Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virikelapset pois päiväkodista!

Vierailija
21.04.2010 |

Ja tilalle työssäkäyvien vanhempien lapset. Tämä on suuri vääryys, että jotkut pitää lapsiaan huvin vuoksi päiväkodissa ja meille työssäkäyville vanhemmille sanotaan "ei oo vapaita paikkoja". Ihan järjetöntä! Tuntuu suurelta vääryydeltä että meidän työssäkäyvien maksamista verovaroista kustannetaan tällainen epäoikeudenmukainen käytäntö! Me maksetaan verotuksen kautta naapurin virikelasten hoitopaikat ja omille lapsille ei löydy päiväkodista tilaa.

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini vei alle 3-vuotiasta lastaan kahdesti viikossa päiväkotiin ja kuulemma vei sieltä ihan "normi" paikan. Itse kaverini oli kotona hoitamassa nuorimmaista. Itse en tätä myöskään täysin ymmärrä. Kaverini lapsikin selvästi oirehti tästä ja pikkusisaruksen tullessa kuvioihin muuttui entistö tottelemattomaksi. Siis tasan tarkkaan tiesi, että äiti on kotona nuorempaa hoitamassa. Mutta hyvin hän hoidossa viihtyi, mutta kotona oli sitten sitäkin kovakalloisempi. Mutta kaverini on sitä tyyppiä, joka ei mielestäni osaa oikein olla lasten kanssa. Huomaan usein, ettei hän kunnolla kommunikoi lastensa kanssa, ei vastaa, ei kehu, mutta sitäkin enemmän toruu ja uhkailee kattoottomia uhkailuja. Ensimmäinen lapsi olikin vahinko ja toinen tehty tällä seuraksi. Kaverilla pitää myös talon olla tip top ja huomaisee helpotuksella kun saa lapsensa hoitoon, jotta pääsee vähän järjestämään. Kukin tyylillään. t: kolmatta odottava jonka lapset eivät koskaan ole olleet hoidossa (mummoloita ja muita lukuunottamatta)

jos lapsi on tarhassa 2 päivää viikossa, hän vie puolikkaan paikan,Joku samanmoinen lapsi siis täyttää paikan loppuun. Vaikutat muuten aika ärsyttävältä "ystävältä"

Kaverin sanojen mukaan, vie koko yhden lapsen paikan vaikka pari päivää viikossa hoidossa onkin. Ja hyviä kavereita ollaan, vaikka toisen tavat eivät aina miellytä. Ehkä tuo kolahtikin omaan nilkkaasi kun viet lapsesi hoitoon, jotta saat imuroida rauhassa.

mutta tässä asiassa uskot kuitenkin kaverisi sanaa? Ei se vie kokonaista paikkaa, ellei sitten vanhemmat ole niin rahakkaita, että maksavat koko paikasta ja lapsi ei käytä kaikkia kertojansa. Mutta ei kai kukaan niin tyhmä ole?

Vierailija
102/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini vei alle 3-vuotiasta lastaan kahdesti viikossa päiväkotiin ja kuulemma vei sieltä ihan "normi" paikan. Itse kaverini oli kotona hoitamassa nuorimmaista. Itse en tätä myöskään täysin ymmärrä. Kaverini lapsikin selvästi oirehti tästä ja pikkusisaruksen tullessa kuvioihin muuttui entistö tottelemattomaksi. Siis tasan tarkkaan tiesi, että äiti on kotona nuorempaa hoitamassa. Mutta hyvin hän hoidossa viihtyi, mutta kotona oli sitten sitäkin kovakalloisempi. Mutta kaverini on sitä tyyppiä, joka ei mielestäni osaa oikein olla lasten kanssa. Huomaan usein, ettei hän kunnolla kommunikoi lastensa kanssa, ei vastaa, ei kehu, mutta sitäkin enemmän toruu ja uhkailee kattoottomia uhkailuja. Ensimmäinen lapsi olikin vahinko ja toinen tehty tällä seuraksi. Kaverilla pitää myös talon olla tip top ja huomaisee helpotuksella kun saa lapsensa hoitoon, jotta pääsee vähän järjestämään. Kukin tyylillään. t: kolmatta odottava jonka lapset eivät koskaan ole olleet hoidossa (mummoloita ja muita lukuunottamatta)

jos lapsi on tarhassa 2 päivää viikossa, hän vie puolikkaan paikan,Joku samanmoinen lapsi siis täyttää paikan loppuun. Vaikutat muuten aika ärsyttävältä "ystävältä"

Kaverin sanojen mukaan, vie koko yhden lapsen paikan vaikka pari päivää viikossa hoidossa onkin. Ja hyviä kavereita ollaan, vaikka toisen tavat eivät aina miellytä. Ehkä tuo kolahtikin omaan nilkkaasi kun viet lapsesi hoitoon, jotta saat imuroida rauhassa.

ja käyn töissä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin hyvin harvoin paikat voi jakaa sillä lailla kristillisesti tasan kahden lapsen kesken, että kumpikin on vuorollaan hoidossa!

Eikö virikelapsi vie myös kokonaisen paikan? Kaverini vei alle 3-vuotiasta lastaan kahdesti viikossa päiväkotiin ja kuulemma vei sieltä ihan "normi" paikan. Itse kaverini oli kotona hoitamassa nuorimmaista.

Itse en tätä myöskään täysin ymmärrä. Kaverini lapsikin selvästi oirehti tästä ja pikkusisaruksen tullessa kuvioihin muuttui entistö tottelemattomaksi. Siis tasan tarkkaan tiesi, että äiti on kotona nuorempaa hoitamassa. Mutta hyvin hän hoidossa viihtyi, mutta kotona oli sitten sitäkin kovakalloisempi.

Mutta kaverini on sitä tyyppiä, joka ei mielestäni osaa oikein olla lasten kanssa. Huomaan usein, ettei hän kunnolla kommunikoi lastensa kanssa, ei vastaa, ei kehu, mutta sitäkin enemmän toruu ja uhkailee kattoottomia uhkailuja. Ensimmäinen lapsi olikin vahinko ja toinen tehty tällä seuraksi. Kaverilla pitää myös talon olla tip top ja huomaisee helpotuksella kun saa lapsensa hoitoon, jotta pääsee vähän järjestämään.

Kukin tyylillään.

t: kolmatta odottava jonka lapset eivät koskaan ole olleet hoidossa (mummoloita ja muita lukuunottamatta)

Vierailija
104/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se pistäisi hitusen harkitsemaan, mihin kaikkeen verorahojen pitäisi riittää. Sen verran paljon olen nähnyt noita vauvalomalaisia, jotka vie vanhemman lapsen hoitoon vain voidakseen keskittyä vauvaan, tai koska sillä petaa hoitopaikkaa pienemmälle, tai kun se on niin ihanan halpaa, eikä tarvii laittaa ruokaa eikä leikittää.

tuskin kukaan vie lastaan päiväkotiin virikehoitoon ihan huviksensa, se kun maksaa! Minä ainakin veisin poikani huomattavasti mielummin ilmaiseen kerhoon tai kaikista kivointa olisi tietysti kun ei tarttisi raahata mihinkään. Säästyisi siinä itsekin viemisiltä ja tuomisilta. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. Meillä pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja nimenomaan toimintaterapeutti, erityislastentarhanopettaja ym ammattilaiset ovat sanoneet, että pojan kannattaa jatkaa tutussa päiväkodissa kun minä jään äitiyslomalle. Kerhoa eivät suosittele, sillä hoitjat eivät välttämättä ole ammattitaitoisia ja kuitenkin pojalla pitäisi olla jotain ohjattua sosiaalista toimintaa säännöllisesti. Joten vaihtoehtoja ei ole!!!

edelleenkin paljon mielummin jättäisin viemättä ja säästäisin nekin sataset joka kuukausi!!! Ja hermojani siltä hemmetin kuskaamiselta ja hakemiselta. Mutta joskus kun tässä elämässä on ajateltava lastaan enemmän kuin itseään ja lompakkoaan. Jos lapselleni on hyväksi päisäkodissa käyminen ja ammattilaisetkin sitä suosittelevat, niin minä maksaisin vaikka sen koko hiton summan siitä "huvista" ja kuskaisin vaikka maailman äärin. Kunhan lapseni saa parasta hänelle.

Vierailija
105/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä asiassa uskot kuitenkin kaverisi sanaa? Ei se vie kokonaista paikkaa, ellei sitten vanhemmat ole niin rahakkaita, että maksavat koko paikasta ja lapsi ei käytä kaikkia kertojansa. Mutta ei kai kukaan niin tyhmä ole?

Tuskinpa valehteleekaan. Vai pitäisikö minun olettaa hänen valehtelevan jos lastenhoitotavat eivät vastaa omiani?

Vierailija
106/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että olen joka kerta luopunut sinisilmäisesti vanhempien lapsien hoitopaikasta, kun taloon on tullut uusi vauva. Olen myös saanut hoitopaikat joka kerta uudestaan, kun niitä taas tarvittiin. Eipä taida onnistua enää nykyään, kun hoitopaikat on sementoitu ja niissä roikutaan kynsin hampain.

Eipä tule ihan heti mieleen.

Ettekö itse KOSKAAN käytä hyväksenne MISSÄÄN asiassa lain suomaa oikeutta, vaikka se olisi pois joltain "enemmän tarvitsevalta"?

Vierailija
107/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyn töissä!

lapseni ovat vaan niin onnekkaita että ovat siitäkin huolimatta osa-aikaisessa hoidossa (2 päivää viikossa) ja osasin siksi vastata tuohon kysymykseen...että ei vie kun puolikkaan paikan.

Asian olen tarkastanut päiväkodin johtajalta!

Vierailija
108/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa valehteleekaan. Vai pitäisikö minun olettaa hänen valehtelevan jos lastenhoitotavat eivät vastaa omiani?

kun nyt muutenkin haukuit kaveriasi aika avoimesti ja kerroit kuinka lapsi oli vahinko ja ei osaa lastaan hoitaa jne jne... että kovin pidät hänen sanaansa lakina.

Vierailija
109/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt muutenkin haukuit kaveriasi aika avoimesti ja kerroit kuinka lapsi oli vahinko ja ei osaa lastaan hoitaa jne jne... että kovin pidät hänen sanaansa lakina.

Siis millä perusteella pidän hänen sanaansa lakina? Tiedän tasan tarkkaan ensimmäisen lapsen olleen vahinko. Tiedän jopa että yrittivät epäonnistuneesti keskeytystä. Näen myös vierestä kuinka äiti reagoi lapseen. Mistä ihmeestä väännät jonkun olettamuksen, että pidän hänen sanaansa lakina?!

Vierailija
110/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se hoitopaikka "pitää säilyttää" (eli vanhempi lapsi pidetään päiväkodissa), vaikka äiti on äippälomalla toisen kanssa? Eli miksi se paikka ei voi mennä jollekin sitä tarvitsevalle..?

Jos kaikki noudattaisivat samoja sääntöjä, niin luultavasti vaihtuvuus olisi luonnollisempaa, jolloin aina syksyisin/vuodenvaihteessa paikkoja vapautuisi enemmän, jolloin oman lapsen saisi todennäköisemminkin takaisin vanhaan tuttuun päiväkotiin pikkusisaruksensa kanssa.

kun hyvästä hoitopaikasta ei haluta luopua. Jos hoitopaikkaa ei säilytä, niin huonolla tuurilla joutuu viemään lapset toiselle puolelle kaupunkia johonkin ala-arvoista hoitoa tarjoavaan pk:iin (niistä niitä paikkoja helpoiten saa).

Vaikka kaikki kuinka noudattaisivat samoja sääntöjä, niin ei sinne samaan vanhaan tuttuun pk:iin voida lapsia ottaa jos paikkoja ei yksinkertaisesti ole.

Me jonotettiin lapsille päiväkotipaikkoja 3 vuotta eikä todellakaan niistä luovuta minkään satunnaisen työttömyyden takia, vaikka se jonkun mielestä olisikin kauhean epäreilua.

Epäreilua on sekin että joutuu tekemään pätkätöitä ja että 2 vuotta piti lapsia kuljettaa toiselle puolen kaupunkia huonoon päiväkotiin ruuhkabusseissa.

Vierailija
111/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin te virikelapsia vastustavat. Oletan, että edustatte sellaisessa onnellisessa asemassa olevaa työikäisten naisten vähemmistöä, joilla on tavallinen, vakituinen 8-16.00 välillä tapahtuva työ, josta voitte olla kokonaan pois, sijaisen hoitaessa työnne, silloin kun olette äippälomalla.

Tiedoksenne, että meitä on monia, joilla näin ei ole. Teemme pätkätöitä, opiskelemme töidemme ja lastenhoitomme lomassa, työelämä on jatkuvaa muutosta, töitä tehdään kotoa käsin ja raja työn ja vapaa-ajan välillä on joskus häilyvä. Silloin perheen hyvinvoinnin yksi pilari on, että päiväkoti on ja pysyy. Oma virikelapseni on siellä ollut vuoden ikäisestä. Siellä ovat hänen kaverinsa, joiden kanssa luultavasti jatkaa myöhemmin kouluun. Pidän hänen etunaan ja ilonaan, että saa jatkaa tutussa ryhmässä. Toivon, että vauva saa samasta tarhasta hoitopaikan, jolloin minulla on siellä kaksi lasta hoidossa, vaikka itse olen kotona. Teen nimittäin töitä kotoa käsin ja osin työskentelen myös äitiyslomalla. Jos siis olet minun naapurini, niin tässä sinulle selvitys, miksi lapsemme on "virikehoidossa".

ehkä se pistäisi hitusen harkitsemaan, mihin kaikkeen verorahojen pitäisi riittää. Sen verran paljon olen nähnyt noita vauvalomalaisia, jotka vie vanhemman lapsen hoitoon vain voidakseen keskittyä vauvaan, tai koska sillä petaa hoitopaikkaa pienemmälle, tai kun se on niin ihanan halpaa, eikä tarvii laittaa ruokaa eikä leikittää.

Vierailija
112/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt riita poikki. Tehdään lakiehdotus päivähoitopaikkojen äitiyslomatauottamisesta vaikka, mutta ei sodita tästä.

Vierailija
113/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin te virikelapsia vastustavat. Oletan, että edustatte sellaisessa onnellisessa asemassa olevaa työikäisten naisten vähemmistöä, joilla on tavallinen, vakituinen 8-16.00 välillä tapahtuva työ, josta voitte olla kokonaan pois, sijaisen hoitaessa työnne, silloin kun olette äippälomalla.

Tiedoksenne, että meitä on monia, joilla näin ei ole. Teemme pätkätöitä, opiskelemme töidemme ja lastenhoitomme lomassa, työelämä on jatkuvaa muutosta, töitä tehdään kotoa käsin ja raja työn ja vapaa-ajan välillä on joskus häilyvä. Silloin perheen hyvinvoinnin yksi pilari on, että päiväkoti on ja pysyy. Oma virikelapseni on siellä ollut vuoden ikäisestä. Siellä ovat hänen kaverinsa, joiden kanssa luultavasti jatkaa myöhemmin kouluun. Pidän hänen etunaan ja ilonaan, että saa jatkaa tutussa ryhmässä. Toivon, että vauva saa samasta tarhasta hoitopaikan, jolloin minulla on siellä kaksi lasta hoidossa, vaikka itse olen kotona. Teen nimittäin töitä kotoa käsin ja osin työskentelen myös äitiyslomalla. Jos siis olet minun naapurini, niin tässä sinulle selvitys, miksi lapsemme on "virikehoidossa".

Vierailija
114/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunki ja kunnat eivät haluneet "maksaa" siitä, että lasta pidetään hoidossa silloin kun vanhempi ei ole työssä, matka-aika huomioitiin, mikä menee matkaan.

Kun olin kunnallisena perhepäivähoitajana 1980-luvun alussa ei lapsi saanut olla hoidossa meillä kuin sen ajan mikä oli työ+matkat.

Listat oli vanhemman työajasta. Miksi maksaa yhteiskunnan varoista esim. jos äiti käy kampaajalla., uimassa jne. Näihin äiti sai palkata itse jonkun hoitamaan siksi aikaa kun oli muualla kuin työssä. Lauantaina kampaajalla isän tai mummin tai kummin hoitaessa, joku hyvä tuttu jne.

Toki sosiaalisin perustein sai lapsen hoitoon.

Minullakin oli vauva hoidossa koska vauvan oma äiti ei pystyynyt hoitamaan maeennuksensa takia ja isä oli työssä päivät. Isä haki ja toi, äiti oli kotona tai terapiassa. Näin onkin OK, että tarvitsijoille löytyisi hoitopaikka, vähemmän kuormitettua kuin nykyään on nähtävissä.

1960-luvulla lastentarhoissa ei saanut pitää lasta jos oli esim. vapaapäivä työstä. Työvuorolistat olivat johtajalla ja tiesi jos joku olisi tehnyt "väärin" ja tuonut lapsensa hoitoon...

1960-luvun lastentarhoissa jos joku äiti teki työtä 4 päivää viikossa, oli yksi paikka vapaana sitten yhden päivän.

Vierailija
115/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi akateemisesta koulutusta vaativat valtiohallinnon työt ovat usein pieniä tai vielä pienempiä pätkiä ja sijaisuuksia, samoin hommat järjestösektorilla, tutkijoilla yliopistossa, kulttuurialoilla, kesäksi lomautettavat opettajien sijaiset kuntasektroilla...

Tuntuu aivan uskomattomalta, että joku edes miettii, miksi olla pätkätöissä, kun on niin paljon aloja, joilla ei mitään muita ole olemassa. Mutta miettikää nyt meidän pätkätyöläisten kannalta, mitä merkitsisi, jos vain kodin ulkopuolella palkkatyötä tekijät saisivat lapsilleen päivähoitopaikan. Ja huom! mekin maksamme kovia veroja niistä pienistä pätkistämme ja useat aina onnistuvat hankkimaan sen seuraavan pätkän ilman kovin pahoja työttömyysjaksoja, mutta olisi aivan käsittämätöntä, jos aina välissä pitäisi repiä lapset ulos päiväkodista, kun äiti "on vain kotona" (=etsii seuraavaa työtä/opiskelee/tekee sijaisuuksia outoihin aikoihin).

Vierailija
116/145 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisille aloille? Kukaan tuskin on teitä pakottanut siihen. Silti odotatte, että lapsenne pitää saada hoitopaikka riippumatta siitä, oletteko itse töissä vai ette.

Esimerkiksi akateemisesta koulutusta vaativat valtiohallinnon työt ovat usein pieniä tai vielä pienempiä pätkiä ja sijaisuuksia, samoin hommat järjestösektorilla, tutkijoilla yliopistossa, kulttuurialoilla, kesäksi lomautettavat opettajien sijaiset kuntasektroilla...

Tuntuu aivan uskomattomalta, että joku edes miettii, miksi olla pätkätöissä, kun on niin paljon aloja, joilla ei mitään muita ole olemassa. Mutta miettikää nyt meidän pätkätyöläisten kannalta, mitä merkitsisi, jos vain kodin ulkopuolella palkkatyötä tekijät saisivat lapsilleen päivähoitopaikan. Ja huom! mekin maksamme kovia veroja niistä pienistä pätkistämme ja useat aina onnistuvat hankkimaan sen seuraavan pätkän ilman kovin pahoja työttömyysjaksoja, mutta olisi aivan käsittämätöntä, jos aina välissä pitäisi repiä lapset ulos päiväkodista, kun äiti "on vain kotona" (=etsii seuraavaa työtä/opiskelee/tekee sijaisuuksia outoihin aikoihin).

Vierailija
117/145 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin esikoisen olla päiväkodissa saatuani toisen lapsen. Opiskelin kyllä vauvan kanssa koko ajan, mutta vapaa-päivinä vein lapsen pk:iin hoitoon ja nautiskelin lepopäivästä kotona vauvan kanssa.

Maksamme mieheni kanssa maksimimaksun lapsestamme päiväkodissa, joten ilmaiseksi en lastani päiväkotiin kuskaa virikkeitä saamaan.

Minulla on oikeus ostaa niitä palveluita, jotka katson hyväksi perheelleni ja lapselleni.

5 tuntia päivässä on oikein hyvä määrä kolmivuotiaalle sosiaaliselle tytölle olla kodin ulkopuolella oppimassa ja puuhaamassa asioita, joita vanhemmat eivät pysty tai osaa opettaa.

Laadukas varhaiskasvatus on lapsen oikeus, ei työssäkäyvien ihmisten lasten etuoikeus.

Mieheni tulot ovat n. 95.000e/vuosi, joten ihan ilman verojen maksua (kokonaisveroprosentti oli viimekin vuonna 42%) meidän perhe ei yhteiskunnassa elele. Joten kyllä: lapseni on virikelapsi, ja meidän perhe kustantaa hoidon verojen muodossa myös aika monelle muullekin lapselle!

Vierailija
118/145 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevien lasten pikkusisaruksilla! Kun tämä on systeemi, niin ei ole ihme että ne paikat halutaan varata.

No rakkaas en ole

missä utopiassa saa kaksi lasta yhtä aikaa samaan paikkaan? Ei missään....

Eihän se mitään todista, että tämä sisaruskin pääsee samaan päiväkotiin äitiyslomasi jälkeen. Eikö olisi helpompaa hakea molemmille hoitopaikkaa sitten äitiysloman jälkeen, jolloin TODENNÄKÖISEMMIN pääsisivät samaan päiväkotiin.

Mutta kuinka todennäköistä se on, että saat sen toisen sitten sinne samaan missä on esikoises? Lopputulos on sama!

Ja p.s. itse kyllä sain kaksi samaan päiväkotiin, voisin vihjaista johtajille, että ei myönnetä paikkaa näille "virike" lapsien sisaruksille samaan päiväkotiin niin loppuu toi laiskuus!

Vierailija
119/145 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa on yksi ongelma: jos mahdollisuus virikehoitoon poistetaan, niin hoitopaikkojen kysyntää pienenee, jolloin myös tarjonta pienenee. Eli lopputulos on plus miinus nolla.

Eikä mitään tietoa, että tuo kuvasi toteutuisi. Ihan yhtä hyvin voisi mennä niin, että päivähoito pystyisi vastaamaan paremmin hoidontarpeeseen ja resurssitkin riittäisivät paremmin.

Riittäisi päteviä hoitajia niihin vähempiin päiväkoteihin, eikä maksaisi meille veronmaksajille niin paljon kun päiväkoteja niin paljoa.

Vierailija
120/145 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan mitä syyttelyä! Luuletteko tosiaan, että asia ratkeaa täällä tappelemalla?? Jos nämä ihmiset, jotka täällä hyvinkin suorasukaisesti ilmaisevat mielipiteitään,olisivat oikeassakin elämässä yhtä aktiivisia yhteiskuntapolitiikassa, niin ei ehkä tarvitsisi täällä mesota ja itkeä.

Voi helvetti! Mulle on ihan sama kuka on missäkin hoidossa, jokaisella on omat syynsä siihen varmasti. JOkainen perhe katsoo tilanteen itsellensä sopivaksi.

Kyllä tää kateus akkojen välillä on kamalaa... jälleen toi "äiti on toiselle äidille susi" pätee.. menkää itteenne ja mesotkaa jossain, missä saatte tuloksia aikaan. Tuskin Vauva-lehden keskustelupalstalla asiaan mitään muutosta tulee ;)

Rauhoittukaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi