Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset?

Vierailija
17.05.2010 |

Siis nimenomaan näillä varpajaisilla tarkoitetaan ilmeisen yleisiä ryyppäjäisiä? Tiedän, että varpajaiset on perinne mutta ajatus siitä, että mies ryyppää ja minä makaan synnytyksen jälkeen heikkona sairaalassa, ei kuulosta kovin ihanalta ajatukselta. Puhumattakaan siitä, että mies tulisi seuraavana päivänä sairaalaan krapulaisena ja vanhalta viinalta haisten. Minä haluaisin juhlistaa uutta perheenjäsentä viettämällä aikaa perheen kesken sairaalassa, tutustuen tulokkaaseen.

Mieheni ei näe tässä asiassa ongelmaa, mutta minä näen. En ole koskaan "kieltänyt" häneltä juomista (juo ehkä kolme kertaa kuukaudessa) mutta nyt enemmänkin vain suututtaa koko ajatus varsinkin kun tiedän, ettei hän kokoa parhaimpia ystäviään kasaan vaan menee lähikuppilaan.

Lapsi on miehelle ensimmäinen, minulle toinen.

Miten muut ovat suhtautuneet miestensä varpajaisiin tai onko niitä edes ollut? Jos mies tekee vastoin toiveitani, onko minulla oikeus loukkaantua/suuttua?

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän pinon luettuani, näyttäisi siltä että ainoa tapa viettää varpajaisia on pää täynnä örveltäminen, baarissa notkuminen ja vieraan naisen vierestä herääminen. Itselläni on melko pitkälle pelkästään miehiä sisältävä kaveripiiri ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että miesten juhliin sisältyy paljon muutakin kuin viina. Ainakin tämä porukka voi juhlia saunakaljan voimalla aamuyöhön, istuen saunassa ja parantaen maailmaa tuntikausia. Myös mies tarvitsee ystävien välistä laatuaikaa ja keskustelua. Naisen korvaan nuo keskustelut ei kovin syvällisiltä vaikuta, mutta eikai siellä saunan lauteilla tarvitse filosofi olla? Tärkeämpää on, että kaikilla riittää aiheesta sanottavaa, sehän luo yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Minulla ei öisin sairaalassa ole hätää, siellä on hoiturit sitä varten, jos tarvitsen apua. Ja jos perhehuonetta ei ole, niin eihän se mies sielä saa yöllä ollakkaan. Sehän on nyt sitten sen kannalta ihan sama pyörittääkö mies hattaraisia vauvakuvia päässään kotisohvalla vai ystäviensä kanssa saunassa.

Lapsen syntyminen on varsinkin nuorelle ensikertalaiselle miehelle todella mullistava asia (ei siinä etteikö se olisi sitä myös naiselle) ja varsinkin jos kaveripiiri on muuten vielä täynnä sinkkuja/lapsettomia, miehelle luo varmasti turvallista jatkuvuuden tunnetta päästä sinne tuttuun mökkisaunaan purkamaan sekavia tuntojaan, että ei se koko muu elämä lopu lapsen saantiin. Vaikka miehellä olisi lapsi/lapsia, ei se tarkoita että hän olisi 'pelkkä' isä, hän on myös aviomies, poika, veli, ystävä, jne. näitä muitakin toimenkuvia täytyy sillointällöin päästä toteuttamaan. Totta on, että isyys on sitovaa, joten sitä suuremalla syyllä välillä tarvitaan myös kahdenkeskeistä avioparin aikaa ja sillointällöin myös kavereiden kanssa vietettyä aikaa.

Olen antanut miehelleni pari toivetta liittyen varpajaisiin. Hän sitten päättää itse, ovatko ne kunnioittamisen arvoisia toiveita. 1. Miehen on oltava ajokunnossa jo mielellään seuraavana aamupäivänä, että pääsee ajoissa sairaalaan tapaamaan perhettään. 2. Vain yksi onnittelusikari. Tämä vain sen takia, että mieheni on vasta vähän aikaa ollut ilman tupakkaa ja toivon ettei riippuvuus enää palaa.

Ihanan terve asenne asiaan! Minulle tulee ainakin heti mielikuva, että teillä on hyvä luottamussuhde miehen kanssa ja muutenkin tarpeeksi samanlainen arvomaailma, jotta tämmöiset asiat ei kaada maailmoja. Itsellä on myös samanlaiset ajatukset jopa noita toiveita myöten miehen varpajaisista ja hauska nähdä, etten tosiaan ole ainoa, joka ainakin HALUAA suhtautua asiaan rauhallisesti ja aikusmaisesti.

Vierailija
22/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheitä varten, missä nainen pelkää miehensä menevän ryyppäämään ja vieraisiin. Ei niitä muuhun tarvita kuin siihen, että nainen saa kytätä ja kontrolloida, mitä mies tekee.

Mutta ymmärrän kyllä, että kaikki ei saa muunlaista miestä ja joku on pakko ottaa, joten kaipa näillä perhehuoneilla on käyttöä, ettei mies repsahda taas ryyppäämään ja mene vieraisiin.

Hassua vain, että luuleeko naiset, ettei se mies tee sitä muulloin jos on siihen taipuvainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole vielä synnyttänyt vaan siihen on muutama kuukaus, mieheni itse ehdotti että pitäisi varpajaisensa noin kuukautta ennen lapsen syntymää, niin kun minäkin pidän baby showerit ystävieni kanssa, minusta hyvä idea.

Molemmille ensimmäinen lapsi enkä haluaisi olla alku päiviä yksin lapsen kanssa.:)

Vierailija
24/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa on 4 viikonloppua. Niistä kolmesta isi on perjantaisin kapakassa ryyppäämässä ja lauantain makaa krapulassa.

Äiti lähtee lauantaina ryyppäämään ja makaa sunnuntain krapulassa.

Lapsille jää vain yksi selvä viikonloppu.

No aika tavanomaistahan tämä tuntuu olevan kai nykyään. Ainakin lasten käytöksestä päätelleen kun ovat niin häiriintyneitä.

No niin mammat, haluaisitteko a) miehen, joka silloin tällöin tapailee kavereitaan ja ottaa joskus kuppia heidän kanssaan, mutta hoitaa tasapuolisesti oman osuutensa perheen toimeentulosta, kotiaskareista ja lapsenhoidosta vai b) miehen, joka on 24/7 omistautunut vain sinulle ja on kaiken työnoheisen aikansa vain perheen kanssa ja juo oluensa kotona tai sinun kanssasi ravintolassa?

Jälkimmäinen voi aluksi tuntua houkuttavalta vaihtoehdolta, mutta ajan kuluessa useimmissa perheissä tulee selväksi, että onnellinen parisuhde koostuu kolmesta pilarista a) yhdessäolosta b) vastuun jakamisesta c) erilläänolosta, joka tarkoittaa tasapuolisesti sitä, että sekä naisella että miehellä on ns. "omaa aikaa" harrastaa, tavata kavereitaan jne. On täysin normaalia ja kannatettavaa, että molemmilla olisi säännöllisesti mahdollisuus keskittyä vain itseensä (ei sen tarvitse viinanjuontia aina tarkoittaa).

Jokatapauksessa AP:n miehen 3 kertaa kuukaudessa tapahtuvat baarireissut ovat aivan normaalia aikuisen ihmisen toimintaa, eivätkä kerro miehen vastuullisuudesta (tai sen puutteesta) mitään - varsinkin jos mies sallii vaimolleen saman mahdollisuuden. Herrajumala, mieshän on tuolloin 27/30 päivää keskivertokuukaudessa perheen parissa (töiden ohella). Sanoisin, että AP:n mies vaikuttaa hyvinkin perheelle omistautuneelta!

Varpajaiset sun muut ovat sinänsä yhtä idioottimaisia tekosyitä juhlinnalle kuin juhannus ja vappukin, eikä ole ihan pakko viettää juhlia juuri lapsen syntymisen päivinä - muulloin siinä ei pitäisi olla ongelmia. Varpajaiset voi pitää vaikka kuukausi lapsen syntymisen jälkeen - kuten kavereillanikin on ollut tapana. Ei minullakaan tullut mieleenkään lähteä dokaamaan lapseni syntyessä.

Minusta on surullista, kun moni kaverini kertoo, kuinka "vaimo määräilee tekemisistä". Siis mitä helvettiä? Ei kai avioliitto tarkoita vankilaa, jossa eletään ainoastaan toista varten ja suljetaan koko oma elämä menneisyyteen! Sellaiset suhteet eivät pitkään jatku, jos toinen osapuoli katsoo oikeudekseen määrätä, mitä perhe-elämä on. Tokikaan en ymmärrä, jos puolisoiden pitää päästä viihteelle joka toinen päivä, koska silloin on jotain vinossa parisuhteessa.

Vierailija
25/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja kysyy onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset. Mielestäni on aina väärin kieltää aikuiselta ihmiseltä yhtään mitään. Toisaalta tilanteessa on varmaan arvokeskustelun paikka, missä ja milloin ko. "juhlat" pidetään. Voihan varpajaisia viettää vaikka muutaman tunnin grillaillen ja juoden oluen tai kaksi. Jos varpajaiset "karkaavat käsistä" niin varmaan muutenkin syytä miettiä alkoholin käyttöä.

Itseäni varpajaiset eivät kyllä kiinnosta yhtään. Kavereita ehtii nähdä kyllä muulloinkin kun juuri silloin kun oma lapsi syntyy.

Toisaalta täällä jotkut korostavat tasa-arvoa ja äidin oikeutta lähteä juhlimaan jne. Tasa-arvo on hieno juttu, mutta fakta on että todennäköisesti vauvan varhainen kiintymyssuhde rakentuu ensimmäisenä äitiin. Muutaman kuukauden ikäisen vauvan mielikuvissa kuva äidistä ja sen antama turva ei säily kovin pitkää aikaa, ainakaa "mökkiviikonloppua". Hieman vanhempana pieni lapsi kyllä pärjää äidin mielikuvan varassa pidempäänkin ilman äidin läsnäoloa ja kiintymys myös isää kohtaan on rakentunut kantavammaksi.

Tällä nyt ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, fakta vain on että pieni lapsi tarvitsee äitiään. Tokihan vauva "pärjää" = syö, kakkaa ja nukkuu ilman äitiäkin, mutta kokee olonsa turvattomaksi. Ok. tällaiset tilanteet silloin tällöin tuskin vaurioittavat lasta, eritoten jos perusasiat ovat muuten kunnossa, mutta toistuvina tilanteina tuskin ainakaan tukevat lapsen perusturvallisuuden/luottamuksen kehittymistä.

Vierailija
26/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaistukseksi, joten en vinkunut ja kitissyt.

Perhehuonetta en halunnut, koska en käsittänyt, miksi miehen olisi pitänyt kykkiä siellä kun minä ja vauva nukuttiin suurin osa ajasta. Riitti kun kävi päivittäin. Olin sairaalassa vain 2 päivää jokaisen vauvan syntymän jälkeen.

Mies piti varpajaiset. Hui kauheeta:) Absolutistimies kävi veljensä kanssa ottamassa konjakit jossain ravintolassa ja olivat istuneet siellä sitten iltaa pitempään. Lähinnä huvitti se, että oli juonut sen konjakin, koska ei ollut ottanut 10 vuoteen tippaakaan alkoholia. Ei ole kyllä ottanut sen jälkeenkään ja siitä on 15 vuotta aikaa.

Seuraavien lasten kanssa ei pitänyt varpajaisia, koska oli hoitamassa isompia lapsia kotona sen pari päivää kun olin sairaalassa.

jälkeen, perseet olalle. Jospa se perä ois jo siihen mennessä kunnossa. Täällä on näkäjään yllättävän paljon miehiä kun eivät näe sitä naisen elämän juhlien määrää... Tottakai mies ansaitsee kunnon bileet, kova työ takana. Kokonaista 9 kk kuunnellut naisen valitusta raskausajan vaivoista ja hallelujaa!, se on vihdoinkin ohi. Mitäs sen väliä vaikka oma rakas vaimo tuskin nukkuu kipuineen, kitisevän vauvan kanssa, monen muun äidin kanssa samassa huoneessa, onhan mies juhlan ansainnut. Hiukan kärjistäen...

sano nyt miten se sen vaimon kipuja tai vauvan kitinää helpottaa, jos mies istuu kotona niiden varpajaisten sijaan?

Vierailija
27/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hiukkasen eri mieltä kuin Soul Captain, miesnäkökulmasta myös. Kun ikää ja perhettä kertyy, useimmilla ihmisillä vähenee yhtedenpito ystäviin työ- ja perhekiireiden myötä. Tämä on täysin luonnollista.

Itse olen erityisen kiitollinrn näistä muutamista siirtymäriiteistä, joita meillä on, sillä ne tarjoavat formaalin syyn kutsua ystäväpiiri kasaan - muuten siihen nimittäin tarjoutuu todella vähän mahdollisuuksia nykyisin.

Varpajaiset ovat hyvä mahdollisuus, mökin laiturin nostaminen ja talviteloille laittaminen toinen , ja sählyporukan pikkujoulu kolmas.

Me EMME örvellä, petä, oksentele taksiin jne. Omassa kaveripiirissä otetaan reilusti, mutta rennosti ja puhutaan asiaa.

Olisin todella kummastunut, jos elämänkumppanini lähtisi jonkun periaatteellisen syyn takia kieltämään minulta näitä vähäisiä mahdollisuuksia kokoontua ystäväporukan kanssa illanviettoon.

En ole koskaan kieltänyt häneltä "tyttöjen iltaa", enkä usko, että hän tulee kieltämään minulta.

Vierailija
28/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään varpajaiset, kielletään saunakaljat, kielletään kavereiden tapaaminen. Ja sitten kielletään seksi. Miesten tehtävä on olla vaimojensa palvelijoita ja kotitossukoita, sosiaalinen elämä tulee lopettaa, ja seksistä (oman vaimon kanssa) on turha haaveilla. Tasa-arvon nimissä ja aamen!

ja sitten te itkette kun miehenne päätyvät vieraaseen syliin. Näin nimittäin teille käy, ennemmin tai myöhemmin.

Niin ja muuten, nainen olen minäkin, kolmen lapsen äippy. Eikä tulisi mieleenkään kieltää mieheltä kodin ulkopuolista elämää. Eikä hänkään kiellä minulta. On ihana olla yhdessä kotona, mutta se ei suinkaan ole elämämme ainoa sisältö.

Vierailija
29/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpajaiset on nykyajan juttu.

Kun sinä ja vauva olette sairaalassa, miksi mies ei yhtä iltaa vois viettää kaljotellen ja juhlien? Ei ole sinulta pois, et kuitenkaan ole kotona. Eikä miehen ole pakko juoda niin, että krapula iskee.

Vierailija
30/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis taas niin suomalaista musta-valko- ajattelua.

Alkoholin käyttö siis on av-mammojen mielessä "ryyppäämistä", "viinaa", "kännäämistä". "Ihme juttu jos tekee viinaa mieli heti kun vauva on syntynyt" jne. jne.

Missä maailmassa te oikein elätte? Kai nyt lapsiperheissäkin voidaan esim ruuan kanssa nauttia viiniä, tai rentoutua viikonloppuna muutaman sidukan kanssa. Onko se jotenkin syntistä tai tuomittavaa?

Ei kaikki alkoholin käyttö tai kavereiden kanssa iltaa istuminen ole kauheeta kännäämistä, ryyppäämistä ja viinan juontia. Tai ehkä teillä sitten on?

Vierailija
31/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta keskustella ja kertoa hänelle ettet toivoisi hänen viettävän polttareita.

Vierailija
32/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis taas niin suomalaista musta-valko- ajattelua. Alkoholin käyttö siis on av-mammojen mielessä "ryyppäämistä", "viinaa", "kännäämistä". "Ihme juttu jos tekee viinaa mieli heti kun vauva on syntynyt" jne. jne. Missä maailmassa te oikein elätte? Kai nyt lapsiperheissäkin voidaan esim ruuan kanssa nauttia viiniä, tai rentoutua viikonloppuna muutaman sidukan kanssa. Onko se jotenkin syntistä tai tuomittavaa? Ei kaikki alkoholin käyttö tai kavereiden kanssa iltaa istuminen ole kauheeta kännäämistä, ryyppäämistä ja viinan juontia. Tai ehkä teillä sitten on?

No aika monilla on:D Ihan fiksuilla ja kaikinpuolin muuten mukavillakin ihmisillä.

Vierailija
33/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän liikaa musta lapsiperheessä tuo kolme kertaa kuussa dokaaminen..siis kylhän saunaoluen tai pari voi ottaa mut jos kännit vetää ni mä sanoisin tohon jo jotain.itse en ois kieltäny varpajaisia vaikka ois halunnukki pitää noin pian synnytyksestä,mut ois ollu musta harmi. mun ukko piti varpajaiset vasta joskus muutaman viikon päästä kun poika oli syntynyt...

Vierailija
34/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikin noin vanha aloitus:)Mitenhän tässä kävi, viettikö isukki varpajaiset?

Vierailija
35/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nainen tekee kaiken työn. Miehelleni asia taas on tärkeä joten on viettänyt varpajaiset aina, kun olen vielä sairaalassa. Kotona on saunottanut ja ruokkinut kaverit ja isommat lapset ovat olleet kotona eli mies ei poistu kotoaan. Kaatokännissä ei todellakaan ole kukaan ja koti on siisti, kun kotiudun. Ei ole minulta mitenkään pois, kun vietän sen illan vauvaan tutustuen sairaalassa.

Muutenkaan mieheni ei käy missään "poikien" kanssa, vaan aina haluaa minut mukaan. Kerran vuodessa viettää saunaillan MEILLÄ kotona ja silloin poistun lasten kanssa.

Vierailija
36/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menen sitten heti kotiuduttuamme ja mies hoitaa vauvan ja syöttää pumpatulla maidolla. Näin olemme toimineet 4 lapsen kanssa ja ihan hyvä systeemi.

Vierailija
37/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet joku kaunis päivä halua löytää itseäsi yksinhuoltajana, kun miehesi kyllästyy jatkuvaan nalkutukseen. Parisuhteen tulisi perustua molemminpuoliselle kunnioitukselle, asiassa kuin asiassa. Ainoa, jonka voit tehdä, on esittää toive, ettei miehesi vedä perskännejä. Sekin on vain toive ja on miehesi asia päättää, kunnioittaako toivetta vai ei. Et voi kieltää varpajaisia. Siihen on turha vedota, että olet tehnyt suuren työn. Minä olen miehelleni sanonut, että toivon hänen pitävän varpajaiset, kun olen sairaalassa, koska saan siellä paremmin nukuttua kuin jos olen kotona ja meillä olisi muutamakin ihminen käymässä.

Varpajaisten pitäminen ei tarkoita, etteikö mieheni arvostaisi minua, arvostus näkyy meillä päivittäin yhteisessä arjen pyörityksessä ja nyt lasta odottaessa siinä, että mieheni tahdosta pohdimme yhdessä, miten saan annettua hänelle tarpeeksi tilaa toteuttaa isyyttään ja arvostustaan myös perhettään kohtaan, kun sen aika tulee.

Ja sille pöljäkkeelle, joka vetoaa siihen, että varpajaiset rikkovat tasa-arvoa: Muista sitten, että sinun tulee kieltäytyä ystäviesi sinulle järjestämistä babyshower- kutsuista sekä kutsuistam viettämään aikaa ystäviesi kanssa lapsen syntymän jälkeen. Saatat huomata, että noin toimiessasi olisikin kannattanut kannattaa todellistaa tasa-arvoa, eli sitä että molemmat saa tulla ja mennä, kun asioista keskustellaan ja sovitaan.

Vierailija
38/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menen sitten heti kotiuduttuamme ja mies hoitaa vauvan ja syöttää pumpatulla maidolla. Näin olemme toimineet 4 lapsen kanssa ja ihan hyvä systeemi.

ja tuossahan se tasa-arvokin toteutuu.

Vierailija
39/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuossahan se tasa-arvokin toteutuu.

Vierailija
40/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä oikein ymmärrä miten olisi minun tehtäväni kieltää aikuiselta fiksulta mieheltä tuollaista. Tosin mieheni käyttääkin alkoholia hyvinkin kohtuullisesti eikä örvellä kännissä, saati makaa krapulassa seuraavana päivänä. Myös miehen kaveripiiri koostuu fiksuista tyypeistä.

Minusta aika monesta viestistä paistaa läpi se, että on epäreilua kun mies pääsee juhlimaan ja itse ei pääse. Kenellä siinä vaiheessa on se ongelma juhlimisen ja alkoholin kanssa jos pitää laskea kumpi pääsee enemmän juhlimaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan