Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta

Vierailija
21.01.2009 |

Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://74.125.77.132/search?q=cache:zXedhfqG7QUJ:www.terveysportti.fi/t…

Ylipaino aiheuttaa ongelmia, ei raskaudet sinällään. Raskauksilla ja synnytyksillä on terveydelle suotuisia vaikutuksia, mutta ylipaino aiheuttaa diabetesta ja sydän- ja verisuonitauteja. Nykyisin ei taida suurperheitten äideillä olla tätä ylipaino-ongelmaa ole niin paljon kuin monilla tavisäideillä, sillä anorektikoiksihan terveydestään huolehtivat vl-äidit on tässäkin ketjussa nimetty

Vuosittain noin joka neljäskymmenes synnyttäjä Suomessa saa vähintään viidennen lapsen. Vuosina 197497 Suomessa oli 87929 äitiä, joilla oli vähintään viisi lasta. Näillä suurperheiden äideillä oli selvästi keskimääräistä pienempi riski sairastua rinta, kohdunrunko tai munasarjasyöpään. Riski kuolla näihin syöpiin, keuhkosyöpään, muihin keuhkosairauksiin, dementiaan tai muihin neurologisiin sairauksiin taikka itsemurhaan oli pienempi kuin muilla naisilla. Sen sijaan riski kuolla munuaissyöpään, diabetekseen tai sydän ja verenkiertoelinten sairauksiin oli suurempi. Seurantaajan kokonaiskuolleisuus oli 5 % pienempi kuin muilla suomalaisnaisilla, joten raskauksien suurella määrällä näyttäisi olevan enemmän edullisia kuin haitallisia terveysvaikutuksia

lopuksiMonisynnyttäneisyydellä näyttäisi olevan voittopuolisesti edullisia vaikutuksia äidin terveyteen. Vähäinen kuolleisuus sukupuolielinten syöpiin ja muihin mahdollisesti hormonaalisiin syöpiin näyttäisi kompensoivan verenkiertoelin ja aineenvaihduntasairauksien lisääntymisen.Raskauksien myötä karttuva ylipaino on merkittävä monisynnyttäjien terveysriski. Neuvoloissa jälkitarkastuksen yhteydessä ja Vähintään viisi lasta synnyttäneiden terveysy d i n a s i atnoin 13001500 naista synnyttää vuosittain vähintään viidennen lapsen.Vähintään viiden lapsen synnyttäminen pienentää rinta, kohdunrunko, munasarjaja hengityselinsyövän riskiä mutta suurentaa kohdunkaulasyövän vaaraa ja lähes 40 % munuaissyövän riskiä ikävakioituun naisväestöön verrattuna.Vähintään viiden lapsen synnyttäminen ei lisää naisen kuolemanvaaraa, vaikka raskauksien myötä tullut ylipaino lisää riskiä kuolla diabetekseen tai sydän ja verenkiertoelimistön sairauksiin.Monisynnyttäneisyys antaa suojaa myös dementiaa ja muita hermoston sairauksia vastaan ja pienentää itsemurhariskiä.suurperheiden äitien hyvä ennuste suomessa pohjautuu korkeatasoiseen äitiyshuoltoon ja muuhun terveydenhuoltoon, kohdunkaulasyövän tehokkaaseen ehkäisyyn ja sosiaalipoliittisiin tukitoimiin.

--------------------------------------------------------------------------------

Page 8

1064muissa terveystarkastuksissa olisikin syytä kiinnittää erityistä huomiota äidin painoon. Stakes rekisteröi äitien painoindeksejä, joten tulevaisuudessa näiden tietojen avulla saadaan lisää tietoa raskauksien vaikutuksista äitien painoon ja painon yhteydestä myöhempiin sairauksiin.Suurperheiden äitien terveys Suomessa ei myöhemmälläkään iällä näytä olevan ainakaan huonompi kuin vähemmän synnyttäneiden naisten. Tuloksemme ovat yleistettävissä ainakin osittain muihin Pohjoismaihin, joissa terveydenhuoltopalvelut ovat hyvät ja lapsiperheet saavat yhteiskunnan tukia (mm. lapsilisät, kodinhoitotuki). Kehitysmaissa äitiyskuolleisuus on edelleen suuri ja suurperheiden sosiaalinen asema huono, joten monien synnytysten terveysvaikutukset voivat olla täysin vastakkaiset kuin meillä Suomessa.* * *Tutkimustamme ovat tukeneet mm. Suomen Syöpäsäätiö, PohjoisSuomen Syöpäsäätiö, Orion, Suomen Kulttuurirahasto, Oulun Yliopiston Tukisäätiö, Suomen Gynekologiyhdistys, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim ja Väinö Kanniston rahasto.Kirjallisuuttaalbrektsen G, Heuch i, tretli S, ym. is the risk of cancer of the corpus uteri reduced by a recent pregnancy? a prospective study of 765,756

Vierailija
142/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse vl-äiti.haluan vain sanoa että se ei ole oikein .ette voi olla enää sitte uskovaisia jos miehenne kanssa päätätte tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti pitää huolta kunnostaan? Onko teillä kuntosali siellä Rauhanyhdistyksellä aina ke, la ja su seurojen aikaan?

Vaikka kyllähän se kunto kasvaa kun työntää tuplarattaita, joissa on seisomalauta

Vierailija
144/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämiehessä ilmestyi syksyllä 2005 juttu, jossa Pentti Kärkölä -niminen lääkäri kirjoitti (muistaakseni Näkökulma-palstalla, sillä samalla, jossa nyt eilen käsiteltiin perheväkivaltaa) melko tarkalleen näin: "Jos joudutaan tilanteeseen, jossa uusi raskaus tai synnytys vaarantaa äidin terveyden, ei ehkäisy ole silloin perhesuunnittelua vaan sairauden hoitoa." Niin. Ja mitenkö minä muistan tämän asian? Koska satuin silloin painimaan itse näiden murheiden kanssa, olin nimittäin suljetulla osastolla uupumuksen vuoksi. Jos siis olisi synti suojella jo olemassaolevaa elämää, miksi Päivämies olisi sisältänyt tällaista tekstiä?

Vierailija
145/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tällä palstallakin monenlaista kävijää!

Vierailija
146/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vl äitinä joskus tulee mieleen et onko tässä mitään järkeä, mutta pyyhin samantien ajatuksen mielestä, koska tiedän että menettäisin uskoni mitä en halua menettää. Eli tää ei ole pakko tää on ihan vapaaehtoinen usko kaikille.

Eihän jehovan todistajakaan ota verensiirtoa vastaan se on heidän vakaumuksensa ja sitä kunnioitetaan, miksi tää on niin kauhee asia? :)

Tämä on just niin kauheaa! Molemmat yhtä hirveitä asioita. Sekä jehovat että lestadoilaiset toimivat täysin epäinhimillisellä tavalla, jota en voi millään tavoin hyväksyä (viattomat kärsii). Uskonto on kauhea tekosyy inhimilliselle kärsimykselle (terveisiä myös Lähi-Itään). Tuntuu, että nämä ihmispolot on täysin aivopestyjä eikä järjenkäyttö enää ole missään olosuhteissa sallitua. SURULLISTA!. T. Uskova ihminen (jokainen uskokoon mihin/keneen tahtoo.

Vierailija
147/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole jo vähän itsekästä tehdä yli 3 lasta kun maailmassa on ihmisä jo ihan liikaa.... En tarkoita että ne jotka täällä jo ovat eiväit saisi olla, mutta vastuu maailmasta ja sen ihmisistä vanhemille kiitos! Jotkut eivät saa ollenkaan lapsia ja jotkut sitten tekee niitä seitsemän ja lisää haluaa (kuulostaa hyvin itsekkäältä).

Vierailija
148/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 22.1.2009 16:59 (ID 1297064)

.....

olen itse vl-äiti.haluan vain sanoa että se ei ole oikein .ette voi olla enää sitte uskovaisia jos miehenne kanssa päätätte tuollaista.

Vierailija
149/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muslimit saavat syödä sikaa!

Alkakaa popsia! Muuten tämä asia menee eteenpäin, mielestäni ihminen ei voi olla onnellinen jos ei saa itse päättää siansyönnistään. Sika on hyvää! Sikahyvää!

Vierailija
150/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt lestat maalaisjärki käteen.... Raamatusta on kautta aikojen valittu jotain juttuja mitä korostetaan ja jotain mitkä ohitetaan olankohautuksella. Teille on sattunut tässä suhteessa aivan kolossaalisen huono mäihä. Miettikää nyt. Maailmassa on kautta aikojen elänyt MILJARDEJA ihmisiä. Joista vain osa on ollut edes kristittyjä. Ja teidän pikku muutaman sadan tai tuhanen ihmisen jenginne on siitä ihmismäärästä aivan naurettavan pieni promilleosuus, kärpäsenkakka saharassa. Ja tämä pikkuryhmä on nyt sitten Jumalan mielestä AINOA joka pääsee taivaaseen sillä perusteella että naisten pitää toimia jonain synnytyskoneina?!! Herätkää nyt hyvät ihmiset tuosta älyvapaasta itsekeskeisyydestänne.

Vierailija
151/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset miehet tappaa vaimonsa kirveellä ja toiset kyrvällä. Kyllä näitä naisia käy todella sääliksi kun miehiltä on Jumalan rakkaus täysin kadoksissa.

Ja metsään mennään koko liikkeessä ja lujaa. Eikös se ollut niin että hedelmistään puu tunnetaan...

Alkakaa nyt oikeasti rukoilla ja jättäkää se sekstailu vähemmälle. Näinhän sitä voi ehkäistä jos muut tavat on kielletty. Järjen on Jumla ihmiselle luonut,.Haloo, käyttäkää sitä. Pystyyhän yksinäisetkin olemaan ilman seksiä vaikka koko elämän.

Vierailija
152/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisyn? =)

Vierailija
153/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev.lut kirkko hyväksyy ehkäisyn, joten voidaanko kirkon sisällä toimivassa herätysliikkeessä kieltää ehkäisyn käyttäminen?

Kannatan vl-liikkeen siirtymistä katolisen kirkon suojaan. Ai niin, sielläkin hyväksytään varmojen päivien laskeminen tms., niin olisiko vl:ien parempi kääntyä muslimeiksi? Vai onko muslimeillakaan noin tíukkaa ehkäisykieltoa kuin vl:llä?

Vierailija
154/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne jotka ovat vl yhteisön ulkopuolella tietävät asiat parhaiten.

Sitä ollaan niin kaikkitietäviä, tiedetäänpä jopa se että kun miehellä tekee mieli niin naisen on annettava. Sit meitä oltais siirtämässä katoliseen tai jokonkin muuhun kirkkoon, sitten me ollaan itsekäitä jos on iso perhe, tyhmiä olemme ehdottomasti, sairaita jne. Olisiko lisää ideoita ja diagnooseja?

Kuis käviskään jos me alettais yleistämään muita ev.lut. kirkkoon kuuluvia, ateisteja jne. Huihui! Sitähän ette sietäisi alkuunkaan.

Mutta oikein hyvä että saatte purkaa kiukkuanne ja pahaa oloanne. Toivottavasti hyödytte siitä ja saatte mielenrauhan.

Minä en paljon välitä mitä paasaatte, aivan sama, lähinnä vaan naurattaa. :D Minulla kun on niin ihana mies ja lapset ettei paremmin asiat voisi ollakaan. Jatkakaa kommentointia, tulkaa ihmeessä kertomaan jos teillä olisi vielä jotain mitä olisi aihetta huomauttaa. ;)

Vierailija
155/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lestat ehdi/jaksa imettää? Vaikka imetys ei olekaan 100% suoja niin kyllä se aika hyvin hedelmällisyyttä heikentää. Mulla on imetyksen aikana/jälkeen alkanut menkat lasten ollessa 3kk, 5kk, 5kk ja 1v2k.

Vierailija
156/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettääpä hyvinkin. Tässä yksi lesta äiti joka on imettänyt jokaista lastaan siihen saakka, kunnes uuden raskauden ensimmäinen neuvola on koittanut. Kun uudet sydänäänet kuuluu, lopetan imetyksen kohonneen keskenmeno riskin takia. Ja juu, olen varmaan hullu hautomakone ja aivoton maitomeijeri, mut ei se mitään. Kun se kerran on näin onnellista niin väliäkös tuolla!

Minulle on eskarista ja koulusta aina vain ylistetty kuinka sosiaalisia ja reippaita, ihania meidän lapset ovat. Neuvolantäti ja eskarin ope kehuvat kuinka näkee että kotona lapsilla on asiat kunnossa. En voisi olla onnellisempi! Elän unelmaani ja 7. lapsi on tulossa.

Mies kehuu lähes päivittäin kuinka kaunis olen ja hyvä vaimo ja ihana äiti. Se ei varmasti aina pidä paikkaansa, mutta kohottaa kummasti mielialaa.

Minä ainakaan en siis kaipaa pisaraakaan säälistänne. Voitte aivan vapain mielin tuhlata sitä jollekkin toiselle. =)

Vierailija
157/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli siellä isompi porukka ja keskustelimme tästä niin kuuman polttavasta aiheesta.

Meistä jokainen oli sitä mieltä että ehkäisy on täysin hyväksyttyä sairauden hoidossa. Ja sterilisaatio, kohdun poisto, munajohtimen poisto yms oikea vaihtoehto lääketieteen niin kehoittaessa. Emme ymmärtäneet kukaan mistä tässä on nyt kysymys. Onko jollain paikkakunnalla sitten erilaista ajatusta asiasta?

Olimme yhteneväisesti sitä mieltä ettei mitään ongelmaa ole.

Kaikilla oli joku tuttu tai tutun tuttu, jolle jotain näistä toimenpiteistä oli jouduttu tekemään ja kaikki he ovat kyllä ihan normaalisti uskomassa.

Vierailija
158/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioissa joista emme tiedä.

Vierailija
159/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli siellä isompi porukka ja keskustelimme tästä niin kuuman polttavasta aiheesta.

Meistä jokainen oli sitä mieltä että ehkäisy on täysin hyväksyttyä sairauden hoidossa. Ja sterilisaatio, kohdun poisto, munajohtimen poisto yms oikea vaihtoehto lääketieteen niin kehoittaessa. Emme ymmärtäneet kukaan mistä tässä on nyt kysymys. Onko jollain paikkakunnalla sitten erilaista ajatusta asiasta?

Olimme yhteneväisesti sitä mieltä ettei mitään ongelmaa ole.

Kaikilla oli joku tuttu tai tutun tuttu, jolle jotain näistä toimenpiteistä oli jouduttu tekemään ja kaikki he ovat kyllä ihan normaalisti uskomassa.

ja olemme olleet samaa mieltä kuin tekin, että sairauden hoidon yhteydessä ok. Mut silti olen monien yksittäisten vl äitien kanssa keskustellessa törmännyt ajatukseen että esim. masennuksen hoidon yhteydessä ehkäisy on väärin. Kyse on ehkä ollut siitä että monetkaan eivät ymmärrä mitä masennus pahimmillaan on vaan se mielletään yleiseksi väsymykseksi tai mukavuudenhaluksi. Eräs kaverini (jolla oli vaikea masennus) oli todella ahdistunut koska lähipiiri piti häntä epäuskoisena ehkäisyn vuoksi. Kaikki eivät ymmärrä vaan että on kyse sairaudesta. Mutta itse haluan jo etulahjana antaa anteeksi kaiken ymmärtämättömyydenkin vaikka onhan se rankkaa jos sairaus jo itsessään on vienyt pohjalle ja sitten pidetään epäuskoisena. Mielummin ainakin itse ottaisin lapsia vuoden välein kuin joutuisin niin vaikean sairauden kanssa elämään.

Vierailija
160/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen uskossa ja silti käytän ehkäisyä. En halua tulla raskaaksi heti sektion jälkeen.

Miten niin uskon menettää jos ehkäisyä käyttää? Jumalako sitten hylkäisi??

kuulun helluntaiseurakuntaan ( ei mikään ihmeellinen lahko, esim jehovat, vaan sama usko kuin evlutkirkolla) ja meidän piireissä ehkäisy on ihan "luonnollinen" asia. Ei siinä estetä kuin ehkä solun hedelmöittyminen. Aborttiin kantani on taas kielteinen, mutten mene suin päin sitäkään tuomitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä