Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta

Vierailija
21.01.2009 |

Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaat väsyneiden äitien prosentiksi yhteisössämme. 50%, 30%, 10%, 5%???

Kyllä se vain on pieni osa äideistä, jotka todella ovat uupuneita. Minä vaikkaan 5-10%. Tuostahan olisikin hyvä tehdä tutkimus.

Kuitenkin, yhtäkään väsynyttä äitiä väheksymättä, tämä jauhaminen täällä on vain niin turhaa. Mitä sinä tai minä tästä hyödymme?

Vierailija
102/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen nainen todennäköisesti ajattelee elämäntilanteissaan, että miten minun äitini nyt toimisi. Ja uskokaa tai älkää, tyttärillä on äideistään tiukempi käsitys kuin nämä todellisuudessa ovat. Esimerkiksi oma äitini on (välillä itkun kanssa) synnyttänyt suuren katraan, mutta kun itselläni tuli terveyden takia lapsiluku täyteen, äitini oli ensimmäisenä sanomassa, että ei ehkäisytavalla ole niin merkitystä, mutta päätökset kannattaa tehdä rukouksen mielellä niin, että jos myöhemmin tulisi lapsensaanti mahdolliseksi, olisi niitä myös mahdollisuus saada. Siis koko ajan nöyrällä mielellä pitää yhteyttä "yläkertaan", että anna viisautta toimia oikein.

No, tällä hetkellä oikein toimiminen tarkoittaa sitä, etten synnytä, niin vaikea kuin päätös minulle olikin (olisin halunnut enemmän lapsia). Yhteisössä tuntuu vaikealta sen lapsikeskeisyys, kun itsellä ei vauvaa ole eikä tule. Mutta eniten koko tämä lapsiasia on kunkin henkilön korvien välissä. Sanokaa, äidit, tyttärillenne, että elämässä voi tulla tilanteita, joissa lasten saaminen ei ole mahdollista ja että on monia keinoja hoitaa asiat silloin.

Ja kyllä, minä olen kuullut useaan kertaan puhujan sanovan, että älkää rakkaat nuoret vanhemmat ehkäiskö. Ja kyllä, olen Päivämiehestä lukenut, että vanhemmilla voi tulla tilanteita, joissa lastentuloa voidaan rajoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnemme tästä syystä paljon vl:iä ja ex-vl:iä. Kaikki aikuisena uskonsa kieltäneet, ovat kieltäneet uskonsa tämän lapsiasian vuoksi. Tuntuu ettei tämä ehdoton ehkäisykielto ole kovin siunaukseksi yksilöille eikä myöskään yhteisölle, koska se karkottaa sieltä niin paljon ihmisiä. Vähän tulee tunne, että vain vahvat saavat olla vl:iä eli ne, jotka kestävät jatkuvan synnyttämisen ja suurperheen pyörityksen. Heikompien osa on kieltää uskonsa.

Vierailija
104/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä itsestään huolta. Ja MINUN MIELIPITEENI on, että silloin et kunnioita Luojalta saamaasi elämän lahjaa.

"Siksi että ette kunnioita elämän lahjaa ja pidä itsestänne huolta!!!"

Jännä miten täällä palstalla ollaan meistä nyt niin huolissaan, useimmat haluavat antaa meille tyhmille neuvoja kun emme itse ymmärrä mistään mitään. Tällä palstalla oikeistaan aina haukutaan ja solvataan toisia äitejä mennen tullen, mutta nyt meitä halutaan jotenkin valaista ja pelastaa tästä kaikesta kurjuudesta.. Kiva että auttamisenhalua vielä löytyy.. :)) Hmm...

Vierailija
105/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta eniten koko tämä lapsiasia on kunkin henkilön korvien välissä. "

Osa porukasta kokee ettei mitään ongelmia ehkäisyn käytöstä masennuksen hoidossa ole tai sterilisaation yms tekemisessä lääketieteen niin neuvoessa. Osa taas katkeroituu ja syyllistää koko yhteisön samoista syistä, kun itselle päätös on ollut niin vaikea. En ymmärrä!

Ehkä olisi peiliinkin joissain tapauksissa katsomine.

Vierailija
106/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minäkin olen kuullut seuroissa sanottavan "jaksakaa ottaa kaikki Jumalan lahjat vastaan". Minä olen varmasti kuitenkin ollut paljon vähemmän seuroissa kuin keskimääräinen vl, koska itse en ole koskaan ollut vl. Siksipä ihmettelen, jos joku vl ei tämänsuuntaista viestiä ole koskaan saarnoissa kuullut.

Vierailija
107/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee niin suurin osa vl-äideistä on anorektisen laihoja, mistähän johtuu?

Painostavatko saarnamiehet Päivämiehessä äitejä pitämään kilonsa kurissa, koska ylipaino heikentää hedelmällisyyttä? Vai ovatko äidit uupumuksensa takia menettäneet ruokahalunsa?

Vai eikö ruokaa jää ison perheen äidille kun mies perheenpäänä syö ensin sitten ruokitaan lapset, äiti saa ruokaa jos jotakin sattuu jäämään.

Yksikin ex-lesta kertoi äitinsä kehottaneen häntä laihduttamaan (oli normaalipainon ylärajoilla), koska lihavat eivät saa lapsia.

Vierailija
108/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen paremmin noin 100 vl äitiä, ehkä enemmänkin ja heistä yksi on masentunut käyttäen ehkäisyä. Ja nuo äidit tunnen sen verran hyvin että takuulla tietäisin jos uupumusta olisi.

Tämän perusteella uupumis prosentti on 1%.

Vierailija
109/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

jos Jumala on se, joka päättää elämästä ja kuolemasta niin miksi kuitenkin monernin lääketieteen muut keinot kelpaavat paitsi ehkäisy? Jos esim. synnytys ei etene, niin silloin mennään sektioon. Eikö se olekkaan silloin Jumalan tahto, että lapsi ei synny?

"

Kaikenlainen elämän suojelu ja pelastaminen on oikein, jopa velvollisuutemme. Jeesus paransi sairaita ja herätti kuolleita antaen siinä esimerkin meille toimia. Ei hän tehnyt yhtään aborttia tai estänyt kenenkään syntymää.

Jumalan tahto toteutuu edelleen lääketieteestä huolimatta jos niin on tarkoitus. Kaikkia ihmisiä ei lääketiede pysty pelastamaan.

Vierailija
110/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selibaatti ja suuseksi on ehkäisyä sekin, ei siinäkään anna Jumalan lahjalle mahdollisuutta tulla..

samaan tapaan kuin monissa isommissakin kristillisissä suuntauksessa. Vertautuu keskeytettyyn yhdyntään, jonka Raamattu kieltää.

makaamalla sängyssä selällään jalat harallaan?

Kyllä ainakin minä olen monta kertaa tyydyttänyt mieheni

käsillä hyväilemällä ja suuseksillä. Näistä ei voi tulla

raskaaksi! Vai onko kaikki muu seksi kielletty vl:lta kuin

vain yhdyntä?

Vierailija
111/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siinä tapauksessa on naurettavaa sanoa, että ei pidä tehdä enempää lapsia kuin pystyy huolehtimaan.

Ja joo, jos rahat on niin tiukalla, että uuteen kattilaan ei ole varaa niin silloin ei ole varaa tehdä enempää lapsiakaan.

Muistakaa lestamammat että jos teillä ei ole varaa ostaa isompaa kattilaa niin teillä on liikaa lapsia!:D Eikö?:) Kerrassaan naurettavia jotka alkavat täällä jakamaan omasta mielestään niin älykkäitä elämänviisauksiaan.

i]

Vierailija
112/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa siinä muka on?

Vierailija
113/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka tiedettäisiin etukäteen että ehkäisyllä voitaisiin tämä ihmishenkin pelastaa.

i]"

Kaikenlainen elämän suojelu ja pelastaminen on oikein, jopa velvollisuutemme. Jeesus paransi sairaita ja herätti kuolleita antaen siinä esimerkin meille toimia. Ei hän tehnyt yhtään aborttia tai estänyt kenenkään syntymää.

Jumalan tahto toteutuu edelleen lääketieteestä huolimatta jos niin on tarkoitus. Kaikkia ihmisiä ei lääketiede pysty pelastamaan.

[/quote]

Vierailija
114/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen paremmin noin 100 vl äitiä, ehkä enemmänkin ja heistä yksi on masentunut käyttäen ehkäisyä. Ja nuo äidit tunnen sen verran hyvin että takuulla tietäisin jos uupumusta olisi.

Tämän perusteella uupumis prosentti on 1%.

Vierailija
115/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu että raskaudet pitävät yllä ulkonäkön myönteisest i vaikuttavia hormoneja ja edistävät terveyttä. Tästä on tehty väikkärikin. Hormonaalinen ehkäisy onvarsin tuore asia ja sillä on terveydellisesti kielteisiä vaikutuksia. Se on epäluonnollista ja vastoin sitä järjestystä, johon luonto on naisen tarkoittanut. Miten joku epäluonnollinen voisi ollakaan parempi kuin miljardien vuosien aikana muovautunut luonnonjärjestys.

Hormonaalisella ehkäisyllä on sekä myönteisiä että kielteisiä terveysvaikutuksia niin kuin raskauksillakin.

Vierailija
116/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä voisi ajatella suuseksiä. ja se ei todellakaan ole kielettyä vl:lta!!

Vierailija
117/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isojen katraidenne kanssa. Saattekohan tosiaan edes ruokaa? Järkyttävää lukea näitä juttuja tämän päivän Suomesta :( Yhtä kamalia kuin se maanantaipiirijuttu jossa Jeesus tykkää enemmän laihoista (ei vl).

Miesten keksimiä nämä naisten sortamiset.

Pomoni vanhassa työpaikassa oli vl, harmaankalpea 7 lasta synnyttänyt nainen.

Rukoilen teidän puolesta!!! Paljon jaksamista!!!

Vierailija
118/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole tullut selväksi, että lestadiolaiset pitävät huolta itsestään ja lapsistaan koska terveys on Jumalan lahjaa jota halutaan vaalia. Onni ja tekeminen löytyy perheestä ja lapsista eikä sipsipussista ja elokuvien vahtaamisesta niinku valitettavan monessa ei-lestaperheessä tuntuu tämänkin palstan perusteella olevan. Illat täytetään viinilasillisella, telkulla ja herkuilla, kun elämässä ei riitä muuten sisältöä, tekemistä ja onnea tuovia asioita. Kun lasten kanssa liikutaan ja ulkoillaan ja syödään terveellisesti, kroppa pysyy kuosissa. Lisää sinäkin liikuntaa ja syö terveellisemmin jo yksinomaan lastesi vuoksi, että jaksaisit heidän kanssaan eikä tarvisi mollata kateellisena toisten äitien hoikkuutta.

Eikö teille tule selväksi millään, että yleinen kanta on se, ettei kenenkään tarvitse synnyttää henkensä kaupalla. Lääkärin sanaa uskotaan. Nainen on luotu synnyttämään eikä napsimaan pilsuja terveytensä kustannuksella. Jos kroppa ei kestä, silloin asia on toinen. On uskovaisilleki tehty sterilisaatioita terveydellisistä syistä ja harvapa niitä tuomitsee, en tiedä ketään. Masennusta on joka neljännellä tai viidennellä suomalaisella. Väitän, että vl-piireissä sitä on PALJON VÄHEMMÄN kuin muissa viiteryhmissä. Onhan sitäkin, mutta hyvin vähän verrattuna siihen miten tavallista se on Suomessa. Usko, hyvä omatunto ja tiivis perheyhteisö suojaa masennukselta.

Tämä asia tuntuu olevan ongelma muille kuin vl-äideille jotka yleensä ottaen ovat varsin tyytyväisiä elämäänsä ja perheeseensä. Kateutta se on sekin, kun valtaosa tälläkin palstalla tuntuu potevan ikuista vauvakuumetta. Mutta kun mies ei ala tai ei uskalleta. Halutaan hallita kaikkea. Sitten käytetään ylimääräinen energia jota jää yhden lapsen hoidosta muiden elämän tarkkailemiseen ja vikomiseen ja yritetään etsiä vaikka kiven silmästä ongelma. Oikeasti sapettaa se, ettette tiedä pitääkö vl-äitejä sääliä vai sättiä, ja sekoitatte sujuvasti molempia katkeriin juttuihinne. Saman sanoisin teille vl:t ja ex-vl:t, jotka suureen ääneen toitotatte tilityksiänne. Jos omatuntonne sallii ehkäisyn ja itse tunnette tekevänne oikein, miksi teidän pitää arvostella niitä jotka haluavat lapsia vastaan ottaa ja jotka kokevat lapset suureksi Jumalan siunaukseksi. Jokainen tekee omantunnon päätökset itse ja turha on sysätä vastuuta omista valinnoistaan yhteisön niskoille. Minä en ainakaan ole miettimässä enkä laskemassa kuinka usein vauvoja syntyy mihinkin perheeseen. Se on perheen oma asia (ja valinta!).

Vierailija
119/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun omatuntosi sanoo noin. Jos koet että asia on noin ja joku toinen ei toimikaan niin niin älä osoita sormella. Tiedän että kovin moni ei ajattele noin kuin sinä.

Jos rakastan miestäni, voi osoittaa rakkauttani häntä kohtaan muullakin tavalla kuin perinteisellä yhdynnällä. Tuskin sinäkään ajattelet rakastellessasi että rakastelen siksi että tulisin raskaaksi (jos ei ole lapsettomuutta).

Vierailija
120/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isojen katraidenne kanssa. Saattekohan tosiaan edes ruokaa? Järkyttävää lukea näitä juttuja tämän päivän Suomesta :( Yhtä kamalia kuin se maanantaipiirijuttu jossa Jeesus tykkää enemmän laihoista (ei vl).

Miesten keksimiä nämä naisten sortamiset.

Pomoni vanhassa työpaikassa oli vl, harmaankalpea 7 lasta synnyttänyt nainen.

Rukoilen teidän puolesta!!! Paljon jaksamista!!!

Olen hyvävointinen ja hyvässä kunnossa, kaukana harmaavarpusesta. :) Jos pomosi työpaikassa oli harmaankalpea 7 lasta synnyttänyt nainen niin yleistäminenhän tekee varmaan itsetunnolesi hyvää. Sama kun minä sanoisin että saunakaverini pikkuserkku on perus ev-lut ja hän on sellainen narkkari..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä