Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta
Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.
Kommentit (169)
on se että on tekopyhyyttä sanoa ettei hyväksy ehkäisyä ja sitten olla selibaatissa ja vältellä yhdyntää sen vuoksi, ettei tulisi raskaaksi.
Mitä veikkaat väsyneiden äitien prosentiksi yhteisössämme. 50%, 30%, 10%, 5%???
Kyllä se vain on pieni osa äideistä, jotka todella ovat uupuneita. Minä vaikkaan 5-10%. Tuostahan olisikin hyvä tehdä tutkimus.Kuitenkin, yhtäkään väsynyttä äitiä väheksymättä, tämä jauhaminen täällä on vain niin turhaa. Mitä sinä tai minä tästä hyödymme?
Sen tiedän että läheskään kaikki eivät tuo ahdistustaan ja uupumustaan esille. Kaikkea ei huomaa päälle päin. Siinä vaiheessa kun itse olin todella pahassa jamassa niin siitä huolimatta sain värkättyä itselleni sellaisen suojamuurin että harva sen läpi näki. Niin, ja jo yhdenkin äidin uupumus on hälyttävää. Pitääkö puolet naisista olla psykoosissa ennen kuin asian vakavuuteen herätään.
Oman hoitojakson yhteydessä olen ollut erääseen meikäläiseen lääkäriin paljonkin yhteydessä ja hän sanoi kyllä suoraan että hän on todella huolissaan loppuun palaneista äideistä joita keskuudessamme on paljon. Tuskin lääkäri joka tekee tällaisten potilaiden kanssa töitä ja johon monet monet meikäläiset ovat ottaneet hädässä yhteyttä keksisi koko jutun. Todellisesta ongelmasta on kyse. Onneksi läheskään kaikki joutuvat siihen pisteeseen kuin meistä moni on joutunut.
Jauhaminen täällä on tietyllä tavalla turhaa mutta kyllä sinäkin täällä asioihin otat kantaa ja olet viemässä keskustelua eteenpäin. :) Mielestäni toisaalta ei huonompi homma jos keskustelu suinkin pysyisi rakentavassa hengessä. On aroista asioista kyke ja monikaan ei rohkene puhumaan näistä juuri missään. Ja toivottavasti tämä saisi aikaan myös sen että ongelmista opittaisiin puhumaan yhteisömme sisälläkin avoimemmin.
Kaikkea hyvää ja jaksamista kaikille!
Miksi sitä äitiä ei suojella, ehkäisemällä ettei olla tilanteessa jossa hän kuolee synnytykseen?
oma isäni oli sitä mieltä että kun Raamattu sanoo miehen olevan perheen pää niin sehän meinaa sitä että mies päättääkin sitten jokaikisestä asiasta.
En nyt väitä että tämä olisi vl:ten yleinen kanta, tuskinpa, mutta yhtä vähän sekään on totta että kaikki kyseisen yhteisön jäsenet olisivat niin tasa-arvoisia ja ihania.
Sivumennen sanoen, naapurin rouva on vl ja antaa lapsilleen remmiä jos eivät kunnioita vanhempiaan. Tiedän hänenkin kuuluvan pieneen vähemmistöön, eiköhän suurinosa lestoista tuomitse lasten kurittamisen siinä missä muutkin kansalaiset mutta pointti onkin että poikkeuksia on aina. Ei lestadiolaiset mitään superhyviksiä ole, todellakaan.
Tuo oli hyvä kirjoitus!
Muistetaan kuitenkin ettei valtaväestöäkään pidä yleistää, vaikka ymmärsinkin pointtisi. =D
Myös heissä on kunnollisia ja hyviäkin ihmisiä.
on VT:ssa mainittu onania (alun perin tarkoittanut nimenomaan keskeytettyä yhdyntää), jonka Raamattu kieltää (ts. siemenen päästäminen maahan). En ole vl ja on ihan myönteistä, jos olen väärässä, mutta tämä "kielto" on usein mainittu aihetta käsittelevässä keskustelussa ja taidat olla ensimmäinen vl, joka asian kumoaa tai kyseenalaistaa.
Tietysti lähtökohtana voi olla sekin, että vl:ssa ei ole mitään kieltoja - tätäkin on usein väitetty - vaan kaikille yhteiset tavat lähtevät vain yhteisestä uskosta.
Siis täh? Oletko tosissasi että on väärin. Olen vl enkä ymmärrä pointtiasi.
samaan tapaan kuin monissa isommissakin kristillisissä suuntauksessa. Vertautuu keskeytettyyn yhdyntään, jonka Raamattu kieltää.
"
Miksi sitä äitiä ei suojella, ehkäisemällä ettei olla tilanteessa jossa hän kuolee synnytykseen?
"
Luitkohan edes ketjua läpi? Jos luit niin kävi jo selväksi ettei äitien tarvi synnyttää henkensä uhalla, vaan kyseisissä tilanteissa apu löytyy lääketieteestä(sterilisaatio, kohdunpoisto tms) tai masennuksen yms suhteen ehkäisystä.
Vieläkö on jokin ongelma?
Osa noista ehkäisyä käyttävistä äideistä näköjään tuntee tekevänsä väärin, mutta sille tunteellehan ei kukaan mitään voi.
Minä tunnen muutamia äitejä, jotka ehkäisyä joutuvat käyttämään muun sairauden kuin masennuksen vuoksi, eikä ole tuottanut mitään ongelmaa.
joten anteeksi jos tämä on jo käsitelty, mutta olen monesti miettinyt tätä asiaa, että mitä jos esim. endometrioosin takia lääkäri määrää syömään pillereitä tauotta? Onko se vl kielletty? Tai jos endometrioosi menee niin pahaksi että lääkäri määrää leikkauksen jossa poistetaan esim. toinen munasarja > lasten saanti vaikeutuu tai joskus jopa molemmat munasarjat ja kohtu on poistettava ko. sairauden takia. Tunnen monia, jotka eivät ole ehtineet saada lapsia (yrityksistä huolimatta) kun endo on pakottanut tuohon radikaalileikkaukseen. Vai onko lestan sitten vaan pakko kestää jatkuvat kivut sängyn pohjalla? Antaa taudin levitä pitkin elimistöä koska e-pillerit ovat kiellettyjä?
Ja miten suhtautuu yhteisö naiseen, jolla on esim. endometrioosi tai muu sairaus joka vaikeuttaa tai jopa estää lasten saannin? Supistaanko hänestä että varmasti käyttää ehkäisyä. Sairaus kun on muutenkin kova paikka ja tahaton lapsettomuus, niin olen miettinyt että miten siihen suhtaudutaan teidän piireissä.
kyselee endometriootikko, joka onnekseen ehti saada yhden lapsen ennen kuin oli pakko tehdä radikaalileikkaus
"
oma isäni oli sitä mieltä että kun Raamattu sanoo miehen olevan perheen pää niin sehän meinaa sitä että mies päättääkin sitten jokaikisestä asiasta.
En nyt väitä että tämä olisi vl:ten yleinen kanta, tuskinpa, mutta yhtä vähän sekään on totta että kaikki kyseisen yhteisön jäsenet olisivat niin tasa-arvoisia ja ihania.Sivumennen sanoen, naapurin rouva on vl ja antaa lapsilleen remmiä jos eivät kunnioita vanhempiaan. Tiedän hänenkin kuuluvan pieneen vähemmistöön, eiköhän suurinosa lestoista tuomitse lasten kurittamisen siinä missä muutkin kansalaiset mutta pointti onkin että poikkeuksia on aina. Ei lestadiolaiset mitään superhyviksiä ole, todellakaan.
"
Joo no ehkä isäsi olikin vähän eri sukupolvea. Sitä paitsi, Raamattu ei todellakaan anna miehille mitään ylivaltaa. Siinä kehoitetaan rakastamaan vaimoaan niin kuin Jumala rakasti seurakuntaansa. Se on paljon vaadittu!
Haluni herää puolustaa niitä kaikkia hyviä lestadiolaisia miehiä, joihin täällä negatiivisesti usein viitataan. Jos he olisivat itsekkäitä ja väkivaltaisia niin miksi puolustaisin!
Tietenkään ei lesta ole pyhimyksi, sitä tuskin kukaan väittääkään!
" Saman sanoisin teille vl:t ja ex-vl:t, jotka suureen ääneen toitotatte tilityksiänne. Jos omatuntonne sallii ehkäisyn ja itse tunnette tekevänne oikein, miksi teidän pitää arvostella niitä jotka haluavat lapsia vastaan ottaa ja jotka kokevat lapset suureksi Jumalan siunaukseksi. Jokainen tekee omantunnon päätökset itse ja turha on sysätä vastuuta omista valinnoistaan yhteisön niskoille. Minä en ainakaan ole miettimässä enkä laskemassa kuinka usein vauvoja syntyy mihinkin perheeseen. Se on perheen oma asia (ja valinta!).
[/quote]
"
Kiitos kun poljet. Minä olen moneen kertaan tuonut keskustelussa esiin sen että terveydellisissä syistä näen ehkäisyn oikeana. Olen kokenut mitä on vaikea masennus, en pelkästää normaalia väsymystä tai pahaa mieltä. Sorry kun isoon ääneen toitotin tilityksiäni kuten asian ilmaisit. Olen yhteisössäni törmännyt tähän ennenkin, vaikea aihe josta ei oikein saisi puhua. Olen kaivannut vain avointa keskustelua yhteisömme sisällä mutta sekin on näköjään yhteisöä syyllistävää jos jotakin parannustarpeita näkee.
Niin, ja aivan kuin sairastunut hoidon keskellä kokisi että minun lapseni eivät ole Jumalan suurta siunausta. MINÄ EN OLE MILLOINKAAN arvostellut jos joku saa ison perheen ja säilyy terveiden kirjoissa. Kyllä minäkin haluan lisää lapsia, sitä vastaan ei ole mitään. Tämä aiheúttaa niin kurjan mielen kun heikkona yrittää käydä asioita lävitse ja saada EDES oman yhteisön jäseniltä tukea. Heti sitä on paasaaja jne. Jatkakaa te vielä keskustelua jos keskusteltavaa on. Minä poistun.
tulee kommentoimaan jotain ihme laihuus tai miehet alistaa teitä asioita, jotka ovat täysin tuulesta temmattuja ja törkeitä yleistyksiä. Samanlaisia ennakkoluuloja kuin uskovaisilla taas on ei-vl:stä (he kaikki juovat ja miehet pettää jne.)
Osa uupuneista äideistä kokee varmaan ristiriitaista painetta tässä ehkäisyasiassa, koska kukaan ei kerro heille oikeaa toimintatapaa. Tyyliin: "Tällaisessa tilanteessa voi ehkäistä ja tällaisessa ei". Tämä voi vaikuttaa naurettavalta, mutta ei sitä ole, kun vl-perinteeseen kuuluu voimakas "asioihin kantaa ottaminen" ja "yleisen linjan vetäminen". Tuota "yleistä linjaa" on perinteisesti vedetty ripsivärin ja puuterin käytöstä lähtien vaikka mihin asiaan. Nyt yhtäkkiä uupuneille äideille sanotaan, että heidän pitää tehdä itse ratkaisunsa, eikä kukaan annakaan selviä säveliä.
Lisää keskustelua tarvitaan! Nyt tämä on sellainen piiloteltu, vähätelty ja maton alle lakaistu asia.
Useimmat tuntemani vl-äidit pitävät itsestään ja jaksamisestaan huolta nimenomaan liikkumalla ja syömällä terveellisesti. Se on ihan oma valinta ollako hoikka vai pullukka.
Et varmasti tunne 100 vl-äitiä niin hyvin, että pystyt heidän uupumisensa tietämään. Suurin osa äideistä (ihan lähipiirissäkin) ovat oikeasti tosi väsyneitä, mutta eivät voi myöntää sitä millään.
100% varmasti voin väittää, että todellakaan kaikki nämä 100 äitiä ei sulle uupumustaan kerro, ei varmasti.
täällä eräs viestiketjun lukenut vl äiti... minulla ainakin on ollut erittäin onnellinen ja huoleton lapsuus ja nuoruus, omat vanhemmat halasivat aina lastensa nähden (11 lasta) ja rakastivat toisiaan ja lapsiaan.. vielä 11 lapsen jälkeen äitini sanoi, että harmi kun jäi ne kaksoset tulematta, olisi ollut kiva kokea kaksosraskaus..:)
Sitten löysin ihanan ja rakkaan puolison, joka on uskokaa tai älkää, epäitsekäs, huomioon ottavainen ja auttavainen KAIKILLE, riippumatta rotuun, uskontoon tai ihonväriin.. ulkomailla matkustellut ja elämänkokemusta saanut... ja molemmilla on sama käsitys, että lapsia saa tulla ja meillä on tällä hetkellä 4 ihanaa lasta, viidettä odotellaan, laskettu aika ylitetty nyt parilla päivällä
mutta kaikki ei aina mene niinkuin itse aina haluaisi ja se, hyvät ystävät tälle palstalle kirjoitelleet, pitäsi meidän kaikkien tajuta, ME KAIKKI saatamme joutua joskus tilanteeseen, missä apu on tarpeen!! ja joskus SINÄ voit joutua auttamisen kohteeksi, vaikka tahtomattasi, sairaudet ym. vaikeudet eivät aina kysy tullessaan lupaa.. myös SINÄ voit olla auttaja
itselläni on ollut synnytyksen jälkeistä masennusta, jopa psykoottista oireilua muuton jälkeen, kun verkostoja ei ollut vielä ehtinyt muodostua, käytännössä ei vielä sosiaalisia suhteita uudella paikkakunnalla ja mies teki pitkää iltaa töitä ja jäin liikaa yksin... jouduin kokemaan uhkaa ei vl ihmisen taholta... apua hain, sitä ei aluksi ollut tarjolla. Mutta kun tarpeeksi alhaalla käy, siitä ei tie käy kun ylöspäin..
kun olin masentunut ja sen vuoksi sairaalassa, riensivät toiset vl äidit avuksi.. he toivat useita aivan uskomattomia ruokalähetyksiä, useita lämpimiä ruokia ja leivonnaisia pakastimeen, tarjoutuivat lastenhoitajiksi ym. ja he olivat siinä vaiheessa vielä minulle TUNTEMATTOMIA.. olimmehan uudella paikkakunnalla... ja useista heistä olen nyt myöhemmin saamassa ystäviäkin
joten muistetaan tämä, ystävät, koskaan emme voi olla toisillemme liikaa avuksi... eikä tämä koske pelkästään vl yhteisöä, vaan kaikkia ihmisiä!
ehkäisyasiasta sen verran, että vaikka itse koin rankan elämän vaiheen ja sairastumisen, niin SIlti haluan ottaa ne lapset vastaan, mitä annetaan.. elämä virtaa eteenpäin ja rankat vaiheet voivat joskus olla vain kaukaisia muistoja, mutta ne lapset, mitä olen saanut ja kasvattanut, ovat elämäni suurimmat ilonlähteet ja ne synnytykset, mitä olen kokenut, ovat olleet elämäni huikaisevimmat ja ihanimmat kokemukset, kaikesta kivusta huolimatta... kyllä, elämä on lahja ja en tuomitse ehkäisyä kenenkään kohdalla, usein se voi olla tosiaan välttämätöntä sellaisenkin ihmisen kohdalla, joka haluaisi paljon lapsia, enkä voi täysin tietää mihin elämä minuakin kuljettaa... suurin on kuitenkin Jumalan rakkaus, joka teitäni ja valintojani ohjailee, ja ohjailee rakastamaan kaikkia ihmisiä myös vl uskon ulkopuolelta...
isäni on kyllä tällä hetkellä vasta keski-ikäinen, eli ei mitään "eri sukupolvea".
Kyse onkin siitä että kun vl:t väittää ettei heidän piirissään ole väkivaltaa, juopottelua, avioeroja, miesten ylivaltaa jne. niin kyllähän sitä on sielläkin!
Jotkut miehet, ja naisetkin, käyttävät uskontoaan väärin, tekevät sen suojissa vaikka mitä eikä puoliso pysty saamaan apua kun ei kehtaa myöntää mitä tapahtuu. Äitini ei voinut ottaa eroa vaikka mies oli hallitseva ja väkivaltainen. Ihan sama vaikka joku täällä väittäisi että tietysti silloin voi ottaa asumuseron kun käytännössä se ei aina onnistu.
Pienellä paikkakunnalla seurakunta voi hallita elämää aikalailla jos kaikki tuttavat ovat sen piiristä, isääni pidettiin hyvänä uskovaisena miehenä eikä äidilläni ollut rohkeutta ja tukiverkkoa vastustaa miestään. Mistä te tiedätte kuinka paljon tällaista tapahtuu kodin seinien sisäpuolella, ette mistään. Minulle se yksikin tapaus oli liikaa koska se pilasi lapsuuteni. Lestadiolaisille kasvot, hyvä maine ja kunnia, pelko yhteisön ulkopuolelle jäämisestä, menevät usein lastenkin edun ohitse.
Olen suuren perheen nuorimmainen. Seuraan läheltä sisaruksieni perheitä, joissa on paljon lapsia. Käyn usein hoitamassa ja auttamassa sisaruksiani ja heidän lapsiaan. Lapsilla on turvallinen koti ja yleensä paljon terveellisemmät elämäntavat kuin tavisperheissä.
Suomen sosiaaliturva koskee jokaista, myös vl-äitejä kuin heidän lapsiaan. Heillä on oikeus käyttää lastenhoitoapua ja sitä heille pitäisi myös tarjota. Harva tavisäiti suostuu hoitamaan lapsensa ilman tarhapaikkaa kouluikäiseksi asti. Kuinkahan paljon maksaakaan yhden lapsen tarhapaikka?
Suomessa ikäpyramidi on kaventunut ja kääntyy kohta päälaelleen eli vanhuksia on enemmän kuin lapsia. Olen hoitoalalla ja jo nykyisin ulkomaiset hoitajat hoitavat vanhuksiamme. Kuka teitä hoitaa sitten joskus tulevaisuudessa mikäli kukaan ei tee tähän maahan lapsia? En ainakaan itse haluaisi mustaa englantia vääntävää miestä itselleni hoitajaksi.
Ja lapsiluku ei ole syy, miksi en ole enää vl.
ei varmaankaan tule lisää tai jos tulee niin ehkä 1.
Itse en jaksa enempää. En henkisesti enkä fyysisesti. Minulle vauva-ajat ovat olleet tosi rankkoja. Haluan ja mieskin haluaa että tässä perheessä on hyvinvoiva äiti lapsilla(vielä aion olla kotona ainakin toistaiseksi)
Tämä asia ei kuulu kenellekkään. Se on meidän perheen oma asia.
Ylipainoisen, 1 lapsensa alakautta synnyttäneen
Alipainoisen, anemiasta kärsivän, jolle tehty jo aiemmin 3- 6 keisarinleikkausta?
Veikkaanpa että ylipainoinen selviää hengissä ja voi vielä tehdä sen 3. lapsen.
ei kai se perheväkivalta ev-lut piireissäkään mitään hyväksyttyä ole, mutta silti vuosittain kymmeniä naisia kuolee perheväkivaltaan..
Aivan huvittavaa että jostain on pesiny ajatus miesten ylivallasta perheessä. =D
Itseasiassa meillä mies ottaa ruokaa lähes aina viimeisenä ihan vain siitä syystä kun on niin epäitsekäs ja kohtelias. Lapsille laitan aina ensin että ehtii ruoka jäähtyä ja sit otan yleensä itse, nälkäinen töistä tullut mies viimeisenä. Eikä koskaan ole ollut ruoasta pulaa. =)
Minulla on äärimmäisen ihana aviomies ja hän on rakastava isä lapsilleen. Kuka vl-äiti se pojistaan hirviöitä kasvattais!
Kun tätä ketjua lukee, ei voi ajatella muuta kuin että säälin ihmisiä, jotka ovat noin katkeria jollekkin porukalle. Kukaan ihminen/ryhmä ei herätä minussa moisia tunteita. Ja kateutta on lapsilisistä, kodinhoitajista, uusista taloista ja suurista autoista. Todella naurettavaa!
Ehkä osalla ihmisistä suuri syntyvyys nyppiikin siksi kun pelkäävät lestojen tällä menolla kansoittavan koko maan.