*~*TammiTähdet2011*~* toukokuuhun:)
Kommentit (265)
Manssu, esikoista odottaessa liikunta vähän jäi, kun kunto tipahti yhtäkkiä (olikin ensimmäisiä merkkejä raskaudesta kun juoksulenkki piti siirtää kävelyksi) ja sittenpä oikeestaan vaan kävin kävelyillä koko raskauden. Puolestavälistä supisteli heti kun rasittui enemmän, joten kävelytkin oli rauhallisia.
Nyt en tiedä miten tekisin, olin taas aloittanut pari harrastusta uudelleen ja nyt sitten varmaan niistä luovun. (Toinen ainakin omasta mielestäni hiukan riskiharrastus)
Onpa vaikeeta kun ei voi vielä kenellekään kertoa, esikoisesta kerrottiin heti plussasta perheille mutta vielä ei olla kerrottu kenellekään.. Apua.. :D
Niin ja väsymys.. Näköjään en osaa enää nukkua öisin, herään aamuyöstä ja valvon loppuyön. Sama oli ekassa raskaudessa. Käy vaan vähän rankaks toi pojan kanssa puuhaaminen näillä unilla :(
Black Rose 5+ jotain
Kuulumisia tulin tänne vähän päivittelemään..
eipä mitään suuria muutoksia raskauteen liittyen,pahoinvointi pysyny samana,joka päivä tosi huono olo ja etoo ja melkein joka aamu joutuu halaileen pönttöä! :( Väsymystä myös on,vois vaan nukkua ja nukkua..mut ulkoilu on auttanut tuohon väsymykseen jonkin verran..
Nyt mullaki alkaa masu näyttää siltä niinku olis jo pitemmälläki menossa tässä raskaudessa,niin turvoksissa! :D ja muutamat farkutki jääny jo pieneks..ei vaan mee mahan kohalta enää kiinni,että kai tässä saa kohta suunnata shoppaileen äitiyshousuja! :) Onko muilla samanlaista "turvotusta" ja ootteko vielä ostanu äitiysvaatteita näinki aikasten?
Mukavaa sunnuntaipäivän jatkoa kaikille kanssa odottajille!! =)
Olen 32 vuotias espoolainen. Laskurin mukaan la olisi 25.1 eli nyt viikkoja 5+5. Esikoinen syntynyt 08 ja kakkonen tärppäsi toisesta yrityskierrosta.
Väsymys on tällähetkellä oireista pahin, ananasta ja mandariineja voisin syödä kilokaupalla :
Neuvolaan sain ajan 8.6, olin ajatellut käydä varhaisultrassa, mutta saa nyt nähdä ehdinkö varata aikaa.
Onko kenelläkään hiiva oireillut ruskealla vuodolla?
25.1-Awin-32-Espoo-P/08-Jorvi tai naistenklinikka
Surumielin joudun jälleen poistumaan odottajista, ensin toukokuisista ja nyt tammikuisista:( Vuosi on mennyt jo pikkukolmosta yrittäessä...
Eilen alkoi tiputtelivuoto, joka muuttui iltaa kohden runsaammaksi. Tänään ultrattiin ja poissuljettiin kohdunulkoinen yms. Keskenmenolta vaikuttaa. Pieni mahdollisuus raskauden jatkumiselle on, jos raskausoireet jatkuu.Siihen en tosin jaksa uskoa, koska vuoto on niin runsasta. Onneksi meni kesken näin varhaisessa vaiheessa (4+6), viimeksi ehdin olla onnellinen vkolle 10 saakka.
Vielä en osaa toivosta luopua, vaikka välillä tuntuu onko näissä pettymyksissä mitään järkeä. Lapsetkin varmaan ihmettelee, kun äiti on ensin onnensa kukkuloilla ja seuraavassa hetkessä ihan toista maata. Jos kuitenkin vielä onnistutaan. Lapset on suuria lahjoja.Kaksi rakasta lasta meillä onneksi elämää sulostuttamassa.
Onnellista raskausaikaa teille kaikille ja pahoittelut kohtalotovereille, oli mukavaa hetken seurata keskusteluja
Dahlia
Dahlialle paljon voimia ja halauksia.
Toivotaan, että oireet jatkuu ja pikkuinen olisi vielä kyydissä.
Itsellä myös esikoista odottaessa vuotoa viikolta 6 alkaen, jatkui muistaakseni reilu kaksi viikkoa. Lääkäri epäili hematoomaa joka vuosi pois.
Awin
Tuli tippa linssiin lukiessani dahlian kirjoitusta.
Haleja sulle ja voimia, pidän vielä peukkuja pystyssä raskausoireiden jatkumisen puolesta!
Täällä pelonsekaisin tuntein itsekin, tosin aivan ilman syytä. Tai no, onhan aina alkuraskaudessa syytä pelätä keskenmenoa, mutta mitään siihen viittaavia oireita ei ole ollut. Kaipa se on niin, kun niin kovasti tuota kakkosta toivotaan, että pelottaa, että tämän onnen menettää. Elämä on hänellä vielä niin hauras. Esikoisesta en osannut ollenkaan jännittää, kaipa se meni siinä hämmennyksessä koko jännitys ohi, kun tilanne oli niin uusi ja outo, eikä millään lailla suunniteltu.
Raskausoireita kyllä rutkasti: tissit räjähtää minä hetkenä hyvänsä, tänään takana kolmet päikkärit (yht n. 5h) ja unta piisaa kivasti ihan yöllekin sekä huono olo aamuisin. Mitään rasvaista ja raskasta en pysty syömään, mieli tekee eniten keitettyjä kasviksia ja kirsikkatomaatteja. Huomenna ensimmäinen neuvola vaikka vasta 7 vkoa keskiviikkona täynnä. Varhaisultra meillä on sitten kesäkuun 10. päivä. Sitä odotellessa..
Tsemppiä kaikille odottajille ja vielä haleja dahlialle. Olet aivan oikeassa; lapset ovat suuri lahja ja olet todella onnekas, kun sinulla on nuo kaksi pientä, ihan kuten minäkin esikoisesta ikionnellinen. Toivottavasti onni tulee vielä teille kuvioihin mukaan onnistuneen raskauden merkeissä!
Laitoin hakemuksen FB-ryhmään, adiiktoidun siihen todennäköisesti. Mukavaa nähdä kasvoja nimimerkkien takana! :)
*muoks* olen unohtanut laittaa nää tarkemmat tiedot:
jodiel-30v-05/04-TYKS-19.1.
Voimia todella kovasti kaikille keitä on suru kohdannut!
Ei oikein osaa sanoa mitään lohduttavaa, muutakuin että toivotaan että pian tärppää uudestaan niin, että pikkuinen pysyy matkassa mukana!
Itsellä on taas joinakin päivinä ollut etova olo, kaikista suurimmaksi pulmaksi näyttää muodostuneen se, että en enää meinaa keksiä mitä söisin. Tavalliset, mitä normaalisti syön, ei mene alas. Ruisleipä on vaihtunut kaurapuuroon ja nyt tuntuu että jälkimmäinenkin alkaa tökkiä.
Ilmavaivat on mojovia ja ummetuksesta kärsin :(
Töiden jälkeen on pakko nukkua aina päikkärit, välillä tuntuu että vois jatkaa vaan samantien yöunille. Kai tää väsymys jossain vaiheessa helpottaa?
Tuosta urheilusta, itse ainakin olen käynyt kävelemässä ja jonkin verran myös hölkännyt. Luin jostakin, että omien tuntemusten mukaan voi harrastaa liikuntaa, mutta sykkeen olisi hyvä pysyä alle 150. Joten täytyypä käydä uusimassa sykemittariin patteri :)
Luin myös, olisko ollut kuntoplussan sivuilta, että raskaana ollessa ei olis hyvä tehdä suoria vatsalihaksia. Googlettamalla löytää aika hyvin asioita.
Iloa ja onnea odotukseen kaikille!
siirryn nyt syrjään. Yritän pitää toivoa yllä tulevaan yritykseen, koska kaksi kertaa olen vuoden aikana onnistunut raskaaksi tulemaan ja kaksi onnistunutta raskautta aiemmin. Sitä vaan ehtii aina jo parissa päivässä suunnittelemaan elämää eteenpäin (tein ke raskaustestin) ja tippuu sit rysähtäen alas. Miehestäkin huomaa että on pettynyt, ehkä vielä enemmänkin kuin ekan keskenmenon kohdalla. Mutta varmasti, jos iltatähti meille vielä joskus suodaan hänestä tulee rakastettu erityisellä tavalla.
Haleja dahlialle ja voimia sekä jaksamista!
Eli varhaisultrassa olin perjantaina, siellä se pieni rakkaudenhedelmä möllötteli ja hänellä oli pieni sydän paikallaan. Itsellä levollisempi olo nyt kun tietää, että siellä on oikea ihmisenalku eikä tuulimuna ja että se on oikeassa paikassa.
Viime viikolla sain kokea todelliset pahoinvoinnit ensimmäistä kertaa elämässäni. Ei esikoisesta ollu vastaavia. Yöks ja yöks :( onneks esikoinen oli kipeenä, että sain itsekin pötkötellä kolme päivää pahimpiin oloihini.... Nyt sitten vaivan palkaks olen itse flunssassa :(
Kerroin aika nopeesti esimiehelleni raskaudesta, koska miun olis pitänyt osallistua syksyllä erääseen pitkään koulutukseen. No se sitten auttamatta jäis kesken jos kaikki menee raskauden osalta hyvin. Ja ajattelin muutenkin olla reilu, kun on pieni firma niin saavat sitten aikaa miettii sijaisia ja muita järjestelyjä. En todellakaan olis kertonut, jos olisin tiennyt mitä se saa aikaan. Ihmeellistä käyttäytymistä, huokailuja siitä miten firman talous nyt kärsii kun jään äippärille (joutuvat maksamaan palkkaa 2,5kk) ja nyt kun jäin potemaan flunssaani kotiin, pomo totesi olevansa nyt nesteessä kun miun töitä ei tee kukaan. Ja kun miulla on näitä poissaoloja niin paljon. En tiedä onko muilla vastaavaa ongelmaa havaittavissa. Tietenkin olen herkillä ja otan itteeni nopeemmin, mutta kuitenkin. Viime viikolla sain puhuttelun siitä, että olen käyttäytynyt epäasiallisesti. Kaikki sai alkunsa vitsistä, jota työkaverini kanssa tekstarina vaihdettiin vapaa-ajalla. Työkaveri oli ajatellut kertoa hauskan jutun eteenpäin ja naurattaa sillä toisiakin. Juttu kääntyi matkalla todella paljon ja asia otettiin johtoportaassa niin, että olisin jotenkin aukonut kyseiselle työkaverille päätäni. No tokihan selvitin asian, mutta se jäi siinä määrin hampaan koloon, että olin kuitenkin ennen raskautta suosittu ja hyvä työntekijä. Olen sitä vieläkin työkavereiden kesken, esimiesten silmissä nähtävästi en.
Jopas tuli tilitystä, mutta johonkinhan se täytyy purkaa :D
Dahlialle pahoittelut keskenmenosta :( ja voimia uuteen yritykseen, kun sen aika koittaa.
Tervetuloa Awin!
Black Rose:
Hassua tosiaan miten voi heti raskaaksi tulon jälkeen kunto "tipahtaa". Jopa portaita kiivetessä sen huomaa... Sitkeesti kuitenkin aion jumpassa käydä (tietysti omia tuntemuksia kuunnellen), jotta loppuraskaudesta olisi helpompaa.
Ennen ensimmäistä raskauttani en harrastanut oikeastaan mitään liikuntaa (koiran ulkoilutusta lukuun ottamatta) ja raskausaikakin meni vähällä liikunalla. Ja kakkosta aloin odottamaan melkein heti ensimmäisen synnyttyä, joten sekin raskaus meni hieman kevyellä hyötyliikunalla... Nyt olen n. vuoden verran käynyt säännöllisesti jumpassa ja kuntosalilla ja sitä haluaisin jatkaa niin pitkälle kuin vointi sallii:)
Jenkka:
Kyselit äitiysvaatteista... Minä ainakin olen jo ostanut äitiysvaatteita :O Hieman ehkä aikaista, mut kyllä on muutamana päivänä joutunu töissä mamma-housuja pitämään... Ne ei purista niin on mukavampi olla. Mullakin kun tuota turvotusta on niin et voisi luulla viikkoja olevan jo lähempänä 20. Aikasemmissa raskauksissa sama juttu.
Freckled:
Netistä olen yrittänyt etsiä tietoa noista vatsalihaksien tekemisestä... Toisaalla sanotaan että vatsalihaksia pitäisi vahvistaa raskausaikana, mut... Ehkä on kysyttävä neuvolastakin neuvoa...
Voihan sitä toki jättää ne suorienvatsalihasten liikkeet tekemättä, niin ei ainakaan siitä saa itselle pään vaivaa :)
Manssu 5+4
Onpa todella törkeää käytöstä sun esimieheltä :O
Varmasti tuommoiset syyttelyt saavat pahan mielen ja varsinkin kun näin raskaana muutenkin mieli on herkillä.
Älä välitä esimiehen kommenteista ja mielipiteistä... Sinulla on kuitenkin oikeus olla raskaana ja pitää äitiyslomat... sekä myös oikeus hoitaa sairasta lasta kotona ja sairastaa itse!!!
Minullakin oli ensimmäistä lasta odotaessa inhottava pomo, joka haukkui minut puhelimessa raskaudesta kuultuaan.. En ollu kerennyt kertoa hänelle raskaudesta ja kuuli muualta, mut silti.
Onneksi nyt on eri työpaikka ja paljon ymmärtäväisempi pomo (naisvaltainen työpaikka ja keskimäärin n.20 työtekijää kokoajan äitiyslomalla/hoitovapaalla).
manssu
Jenkka: Mä kattelin viikonloppuna mammavaatteita, mutta en vielä ostanu. EI kyllä tekis pahitteeks ku ihan järkkyä turvotusta ja kaikki farkut yms. kiristää niin paljon. Mun asuvalintoihin on kuulunu viimiset ehkä kolme viikkoa pelkästään verkkarit :D Välillä aivan hävettää itteni ja mieheni puolesta ku ihan sama mihin mennään ni verkkarit tulee vetästyä jalkaan. :D
Väsymys ei meinaakkaan loppua, eilen tuntu ettei jaksa suihkussa edes nostaa käsiä ylös.. Mahtaa tulla kiva kesätyö ku pitää kuudelta jaksaa nousta ylös aamuvuoroihin.. huh huh.. varmaan nosturi saa käydä nostamassa :D Toivottavasti tää väsymys edes vähän hellittäis..
Vielä viikko pitäs jaksaa odottaa ekaa neuvolaa :D Mieli on todella malttamaton :D
Sparkle86 ja "Viuhti"
Voimia Dahlialle!
Kuvotus alkoi helpottaa viikonloppuna. Ihanaa! Melko helpolla pääsin, jos se nyt jo loppui kokonaan. Väsymys ja vatsakivut ovat edelleen seurana, mutta täytyyhän sitä nyt jotain oireita olla. Kahdeksalta nukahdan jo sohvalle, jos erehdyn makuuasennossa katsomaan telkkaria.
Noista hajuista piti kommentoida. Olin kyllä kuullut, että raskausaikana herkistyy hajuille, mutta kukaan ei kertonut, että kaikki hajut ovat pahoja! Nykyään kuvottaa olla kotona, kun siellä esim. puiset ikkunat haisevat niin pahalle. Mies ei huomaa mitään, joten kai se täytyy uskoa, että mun nenässä se vain on... Ja kahvi ja tupakka ja... lista on loputon.
Manssu: liikuntaa oon kyllä harrastanut, mutta ehkä vähän kevyemmin kuin ennen. Lihakset tuntuu muutenkin niin väsyneiltä, ettei oikein jaksakaan samalla tavalla. Mutta mailapelejä pelailen ja kuntosalilla käyn. Vatsalihakset oon jättänyt väliin, kun jossain varoteltiin liian "treenattujen" vatsalihasten olevan haitaksi synnytyksessä... Tiedä sitten onko näin ja tuntuu kuitenkin, että selkäkipujen välttämiseksi vatsalihasten olisi hyvä olla kunnossa...
pikkuapollo & toukka 10+2
Montaa muutakin tuntuu vaivaavan väsymys; niin myös minua. Pahoinvoinnilta olen onneksi välttynyt kokonaan, mutta närästystä on jo ollut kuten jokaisessa raskaudessa. Muutoin tosiaan olo on suht normaali. Välillä on vaikea uskoa, että tuolla pieni alku köllöttelee. Oikein odotan sitä, että vatsa alkaa näkyvästi kasvaa ja sikiö liikkua.
Oletteko jo rohjenneet kertoa uutista? Itse olen kertonut ihan lähipiirille. Jokaisessa raskaudessa olen ajoissa paljastanut uutisen niille, joille kertoisin myös jos jokin menisi pieleen ja jotka olisivat tukenani. Ihme kyllä, kukaan ei ole ollut kovin yllättynyt, vaikka kyseessä on neljäs raskaus. Odottelin hieman yllättyneenpiä reaktioita, mutta hyvä näin. :)
adalat rv 5+4
Sparkle86,oon ihan samaa mieltä että mielummin sitte kulkee vaikka verkkareissa koko ajan kunhan on itellä hyvä olla,eikä housut purista! :) Taidan minäki tässä mennä joku päivä kierteleen kauppoja jos sieltä tarttuis matkaan äitiysvaatetta,tai ainaki ne housut,turha yrittää väkisin änkee ihtiään vanhoihin farkkuihin!
Muutes,mun tekis mieli kans liittyä tuohon facebook ryhmään,mut semmosta piti siihen liittyen kysästä,että näkyykö se mun kaverilistalla oleville että oon liittynyt semmoseen ryhmään? Ei siinä muuten mitään,mut ku en halua että kukaan saa vielä tietää tästä raskaudesta kavereista/sukulaisista,haluan pitää vielä sinne ekaan ultraan asti tän salassa,niin siks en oo tuohon ryhmään vielä uskaltanu liittyä,sit kaikki sais sen kuiteski selville! :)
Mut viimestään sitte ekan ultran jälkeen liityn sinne mukaan,kun ei enää haittaa vaikka muuutki sais kuulla tästä uutisesta! :)
Jenkka: Mulla samanlaiset ajatukset ton Facebook-ryhmän kanssa kuin sulla. Facebook on sitäpaitsi myös silloin tällöin tehnyt ns. ikäviä kepposia ja nyt kun tämän asian tosiaan haluisi pitää vielä salassa jonkin aikaa... Mutta liityn siis mielellään jossain vaiheessa siihenkin.
Mulla nyt eka neuvola ja varhaisultra buukattu viikolle 24. Pelottaa ajatella että mitä jos tämä onkin vain tuulimuna... Pettymys olisi kyllä valtava.
Vointi on muuten vielä tässä vaiheessa tosi hyvä ja on myös sen takia vaikeaa usko tätä todeksi. Rintoja aristelee pikkasen ja jotain pientä särkyä on ollut silloin tällöin alavatsassa muttei muuta. Hajuaisti on herkistynyt mutta mikään ei vielä ällötä, onneksi.
Mulla muuten tilanne se että joudun vähän väkisinkin kertomaan uutisen juhannuksena lähimmille kavereille. Meidän kaveripiirissä ollaan aina juhlittu juhannuksena aika kunnolla ja olis kyllä niiiin outoa jo mä siellä vain joisin alkoholitonta bisseä ja vissyä, kun kaikki muut juovat boolia, skumppaa, snapsia ja viiniä... Toinen vaihtoehto olisi skipata juhannuksen kokonaan enkä sitäkään haluais tehdä. Tämän takia haluun käydä varhaisultrassa sitä ennen... Mitäs te muut? Miten huijaatte kavereitanne/kerrotte totuuden esim juhannuksena..?
Niin mun tiedot ovat siis la 31.1 (ennen eka nla-käynti)- Heath - 30v - Helsinki - Naistenklinikka
Heath + plopp 5+0
Jenkka & Heath: FB-ryhmä ei näy kellekään muulle, sitä ei löydä edes haulla:) On siis todella SALAINEN ryhmä, että vaikka sinne liittyisittekin (olette toki oikein tervetulleita) asia ei paljastu kenellekään:)
ON: meillä on huomenna ensimmäinen ultra! Jännittää todella paljon, niin paljon toivon, että masusta joku todella löytyisi, sykkeen kanssa:) Oireita ei ole enää oikeastaan minkäänlaisia, mitä nyt vähän enemmän ehkä väsyttää, mutta se nyt voi johtua tuosta, että on taas valoisa aika, eikä saa illalla heti unta.
LilleLobster & Urpo-Ilari 9+0
Uusi jäsen ryhmäänne...
Täällä on uusi iloinen odottaja ryhmäänne. La olisi 15.1 ja 8. viikko menossa...
Tuosta kertomisesta tuttaville niin mulla oli hieman samoja "ongelmia" kuin heathilla ja sitten vain kerroin lähimmille kavereilleni. Omasta mielestä se oli paras ratkaisu. Nyt vain sitten toivotaan toki että kaikki menee hyvin.
Olo on ollut hyvä, vain pientä ällötystä toisinaan.. Joskus aamuisin, joskus iltapäivisin... pieni välipala, ruisleipä tai muu on auttanut.
Urheilua olen itsekin miettinyt... koska olen todella aktiivinen sporttailija olen edelleen jatkanut kuntoilua, tosin rauhoittanut sykkeitä. Lääkärin neuvo oli minulle "muistathan ettet ole sairas, tee niinkuin hyvâltâ tuntuu". Tätä neuvoa olen ajatellut noudattaa. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Jokaisella raskaus kuitenkin erilainen!
Mutta oikein mukavaa odotusta kaikille! Facebookista olen samaa mieltä; sinne en haluaisi vielä mitään laittaa...
Hei!
5+3 tänään (noin) ja laskennallisesti pitäisi alkaa pikkuinen sydän suunnilleen huomenna sykkiä. Siis laskennallisesti, mutta ajatus on silti mukava!
Kuukautiskivuista kärsin edelleen, mutta en onneksi vuodosta. Enkä murehdi, kun tällä palstalla minulle kerrottiinkin, että se on normaalia, kiitos! :)
Osaavatko kokeneemmat suositella, milloin voisi varailla neuvola-aikaa? Ja milloin kannattaisi käydä yksityisellä varhaisultraamassa?
Olen jatkanut liikuntaa ihan normaalisti, ja aloitin vatsalihasliikkeiden tekemisen - taas kerran. ;) Jos se vaikka auttaisi, kun maha toivottavasti alkaa sitten jossain vaiheessa kasvaa. Mutta syömisiä olen kyllä vähän katsellut suositusten mukaisiksi. Kalaa suositellaan, mutta sitten ei kuitenkaan saa syödä sitä eikä tätä kalaa ja tuota kalaa saa syödä kerran kuussa, ja tuota kaksi kertaa... :D
Hyvää viikkoa kaikille!
eilen oli sitten juhlat, mihin kysyinkin aikasemmin neuvoja ns. juomisen suhteen. Kaikki meni tosi hyvin, kukaan ei ainakaan sanonut mitään (join alkoholitonta siideriä normi pullosta ;)). Mut nyt on flunssanen olo, kurkku kipeä... Toiv en ole tulossa kipeäksi.
Kiva Manssu, että sun pomo otti asian hienosti! Ajattelin kertoa vasta kesälomani jälkeen, sillon viikkoja kasassa noin 13 ja risat.
Mukavaa sunnuntai päivää kaikille,
Viltsu 6+2