Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestoilla on kuin onkin ehkäisykielto !!! Lukekaa ja ihmetelkää

Vierailija
23.01.2009 |

On hämmästyttävää, että Aimo Hautamäki kiistää kiellon olemassaolon! Hän ei tunne SRK:n päätöksiä.

Lestadiolaisuuden puhujainkokous päätti 1967: "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan."

Asian voi kuka hyvänsä tarkistaa SRK:n omasta julkaisusta: Palola: Suvi on läsnä: sata vuotta suuria seuroja. Oulu: SRK. 2006, s. 119.

Haastattelussa Hautamäki antaa ymmärtää, että uskovaisella olisi muka vapaa mahdollisuus valita myös ehkäisyn käyttö, jos se tuntuu tarpeelliselta. Tämä ei pidä paikkaansa.

Kaikki ehkäisyvälineet ja ehkäisy ns. varmojen päivien avulla on vl-uskossa yksiselitteisesti kielletty.

Päivämiehessä on julkaistu lukemattomia kirjoituksia, joissa todetaan ehkäisy ehdottomasti kielletyksi. synniksi. Esimerkkejä:

"Mitkä tahansa keinot syntyvyyden säännöstelemiseksi on nähty aina synniksi Jumalan valtakunnassa." (Päivämies, 12.5.2005, pääkirjoitus.)

"Ehkäisy on saastaisuuden ja murhan synti. Saastaisuutta on sukupuoliyhteys avioliitossa, mutta yritys ehkäistä raskaus. Lisäksi ehkäisy on murha, koska se estää elämän syntymisen." (Päivämies.14.6.1962)

"Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen." (Päivämies 14.2.1979.)

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun kantasi on se oikea?

Minä olen vl, mieheni ei. Luojalle kiitos että miehini kunnioittaa ja rakastaa minua niin paljon että on valmis ottamaan kaikki lapset vastaan mitkä saamme.

Vierailija
22/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joukossa on paljon kärsiviä ihmisiä joilla ei ole mahdollisuutta vapaan ilmaisuun muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastan ja kunnioitan. Mieheni on täysin tietoinen että saa ehkäistä jos haluaa.:)

Mutta pitää minun ajatusta hyvänä. Miehellä on myös oma tahto ja halu, Tässä asiasssa ymmärtää minua ja haluaa yhtä paljon ison perheen kuin minäkin. Että turhaa huolehdit.;)

Vierailija
24/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin jos olet syntynyt sukuun jossa kaikki ovat lestoja, voi siitä irrottautuminen olla yhtä helvettiä, sama esim. jehovan todistajilla. ja kyllä suku ja perhe ja kyläyhteisö voi kääntää sinulle selkänsä jos kiellät uskon. toisekseen väität että kaikkia lapsia aivopestään uskonasioissa, siinäkin olet väärässä. perheissä joissa ei uskota jumalaan ollenkaan, tai ei olla muuten uskossa, ei lapsia aivopestä. saavatko lesta lapset muka ottaa selville asioita muista uskonnoista? meillä oli koulussa lestoja, he eivät saaneet tulla mukaan edes tutustumiskäynnille moskeijaan, kun uskonnontunnin aiheena olivat eri maiden uskonnot. aivopesua parhaimmillaan ja naurettavaa touhua!!

Vierailija
25/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomalla että kirjoituksestasi huokuu hyvin itsekäs ihminen. Ja onhan se lasten haluaminen aina itsekästä, mutta eikö miehelläsi olisi myöskin jotain sanomista asiaan? Onko hänelle sinun vointisi niin tärkeää että suostuu mihin vain. Entä sisaruksilla? Sisaruksetkin väsyvät toisiinsa...

Tässä on monta kysymystä jotka pohdituttaa. Miksi esim. sinun suhteesi jumalaan on niin tärkeä ettei lapsilukua voi rajoittaa? Sillä sinustahan tässä vain on kysym eikä muista.

Vierailija
26/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen isänsä oli erittäin ahdasmielinen vl, äitinsä hieman rennompi. Isä (eli siis pappani) kuoli kun olin pieni ja minulla ei ole hänestä edes mitään erityistä muistikuvaa, oli jotenkin niin kauhean negatiivinen ja ... en osaa selittää, hirveän jyrkkä ja ikävä ihminen. Mummokin vähän rentoutui viimeisinä vuosinaan.

On tuo uskosta irrottautuminen mahdollista. Ja olen erittäin onnellinen että aikoinaan näin on tapahtunut, sillä tuo elämäntapa on jotain sellaista mitä en koskaan itselleni haluaisi.

Vierailija
27/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten ihmeessä näillä lestadiolaisäideillä on aikaa roikkua täällä netissä ja kommentoida keskustelupalstoilla. hoitaako isommat sisarukset pienemmät sillä aikaa kun mammat surffailee netissä. itse yhden lapsen äiti ja vietän kaiken ajan kun lapseni on hereillä hänen kanssaan. jos haluatte vastaanottaa useita lapsia, keskittykää heihin, älkääkä pyörikö netissä, ihmettelen vielä että eikö internet nyt vasta syntinen kapistus olekin, mutta siis vähemmän kuin telkkari ilmeisestikin? =)

t:tämä mamma poistuu kun lapsi heräsi parvekeunilta

Vierailija
28/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta irrottautumisesta voisi sanoa ettei se todellakaan aina ole yksinkertaista.

Lapsi vaikkakin aikuinen ei halua tuottaa suurta pettymystään vanhemmilleen. Eronut tietää mitä hänestä ajatellaan ja on pahoillaa läheisilleen siitä ahdistuksesta jota hän tuottaa. Ei kukaan vanhempi halua lapsensa joutuvan helvettiin jos siihen uskoo.

Eräs ystäväni kertoi kuinka hänellä ei enää ollut kotia. Kotiin ei voinut mennä siellä oli paha olla. Lopulta hän päätyi itsemurhaan. Voi sitä äidin surua. Äiti oli vanha ja kuoli muutaman kuukauden kuluttua poikansa jälkeen suuruun. Hän ei kestänyt ajatusta poikansa kohtalosta. Eikä sitä syyllisyyttä jota itsessään kantoi.

En eläissäni ole ollut niin "kylmissä"hautajaisissa sieltä puuttui lämpö, rakkaus, armo ja osanotto.Sääliksi kävi äiti parka kuuleessaan vain tuomiota.

Silloin ajattelin "voi tätä ihmisten tietämättömyyttä ja tyhmyyttä"

Vierailija
29/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muka voi kieltää lesta uskoaan pelon takia. ei ainakaan mun tuttavapiirissä ole ketään sen takia hylätty. mulla on yks sisko ja yks veli jotka eivät ole nykyään enää uskomassa ja muut 6 on. ja on kavereita jotka ei ole enää uskomassa. ei se usko siihen vaikuta. tietysti jos on aivan eri elämän tavat niin kyllähän se yhteydenpito jommasta kummasta päästä harvenee mutta ei se usko vaikuta ihmisarvoon. ihan yhtä rakkaita ovat kun uskovasetkin.

ja jos joku sitten hylkääkin oman lapsen/siskon/veljen/kaverin niin ei oo kyllä henkilöllä itsellään kaikki kotona. ei oo ihmisen tehtävä tuomita toista nyt pelkän uskon tai muunkaan perusteella. ja tiedän kyllä että näitäkin hylkäämistapauksia on mutta varmasti on molemmat osapuolet syynä eikä pelkästään vain se että kun ei ole enään lesta. en ainakaan tajua miks joku hylkää rakkaansa uskon takia.

niin ja kyllä saa ottaa selvää muista uskonnoista. miks ei sais. eikös ne oo jehovia jotka ei saa ottaa selvää vai miks jehut ei osallistu uskonnontunneille. ja tiedän pari lestaa jotka ovat myöhemmin kääntyneet muslimeiksi.

jokainen tekee omat päätöksensä tässäkin uskoaassa. ei sitä voi kukaan toinen päättää uskooko joku ja mihin uskoo.

vl

Vierailija
30/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on ihmisten erilaisuus herkkyys reagoida tuntea asiat.

Toinen lähtökohta on taustat.

Jos perheestä irrottautuu useampi on aina joku jolta voi hakea tukea ja turvaa. Jos olet täysin yksin onkin asia toinen. Se vaatii ihmiseltä vahvuutta tunnustaa jotakin muuta. Syyllisyys, vaikka se ei johdu itsestä painaa.

Itse uskon että nykypäivänä ihmisten tietomäärä lisääntyy ja asioista keskustellaan avoimesti ei toisia sormella osoitellen.

Hekilökohtainen usko on ihmsen sisimässä todella syvällä. Se voi estää ihmistä näkemästä toisen ihmisen tarpeet ja toiveet. Ihminen manipuloi toista ihmistä. Päästäminen vapaaksi voi olla vaikeaa. Pitää ymmärtää mistä ilmiöstä on kysymys.

Vierailija
31/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se ihme, että muita kiinnostaa tuo asia noin kovasti! Laskekaapa miten paljon meillä (ei vl) menee aikaa ja rahaa ehkäisyneuvoloihin, e-pillereihin, katumispillereihin, aborttiin... Ne eivät ainkaan ole kovin luonnollisia asioita, joten oisko parempi olla hiljaa! Usko on jokaisen henkilökohtainen asia ja nuo turhat yleistykset pitäisi unohtaa! Jokaisessa uskon lahkossa yms. on hyviä ja huonoja ihmisiä.

Vierailija
32/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

ensinnäkin jos olet syntynyt sukuun jossa kaikki ovat lestoja, voi siitä irrottautuminen olla yhtä helvettiä, sama esim. jehovan todistajilla. ja kyllä suku ja perhe ja kyläyhteisö voi kääntää sinulle selkänsä jos kiellät uskon. toisekseen väität että kaikkia lapsia aivopestään uskonasioissa, siinäkin olet väärässä. perheissä joissa ei uskota jumalaan ollenkaan, tai ei olla muuten uskossa, ei lapsia aivopestä. saavatko lesta lapset muka ottaa selville asioita muista uskonnoista? meillä oli koulussa lestoja, he eivät saaneet tulla mukaan edes tutustumiskäynnille moskeijaan, kun uskonnontunnin aiheena olivat eri maiden uskonnot. aivopesua parhaimmillaan ja naurettavaa touhua!!

"

Kyllä minä olen käynyt tutustumassa mm Ortodoksien "kirkkoon" ja takuulla uteliaisuudesta perehtynyt myös muihin uskontoihin.

Ja jos perheessä ei uskota Jumalaan ollenkaan niin silloinhan lapsiparat aivopestään ajatukseen ettei Jumalaa ole. On täysin turhaa yrittää väittää ettei niin käy, koska et mitenkään voi luonnollisesti kertoa jostain, mihin et usko!

Ja tiedättekö että on yhtä järkyttävää piinaa myös olla ainoana vl:nä suvussa, jossa ei ole muita vl:iä! Saat olla varma että kuulet ivaa ja haukkuja uskostasi. Kyseenalaistusta ja vihaakin tulee tämän tästä. Tämän palstan perusteella voi hieman saada esimakua siitä, millaista vl:n elo suvun keskellä on. Joutuu selittelemään kaikkien muidenkin kymmenientuhansien lestadiolaisten ajatukset ja teot.

Suku ja kyläyhteisö voi kääntää selkänsä myös silloin, jos joku tulee vl:ksi. Tästä minulla on pari esimerkkiäkin tuttavapiirissä.

Vierailija
33/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset olisivat vain hiljaa ja tuppisuita olisiko se hyvä?

Nämä asiat koskettavat yllättävän monia. Niistä saa ja pitää puhua.

Helposti syntyy sisäpiirisyyttä, kun asioista puhutaan vain niiden "omien piirissä"

Ihmisiä jopa kehoitetaan siihen. Mennään siihen erinomaisuuden "kuplaan"josta katsellaan pahaa maailmaa. Syy on muissa ei meissä. Ei mennä maailmaan mukaan. Tästä syntyy se ilmiö että kaikki kritiikki onkin panettelua ja paholaisen työtä.

Kyllä Vl- on vahva yksisuuntainen kohtuuttoman ankarakin suuntaus jossa ihmiseltä vaaditaan kuuliaisuutta.

Vertauksesi ehkäisyneuvoloinhin ja ehkäisyyn ei saisi aiheuttaa kenellekkään syyllisyyttä. Sen tulisi olla luonnollista valistusta, kun lapsia ei enää haluta tai oma terveys ei enää ole riittävä lisääntymiseen. Kyllä se menee säästön puolelle reippaasti, kun maailmaan ei synny ei-toivottuja ja hyljättyjä lapsia. Puhumattakaan kärsimyksestä.

Vierailija
34/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nauran vatsani kipeäksi lukiessa tätä ketjua! Ei voi enää olla hullumpaa!!!=D

Sanokaahan joku "tavis", miksi tämä asia kiinnostaa teitä näin kauheasti? Ymmärtäisin jos vl äidit puisivat täällä kyseistä asiaa, mutta miksi tämä niin kovin kiinnostaa teitä???

Ja nyt on turha selitellä mitään myötätuntos tms, koska teidän kirjoituksistanne myötätunto on hyvin kaukana.

Kirjoitukset ovat täynnä ivaa, katkeruutta, jopa kateutta.

Tiedättekö, kun minä luen näitä kyseisiä ketjuja toisen perään, minä nauran näille typerille väitteille ja tunnen kuinka uskoni vain entisestään vahvistuu. Tajuan kuinka ankeaa ja katkeraa teidän elämänne on. Ihminen jolla on hyvä olla ja oma elämä ja sielunelämä kunnossa, ei tunne MITÄÄN tarvetta puuttua toisten elämänkatsomukseen tms.

Vierailija
35/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia kieltää ehkäisy tai sanoa että se on syntiä. =D

Siinä on suuri ero!

Vierailija
36/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapselle ei puhuta Jumalasta lapsi aivopestään johonkin muuhun.

Kyllä meidän perheessä saa lapset tulla uskoon vaikka en itse uskossa olekkaan. En ole koskaan puhunut heille uskosta ja sen vaaroista pelotellut jne. Kyllä he ovat törmänneet ilmiöön luonnollisesti koulussa ja kaveripiirissä.

Lapset saavat perehtyä asiaan itsenäisesti.

Vierailija
37/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttumuksesi on toki oikeuttettua. Sinä reagoit suuttumuksella. Sinulla on varmasti asiat hyvin. Se ei tarkoita että kaikilla olisi yhtä hyvin. En myöskään usko että olet "näkijä" joka näkee kuka on vl kuka ei.

Monet tavikset työskentelevät teitä auttaakseen. Sairaaloissa, neuvoloissa, synnytyssaleissa, psykiatrisella osastolla. Miksi taviksia kiinnostaa?

Miksi elämä sen erilaisuus kiinnostaa? Saako asioista ja ilmiöistä puhua?

Miksi sinua kiinnostaa tulla tälle palstalle lukemaan taviksien elämästä ja elämäntavoista?

Itse kirjoittamani esimerkit eivät ole väitteitä, vaan todellisesta elämästä pohjanmaalla. Sinulla ei ole oikeutta panetella muiden kirjoituksia. Jokainen saa kirjoittaa vapaasti kokemuksistaan.

Vierailija - 23.1.2009 18:49 (ID 1302535)

HAHAHA HAHAHHAA...

Minä nauran vatsani kipeäksi lukiessa tätä ketjua! Ei voi enää olla hullumpaa!!!=D

Sanokaahan joku "tavis", miksi tämä asia kiinnostaa teitä näin kauheasti? Ymmärtäisin jos vl äidit puisivat täällä kyseistä asiaa, mutta miksi tämä niin kovin kiinnostaa teitä???

Ja nyt on turha selitellä mitään myötätuntos tms, koska teidän kirjoituksistanne myötätunto on hyvin kaukana.

Tiedättekö, kun minä luen näitä kyseisiä ketjuja toisen perään, minä nauran näille typerille väitteille ja tunnen kuinka uskoni vain entisestään vahvistuu. Tajuan kuinka ankeaa ja katkeraa teidän elämänne on. Ihminen jolla on hyvä olla ja oma elämä ja sielunelämä kunnossa, ei tunne MITÄÄN tarvetta puuttua toisten elämänkatsomukseen tms.

Vierailija
38/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti syntyy sisäpiirisyyttä, kun asioista puhutaan vain niiden "omien piirissä"

Ihmisiä jopa kehoitetaan siihen. Mennään siihen erinomaisuuden "kuplaan"josta katsellaan pahaa maailmaa. Syy on muissa ei meissä. Ei mennä maailmaan mukaan. Tästä syntyy se ilmiö että kaikki kritiikki onkin panettelua ja paholaisen työtä.

Vierailija - 23.1.2009 18:49 (ID 1302535)

HAHAHA HAHAHHAA...

Vierailija
39/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Suuttumuksesi on toki oikeuttettua. Sinä reagoit suuttumuksella. Sinulla on varmasti asiat hyvin. Se ei tarkoita että kaikilla olisi yhtä hyvin. En myöskään usko että olet "näkijä" joka näkee kuka on vl kuka ei.

Monet tavikset työskentelevät teitä auttaakseen. Sairaaloissa, neuvoloissa, synnytyssaleissa, psykiatrisella osastolla. Miksi taviksia kiinnostaa?

Miksi elämä sen erilaisuus kiinnostaa? Saako asioista ja ilmiöistä puhua?

Miksi sinua kiinnostaa tulla tälle palstalle lukemaan taviksien elämästä ja elämäntavoista?"

Tiedätkö että minäkin olen kiinnostunut erilaisuudesta, mutta en koskaan kommentoi niitä negatiiviseti tälläkään palstalla. Ei minulla ole tarvetta haukkua ja ivata. Puolustan erilaisuutta!

Ja jos tiedän vaikka yhden Romaani perheen, joka ei käyttäydy oikein, en ikinä hauku kaikkia Romaaneja. Minä tiedän että heissä on paljon erilaisia persoonia niin kuin kaikissa muissakin. Jos he tekevät jotain mielestäni käsittämätöntä, ajattelen että siihen on varmaan omat syynsä, enkä halua missään nimessä lytätä heitä jos en tiedä totuutta. Huhut ja kuulopuheet eivät koskaan riitä. Tämän olen oppinut teidän tavisten suhtautumisesta meihin.

Itse asiassa, tälläkin palstalla olen heitä ja monia muita "erilaisia" puolustellut.

Tuttujen kanssa keskustellessa tuon usein esille, että asiassa on oltava myös toinen puoli.

Sen sijaan minua ei tippaakaan kiinnosta jutut pettämisestä, jättämisestä tms. En koskaan jaksa edes avata niitä aloituksia.

Muut uskonnot minua kiinnostavat, mutta niitä aloituksia näkee täällä todella vähän. Minkään muun uskonnon, kuin lestadiolaisuuden aloitukset eivät ota tuulta alleen. Jostain syystä ne kuihtuvat heti alkuunsa.

Tiedätkö että en missään nimessä arvostele taviksia yleensä, vaan niitä jotka täällä ja muualla esittelevät mitä uskomattomampi faktojaan ja yleistyksiä yhden ihmisen/perheen tuntemukseen nojaten. Ja nuokin mielipiteet ovat vain omasta näkökulmasta esitettyjä, ei kyseisen ihmisen/perheen kertomia.

Minulla on aivan ihana tavis neuvolantäti, joka on avoin myös vl:lle ja käyn hänen luonaan oikein mielelläni. Samoin kätilöt ja muu sairaalan henkilökunta on ollut aina asiallista ja fiksua porukkaa. He ovat antaneet minun pitää vakaumukseni ilman selittelyä.

Vierailija
40/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

avoimesti kateellinen vl-äideille.

HE saavat paljon lapsia. Heidän miehet eivät ryyppää, eivät käytä alkoholia lainkaan, tuntuvat olevan hyvin vastuuntuntoisia miehiä. JA heillä ei mene tv:n tölläämiseen aikaa.

Kaikki vl-miehet joita tunnen ovat erittäin ahkeria ja perheestä huolen kantavia. Tunnen paljon vl-ihmisiä kun olen siltä seudulta.

Huomaan myös että monet muutkin ovat kateellisia, heillä on useimmilla isot kodit (iso perhe niin hyvin luonnollista), isot autot ja muutenkin heidän elämä vaikuttaa tasapainoiselta. HE selvästi koittavat tehdä parhaansa. Ruokkivat ja vaatettavat lapset asianmukaisesti, KAsvattavatkin. Ihmettelenkin monesti että mistä ihmeestä saavatkin voimaa?

Kyllä hattua nostan, varmasti tuohon joukkoon mahtuu monenlaista ihmistä, mutta en kyllä ole yhtää sellaista tavannut joka ois minussa herättänyt jotain sääliä. Sääliä ne tuskin edes kaipaa.

Kyllä tässä elämässä ois paljon muuta parannettavaa kuin vl- ehkäisy "kielto". Voisi alottaa niistä sadoista alkoholistiperheen lapsista ja sitten siirtyä vaikka niihin äiteihin jotka käyttää huumeita.

Että varmasti jollain on taustalla puhdas kateus, nähdään miten hyvin vl ihmisillä on asiat niin kadehitaan. Kyllä minäkin toivoisin useamman lapsen ja raittiin miehen. JA kuinka monesti tältä palstalta saa lukea näitä pettämis - baari -juttuja ja sitä miten mies ei haluakaan sitä kolmatta tai neljättä lasta. JA miten nainen kuitenkin niin kovasti haluaisi.

Nainen on luotu synnyttämään ja kantamaan lapsia ja onhan tuo todistettu monet sadat tuhannet kerrat että naisen kroppa kestää useamman raskauden.

Vai miten olisi uusi lakiehdotus eduskuntaan. Vain enintään 5 lasta perhettä kohden? ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi