Minkä takia pieniä sekarotuisin koiranpentuja ei löydy?
Minä haluaisin pienen koiran, en ihan chihuahuaa sentään, mutta pienemmän kuin esim suomenpystykorva. Mittelspitzin tai kleinspitzin kokoisen. Mutta minulla ei ole halua maksaa koirasta 1000e kun en ole kuitenkaan mihinkään näyttelyihin menossa sen kanssa. Ihan seurakoiraksi haluaisin, lenkkikaveriksi yms.
Meillä on kyllä oma piha, mutta tonttimme ei ole järin suuri, eikä myöskään talomme, joten pientä koiraa sen takia etsin. Mutta ei tunnu löytyvän, kaikki sekarotuiset ovat jotain saksanpaimenkoiran yms risteytyksiä, eli aivan liian isoja meille!
Vinkkejä mistä etsiä?
Kommentit (37)
- Elänsuojeluyhdistykset (kotimaiset)
- Löytökoirahoitolat
- Ulkomailta koiria adoptioon järkkäävät yhdistykset (mm. Espanjan koirat, Viipurin koirat, Rekku Rescue)
+ tätä kautta saattaa löytyä myös toimivia linkkejä: http://www.tunturisusi.com/koiralinkit/rescue.html
En ole hankkimassa koiraa, mutta kiinnostaisi tietää mistä tietää kenen toiminta on kyseenalaista?
Tuskin tarkoitat etät pieniä koiria ei saisi haluta (helpompia esim. keskikokoisessa kerrostaloasunnossa kuin joku iso koira), ja tuskin sitäkään että kaikkien pitäisi ottaa rotukoira tai että jos ei ole varaa rotukoiraan ei koiraa saisi olla?
Te tomppelit ette ajattele muuta kuin itseäänne.
TE haluatte pienen koiran.
TE ette halua maksa siitä.Ongelma on tää: ulkomailta roudataan erittäin kyseenalaisia koiria eritääin kyseenalaisista olosuhteista. haluatteko te aikuisten oikeesti kannatta tälalsta toimintaa, narttu-parat astutetaan joka juoksusta, pieniä pentuja viedään emältä liian aikaisin, koiria ei hoideta, ne tuo maahan tauteja ja loisia. loisia johon myös ihmisiä kuolee (mm. ekinokokkoosi)
hyvänen aika sentään ÄLKÄÄ kannattako pentutehtailua. MIETTIKÄÄ vähän paljonko kannustatte koirien huonoon kohteluun, teettekö sen hyvillä mielin KUNHAN saatte ittellenne koiran??
eikö vaikkapa väriviallinen kelpaa. tai sijotuskoira? ei niistä tarvi maksaa niin paljoa.
tietty sillon jos koiran saa 50-150e niin tuskin kyseessä pahemman luokan tehtailu. eli sen jo hyväksyn. mutta en ymmärrä että ollaan valmiit maksaan 400-700e eikä tiedetä koirasta yhtikäs mitään.
espanjastahan voi tilata pelastetun löytökoiran, meidän lähinurkilla on ainakin sieltä tulleita pieniä sekarotuisia.
itse maksoin juuri "taskukokoisesta" seropista 500 egee. Kahta rotua sekaisin. Paljon tuo on, mutta en halunnut puhdasta ja tuli sopivasti tarjolle.
Sekarotuisetkin maksaa tätä nykyä jo satoja euroja. Apulan tarjonnassa ainakin.
Ei oikeastaan ole kyse siitä, ettenkö saisi tuota 1000e summaa kasaan, vaan enemmänkin siitä että mieluiten antaisin kodin jollekin sellaiselle koiranpennulle joka on ns. vahinko. Kun itsellenikin on aiemmin tuollainen vahinko edellisen koirani kanssa käynyt, ja vaikka en pennuista mitään rahaa pyytänytkään niin hyvät kodit niille kyllä etsin erittäin tarkasti, ja meillä olisi nyt sellainen tarjota jollekin. Mutta missään nimessä en halua mitään pentutehtailijoiden pentuja!
Ja kun meillä ei tosiaan ole mitään intressiä "käyttää" koiraa mihinkään, näyttelyihin tai pentujen tekoon tmv, niin sen ei tarvitsisi olla puhdasrotuinen, suunniteltu pentu.
Kävin tuolla Apulassa katselemassa, sitä sivustoa en ollut vielä löytänytkään.
Narttua haen, minulla on ollut tosiaan koiria ennenkin ja narttu on mielestäni parempi vaihtoehto monesta syystä. Mutta saattaa tässä käydä niinkin että lopulta otamme puhdasrotuisen mittelin tai kleinin tuosta läheiseltä kasvattajalta, jos en kerrassaan löydä sopivaa muuten.
AP
Kukaan tosiaankaan älkööt lukeko että pelkästään pienistä koirista olis kysymys tai että skippaisin pieniä koiria. mulal on itellä pieneksi laksetttava koira tosin ihan rekisteröity rotukoira.
mulla ei oo mitään pieniä koira vastaan vaikka isommat on enemmän mun mieleen. eikä sekarotusiakaan vastaan. muutamalla ell. asemalla oon ollut töissä ja kyllä se useamman kun yhden ell. suusta on tullut kuinka esim. tuontikoirat on iso riesa juuri tautien ja loisten takia.
kyllä näistä on ollut niin paljon juttua että koiraa tahtovan luulisi olevan SEN verran valveutunut että ymmärtää millon hälytyskellot kilkattaa.
olin jo ylempään tekstiin laittanut että yksi asia on hinta. tiedän vuosien varrella vahinkopentueita joisa pyydetään ihan hirveitä summia milloin mihinkin syyhyn vedoten. En kiellä että pentujen ylläpito ilmasta on, itse oon kasvattanut kohta 20 vuotta. Mutta omituisen iso summa pennusta jota ei ole rekisteröity, jonka emä tai isä tai molemmat on jätetty terveystutkimatta pitäisi herättää epäilyksiä.
Jos on kyse ns. vahinkopennuista (myydään puhdasrotusina), joita ei rekisteröidä pitää miettiä miksei niitä rekisteröidä. onko ne välijuoksusta, mitä ei saisi tehdä! onko vanhemmille jätetty vähäiset mutta pakolliset terveystutkimukset tekemättä ja miksi.
Jos kyse on rotukoirakasvattajasta, voi sen verran käyttää aikaa ja tutkiskella kasvattajan pentueita koiranet jalostustietojärjestelmästä.
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?FCI=0
Pikahaku kohtaan kasvattajan kennelnimi ja sillä löytyy kaikki sen kennelnimen alla olevat rekisteröidyt rodut + koirat
Sieltä voi myös hakea rodun perusteella.
Jostain kumman syystä (miksiköhän???) pentutehtailijat syytää sellasia pentua joilla on kysyntää. pieniä rotuja ja roturisteytyksiä kysytään aika lailla. miksi ei häikäilemättömät tao mun rauta on kuumaa. raha se on joka sanelee.
vähn vaikeempaa onkin raakata tehtailijat sekarotusissa. hinta on yksi hyvä. jos pennusta pyydetään alle 150e niin raha ei varmaan ole isoin vaikutin. tosin ei sekään vielä varmaa ole.
ja jokainen teistä tietää että on ihmisiä jotka osaa myydä vaika romuttamoauton toiselle lähes uutena upeana kulkuneuvona.
en uskaltaisi ostaa pientä roturisteytystä ihan äkkiä.
MUTTA jos olis pakko ostaa pieni sekarotunen, haluaisin ehdottomasti nähdä pennut ekan kerran 3-4 viikkosena ja tietenkin emän. Ihminen jolal ei ole salattvaa antaa käydä kattomassa pentuja,s e on pennuillekin hyvää sosiaalistamista. Sitten vielä uudelleen ennenkö hakisin luovutusikäsenä. jos välimatka olis (mukamas) liian pitkä niin odottaisin seuraavaa pikkukoiraristeytystä.
kaikkee saa ja pitää isossa koirabisneksessä epäillä. sitä söpöä pentua joka on kotia vailla ja lähtökohdat epäselvät EI pitäisi ottaa.
kävin katsomassa Apulan ilmotukset.
tuntuu että sekarotusista pyydetään 400->
miettikää nyt! maksoin meidän puhdasrotusesta madotetusta, rekisteröidystä, sirutetusta pennusta jolla on hyvä suku (jos haluais pennuttaa) ja kasvattajalta tulee kerran kahdessa vuodessa pentuja, 800e. Kyseessä priima erinomanen rotunsa edustaja, kohta vuoden vanha. terveystutkittu ei vielä oo.
voin käydä näytelyissä, voin vaikka kilpailla jos innostun koittaan mitä ollaan opittu, voin viedä luonnetestiin, mh testiin, paimennustestiin mitä vaan! mutta mitää ei ole pakko ellei halua. Voin pennuttaa, jos osottautuu terveeksi ja ennenkaikkea mä tiesin minkä tyyppisen koiran saan luonteensa, temppreamenttinsa ja muidenkin rotutyypillisten ominaisuuksien puolesta kun ostin rotukoiran. Mulle se on tärkeetä etenkin kun perheessä on pieniä lapsia.
en kuuna päivänä llöisi rahoja, 500e suureen tuntemattomaan. ja ihmettelen mihin vedoten joku voi pyytää 500??? ei ainakaan ruokinta ja hoitokuluihin!!
Meillä myös mies valitti pennun hinnasta, kun ostimme tunnetulta hyvältä kasvattajalta rotupennun hintaan 800 euroa. Ei ole tarvinnut katua! Meillä on ihanaluonteinen terve koira, kasvattaja kyselee säännöllisesti kuulumisia ja on valmis auttamaan missä tahansa pulmassa. Koiraa hankittaessa minä olin kotihoidontuella, mutta koska koira tuli minun nimiini, niin halusin periaatteesta maksaa sen itse. Säästämällä joka kuukausi vähän sain rahan kasaan ja veronpalautuksella loput.
Mistä tunnistaa pentutehtailijan?
yhteystietona on pelkkä puhelinnumero tai hotmail-osoite!!!!
Törmäsinpä ikivanhaan ketjuuni taas. :D
Nykyään näyttelyiden ym lisäksi ap:lla on oma kennelnimi ja sen alle syntyy ensimmäinen oma pentue syksyllä omasta muotovalio-nartusta! Niin sitä mieli muuttuu. :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näyttelyiden ym lisäksi ap:lla on oma kennelnimi ja sen alle syntyy ensimmäinen oma pentue syksyllä omasta muotovalio-nartusta! Niin sitä mieli muuttuu. :D
ap
Huvittavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Huvittavaa!
Vanha ketjuni upattu näköjään...
Ap on nykyään onnellinen kahden mittelspitzin omistaja, ihan puhtaita ja rekisteröityjä molemmat.
Ja arvatkaas mitä... Ap käy nykyään myös niissä näyttelyissä... Hih.
Ap