Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestoilla on kuin onkin ehkäisykielto !!! Lukekaa ja ihmetelkää

Vierailija
23.01.2009 |

On hämmästyttävää, että Aimo Hautamäki kiistää kiellon olemassaolon! Hän ei tunne SRK:n päätöksiä.

Lestadiolaisuuden puhujainkokous päätti 1967: "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan."

Asian voi kuka hyvänsä tarkistaa SRK:n omasta julkaisusta: Palola: Suvi on läsnä: sata vuotta suuria seuroja. Oulu: SRK. 2006, s. 119.

Haastattelussa Hautamäki antaa ymmärtää, että uskovaisella olisi muka vapaa mahdollisuus valita myös ehkäisyn käyttö, jos se tuntuu tarpeelliselta. Tämä ei pidä paikkaansa.

Kaikki ehkäisyvälineet ja ehkäisy ns. varmojen päivien avulla on vl-uskossa yksiselitteisesti kielletty.

Päivämiehessä on julkaistu lukemattomia kirjoituksia, joissa todetaan ehkäisy ehdottomasti kielletyksi. synniksi. Esimerkkejä:

"Mitkä tahansa keinot syntyvyyden säännöstelemiseksi on nähty aina synniksi Jumalan valtakunnassa." (Päivämies, 12.5.2005, pääkirjoitus.)

"Ehkäisy on saastaisuuden ja murhan synti. Saastaisuutta on sukupuoliyhteys avioliitossa, mutta yritys ehkäistä raskaus. Lisäksi ehkäisy on murha, koska se estää elämän syntymisen." (Päivämies.14.6.1962)

"Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen." (Päivämies 14.2.1979.)

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen on vain jälkeläisten hautomo ja siihen tyttölapsia kasvatetaan syntymästä asti

Vierailija
2/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun joku jaksaa kaivaa kunnon tietoja, ettei täällä poukkoile mutut ees taas.

Itse ei-lestadiolaisena mutta uskovaisena ihmisenä en kykene ymmärtämään lestadiolaista ajatusmaailmaan. Mun järkeeni ei kertakaikkiaan sovi se, että joku 1800-1861 elänyt setä on uskonnon asioissa maailman napa, se mies, joka on keksinyt ainoan oikean tavan olla Jumalan lapsi.

Erityisen kamala oli muutama vuosi sitten esitetty dokumentti, jossa oulunsalolaiset lestadiolaisnuoret kirkkain silmin puhuivat: "Kuinka on niin ihmeellisen ihanaa olla Jumalan lapsi ja ihan käsittämätöntä kuinka me päästään sinne taivaaseen eikä ne Afrikan mustat neekerit!" Ajatus oli tasan tarkkaan tämä, vaikken sanatarkasti enää pysty asiaa litteroimaankaan. Omasta upuolestani voin sanoa, että se Jumala johon minä uskon ei ole KUSIPÄÄ, joka rajaa Afrikan mustan neekerin taivaasta vain siksi, että hän ei ole sattunut Lars Levin ajatuksista kuulemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valehdellaan joka asiassa

Vierailija
4/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaan esim siitä että joskus joudutaan turvautumaan ehkäisyyn/sterilisaatioon tms lääketieteellisistä syistä. Tämmöistäkin olen ko julkaisusta lukenut.

Vierailija
5/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassahan on mustia lestadiolaisia =) Ja sitäpaitsi lestadiolaiset ovat aina uskoneet että kaikki lapsena kuolleet pääsevät Taivaaseen, myös ne Afrikan mustat neekerilapset.

Ja vielä: ei Lestadius perustanut lestadiolaisuutta vaan teki parannuksen jo olemassa olevaan uskoon. Synnit hänelle saarnasi anteeksi käyhä lappalaisnainen.

Vierailija
6/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman vuoden lokakuussa (muistaakseni) Päivämies julkaisi Näkökulma-palstalla lääkäri Pentti Kärkölän kirjoituksen, jossa nimenomaan sanotaan, että tilanteissa, jotka vaarantavat äidin terveyden, ei ehkäisy ole perhesuunnittelua vaan sairauden hoitoa, ja siis aivan hyväksyttävää.

Vierailija
7/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka kuolisi synnytykseen...

Vierailija
8/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sekin vielä, että mihin sitä Jumalaa tarvittan, kun uskonveljeltä voi vaan anteeksi pyytää ja jatkaa samaan malliin.

Ja vielä: ei Lestadius perustanut lestadiolaisuutta vaan teki parannuksen jo olemassa olevaan uskoon. Synnit hänelle saarnasi anteeksi käyhä lappalaisnainen.

Ja tämä Afrikka-juttu ei ollut mikään minun keksimäni. Se oli vain jotenkin niin pöyristyttävä, että jäi mieleen siitä dokumentista - varmaan sen saman dokkarin on joku muukin nähnyt?

Entäs sitten ne aikuiset afrikkalaiset? Joutuvatko taivaaseen vai helvettiin jos eivät ole lestadiolaisoppeja sisäistäneet?

Afrikassahan on mustia lestadiolaisia =) Ja sitäpaitsi lestadiolaiset ovat aina uskoneet että kaikki lapsena kuolleet pääsevät Taivaaseen, myös ne Afrikan mustat neekerilapset.

Ja jos vaikka kaikki meidän epä-lestadiolaisten kirjoittama täällä ja muualla olisi puhdasta soopaa ilman totuuden häivääkään, niin vähintäänkin lestadiolaisten tulisi olla huolestuneita siitä, millainen kuva meillä muilla teistä on!

Vierailija
9/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa ottaa lyhyitä lainauksia kun ei näe juttua kokonaan. Miksi et voi hyväksyä sitä tosi asiaa että jos naisen terveydelle on raskaus vaarallista niin ehkäisy voi olla myös hoitomuoto uskovaisella? Julistat siinä kovaan ääneen että "Lestadiolaisilla on kuin onkin ehkäisykielto!" Ja huom. jos joskus 30 vuotta sitten on ollut joku lehtijuttu tänä päivänä tuommoista ei kyllä kirjoitettais. ( juttu Päivämiehessä 14.2.1979.)

Vierailija
10/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa ottaa lyhyitä lainauksia kun ei näe juttua kokonaan. i]

aika säälittävää. Nyt kun faktoja löytyy, niin ne on vain lyhyt lainaus tekstistä, jossa muuten annetaan lupa ehkäisylle... älä naurata

Vierailija
11/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitteletko tosiaan että jos jotkut nuoret noin sanovat (mitä epäilen) niin seron joku yleinen lestadiolaisten kanta tai virallinen opetus?

Ja kyllä, onhan mulla ehkäisykielto, omatuntoni kieltää minua estämästä lasteni syntymistä - ainakin niin kauan kuin ei ole mitään lääketieteellistä syytä. Ei mun sitä keneltäkään (mieheltä) tartte kysyä.

Vierailija
12/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtuu yksi tärkeä pointti.

Kaikkilla ihmisillä on mahdollisuus valita. Jokainen uskoo mihin tahtoo, kukaan ei pakota ketään olemaan lestadiolainen. Ei kukaan. On paljon niitä jotka ovat jättäneet uskonsa ja myös niitä jotka ovat ateisti perheeseen syntyneet ja myöhemmässä elämän vaiheessa löytäneet vl-uskon.

Jokainen tekee elämässä omia valintoja. Minä olen vl, mieheni ei. Luojalle kiitos että miehini kunnioittaa ja rakastaa minua niin paljon että on valmis ottamaan kaikki lapset vastaan mitkä saamme.

Minä henkilökohtaisesti en käytä siis ehkäisyä ja haluan ottaa lapset vastaan lahjana. Nautin tästä äitinä olosta ja pidän lapsista ja heidän huolehtimisesta.:) Mutta jos terveyteni ei kestä ja sairastun vakavasti niin tietysti se tulee aina ensin. Joskus ehkäisy voi olla sairauden hoitoa myös.

JA turhaan on sanoa että joku ei "uskalla" tai voi jättää vl-uskoa kun pelkää että "yhteisö" jättää tai ystävät kaikkioaa. Tai joku ei uskalla kamalan pelon takia uskoa jättää. TAi että uskovaiset aivopesisi lapsia.

Jokainen vanhempi kertoo varmasti sen lapselleen minkä kokee ja näkee oikeaksi, Jos joku uskoo Jumalaan niin hän varmasti tahtoo kertoa siitä myös lapsille. Jos toinen uskoo ettei Jumalaa ole hän myös sen varmasti lapselle sanoo.

Eli molemmat "aivopesee" lapsia jollakin tavalla, lapsi kasvaa ja kehittyy ja hänellä on oikeus itse ajatella omilla aivoilla ja tehdä omat ratkasut omassa elämässä.

Vierailija
13/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sekin vielä, että mihin sitä Jumalaa tarvittan, kun uskonveljeltä voi vaan anteeksi pyytää ja jatkaa samaan malliin.

!

Parannuksen tekemiseen tarvitaan aito katumus, joten jos ei ole aikomustakaan luopua siitä synnistä mitä pyytää anteeksi niin tuskinpa sitä Jumalakaan anteeksi antaa. Meillä puhutaan parannukseen nöyrtymisestä - vaatii nöyryyttä mennä tunnustamaan että on mokannut. Silloin sitä ajattelee ettei ikinä enää -

Vierailija
14/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäkää tämä asia jo tähän ja keskittykää omaan elämäänne.....just ja just monet epäuskoset(uskottomat)jaksavat kaksi lasta hoitaa ja se on jo heistä suurperhe....heh heh heh

t::vl.äiti

Vierailija
15/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on toki hyvä että asiasta keskustellaan ja selvitetään asiaa, mutta toi ap:n juttu kuulostaa oudolta julistukselta. Minusta on mm. hyvä että asiantuntijat selvittävät sitä joutuuko joku lestadiolainen kärsimään pakolla jopa oman henkensä uhalla raskauksien takia. Minusta näin ei saisi olla! Kuitenki asialinja näissä keskusteluissa. Luulen että muuten moni asia saattaa saada aivan kohtuuttomia ajatuskulkuja. Uskovaisillakin on saattanut joskus olla ylilyöntejä sanoissaan ja jutuissaan, on hyvä että asiat sitten selviää.

Vierailija
16/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinun (omasta mielestäsi oikeauskoisen) mielestä naisen arvo mitataan sillä kuinka monta lasta hän jaksaa hoitaa, on elämänkatsomuksesi hyvinkin suppea. vaikken ole todellakaan lestadoilainen (luojan kiitos =) en ole epäuskoinen tai uskoton ;) hyökkäys ei ole aina paras puolustus, arvoisa 15, luulisi teidän "oikeauskoisten" kunnioittavan muitakin uskontoja..

Vierailija
17/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaneet käsityksiään modernissa yhteiskunnassa.

Tosiasia kuitenkin on se, että se ehkäisy on ollut ankarasti kieletty kaikissa olosuhteissa. Minun vanha kansakoulun opettaja painotti aina "että me turvaamme herraan tuli mitä tuli". Siinä turvassa kuoli, vammautui, satoja lapsia osa äideistä menetti myöskin henkensä. Tämä aika oli kultaista 60-lukua. Työtä ja valistusta on tehty paljon, että ihmiset tulisivat järkiinsä. Se ei todellakaan ole aina ollut helppoa. Käsitykset uskomukset istuvat tiukassa ihmisessä. Auktoritäärinen saarnaaja voi saada paljon pahaa aikaan. Positiiviset tulokset alkavat näkyä ja se on äärettömän hyvä asia.

Kuitenkin vielä 80-luvulla sieviläinen apteekkari joutui pois virastaan apteekkarin oikeudet menettäen kieltässä ehkäisyvälineiden myynnin apteekissaan. Ehkäistä ei saanut missään olosuhteissa oli hänen jyrkkä kantansa. Se ei ole/ollut sallittua näissä piireissä.

Ymmärtäkää että nämä ihmiset kasvat tähän uskoon jo kehdosta.

Vierailija
18/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks tästä asiasta pitää näin paljo puhua.....jokaisella on oma elämä.........

Vierailija
19/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero lestadiolaisuudesta on tuskien tie.

====Tässä nyt

unohtuu yksi tärkeä pointti.

Kaikkilla ihmisillä on mahdollisuus valita. Jokainen uskoo mihin tahtoo, kukaan ei pakota ketään olemaan lestadiolainen. Ei kukaan. On paljon niitä jotka ovat jättäneet uskonsa ja myös niitä jotka ovat ateisti perheeseen syntyneet ja myöhemmässä elämän vaiheessa löytäneet vl-uskon.

Jokainen tekee elämässä omia valintoja. Minä olen vl, mieheni ei. Luojalle kiitos että miehini kunnioittaa ja rakastaa minua niin paljon että on valmis ottamaan kaikki lapset vastaan mitkä saamme.

Minä henkilökohtaisesti en käytä siis ehkäisyä ja haluan ottaa lapset vastaan lahjana. Nautin tästä äitinä olosta ja pidän lapsista ja heidän huolehtimisesta.:) Mutta jos terveyteni ei kestä ja sairastun vakavasti niin tietysti se tulee aina ensin. Joskus ehkäisy voi olla sairauden hoitoa myös.

JA turhaan on sanoa että joku ei "uskalla" tai voi jättää vl-uskoa kun pelkää että "yhteisö" jättää tai ystävät kaikkioaa. Tai joku ei uskalla kamalan pelon takia uskoa jättää. TAi että uskovaiset aivopesisi lapsia.

Jokainen vanhempi kertoo varmasti sen lapselleen minkä kokee ja näkee oikeaksi, Jos joku uskoo Jumalaan niin hän varmasti tahtoo kertoa siitä myös lapsille. Jos toinen uskoo ettei Jumalaa ole hän myös sen varmasti lapselle sanoo.

Eli molemmat "aivopesee" lapsia jollakin tavalla, lapsi kasvaa ja kehittyy ja hänellä on oikeus itse ajatella omilla aivoilla ja tehdä omat ratkasut omassa elämässä.=====

Vierailija
20/81 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta vanhat säännöt voitte noin vain kumota vanhanaikaisina, mutta vajaat parisataa vuotta vanhat säännöt otatte sitten kirjaimellisesti?

Ja huom. jos joskus 30 vuotta sitten on ollut joku lehtijuttu tänä päivänä tuommoista ei kyllä kirjoitettais. ( juttu Päivämiehessä 14.2.1979.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme