Toistuvista bakteerivaginooseista kärsivät
Hei, miten olette saaneet tulehduskierteen katkaistuksi? Mulla on varmaan krooninen emätintulehdus. Tänään hain/sain taas lääkekuurin. Tällä kertaa geeliä. Lääkäri suositteli myös Vagi-C:tä kuukautisten kolmeksi viimeiseksi päiväksi. Onko teillä siitä kokemuksia. Sen lisäksi häpyhuulissa oli pientä nyppyä, kuulemma. Kuuluuko sekin taudin kuvaan? Lääkäri hiukan ihmetteli niitä, mutta ei määrännyt lisätestejä eikä lääkettä niihin, vaan epäili pikkuhousunsuojien hautoneen liikaa...
Kommentit (43)
Onko jollakulla toiminut jokin tietty maitohappobakteeripuikko, jos muut vastaavanlaiset maitohappobakteerisupot on aiheuttaneet voimakasta kirvelyä?
Mun tilanne on ollut lähemmäs vuosikymmenen aina vaan hälyttävästi pahempi, ja elämänöaatu kaikilla alueilla. Lääkäreille ollut helpompi yrittää diagnosoida hulluksi, vaikka antibiootti oli ainut, joka tehosi, joskus Ovestin auttoi vähän, outoa kyllä. Paikallisesti laitettavasta karpalokapselista sai väliaikaista hätäaoua joskus pahassa paikassa. Kokeilin aivan kaikkea, virallista ja vaihtoehtoista. Lopetin tupakoinnin kohta vuosi sitten. Mikään ei enää auttanut, eikä edes todella pahat kuukautisvuotohäiriöt kiinnostaneet ketään lääkäriä. Pillereirä tarjosivat vain, ei nekään vieneet kokoaikaista vaivaa pois. Ei auttanut pitkät hoitamattomuudet sen enempää. Tiedän taudista kaiken, ja ainut, missä se näkyi, oli clue-solut, joille lääkärit halusivat sulkea, silmänsä koska eivät osanneet auttaa. Silti oli nöyryyttävää ja vaikeaa käydä koko ajan lopulta erikseen ruikuttamassa antibioottikuuria, joka sentään hetkeksi toimi, mutta ei kyllä läheskään seuraaviin kuulautisiin asti.
Nyt minulla on toivoa ilmassa, olen todella kiitollinen, vaikka tiedän että hormooneissa on asioita pahasti vialla terolut ym. jälkeen. Tiputtelu päiviä enemmän kuin maitomaisia kalanhajupäiviä.
Joka tapaulsessa, vaihdoin nyt antibiootit ihan tavalliseen oliiviöljyyn, jota ruiskutan emättimeen kapealla ruiskulla tai pipetillä. Laitan siihen hyvin varoen eteerisiä öljyjä. En tea threetä, mitä usein suositellaan. Ennemmin lähinnä miedon oloisia ja hyvän tuoksuisia luonnon öljyjä. Varmasti useammin kuin 2 krt päivässä, vaikka se jo voisi riittää. Lisäksi sekoitan öljyyn esim. iltaisin terveestä emättimestä eristettyjä maitohappobakteereja (ranskasta tilattu Physiofolr paikallistuote). Siinä on chrispatusta, jenseitä, oliko joku kolmas, mutta ei missään nimessä l.inersiä, joka altistaisi. L.chrispatus on taudille/epätasapainolle paras. Hajoitan kapselin ja sekoitan jauheen siihen öliiviöljyseokseen, jonka olen käyttämässä. Eteeriset öljytipat saatan sekoittaa isompaan määrään öljyä n. pariksi päiväksi. Tunnen, että vasta tämä, juuri näin toteutettuna auttaa. Tunnen, että nyt vaginan maitohappokapselit tehoavat näin laitettuna. Yksinään kapselina saattoivat vain pahentaa oloa emättimessä, nyt tunnen poskillanikin maitohappobakteerien tehon. Tilaan aina muualta kuin Suomesta tällaiset.
Tämä on kokopäivätyötä huolehtia, pakko pitää sidettä tietenkin, ihan sama se tilanteessani. Kerrankin voin elää pelkäämättä lähestyä, häpeämättä hajuani, josta ei voi esim. työkavereitten kanssa puhua isossa yhteisössä todemlakaan. Kavereiden kanssa olen puhunut ja paljastunut, että heilläkin uusii jatkuvasri, mutta en muista lukeneeni koskaan keskusteluita, että tilanne olisi näin paha, vaikka kuinka säätäisi antibioottien kanssa. Älkääkä ikinä suostukl ottamaan lääkärin tarjoamaa Donaxyliä, aivan kamalaa.
Tiedän tästä taudista/vaivasta kaiken. Sitä en tiedä, kuinka kauan joudun tätä hoitotapaa jatkamaan tai milloin edes uskallan lopettaa. Vaikka eteerisistä öljyistä varoitellaan, sopivat minun oliiviöljyyni. En tiedä, onko tämä vain oireen hoitoa, vai onko tsäänssejä parantua. Joka tapauksessa, jokainen päivä on ollut vuosikaudet helvettiä, jos en ole pydynyt yksin kotona. Valtava taakka harteilta on väistynyt, koska ilman antibiootin senhetkistä tehoa hajutonta päivää ei ole ollut. Eikä hajua ole saanut peitettyä, vaikka jättäisi alkkarit pois, pukeutuisi pelkkään luonnonkuituun, teippaisi ahdistuksissaan ilmastointiteipillä housut. Halusin vain jakaa, jos siitä jollekin voi olla apua, vaikka kaikkien clue-solu-tilanteet ja tavat selviytyä varmasti erilaisia. Tuntuu kuin aivan valtava häpeän taakka harteilta olisi alkanut murentua. Voin alkaa taas elää lähes tavallista elämää!
Eli minua edeltävälle kirjoittajalle: tilaa PHYSIOFLOR 7 CAPSULES VAGINAL monta pakettia. Älä laita sellaisenaan, voi tulla hiivan kitinat eikä tehoa :'(
Oliiviöljyyn sekoitettuna, hajoitettuna pitkällä pipetillä/ruiskulla samantien vaginaan, toimii. Tosin en uskalla olla turvautumatta eteeristen öljyjen tuoksuihin varovasti. Millään hajusteellahan kalanhajua ei peitettyä saa, ikävä kyllä.
Voimia kanssa-ihmisille, usein niin väärinymmärretyille ja laiminlyödyille häpeätaistelijoille. <3
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakulla toiminut jokin tietty maitohappobakteeripuikko, jos muut vastaavanlaiset maitohappobakteerisupot on aiheuttaneet voimakasta kirvelyä?
Maitohappobakteerisupon aiheuttama kirvely viittaa hiivatulehdukseen. Hoida se ensin kuntoon suun kautta otettavalla lääkkeellä ja sen jälkeen Canesbalancea bakteerivaginoosiin, jos oireet eivät katoa.
Laitan tänne lääkkeen nimen myöhemmin. Minulla ollut tuo vaiva 25 v. Aina kirveli aina haisi.
Lähti tuolla lääkkeellä tbl kuuri eikä.ole palannut.
Vältä tosiaan sokeria. Diabetestä minulla ei ole.
Sitä.tosiaan on tutkittu.
Ja vielä, käyttämäni eteeriset öljyt:
(Paitsi ylin minulta puuttuu)
Clary sage
Frankincense
Lavender
Peppermint
Rose
Rosemary
Thyme
Varovasti noiden kanssa, limakalvoille voimakkaita useat!
Frankincensea ehkä rohkeammin seokseen, haistele tuoksua, että on sellainen, josta sinä pidät. Olen lisäillyt tähän mielestäni mietoja ja miellyttäviä: jasmine, lemmikki, valkoapila, lemmikki, bergamot... Myös geranium. En ole koskaan saanut tällaista efektiä, että paha haju katoaisi.
Hyvä tiedostaa, että miedommankin oloiset ja kivemmat öljyt voivat olla antiseptisiä, vaikkei ekana mainita. Miksi väkisin sotkisi ällöttävää Tea three-öljyä. Peppermintkin aika karsea sinänsä. Seos ei saa olla niin vahva, että kirvelee!
Tämä vaivahan on sitä yhtä flagyl comp:ia (comp tarkoittaa, että sisältää hiivalääkkeen). Ja välillä hiivaan reseptilääkettä varalta... Ongelma itaessään on Balteerivaginoosi eikä hiivasieni. Sen hoitamiskeinot kuitenkin usein johtavat hiivaan. Siksikin pitää olla tarkkana, kuinka hoitaa clue-solujen massiivisen ylivallan vaginassaan.
Bakterivaginoosissa valkovuoto on epätavallisen runsasta, maitomaista, milloin mitäkin, mutta ek normaalia eikä hiivanhajuista kokkaretta. Joskus "tauti" menee hajuttomalla vaiheella, mutta ei ole kiva olla koko ajan luonnottoman ja epäterveen märkä silloinkaan. Itse clue soluista ilman hiivaa ei tule sitä hiivakutinaa, sanoiain että vain kostean inhan olon aiheuttamaa erilaista kutinaa, kun housut märkänä kituu, ja tuntee kuinka epänormaali liemi valahtaa kuin maito pikkuhousuun, jne.
Kuukautisveren ph ja kaikki voi sotkea tasapainoa, itselläni ei silti enää kuukautisten poistuminen e-pillerikokeilun vuoksi ja antibiootit vieneet hajua pois kuin pieneksi pieneksi hetkeksi. Ei enää auttanut välttää resistanssia antibiooteille laittamalla vain vähän paikallislääkettä. Puolen vuoden tai vuosien tauko antibiooteissa ei auttanut. Mikrobiomi on vaurioitunut, pahat bakteerit(joiden tyyppiä Suomessa ei viitsitä selvittää) olivat selväari kapseloituneet, ja pysyivät poissa vain sen kuurin pakottaman ajan.
Saatan kokeilla vielä joskus kapseloinnin hajoittamista ja hallitsemista, löysin siihen pari etweristä öljyä, joiden yhdistämimem oikeaan aikaan voisi ainakin tehdä tämä ihmeen.
Ja kun hajumuoto taudista on, ei tietenkään ole hiivan hajua, vaan kalanhaju, tai muuten "tympeä" haju, joka kovasti tykkää levitä ympäristöön hyvin oudolla tavalla.
Lisätään vielä, vaikkei tämä ole hiivasienitulehdu, tarvitseeko edes mainita, tottakai ruokavalioni on super terveellinen ja kaikki ruokavaliot kokeiltu. Ruoka on sokeritonta, maidotonta, gluteenitonta, tietysti alkoholiton elämäntapa. Ja vitamiineista huolehdin, kasviksia syön ja jalostamatonta ruokaa. Ei mitään tehoa millään, siis ei sillä eikä silläkään.
Ohiksena vaan.... tämäkin vaiva tarttuu mieheen, joten muistakaa hoitaa miehenne myös.... tai miehenne teihin.. ihan kummin vain!!
Hiivassa ja bakteerivafinoosissa molemmat hoidetaan. Valitettavasti tätä harvemmat gynetkään aina muistaa tehdä!
Mulla oli aikoinaan hormonikierukka. Se aiheutti hiivatulehduksia yms. epämääräisyyksiä. Kun kierukka poistettiin, loppuivat kaikki ongelmat.
Mä en syö juurikaan sokeria, silti alapään haju vaivannut. Sain sen kuriin kun.ruiskutin viikon ajan aamuin illoin laimennettua betadine-liuosta emättimeen. Sekoitin vielä joukkoon maitohappokapselin jauheen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö juurikaan sokeria, silti alapään haju vaivannut. Sain sen kuriin kun.ruiskutin viikon ajan aamuin illoin laimennettua betadine-liuosta emättimeen. Sekoitin vielä joukkoon maitohappokapselin jauheen.
Ja ennen kuin tyrmäätte täysin niin googlatkaa vaikka enkkua osaavat: povidone vaginal tms. Suomessakin myytiin ennen betadine-emätinpuikkoja.
Sain apua jostain Lacto.. nimisestä käsikauppalääkkeestä. Paikallisesti käytettävä, ei suun kautta. Olin pitkään tosi kipeä.
Lääkärini sanoi kerran, että myös seksikumppani eli mies tarvitsee lääkekuurin kun on bakteerivaginoosi. Niinpä kirjoitti myös miehelle Flagyl kuurin, eikä ole ollut sen jälkeen tulehduksia alapäässä.
Kärsin uusiutuvasta bakteerivaginoosista vuoden ja ties,kuinka monta kuuria käytin alapäähän. Aina uusi menkkojen jälkeen.
Loppujen lopuksi pääsin eroon,kun lopetin tampoonien käytön,otin suun kautta antibiootin,siivosin sokerit ja hoidatutin miehen.
Sen jälkeen ei ole kertaakaan tullut. Tsemppiä kaikille. Pirullinen vaiva,kuten hiivakin. Senkin kanssa taistellut.
Joo, kaikki ei ymmärrä tosissaan tehdä toimenpiteitä kumppanille, ja jos tarvii, useammin toisellekin saatava lääkkeet suun kautta... tarttuu miehen peniksestä, naispartnerin suusta jne. Itse elelen ihan selibaatissa yksin asiani kanssa. Kukaan lääkäri ei varmasti itselläni uskoisi atrofista vaginiittia vaivaksi vielä iässäni.
Ja tosiaan, pahinta, että jos gyne ei usko tai ymmärrä kumopanin hoidon tärkeyttä näuaaä. Valitettavaa lottoamista löytää asioista tietävää ja tajuavaa lääkäriä, voi olla jopa yksityisellä gynellä tällaista. Toivoa voi, että kun selittää tilanteen vaikka että seksin jälkeen tulee, esim. partnerin(?) puhelinaika riittäisi, miten lie tuuri ja asiat menee. Toivottavasti saatte lääkkeitä vaivaan, varsinkin, kun tilanne ei ole kapseloitunut vielä!
Jos mulla meinaa tuo vaiva pukata päälle, laitan emättimeen intiimialueen maitohappobakteeripuikon. Joskus yksi krt riittää, joskus toistan seuraavana iltana. En enää ikinä tarvitse siis ab-kuuria!