Jos miehesi haluaisi jäädä kotiin hoitamaan 1-vuotiastanne..
Kommentit (78)
ku nuorin tuli 7kk, mies jäi vanhempainvapaalle 2,5kk:ks, kummankaan ei kannata jäädä hoitovapaalle, ku mun tarvii käydä vaan alle 3kk töissä ja on taas ens vuodelle täydet lomat, uusi äitiysloma alkaa siis loppukesästä.. Ja samalla pystyin auttamaan siskoani ja hänen miestään palkkaamalla heidät, kunnan tuella tosin, hoitamaan meidän lapsia kotiin. Tällä hetkellä on siis pojat 2v10kk, 1v10kk ja vajaa 10kk...
mutta muistaakseni imetin tasan 1-vuotiasta sen verran useasti, ettei olis mieheltä onnistunut... Mies jäi kotiin, kun lapsi oli 2-vuotias ja oli siihen asti kun lapsi reilut 3v.
kun mies hoitaa lasta, hän tosiaan vaan hoitaa sitä lasta. Se on hänelle niiiiin iso ponnistus, ei paukut riitä mihinkään muuhun. Ei saa täytettyä / tyhjennettyä tiskikonetta, ei voi pestä pyykkejä eik ottaa kuivuneita narulta kaappeihin, ei voi käydä kaupassa, ei voi hakea postia, ei voi tehdä mitään. Se lapsenhoito ihan halvaannuttaa miehen. Mutta jos lapsen hoitamisen lisäksi osaisi myös tehdä niitä tavallisia kotitöitä, ilomielin sitten saisi jäädä. Mutta kun ei osaa. Sitten mulla olisi työpäivän jälkeen kaksinverroin hommia, ne aamulla jo valmiiksi olleet hommat plus miehen ja lapsen sotkujen siivoaminen. Joten kiitos ei!
meillä ihan samanlainen mies, mutta ei se muksun vika oo et isänsä on laiska p***a, sehän on MINUN vika et sellaiselle lapsen tein. Mutta TOTTAKAI saa olla lapsen kaa keskenään.
Miten niin? Noin se meilläkin ainakin menee. Ne päivät mitä mies on ollut lasten kanssa kotona mun työhommien takia niin yhtään mitään muuta ei ole tehnyt kun ollut lasten kanssa, kaikki muu kodinhoito minkä minä hoidan lasten lomassa jää silloinkin mun hoidettavaksi ja kun tuun kotiin makaa sohvalla loppuillan kun on niiin rättipoikki. Ja näitä päivä siis ollut useamminkin ja viikkokin kerralla, eli mikäs siinä sitten muuttuisi jos ois vakijärjestely..? Tuskin mikään. Tai en ainakaan siihen usko ellen etukäteen näe.
ei ole ollut taloudellisesti mahdollista, mutta ekan ja tokan kohdalla ei olis kyllä uskaltanu jäädä. Kesti hetken aikaa ennen kun sisäisti tuon isänä olemisen. Mutta kahden nuorimman kohdalla olis kyllä voinu jäädä. Hetken aikaa oli vuorotteluvapaalla ja tykkäs kyllä tosi paljon! Toki sillä hetkellä oli kyllä lapset aika isoja. Kaikki hommat oli tehtynä, kun mä tulin töistä!
minä lähdin töihin ja mies jäi kotiin lasten kanssa. Miksi ihmeessä joku ei antaisi??
omani siivoaa päivittäin ja hoitaa vauvan siinä sivussa. Käy kaupassa ja tekee päivällisen. Mukava tulla töistä kotiin :)
ja tuo vaihtoehto ei ole koskaan ollut realistinen tuloeron vuoksi. Oma palkkani + kotihoidontuki + lapsilisät eivät riittäisi perheemme elättämiseen.
Mies tienaa noin 1000€ (bruttona) enemmän kuin minä ja silti on hoitovapaan aikana jouduttu pitämään asuntolainasta lyhennysvapaata. Veikkaan, että tilanne on sama aika monessa perheessä, naiset kun tuppaavat monesti olemaan matalapalkka-aloilla.
joka ei antaisi miehen jäädä kotiin, koska tämä ei tee kotitöitä. Tämä ei tosiaan ole mikään olettamus, vaan ihan käytännöstä opittu juttu. Mies ei ole sanonut noin, vaan minä olen huomannut, että noin hän toimii silloin kun on sellaiset 5-6 päivää kuussa lasten kanssa kahdestaan. On vuorotyössä joten pitää myös vapaapäiviä (ei siis rokulipäiviä, vaan ihan oikeita vapaapäiviä) arkena, ja haluaa että lapset menee tarhaan tuolloin, ei niitä halua katsoa. Ovat jo isompia kuin 1v mutta jos olisivat tuon ikäisiä, en jättäisi miehelle, mutta eipä tosin niitä itsekään haluaisi katsoa. Sanoo, että työssä on niin rankkaa, että ei halua vapaapäivää pilata olemalla lapsenvahtina.
Nyt oli tänäänkin muutaman tunnin lasten kanssa, kun mulla oli menoja ja kun tulin kotiin, piti käydä ensin tekemään kaikille ruokaa, sitten siivosin paikkoja, tyhjensin ja täytin tiskikoneen, siivoilin lelut olohuoneesta, koska kun mies on lasten kanssa kahdestaan, hän ei silloin tee mitään muuta. Joten ei ole mistään akan vittumaisuudesta kiinni, kuten yksi kirjoittaja epäili, vaan mies ei tosiaan tee mitään muuta kun katsoo niitä lapsia silloin kun on niitten kanssa.
mies parin viikon sisällä huomaisi, että siellä kotona pitää muutakin tehdä. Jos siis et marttyyrinä raataisi iltaisin kaikkea valmiiksi. Itse asiassa tällaisissa perheissä, joissa mies "ei osaa" tehdä mitään, olisi kaikkein parasta että mies jäisi joksikin aikaa kotiin! Saattaisi jopa pelastaa muutaman avioliiton :)
kun mies hoitaa lasta, hän tosiaan vaan hoitaa sitä lasta. Se on hänelle niiiiin iso ponnistus, ei paukut riitä mihinkään muuhun. Ei saa täytettyä / tyhjennettyä tiskikonetta, ei voi pestä pyykkejä eik ottaa kuivuneita narulta kaappeihin, ei voi käydä kaupassa, ei voi hakea postia, ei voi tehdä mitään. Se lapsenhoito ihan halvaannuttaa miehen.
Mutta jos lapsen hoitamisen lisäksi osaisi myös tehdä niitä tavallisia kotitöitä, ilomielin sitten saisi jäädä. Mutta kun ei osaa. Sitten mulla olisi työpäivän jälkeen kaksinverroin hommia, ne aamulla jo valmiiksi olleet hommat plus miehen ja lapsen sotkujen siivoaminen. Joten kiitos ei!
Siis mitä helvettiä taas.
Jos yksivuotias on yhteinen lapsemme, en minä todellakaan yksin päätä sitä kuka lasta hoitaa. Joten totta kai.
Voidaanko koettaa tehdä tästä maasta jotain muuta kuin Euroopan isoin kotiäitiyhteiskunta.
Miehen tulot ovat kolminkertaiset. Emme silti tee valintoja rahan perusteella. Rahaa tulee ja menee, mutta perhe on tärkein.
Yllättävää kuinka moni on tehnyt valinnan rahan takia???
koska nyt me molemmat käydään töissä, ja meilla on tosiaan myös se 1-vuotias. En edes oikein ymmärrä että miten se minun "antamiseeni" liittyisi, paitsi ehkä taloudellisesti? No, minulla on parempi palkka, eli siinäkin mielessä kyllä sopisi miehen jäädä. Vai onko kysymyksessä oletettu että kaikki suomalaiset naiset hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaaksi...??
Miehen tulot ovat kolminkertaiset. Emme silti tee valintoja rahan perusteella. Rahaa tulee ja menee, mutta perhe on tärkein.
siis niin kauan kuin naiset jäävät kotiin hoitamaan lapsia ja miehet luovat uraa niin kuin sekin, joka ei voinut jäädä tauolle tuotekehitystyöstä. hoitovapaan voi myös puolittaa esim. vuoroviikkoperiaatteella eikä varmasti putoa työn kelkasta.
valinta on pakko tehdä sen mukaan! Jos molemmat ovat "normaalipalkkaisia" eikä taskussa ole kymmenien tuhansien säästöjä tai perintöjä ja perhe on pakko elättää niin ei ole vaihtoehtoja.
Pitäisikö myydä asunto ja muuttaa vuokralle nostamaan asumistukea ihan sen vuoksi, että mies voisi jäädä hoitovapaalle?
Jos oma mieheni tienaisi 3 kertaa sen verran mitä minä, olisi hoitovapaaseen ollut helppo varautua säästämällä. Mutta kun mies tienaa nettona noin 2000€ ja lapsia on 3, ei näistä palkoista sellaisia summia pysty säästämään, että miehen hoitovapaa olisi taloudellisesti mahdollista.
Jos teillä olisi se tilanne, että kotona on 3 lasta, mies tienaa nettona 2000€ ja itse noin 1500€ ja asuntolainaa maksettavana, olisiko miehesi hoitovapaa ollut mahdollinen?
Sitten voisit sanoa, että muut arvot jyräsivät rahan, jos miehesi olisi jäänyt kotiin ja sinä olisit pienituloisempana mennyt töihin:)
Ahdistaisi olla lapsenanne. Raha tosiaan rajaa joidenkin elämän todella pieneksi..
valinta on pakko tehdä sen mukaan! Jos molemmat ovat "normaalipalkkaisia" eikä taskussa ole kymmenien tuhansien säästöjä tai perintöjä ja perhe on pakko elättää niin ei ole vaihtoehtoja.
Pitäisikö myydä asunto ja muuttaa vuokralle nostamaan asumistukea ihan sen vuoksi, että mies voisi jäädä hoitovapaalle?
Jos oma mieheni tienaisi 3 kertaa sen verran mitä minä, olisi hoitovapaaseen ollut helppo varautua säästämällä. Mutta kun mies tienaa nettona noin 2000€ ja lapsia on 3, ei näistä palkoista sellaisia summia pysty säästämään, että miehen hoitovapaa olisi taloudellisesti mahdollista.
Jos teillä olisi se tilanne, että kotona on 3 lasta, mies tienaa nettona 2000€ ja itse noin 1500€ ja asuntolainaa maksettavana, olisiko miehesi hoitovapaa ollut mahdollinen?
hieman yli 2000€ nettotuloilla/ kk? Lapsia 3 kpl.
Ahdistaisi olla lapsenanne. Raha tosiaan rajaa joidenkin elämän todella pieneksi..
pitää osata luopua asioista. Jeesuskin puhui siitä.
Olet niin, olet niin, niiin, niin vitun varma siitä ettei miehesi kykene hoitamaan muuta.