Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset?

Vierailija
17.05.2010 |

Siis nimenomaan näillä varpajaisilla tarkoitetaan ilmeisen yleisiä ryyppäjäisiä? Tiedän, että varpajaiset on perinne mutta ajatus siitä, että mies ryyppää ja minä makaan synnytyksen jälkeen heikkona sairaalassa, ei kuulosta kovin ihanalta ajatukselta. Puhumattakaan siitä, että mies tulisi seuraavana päivänä sairaalaan krapulaisena ja vanhalta viinalta haisten. Minä haluaisin juhlistaa uutta perheenjäsentä viettämällä aikaa perheen kesken sairaalassa, tutustuen tulokkaaseen.

Mieheni ei näe tässä asiassa ongelmaa, mutta minä näen. En ole koskaan "kieltänyt" häneltä juomista (juo ehkä kolme kertaa kuukaudessa) mutta nyt enemmänkin vain suututtaa koko ajatus varsinkin kun tiedän, ettei hän kokoa parhaimpia ystäviään kasaan vaan menee lähikuppilaan.

Lapsi on miehelle ensimmäinen, minulle toinen.

Miten muut ovat suhtautuneet miestensä varpajaisiin tai onko niitä edes ollut? Jos mies tekee vastoin toiveitani, onko minulla oikeus loukkaantua/suuttua?

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kuitenkin miesten perinne ja oli ainakin tosi tärkeä sikareineen yms. mun miehelleni.

Lapsellista itsekkyyttä kieltää.

Vierailija
42/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä oikein ymmärrä miten olisi minun tehtäväni kieltää aikuiselta fiksulta mieheltä tuollaista. Tosin mieheni käyttääkin alkoholia hyvinkin kohtuullisesti eikä örvellä kännissä, saati makaa krapulassa seuraavana päivänä. Myös miehen kaveripiiri koostuu fiksuista tyypeistä. Minusta aika monesta viestistä paistaa läpi se, että on epäreilua kun mies pääsee juhlimaan ja itse ei pääse. Kenellä siinä vaiheessa on se ongelma juhlimisen ja alkoholin kanssa jos pitää laskea kumpi pääsee enemmän juhlimaan?

Osaahan se isä sitä vauvaa hoitaa!! Itse kävin viettämässä varpajaisia tyttökavereiden kanssa kun vauva oli 1 viikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pääse juhlimaan samalla tavalla kuin isäkin? Yh:t ymmärrän, mut jos parisuhteessa olette niin kai se mies osaa sitä vauvaa hoitaa, vai minkälaisten tumpeloiden kanssa olette lapsia tehneet?! :-o

Vierailija
44/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni piti varpajaiset kuuden päivän päästä esikoisemme syntymästä eli seuraavana lauantaina. Varpajaisseurue tuli aluksi tervehtimään meitä kotiimme ja parilla näistä viidestä kaverista oli lahja minullekin.

Sitten mies lähti kavereineen yhden seurueen jäsenen kotiin, jossa grillausta, tikkaa, sikarinpolttoa, saunomista ja olutta sekä viinaakin. Jatkoille menivät ravintolaan, josta lähtivät valomerkin aikoihin. Viinaa olivat ottaneet huolella, mutta mitään pettämisiä tai muita ei todellakaan kuvioon ollut kuuluunut. Seuraavan päivän mies oli krapulassa.

Mies käy todella harvoin viihteellä ja kännikeikkoja on 1-2 per vuosi. Ja on erinomainen isä!

Varpajaisten syy on lapsen saamisen juhlistaminen. Ei se tarkoita, että siellä puhuttaisiin vain vauva-asiaa. Mutta antakaa nyt hyvänen aika miehienne edes varpajaiset pitää! Silloin tietysti eri asia, jos lapsi on tarkkailussa, äiti voi huonosti tms., että silloin ei ihan noin pian kannata niitä varpajaisia viettää.

Vierailija
45/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä olisi tullut edes mieleeni kieltää. Vain ensimmäiset on vietetty sillä välin kun olin sairaalassa, kahdesta seuraavasta olin niin vähän aikaa että ei ehtinyt.

Mua ei todellakaan haittaa se jos mies lähtee kavereidensa kanssa jonnekin juhlimaan, tai muuten vaan viettämään aikaa. Mikä minä olen sellaisia menoja aikuiselta ihmiseltä kieltämään? ja vastavuoroisesti en minäkään kysele lupia kun olen omien ystävieni kanssa lähdössä jonnekin.

Tietysti menot sovitellaan perheen menoihin, mutta mitään lupia ei tarvitse kysellä tai anella.

Vierailija
46/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei itse halunnut varpajaisia.

Olemme olleet kauan yhdessä ja joskus suhteen alkuaikoina sanoin, että pidän varpajaisperinnettä kieroutuneena. Jos siis vaihtoehtona olisi olla lapsen ja lapsen äidin kanssa, niin en tajua, miksi mies valitsisi ryyppäämisen. Jos taas mies ei voisi muutenkaan olla heidän kanssaan, on kai sama, mitä hän kotona tekee. Mies oli tuolloin kanssani eri mieltä ja sanoi, että totta kai varpajaiset täytyy järjestää.

Nyt lähes kymmenen vuotta myöhemmin, kun esikoisemme viime syksynä syntyi, mies sanoi jo hyvissä ajoin, ettei halua mitään varpajaisia. Olin tyytyväinen, koska olimme pyrkimässä perhehuoneeseen, joten mies pystyi olemaan minun ja vauvan kanssa koko ajan. Ilmeisesti mies on siis tänä aikana kypsynyt, sillä hän koki nyt itsekin, ettei voisi kuvitellakaan olevansa jossain muualla, kun on mahdollisuus olla meidän kanssa sairaalassa. :)

Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos mies voi olla perheensä kanssa, niin varpajaiset ei saisi olla päällimmäisenä mielessä. Jos taas mies joutuu yksin kotiin, kun vaimo ja vauva jäävät sairaalaan, niin voi olla hyväkin nähdä vähän kavereita, joiden kanssa tapahtunutta voi purkaa.

Vierailija
47/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas varpajaiset pidetään kotiutumisen jälkeen, niin en sittenkään tajua, miksi mies ei mieluummin olisi kotona vauvan kanssa ja kipeän vaimonsa tukena kuin lähtisi juhlimaan. Onneksi mieheni on samaa mieltä, niin tästä ei ole tullut meille mitään ongelmaa.

Lyhyt vastaus alkuperäiseen kysymykseen: On oikeus kieltää varpajaiset, jos se estää miestä olemasta vauvan ja vauvan äidin luona.

Vierailija
48/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin, kun vaimo on vielä sairaalassa. Kiukkuinen, väsynyt vaimo ei taatusti laske miestä mihinkään kotoa. Vaikka silloinhan se tietysti houkuttelisi..

Antakaa hyvät naiset miehen juhlistaa isäksi tuloa, eihän se teiltä ole pois millään lailla. Vai pitäisikö miehen olla 24h sairaalassa ihmettelemässä synnyttänyttä naista ja vauvaa. Kyllä sitä ehtii kotonakin tehdä riittämiin.

Vai onko mustasukkaisuus oikea syy kieltää miestä juhlimasta?

Miten voi rajoittaa aikuisen miehen tekemisiä?

Suosittelen mieluummin kannustamaan miehiä varpajaisten viettoon, jää hyvä mieli miehellekin.

Kai nyt miehelläkin voi joku juhla olla isyyden kunniaksi ilman, että akka näyttää naamaltaan samalta kuin alapäästä.

Vierailija
49/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheitä varten, missä nainen pelkää miehensä menevän ryyppäämään ja vieraisiin. Ei niitä muuhun tarvita kuin siihen, että nainen saa kytätä ja kontrolloida, mitä mies tekee.

Mutta ymmärrän kyllä, että kaikki ei saa muunlaista miestä ja joku on pakko ottaa, joten kaipa näillä perhehuoneilla on käyttöä, ettei mies repsahda taas ryyppäämään ja mene vieraisiin.

Hassua vain, että luuleeko naiset, ettei se mies tee sitä muulloin jos on siihen taipuvainen?

Voisi olla aika tarkistaa käsitystään. Meille perhehuone oli erinomainen vaihtoehto, koska halusimme miehen olevan vauvan kanssa tekemisissä heti alusta asti. Minusta olisi ollut outoa, että hän olisi tutustunut tulokkaaseen kunnolla vasta kotona.

Vierailija
50/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisikö miehen olla 24h sairaalassa ihmettelemässä synnyttänyttä naista ja vauvaa.

Aika erikoinen on arvojärjestys, jos mies itse ei tätä halua! Kuka valitsee mieluummin kavereiden kuin oman vastasyntyneen lapsensa seuran??

Vierailija
51/165 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni juhlinut varpajaisia kolmesti eli jokaisen lapsen syntymän jälkeen. En mä sairaalassa ollessani edes halunnut että on ympäri vuorokauden siellä vaan tarvitsin myös omaa tilaa. Eihän noiden varpajaisten tarvitse olla mitkään alyttömät ryyppäjäiset. Ei olleet ainakaan miehelläni sillä joka kerta jo aamusta tuli käymään. No hän ei muutenkaan käytä paljon alkoholia... Jotenkin huvittavaa että aikuisen ihmisen pitäisi puolisolta kysyä lupa tai saati että kiellettäisiin menemästä. Minä vietin ystävineni "sormijaiset" kun lapset olivat keskimäärin pari kuukautisia.

Vierailija
52/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli kyllä erikoista luettavaa. Jollekin siis oman lapsen syntymä on hyvä syy tavata kaveriporukkaa? Ja on jopa aivan väärin, että äiti loukkaantuisi siitä, kun mies haluaa tavata kavereitaan heti lapsen synnyttyä, kun heitä sitten lapsen kanssa pääsee tapaamaan niin harvoin?

Asun ulkomailla, eikä täällä ole mitään varpajaisperinnettä. Joten ei tarvinnut sellaisten asioiden kanssa painiskella. Mutta kyllä olisin närkästynyt, jos mieheni heti seuraavina päivinä synnytyksen jälkeen olisi etupäässä miettinyt sitä, että minkälaiset juhlat nyt pidän kavereideni kanssa. Ei ole kovin naista kunnioittavaa tällainen ajattelutapa. Kyllä se synnytys ja raskaus vaan on helvetinmoinen koettelemus naiselle, vähän pitäisi sitä synnyttänyttä puolisoaan alkaa kunnioittamaan uudella tavalla lapsen saatuaan.

Vierailija
53/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tapahtui viime kesänä, olin ystäväni kanssa ulkona viikonloppuna, ystäväni tapasi illan aikana miehen, joka vaikutti oikein mukavalta, oli moneen kertaan kertonut olevansa vapaa yms. Olimme kolmestaan ravintolassa ja lopulta päätin itse lähgteä kotiin. Aamulla ystäväni soitti innoissaan, mies oli vaikuttanut oikein ihanalta - oli herrasmiesmäisesti vienyt ystäväni kotiin taksilla ja jatkanut matkaa omaan kotiinsa n 20km päähän. Mitään suutelemista "pahempaa" ei ollut tapahtunut. olivat sitten viestitelleet koko seuraavan päivän ja miehen ehdotuksesta lähetelleet sähköpostia ja chattailleet. Treffit olivat parin päivän kuluttua ja mies oli ollut todella innoissaan, seksiä ei oltu harrastettu. Sitten uusia treffejä ei ollut saatu järjestymään ja loppujenlopuksi mies oli paljastanut olevansa naimisissa ja kolmen pienen lapsen isä, joista nuorin oli syntynyt vasta viikko sitten - mies oli erkaantunut omasta varpajaisporukastaan.. Yök..tuntuu todella karulle..

Vierailija
54/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja piti varpajaiset! en loukkaantunut. Syntyipä vielä 2 lasta lisääkin ja piti varpajaiset silloinkin. ei ongelmia. Sai myös kavereiltaan lahjaksi joka kerta kaikkea kivaa, lasten leluja, nalleja, kortsuja, korvatulppia jne.

Vierailija
55/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntymän jälkeen lähti varpajaisia viettämään kaveriporukalla ja lupasi tulla seuraavana aamuna kylvettämään vauvaa ensimmäistä kertaa. Eipä tullut, ei. Hoitajat kävi kysymässä josko pian alettaisiin kylvettämään, mutta minä sanoin, että odotetaan miestä, kun on luvannut tulla ja haluaisin hänen olevan myös mukana. Ei kuulunut miestä sairaalaan, joten kylvetin sitten itse vauvan. Viimein tuli joskus viiden aikaan iltapäivällä silmät ihan punaisina ja yököttävän viinanhajuisena. Kyllä hävetti ja itketti.

Varpajaisia vastaan mulla ei ole mitään, mutta olisi kiva jos esikoista olisi tullut kylvettämään kuten lupasi.

Vierailija
56/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on laskettu aika viikon päästä, eikä tulis mieleenkään kieltää varpajaisia. Mun mielestä on ihan ok että pitää varpajaiset silloin kun olen sairaalassa.. ennemmin silloin kun niin että olisin sitten kotona yksin vauvan kanssa ja saisin sen krapulaisen miehenkin hoidettavaksi seuraavana päivänä :) Meillä tosin mies ei ole ollut missään koko raskaus aikana ja tiedän että ei vauvan synnyttyäkään mene, ennen ku sitten joskus yhdessä mennään, että ei ole mitään sitä vastaan että juhlii vauvan syntymää, ihan niin rankasti kun haluaa, eka lapsi ja kaverit lapsettomia, että mun mielestä on ihan hyvä antaa rellestää ja puida elämää ihan rauhassa, kyllä se paluu arkeen ja "aikuisten" maailmaan on äkkiä edessä kun sairaalasta kotiudutaan. Eikä se mikään miesten vika oo että tää synnytys nyt vaan naisten hommaa on, että ihan turha tehdä niistä mitään sijaiskärsijöitä sillä varjolla että se synnytys on naiselle niin rankka, eiköhän ne sen itsekkin siellä salissa tajua, ilman että siitä tarvii niitä jatkuvasti muistuttaa tai vaatia itselleen jotain erityiskohtelua, kotona sitten arkeen mukaan kun maksettu henkilökunta jää sairaalaan.

Vierailija
57/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja piti varpajaiset! en loukkaantunut. Syntyipä vielä 2 lasta lisääkin ja piti varpajaiset silloinkin. ei ongelmia. Sai myös kavereiltaan lahjaksi joka kerta kaikkea kivaa, lasten leluja, nalleja, kortsuja, korvatulppia jne.

Vierailija
58/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpajaiset kuulostaa niin keksimällä keksityltä miesten ryyppyjuhlalta!!

Ei tullut miehelleni mieleenkään esikoisen synnyttyä pitää mitään kekkereitä kaveriporukalle.

Vierailija
59/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan noita varpajaisia aika monentyylisiä. Joillakin on sellaien tyyli, että perseet olalle ja pettämään. Sitten on taas näitä kaveriporukassa kotona poltetaan sikaria ja saunotaan ja otetaan pari kaljaa. Ja kaikkea tältä väliltä. Että riippuisi vähän minkätyylisistä juhlista olisi kyse.

Vierailija
60/165 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon sitä mieltä, että aikuiset ihmiset osaa ajatella itse ja jos ei osaa ni sit on ehkä väärän ihmisen kanssa. Joo nainen kantaa lasta ensin 9kk ja sitten synnyttää ja parantelee haavojaan...mut miten tää varpajaisiin meno tai menemättä jättäminen kuvaa muuttaa? Naiset ja miehet on erilaisia ja hyvä niin, muutenhan ois sama alkaa vaikka lesboksi jos miehistä naisten kaltaisia haluaa. Ja kuka kieltää äidin lähtemisen juhlimaan? Siitä van jos haluaa niin voi lopettaa valittamisen...vai onko taustalla pelko pettämisestä kn noin pitää vouhkata.

Meillä ainakin lapsi on tietenkin tärkein mutta kummallakin on myös omaa ja yhteistä parisuhde-elämää, ei se ole keneltäkään pois vaan päin vastoin: molemmat jaksavat paremmin ja kotona on hyvä ilmapiiri jossa lapsi kasvaa.

Onpa sitten parisuhdetta vielä kun lapset muuttaa kotoakin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi