suuttua?
Kommentit (165)
Minä olen miehelleni sanonut, että hoitaa varpajaiset pois alta kun olen vielä sairaalassa. Tuttavapiirissämme onkin jo ihan omanlainen varpajaisperinne. Miehet vuokraavat saunan jostakin kivasta paikasta, ja kiva paikka on ehdottomasti vuokrattu, ettei yhdellekään vaimolle, tai äidille tule siivoamista. Yleensä tuore isä on niin väsynyt, ettei edes jaksa juhlia aamuun asti. Niin ja joka kerta ÄITI on saanut porukalta liikuttavan onnittelupuhelun ( Kyllä, sairaalaan ja aika myöhään) sekä miesten kokoaman tarvikepaketin. Naurua on piisannut niitä availlessa.
Eli mun puolestani pitäkööt varpajaisia.
On ihan ok, että mies lähtee ryyppään kun vauva syntyy mut auta armias kun nainen tekee saman vaikka sitten kaksi viikkoa vauvan syntymän jälkeen...
mutta siis: en pysty arvostamaan mitään sellaisia tapoja tai tottumuksia, juhlia tai muutakaan, missä naisten asema on miehille alisteinen.
itse olen kasvanut erittäin tasa-arvoisessa perheessä ja suvussa, joten siksi näen säälittävänä esim. tollasen varpajaisryyppäjäis-perinteen ( jos nainen sairaalassa tai lasten kanssa kotona ).
Jos nainen lähtee baariin, kun vauva on vaikkapa 1kk - ja kertois sen vaikkapa täällä - niin hänet TEILATTAISIIN.
Mutta miehiä te kyllä puolustatte - sellasia lammasnaisia te puolustajat pohjimmiltanne olette. hyi saatana.
Yhtenä päivänä kävi krapulaisena katsomassa lastaan ja vaimoaan. Perheen kaksi muuta lasta oli mummolassa hoidossa. Mies ei pystynyt edes hakemaan äitiä ja vauvaa kotiin kun ei ollut ajokunnossa, oli muuten vaimo hiukan hiilenä silloin. No vaari tuli sitten hakemaan. Tulipa silloin mieleeni, että olisin moisen äijän pistänyt jo pihalle jo kauan ennen lapsia.
kaksi kertaa. Molemmat silloin kun olin vielä synnärillä. Tokalla kertaa oli jo heti aamusta meitä ikävä. Tuli sairaalaan heti kun pääsi ajamaan. En näe siinä ongelmaa. Jos se ei ole molemmille yes juttu niin tehkää diili koska ne voisi pitää. Minun mielestäni ne on helpoin pitää silloin kun äiti on sairaalassa.
jälkeen, perseet olalle. Jospa se perä ois jo siihen mennessä kunnossa.
Täällä on näkäjään yllättävän paljon miehiä kun eivät näe sitä naisen elämän juhlien määrää... Tottakai mies ansaitsee kunnon bileet, kova työ takana. Kokonaista 9 kk kuunnellut naisen valitusta raskausajan vaivoista ja hallelujaa!, se on vihdoinkin ohi.
Mitäs sen väliä vaikka oma rakas vaimo tuskin nukkuu kipuineen, kitisevän vauvan kanssa, monen muun äidin kanssa samassa huoneessa, onhan mies juhlan ansainnut.
Hiukan kärjistäen...
te joiden mielestä on ok että lähtee, ja jos mies on lähtenyt, niin ei taida mies olla ihan mukana kaikessa! ällöttää tollaiset PITÄÄ ryypätä, taas perus suomalaisa tolloja! YÖK!
myönnetään, ei ole mies tosiaankaan mukana kaikessa. Ei ollut sairaalassa makaamassa kanssani, ei ollut äitiys- ja vanhempainvapaalla kanssani (töissä oli tollo!), ei ole ollut neuvolassa kertaakaan, eikä perhekerhoissa. Kamala mies!
etten koe itseäni alistetuksi vaikka miheni viettää varpajaisia. Mieheni ottaa lasten hoitoon osaa. Lähtee lasten kanssa yökylään että saan välillä nukkua täydet yöunet. Hoiti toista lasta vanhempain vapaalla kotona. Miksi naisen pitäisi olla alisettu vain jos mies haluaa juhlistaa ystäviensä kanssa vauvan syntymää. Pitäisikö minun olla siitä katkera että juuri silloin en pääse tasa-arvoisesti mukaan?
jälkeen, perseet olalle. Jospa se perä ois jo siihen mennessä kunnossa. Täällä on näkäjään yllättävän paljon miehiä kun eivät näe sitä naisen elämän juhlien määrää... Tottakai mies ansaitsee kunnon bileet, kova työ takana. Kokonaista 9 kk kuunnellut naisen valitusta raskausajan vaivoista ja hallelujaa!, se on vihdoinkin ohi. Mitäs sen väliä vaikka oma rakas vaimo tuskin nukkuu kipuineen, kitisevän vauvan kanssa, monen muun äidin kanssa samassa huoneessa, onhan mies juhlan ansainnut. Hiukan kärjistäen...
sano nyt miten se sen vaimon kipuja tai vauvan kitinää helpottaa, jos mies istuu kotona niiden varpajaisten sijaan?
en kyllä ymmärrä miksi varpajaiset pitäisi kieltää, kun itse makaa sairaalassa. Mitä väliä sillä on nukkuuko mies kotona vai ottaako kuppia jossain baarissa? Mutta tuo kyllä kuulostaa aika oudolta, säälittävältä ja hälyttävältä, että yksin menee istumaan johonkin lähikuppilaan.
Ja ihan käsittämätöntä, että jotkut miehet haluavat ryyppäämään kun lapsi syntyy. Meillä alkoholin käyttö loppui raskauden alettua ja mieheltä väheni huomattavasti jo raskauden aikana. Käytännössä ei juonut kuin saunajuomaa ja kerran ystäväporukalla enemmän. Ja aluksi minä vaadin mieheltä käytön vähentämistä, vaikka ei olisi ehkä tarvinnut edes kovistella asian suhteen, kun ymmärsi itsekin. Nyt on itsekin tyytyväinen siihen, että vietetään mukavaa ilman alkoholia. Lapsen synnyttyä alkoholia on ainoastaan ottanut saunajuoman verran. Olen todella ylpeä miehestäni! Siis todella ylpeä. Tuntuu, että tänä päivänä ihmiset eivät enää osaa pitää hauskaa ja rentoutua ilman alkoholia. Mutta meillä mennnään perheen ehdoilla ja viikonloput käytetään mukavaan yhdessä olemiseen, liikkumiseen, eikä krapulassa maata päivät pitkät. Ja mitä alkoholin käyttöön tulee vauvaperheessä: alkoholia nauttineella ei ole mitään asiaa nukkumaan vauvan viereen.
ole ollut tuommoisista bileistä edes kiinnostunut. Käyttää alkoa muutenkin kohtuullisesti.
erojen määrää, jos naputus ja päsmäröinti on tällaista. En ymmärrä, miksi mies ei saisi juhlistaa yhtä elämänsä suurimmista tapahtumista. Se on sitten eri asia, jos itse ei tahdo.
jälkeen, perseet olalle. Jospa se perä ois jo siihen mennessä kunnossa. Täällä on näkäjään yllättävän paljon miehiä kun eivät näe sitä naisen elämän juhlien määrää... Tottakai mies ansaitsee kunnon bileet, kova työ takana. Kokonaista 9 kk kuunnellut naisen valitusta raskausajan vaivoista ja hallelujaa!, se on vihdoinkin ohi. Mitäs sen väliä vaikka oma rakas vaimo tuskin nukkuu kipuineen, kitisevän vauvan kanssa, monen muun äidin kanssa samassa huoneessa, onhan mies juhlan ansainnut. Hiukan kärjistäen...
sano nyt miten se sen vaimon kipuja tai vauvan kitinää helpottaa, jos mies istuu kotona niiden varpajaisten sijaan?
Mutta kyllä se äiti ne bileet ansaitsisi eikä isä.
erojen määrää, jos naputus ja päsmäröinti on tällaista. En ymmärrä, miksi mies ei saisi juhlistaa yhtä elämänsä suurimmista tapahtumista. Se on sitten eri asia, jos itse ei tahdo.
Tasa-arvoa tähänkin asiaan, kiitos.
mutta siis: en pysty arvostamaan mitään sellaisia tapoja tai tottumuksia, juhlia tai muutakaan, missä naisten asema on miehille alisteinen. itse olen kasvanut erittäin tasa-arvoisessa perheessä ja suvussa, joten siksi näen säälittävänä esim. tollasen varpajaisryyppäjäis-perinteen ( jos nainen sairaalassa tai lasten kanssa kotona ). Jos nainen lähtee baariin, kun vauva on vaikkapa 1kk - ja kertois sen vaikkapa täällä - niin hänet TEILATTAISIIN. Mutta miehiä te kyllä puolustatte - sellasia lammasnaisia te puolustajat pohjimmiltanne olette. hyi saatana.
tuossa kohdin miehessä ja naisessa on sellainen pieni ero kuin imetys. Ja minä olen itse ollut baarissa vauvan ollessa 2 viikkoa, että se siitä teilaamisesta.
Pystytkö arvostamaan sellaistakaan tapaa, että nainen synnyttää miehelle lapsen. Tai mieti sellaista, että nainen jää kotiin lapsen kanssa kun mies menee töihin kartuttamaan eläkettään. Ai jestas mitä alistamista?
se taas liittyy asiaan miten? Isä siis ei ansaitse bileitä, koska äiti ei pääse juhlimaan kun makaa sairaalassa.
että minä "dokaan" ja mies/mun äiti/mun sisko hoitaa meidän lapset. se on kuulkaa ihanaa ja hauskaa; kaikki parhaat ystävät ympärillä ja vauvakin jo sen ikäinen, että pärjää sen yhden illan ja yön ilman imetystä.
en kyllä ymmärrä miksi varpajaiset pitäisi kieltää, kun itse makaa sairaalassa. Mitä väliä sillä on nukkuuko mies kotona vai ottaako kuppia jossain baarissa? Mutta tuo kyllä kuulostaa aika oudolta, säälittävältä ja hälyttävältä, että yksin menee istumaan johonkin lähikuppilaan.
Ja ihan käsittämätöntä, että jotkut miehet haluavat ryyppäämään kun lapsi syntyy. Meillä alkoholin käyttö loppui raskauden alettua ja mieheltä väheni huomattavasti jo raskauden aikana. Käytännössä ei juonut kuin saunajuomaa ja kerran ystäväporukalla enemmän. Ja aluksi minä vaadin mieheltä käytön vähentämistä, vaikka ei olisi ehkä tarvinnut edes kovistella asian suhteen, kun ymmärsi itsekin. Nyt on itsekin tyytyväinen siihen, että vietetään mukavaa ilman alkoholia. Lapsen synnyttyä alkoholia on ainoastaan ottanut saunajuoman verran. Olen todella ylpeä miehestäni! Siis todella ylpeä. Tuntuu, että tänä päivänä ihmiset eivät enää osaa pitää hauskaa ja rentoutua ilman alkoholia. Mutta meillä mennnään perheen ehdoilla ja viikonloput käytetään mukavaan yhdessä olemiseen, liikkumiseen, eikä krapulassa maata päivät pitkät. Ja mitä alkoholin käyttöön tulee vauvaperheessä: alkoholia nauttineella ei ole mitään asiaa nukkumaan vauvan viereen.
Hyvät naiset,
miettikää hieman. Miehillä tuntuu olevan kaiken maailman tekosyitä vetää kännit. Lapsen syntymäkin on yksi niistä. Miten tarpeellista tuo oikeasti on. Aika säälittävä syy. Kyllä mua hävettäisi vetää viinaa sen jälkeen, jos olisin vierestä seurannut mieheni synnytystä. Siis jos hän olisi joutunut kokemaan sen minkä minäkin koin. Harmi, että kaikilla ei ole niin hyvää miestä. Varsinkin tuommoinen, että tullaan krapulaisena laitokselle. Kyllä hävettäisi vastaanottaa ukkoa humalassa, mutta niin hävettäisi mennä vierailemaankin humalassa.
se taas liittyy asiaan miten? Isä siis ei ansaitse bileitä, koska äiti ei pääse juhlimaan kun makaa sairaalassa.
Äiti on varmasti suuremman työn tehnyt lapsen teossa ja ehdottomasti ansaitsisi oman juhlan.
Muuten minulla ei ole mitään varpajaisia vastaan, ainoastaan asiaan liittyvää epätasa-arvoa.
on kyllä säälittävää kieltää varpajaiset mieheltä! Oma mies vietti meidän lapsen varpajaiset kun olin vielä sairaalassa, helppoahan siellä oli loikoilla... Ja heillä oli tosi kivat juhlat ollu, oli ihan vuokrannu tilat missä juhlia, kun kaveripiiri on niin laaja (n. 30 henkeä oli juhlimassa) niin eipähän tarvinnut kotona sitten siivoilla. Ja seuraavana päivänä ukko tuli meitä katsomaan, kampesi mun viereen köllöttelemään eikä pieni vanhan viinan lemahdus kyllä haitannut, oli niin ylpeää isää että:)