Sanokaa arvon YH:t miksi mies joutuu maksamaan elarit lapsista
joita ei edes tapaa??Käsittämätöntä! millä logiikalla tällanen mies joutuu maksamaan 18 vuotta lapsen KOKO ELATUKSEN ja isot elarit (200€/per lapsi), kun varsinaisen huoltajan eli äidin ei tartte maksaa mitään?? ei mene jakeluun.
Kommentit (195)
parisuhteessa. Jos otat eron, tai ero tulee sinusta riippumattomista syistä näin ei enää tapahdu.
Tulot laskevat.
Minä jäin yksinhuoltajaksi kuukausi sitten.
jos ero tulis vaan aattelisin lasten parasta! !ja kait mielenkiinto tapaamisiin loppuu jos joutuu maksumieheksi koko sakille!! Ihme touhua koko elarit kun yksinhuoltajilla on muita isommat lapsilisät ja tukia saa tunnetusti suhteellisen helposti...
Miksi isän pitää oikeasti maksaa vaikka ei asu lapsen kanssa??
Vanhempien keskinäiset välit eivät vaikuta (kummankaan) vanhemman lapseen kohdistuviin velvollisuuksiin. Älytön ajatus että lapsen luota pois muuttaminen kadottaisi vanhemman velvollisuuden huolehtia omasta lapsestaan. (Sillä eron jälkeenkin lapsi on yhtä lailla MIEHEN lapsi, ei miehen exän, niin kuin ap taitaa kokea)
Eli on neutraalinäkemys eikä tarvitse ajaa omaa etua. Ihan hullu ajatus että vastuu lapsesta katoaa jos lakkaa panemasta sen äitiä... (Ja tietenkin myös toisin päin, onhan myös lähi-isiä ja etä-äitejä ja yhtä lailla äiti on tällöin edelleen velvollinen lapselleen osallistumaan tämän elatukseen) AP, koetko että miehesi on vapaa maksamasta mahdollisten tulevien lastenne elämisestä jos päättää lähteä seuraavan naisen matkaan? Olisitko samaa mieltä myös omalla kohdallasi vai vain kun voi surra miehen muille maksamia rahoja?
Tuet ovat 2x lapsilisän yksinhuoltajakorotus ja 46 euroa asumistukea. Eli 140 kuussa rahaa kopmpensoimaan sitä että taloudesta poistui 2000 euroa nettona. Mies maksaa nyt aluksi 240 yhteensä elatusapua.
Mun exä on maksanut tyttärestään 13 vuoden ajan 160-175 euroa kuukaudessa ja voin vakuuttaa, että mitä vanhemmaksi lapsi on tullut, sitä isompi on minun osuuteni ollut.
Meillä pitää olla myös asunto sen mukainen, että esikoinen mahtuu sinne asumaan ja ruokaa pitää ostaa koko porukalle.
Ei jaksaisi näitä idiootteja.
kunta maksaa elatusmaksut koska mies ei halua nimeään papereihin niinpä miehellä ei myöskään ole tapaamisoikeutta eipä se mitään isä näki lapsensa viimeksi kun poika oli puoli vuotias ja ei sen jälkeen ole ollut yhteyksissä meihin että näin meillä... mieheltä en koskaan vaatinut mitään muuta kuin että tapaisi poikaansa, mutta kun ei ni ei...
kunta maksaa elatusmaksut koska mies ei halua nimeään papereihin niinpä miehellä ei myöskään ole tapaamisoikeutta eipä se mitään isä näki lapsensa viimeksi kun poika oli puoli vuotias ja ei sen jälkeen ole ollut yhteyksissä meihin että näin meillä... mieheltä en koskaan vaatinut mitään muuta kuin että tapaisi poikaansa, mutta kun ei ni ei...
Isällä on varmasti lystiä. Sinä saat oman lystisi siitä ettet anna lapsen tavata isäänsä. Lapsi saattaa myöhemmin vastoin tahtoasi etsiä isänsä ja pitää häneen yhteyttä omalla ajallaan.
T: Anna rahaa, tarviin rahaa
kävin juuri lastenvalvojalla laskettamassa noita kuluja..niin lasten asumiskustannukset olivat jo tuon 200e kuussa kahdesta lapsesta..
nämä naiset eivät käy itse töissä ja elätä omaa lastaan?
Olen aina pitänyt elatusmaksuja hämärähommana. Siinä rystetään mieheltä rahat ikäänkuin kostona siitä ettei parisuhde toiminut. Kun ero on tullut niin ei ne rahat enää ole yhteisiä (jos koskaan edes ovat olleet).
Toinen vaihtoehto on antaa lapset isälle jos hänellä on parempi palkka ja työpaikka. Sillä palkalla ostetaan hoitaja tai hoitopaikka.
Tuo nimittäin häiritsee miehen nykyistä taloutta ja uusia lapsia jotka tarvitsevat rahaa kipeämmin kuin entisen perheen lapset. Toki entisen perheen lapset ovat tervetulleita asumaan isän luo jos äiti ei kykene elättämään lapsiaan.
Se perhe joka joskus oli ei ole enää. Tällöin on aivan turha siirtää rahoja etäpesäkkeisiin.
Meillä tilanne seuraava: sekä äidillä että isällä on uudet puolisot eli yhtä lasta elättää neljä henkilöä. Elatusmaksut siis siinä mielessä jo aivan oudot, mutta älkää luulko että valitan! Lapsi meillä eli isän luona nykyisin vain joka toinen vkoloppu, koska äiti halusi omaan elämään järjestystä.
Näen asian näin, että äiti saa maksaa siitä että voi viettää suurimman osan lapsen elämästä tämän kanssa ja seurata läheltä lapsen kehitystä ja arkipäivää. Kääntäisin mielelläni tilanteen toisin päin eli lapsi voisi asua meillä pääosin! Tässä tapauksessa arjen erilaiset maksut kuuluisivat luonnollisesti meille, eikä siitä äidille nuristaisi pienten elatusmaksujen merkeissä.
Eli koska äiti väenväkisin halunnut lapsen itselleen (olisi siis aivan hyvin voinut asua myös meillä), kuuluu hänen mielestäni maksaakin lapsensa elatus! Turha enää siis valittaa siitä että elatusmaksut eivät riitä mihinkään, koska meillä on varaa elättää, kasvattaa ja seurata lapsen kehitystä ilman äidin panosta.
Koko elatus, 200 euroa?
On kyllä hienoa, jos sillä rahalla kustannetaan kaikki lapsen menot/asumiset/syömiset kuussa. Jääpi sitten molemmille vanhemmille isot rahat omiin menoihin, kuten vaikka matkusteluun ja ravintolailtoihin. Ai niin, ja lapsilisä yksinhuoltajalle ensimmäisestä lapsesta se 146.60, joten siinähän on rutkasti rahaa millä juhlia.
On se kumma miten vuodesta toiseen saa selitellä, että keskiansioinen työssäkäyvä yhden lapsen yh-äiti ei saa mitään tukia, ja maksaa tarhamaksut ja iltapäivät siinä missä muutkin, vaikka tuloja ei olekaan se 2 * työssäkäyvä aikuinen (1* brutto 1800-2000).
Miltäköhän lapsistakin tuntuisi lukea tätä palstaa, missä miehet vähättelevät lapsiaan ja eivät välitä heidän hyvinvoinnistaan.
Ei ihme, että Suomi on täynnä moniongelmaisia lapsia, eikä vähiten siksi, että liian monelle miehelle on epäselvää mikä isän rooli oikein on.
Ja valitettavasti myös äideille.
Onneksi on iso joukko isiä, jotka osallistuvat lastensa elämään, ja kun he niin täysipainoisesti tekevät, he ymmärtävätkin miten paljon menoja lapsista syntyy.
Mieheni suloinen lapsi asuu meillä ja maksaisin siitä ilosta vaikka 300 euroa kuussa, jos olisi pakko. Kyllä hän sen edestä tuo hupia ja tapahtumaa perheeseen.
Mutta ei minun tarvitse häntä elättää ollenkaan, kun hänen kulunsa ovat pienet ja mieheni saa kaupungilta elatustuen. Asuisimme tässä asunnossa joka tapauksessa, joten asumiskustannuksia ei mielestäni voi lapsen menoiksi laskea.
Kun lapsi asui äidillään, kulut olivat aikas huimat: elatusapu 200 euroa kuussa, matkakulut lasta noutamaan ja takaisin lähes 200 euroa kuussa, lisäksi kaikki vaatteet ja harrastusvälineet meille (samat kuin nytkin).
Hyödyimme sekä taloudellisesti että emotionaalisesti valtavasti, kun lapsi saatiin meille asumaan. Suosittelen kaikille!
Että mä olen taas kerran onnellinen että minulla ei ole yhden yhtä lasta :D
Terveisin, Nainen 33 v joka on ja pysyy lapsettomana!
Itse olen vasta omien lasten myötä tajunnut miten onnellinen ihminen voi olla. Rakastan vaimoa paljon, mutta rakkaussuhde lapsiin on vielä jotain toisenlaista, ainutlaatuista. Ei mistään saa niin aitoa ja jakamatonta rakkautta kuin omilta lapsilta. Tosin itsensä on laitettava 100% peliin ja hypättävä sekä arkeen että peuhaukseen täysillä mukaan. Elämä menee pitkälti lasten ehdoilla, mutta tämä - elämä perheen kanssa - on parasta mitä tiedän. Nuoruuden epävarmuus on tiessään ja elämällä on päämäärä.
T.perheeseensä sitoutunut kolmen lapsen isä.
En vaihtaisi tätä elämää yhtään mihinkään. Joka ikinen päivä on mielekäs ja elämäntäyteinen (plus tietenkin myös kaoottinen, meluisa, ärsyttävä ja aina jonkin verran kakalle haiseva ; D) . Ikinä en myöskään ole tuntenut itseäni näin rakastetuksi, ihana fiilis, kun saa ja antaa rakkautta. : )
Että mä olen taas kerran onnellinen että minulla ei ole yhden yhtä lasta :D Terveisin, Nainen 33 v joka on ja pysyy lapsettomana!
Itse olen vasta omien lasten myötä tajunnut miten onnellinen ihminen voi olla. Rakastan vaimoa paljon, mutta rakkaussuhde lapsiin on vielä jotain toisenlaista, ainutlaatuista. Ei mistään saa niin aitoa ja jakamatonta rakkautta kuin omilta lapsilta. Tosin itsensä on laitettava 100% peliin ja hypättävä sekä arkeen että peuhaukseen täysillä mukaan. Elämä menee pitkälti lasten ehdoilla, mutta tämä - elämä perheen kanssa - on parasta mitä tiedän. Nuoruuden epävarmuus on tiessään ja elämällä on päämäärä. T.perheeseensä sitoutunut kolmen lapsen isä.
Väitän että elatusmaksuja käytetään useimmiten väärin. Parempi olisi sellainen systeemi jossa miehelle viedään kuitti lapselle hankituista asioista ja joista hän hyvittäisi sen 300e verran.
Nyhän on niin että rahat menevät ex-vaimon naisten iltoihin ja vaatteisiin. Lapsi saa kirpputorilta vaatteita...
Kyllä se on niin että nainen elättäköön itse lapsensa, kun ne halusi pitääkkin. Kyllä minä otan lapset elätettäväksi mutta huoltajuus tulisi silloin olla minulla. Ei sosiaalipummi ex-vaimollani.
Mulla on hyvä duuni. Mies maksaa elareita 150 euroa kuussa, minä maksan 200 euroa kuussa tarhasta. SEN LISÄKSI olen ostanut lapselleni vaatteet, safkat, harrastukset, polkupyörän, fillarit jne. + oman huoneen Lauttasaaresta, joka maksaa noin 50.000 euroa.
Eli eiköhän se mene niin, että minä olen hurjasti saamapuolella!
Väitän että elatusmaksuja käytetään useimmiten väärin. Parempi olisi sellainen systeemi jossa miehelle viedään kuitti lapselle hankituista asioista ja joista hän hyvittäisi sen 300e verran.
Nyhän on niin että rahat menevät ex-vaimon naisten iltoihin ja vaatteisiin. Lapsi saa kirpputorilta vaatteita...
Kyllä se on niin että nainen elättäköön itse lapsensa, kun ne halusi pitääkkin. Kyllä minä otan lapset elätettäväksi mutta huoltajuus tulisi silloin olla minulla. Ei sosiaalipummi ex-vaimollani.
En huolisi koskaan entisen mieheni likaisia rahoja mistään syystä. Sen verran minulla on kunniaa tallella.
Mä ihan mielenkiinnolla luin taas näitä keskusteluita.. olen eronnut 10 vuotta sitten ja meillä on yhteishuoltajuus, mut isä EI OLE HALUNNUT TAVATA lastaan moneen vuoteen. Isällä ei ole muita lapsia kuin tämä yksi(ainakaan tietääkseni). Aikoinaan elarit sovimme keskenään politiikalla, isä pitää joka toinen viikonloppu ja vie lasta lomilla jonnekin ja ostaa jotain joskus.. Isän tulot oli silloin reilu 2000 e/kk,nyt ovat yli 3000 e/kk. No elämä ei sitten mennyt ihan niin, aluksi yritin väkisin häntä saada pitämään lasta mut teki lapsen olon luonaan niin helvetiksi että annoin sit olla.. En ole jaksanut noista elareista tapella, olkoon.. Laskin tuossa miten paljon mulla menee kuukaudessa tuohon lapseen, jonka elätän OMALLA PALKALLA, en valtion tuilla..
Asuminen: 250 (asutaan kaksin, laskin hänen osuudeksi 2/3) sis. veden ja sähkön, vakuutukset: 50 (sis. mopovakuutus) mopon bensat 25, ruoka 200 (sisältää silloin tällöin heset ja subit), vaatteet 50 e, puhelin+netti 40e.. eli yhteensä 615 e/kk.. - 147 e lapsilisä (yksinasujan lisällä korotettuna) ja ne elarit 150 e eli yhteensä 297 euroa.. Lopputuleima tämän on että mun omasta palkasta menee lapseen 320 euroa kuukaudessa.. Että näin.. Mun ex ei todella siis maksa mun kuluja eikä edes lapsensa, jonka HÄN nimen omaan aikoinaan halusi!!! Ja ottaa tuohon vielä päälle kaikki tietokoneet, mopo, ylimääräiset telkkarit, huonekalut, matkat ym päälle, niin jokainen voi päätellä kuinka paljon tienaan lapsella.. Mutta oikeasti mä olen saama puolella silti; lapseni on kallisarvoisinta mitä minulla on!!!!
Rakkaus loppuu heti, kun nainen lopettaa rakkauden. Niin se menee.
Parempi ryypätä yksin katkerana kuin lisätä katkeruuden taakkaa vierailevasta lapsesta joka muistuttaa menneistä. Se on kuin kaivelisi lihapullalla haavaa.
Tällöin on parempi irtisanoutua ns. sosiaalisesta elämästä ja antautua pullon vietäväksi. Siten se rakkaus huuhdotaan pois muistoista. Se lapsen tapaaminen vain pahentaa tilannetta.
Rakkaus loppuu heti, kun nainen lopettaa rakkauden. Niin se menee.
Parempi ryypätä yksin katkerana kuin lisätä katkeruuden taakkaa vierailevasta lapsesta joka muistuttaa menneistä. Se on kuin kaivelisi lihapullalla haavaa.Tällöin on parempi irtisanoutua ns. sosiaalisesta elämästä ja antautua pullon vietäväksi. Siten se rakkaus huuhdotaan pois muistoista. Se lapsen tapaaminen vain pahentaa tilannetta.
Ja elarit muistuttavat myös menneistä. Sen lisäksi elarit ovat suuri lovi orastavan juopon uralle.
sen takia kun lapsen vanhemmilla on ELATUSVELVOLLISUUS lasta kohtaan!!! Niin yksinkertaista se on.
sen takia kun lapsen vanhemmilla on ELATUSVELVOLLISUUS lasta kohtaan!!! Niin yksinkertaista se on.
Tai näkee vain viikonloppuisin. Miksi sellaisesta pitäisi maksaa?
En todellakaan ala elättämään exää ja hänen miestä. Lapsi pärjää kyllä.
T: 11cm mies