Virikelapset pois päiväkodista!
Ja tilalle työssäkäyvien vanhempien lapset. Tämä on suuri vääryys, että jotkut pitää lapsiaan huvin vuoksi päiväkodissa ja meille työssäkäyville vanhemmille sanotaan "ei oo vapaita paikkoja". Ihan järjetöntä! Tuntuu suurelta vääryydeltä että meidän työssäkäyvien maksamista verovaroista kustannetaan tällainen epäoikeudenmukainen käytäntö! Me maksetaan verotuksen kautta naapurin virikelasten hoitopaikat ja omille lapsille ei löydy päiväkodista tilaa.
Kommentit (145)
on näin korkea.
tosiaan mitä syyttelyä! Luuletteko tosiaan, että asia ratkeaa täällä tappelemalla?? Jos nämä ihmiset, jotka täällä hyvinkin suorasukaisesti ilmaisevat mielipiteitään,olisivat oikeassakin elämässä yhtä aktiivisia yhteiskuntapolitiikassa, niin ei ehkä tarvitsisi täällä mesota ja itkeä.
Voi helvetti! Mulle on ihan sama kuka on missäkin hoidossa, jokaisella on omat syynsä siihen varmasti. JOkainen perhe katsoo tilanteen itsellensä sopivaksi.
Kyllä tää kateus akkojen välillä on kamalaa... jälleen toi "äiti on toiselle äidille susi" pätee.. menkää itteenne ja mesotkaa jossain, missä saatte tuloksia aikaan. Tuskin Vauva-lehden keskustelupalstalla asiaan mitään muutosta tulee ;)
Rauhoittukaa.
Esim. it-alan töitä siirretään jatkuvasti Intiaan ja Kiinaan, ja täällä tarjolla olevat työt ovat usein pätkätöitä. Tilanne on muuttunut todella paljon sitten vuoden 2000.
Kun on noinkin stressaavaa olla pätkätöissä, miksi ihmeessä olette hakeutuneet sellaisille aloille? Kukaan tuskin on teitä pakottanut siihen. Silti odotatte, että lapsenne pitää saada hoitopaikka riippumatta siitä, oletteko itse töissä vai ette.
Esimerkiksi akateemisesta koulutusta vaativat valtiohallinnon työt ovat usein pieniä tai vielä pienempiä pätkiä ja sijaisuuksia, samoin hommat järjestösektorilla, tutkijoilla yliopistossa, kulttuurialoilla, kesäksi lomautettavat opettajien sijaiset kuntasektroilla... Tuntuu aivan uskomattomalta, että joku edes miettii, miksi olla pätkätöissä, kun on niin paljon aloja, joilla ei mitään muita ole olemassa. Mutta miettikää nyt meidän pätkätyöläisten kannalta, mitä merkitsisi, jos vain kodin ulkopuolella palkkatyötä tekijät saisivat lapsilleen päivähoitopaikan. Ja huom! mekin maksamme kovia veroja niistä pienistä pätkistämme ja useat aina onnistuvat hankkimaan sen seuraavan pätkän ilman kovin pahoja työttömyysjaksoja, mutta olisi aivan käsittämätöntä, jos aina välissä pitäisi repiä lapset ulos päiväkodista, kun äiti "on vain kotona" (=etsii seuraavaa työtä/opiskelee/tekee sijaisuuksia outoihin aikoihin).
Sinun uskomisestasihan asia ei ole kiinni :)
NO EN USKO!!
olevien lasten pikkusisaruksilla! Kun tämä on systeemi, niin ei ole ihme että ne paikat halutaan varata.
No rakkaas en ole
missä utopiassa saa kaksi lasta yhtä aikaa samaan paikkaan? Ei missään....
Eihän se mitään todista, että tämä sisaruskin pääsee samaan päiväkotiin äitiyslomasi jälkeen. Eikö olisi helpompaa hakea molemmille hoitopaikkaa sitten äitiysloman jälkeen, jolloin TODENNÄKÖISEMMIN pääsisivät samaan päiväkotiin.
Mutta kuinka todennäköistä se on, että saat sen toisen sitten sinne samaan missä on esikoises? Lopputulos on sama! Ja p.s. itse kyllä sain kaksi samaan päiväkotiin, voisin vihjaista johtajille, että ei myönnetä paikkaa näille "virike" lapsien sisaruksille samaan päiväkotiin niin loppuu toi laiskuus!
Meidän poika on ollut kotona 3v, ja nyt haluamme pojan hoitoon, ei sen takia että emme jaksaisi. Itse käyn säännöllisesti töissä, mutta mies on työttömänä ollut ja hoitanut poikaa kotona. Meillä on vain yksi lapsi ja on mielestäni aika lapselle saada jo muita lapsi seuraa. Ja ihan sosiaalisten taitojenkin kannalta.
Mies ei ole hiekkalaatikko ihmisiä joka jaksais päivät istua hiekkalaatikolla taikka saatika missään naisten avoimissapäiväkodeissa kuuntelemassa naisten valituksia.
Joten Kyllä mielestäni pojallani on oikeus päivähoitopaikkaan vaikka isä onkin kotona. Itse teen yötyötä ja olen vain iltaisin vain lapsen kanssa, ja tietty vapaa päivät.
Haluan sellaisen päivähoitopaikan lapselleni missä on n. 3-4pvä viikossa, muuten on kotona.
Ja ihan turha kenelläkään selittää että kun isä on kotona niin lapsenkin pitäisi olla kotona, minä käyn töissä ja maksan veroja ja niillä verorahoillani haluan pojalleni päivähoitopaikan! Kun täällä näköjään ollaan vaan sitä mieltä että kummatkin vanhemmat pitää olla työssäkäyviä ennen kuin hoitopaikka annetaan...
niin mustavalkoista välillä.elämäntilanteet vaihtelee,toisilla lapsen saadessaan on esim.se vakityöpaikka mihin voi sitten joskus palata. nykypäivänä monella tosiaan on pätkätyö ni siinäpä sitten haastetta kerrakseen hae töitä,hoida lasta,hoitopaikkaa ei saa kun ei ole töitä,et voi ottaa päivän sijaisuuksia kun ei ole sitä hoitopaikkaa et näin.Jospa heittäis kirveen kaivoon ja hyppäis ite perässä ni joha helpottas.
Nyt kun on lamakin, niin ei olisi Suomella varaa pitää työttömienkin lapsia hoidossa -> Suomi maksaa ISOT kulut ihan jokaisesta päivähoidossa olevasta lapsesta. Muistaakseni meidän kunnassa 1/3 päiväkotien lapsista on virikelapsia, eli todella suuri määrä ja säästö olisi todella suuri kun heidät saataisiin karsittua pois! Äideiltä/iseiltä vaatisi vain vähän viiteliäisyyttä hommata lapsilleen kavereita muualta ja käyttää lasta kehittävissä ja kivoissa paikassa, opettaa heille asioita jne. ja tehdä sitä ravitsevaa ruokaakin vielä päivällä.
Päättäjät suomessa tuntuu olevan vajaavaisia!
Mitä järkeä on maksaa tällaisia summia yhdestä lapsesta(se summa on siis vuositasolla n.10 000) ja ihmiset täysin käyttää järjestelmää hyväkseen.
Muissakin maissa on täysin vesiselvää että jos haluat lapsen hoitoon, MAKSAT SIITÄ ITSE! Siinä kummasti virikelasten määrä vähenisi. Kuka äiti huvikseen maksaisi suurta summaa siitä että lapsi saa vähän kavereita ja äiti saa kahvitella kotona kun vauva nukkuu.
että Espoossa on satoja lastensuojeluperheitä...
siellä utopiassa, jossa sinä elät. Täällä todellisuudessa päiväkoteja suljetaan, ja päivähoitopaikkojen määriä vähennetään, jos kysyntä pienenee. Eli niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää kuin nytkään, eikä niitä ole yhtään sen helpompi saada kuin nytkään. Ja jos totta puhutaan, epätyypillisissä työsuhteissa olevien olisi erittäin vaikea saada sitä hoitopaikkaa, etenkään lennossa, koska kuntabyrokraatin pitäisi tarkistaa perheen tilanne joka kerta, kun päivähoitopaikkaa taas haetaan.
Varmasti olisi tilaa ottaa lennosta työpaikan saavien äitien lapsia töihin JOS paikat ei olisi varattuna virikehoitolapsille!! Että sillain...
että pääsee yhtään mihinkään hoitoon.
Mikä teoria tuo on että kysyntä vähenee jos virikelapset otetaan pois?? Kyllähän sitä kysyntää on koko ajan ihan pirusti ,ja joka paikka täynnä ja joka paikkaan pitkät jonot. Eli ei voi edes valita mihin haluaisi hoitoon. Kyllä uskon että kysyntää riittää ihan normitilanteessa=eli työssäkäyviä vanhempia aina on ja tulee olemaan!!!
SITÄPAITSI esim Espoo on nyt säästölinjalla, eli joutuu säästämään KAIKESSA. Mitä se auttaa, että virikelapsista maksetaan se 10 000vuodessa ,mutta sitten lakkautetaan päiväkotia ihmisiltä jotka ovat oikeassa tarpeessa ja hoitopaikka on lähellä???
Jos joku nyt osaisi niin laittakaapa tämä ketju nyt jollekin espoon päättäjille vähän mietintämyssyyn!!
Ja te sössöttäjät täällä,jotka puolustatte virikehoitoa, menkää itseenne,itsekkäitä olette ja joku päivä tuollainen luxushoito suomessakin loppuu!
Ei ole euroopan muilla mailla varaa tällaiseen järjettömään hoitosysteemiin jossa äitien annetaan makoilla kotona kun esikoinen on virikehoidossa! Ja kaupunki vararikossa!
kirjalliset takuut Helsingin kaupungilta siitä, että lapseni ja hänen pikkusisaruksensa pääsevät vanhempainvapaani jälkeen samaan tuttuun päiväkotiin. Koska tällaisia takuita en ole saanut, vanhempi lapsi pysyy virikelapsena ja vie paikan joltain joka sitä oikeasti tarvitsisi. Lapsi on suurimman osan ajasta kotona minun ja vauvan kanssa, vien häntä päiväkotiin kahtena päivänä viikosta muutamaksi tunniksi, maksan kyllä kokopäivähoidosta. Jos ottaisin lapsen pois, ei ole mitään takuuta, että pääsisi takaisin samaan tuttuun (ja varsin haluttuun) päiväkotiin ja pikkusisarus saattaisi joutua johonkin aivan muualle.
Niin kauan kuin systeemi on tämä, teen niin kuin katson parhaaksi juuri meidän perheelle.
Aivan,eli jokainen ajattelee vaain itseään ja käyttää hyväkseen systeemiä.
Eli siis kaupunki maksaa nyt 10 000 jokaisesta virikelapsesta,jotka pitävät paikkaa vaan siksi että sisarus pääsee samaan hoitoon. Voisko urpompaa olla?
VAIN Suomessa voi olla näin.
Kuulkaa, elämässä on suurempiakin huolia kuin se että onko sisarukset tutussa päiväkodissa.
Varataan nyt vaan pelolla kaikki ne paikat ja eletään oman napamme ympärillä.
suorasukaisuuteni, mutta oletko ollut viimeiset 10 vuotta yhteiskunnan ulkopuolella?
Työmarkkinat ovat muuttuneet hurjasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Enää ei ole varmoja eläkevirkoja. Pysyvät työsuhteetkin ovat kiven alla.
Itse opiskelin aineenopettajaksi. Alalla piti olla töitä vaikka kuinka, kun isot ikäluokat jäävät eläkkeelle. No, vielä sinnittelevät työmarkkinoilla, vanhukset. Ja kun joku paikka sattumalta tulee auki, saattaa sitä hakea 70 pätevää hakijaa. Jos ei ole pätkätöiden puitteissa tehnyt itseään tutuksi valinnoista päättäville, ei ole mitään toiveita saada paikkaa.
Ei lastensaantia voi loputtomiin lykätä. Meillä esikoinen syntyi heti valmistuttuani. Samaan aikaan muutimme miehen työn perässä toiselle puolelle Suomea. Vanhoilla kotikonnuilla hän ei olisi saanut niin hyvää työsuhdetta.
Nyt alkuvuodesta syntyi toinen lapsi. Minulla oli pätkätyö, josta jäin äitiyslomalle. Esikoinen on yksityisellä perhepäivähoitajalla. Päiväkotiin en halua häntä laittaa, joten hänen hoitosuhteensa jatkui, vaikka minä olen kotona. Onneksi jatkoimme, sillä jouduin synnytyksen yhteydessä olemaan sairaalassa viikon. Miten mies olisi esikoisen hoitanut työnsä ohella tämän viikon? Ei esikoista olisi voinut työssäkäyville naapureille heivata päiviksi. Eivätkä työssäkäyvät isovanhemmat olisi voineet tulla 500km:n päästä häntä hoitamaan.
Yli 3-vuotiaita ei kunnassamme saa enää pph:lle, joten senkin vuoksi halusin esikoisen hoitosuhteen säilyttää. Ja tämä kakkonenkin pääsee samalle hoitajalle (sovittu jo raskauden alussa) heti kun saan ensimmäisen pätkän vanhempainvapaan jälkeen.
Esikoinen on hoidossa 0-4pv/vko riippuen siitä, onko neuvola-/lääkärikäyntejä pienemmän kanssa, onko hoitajalla jotain extrakivaa hoitolapsille, onko minulla paljon opintoja (teen avoimeen lisäopintoja, jotta saisin neljännen opetettavan aineen ja sitä myötä toivottavasti pidempiä työjaksoja). Niin, ja joskus ihan vain seuran vuoksi. Meillä ei naapureille ole vielä lapsia vielä siunaantunut (tai ovat jo isoja) ja lähin puistokin on 2km päässä. Nyt tuo puistomatka on ihan ok, mutta talven pakkasilla emme voineet vauvan kanssa sinne asti lähteä.
sellaisille aloille? Kukaan tuskin on teitä pakottanut siihen. Silti odotatte, että lapsenne pitää saada hoitopaikka riippumatta siitä, oletteko itse töissä vai ette.
Toki voisin jäädä yhteiskunnan tukien varaan, mutta ketä se hyödyttäisi? Ei minua ainakaan, eikä kyllä yhteiskuntaakaan. Opiskeluaikana tein paljon tehdastyötä ja muita hommia, joihin ei koulutusta tarvinnut. niitä töitä varmaan saisin vieläkin (paitsi tehdastyötä, koska täällä ollaan ajamassa perustuotantoa alas), mutta tiedän, että psyykeni ei sitä työtä kestäisi kahta kuukautta pidempään. Joten teen mielummin mukavalla alalla stressaavia pätkätöitä, kuin tappavaa liukuhihnatyötä kolmessa vuorossa.
Niin, että tervetuloa nykymaailmaan. Se on hyvin erilainen kuin 1970-, 1980- tai 1990-luvuilla.
Voi voi.
Teidän täytyy varmaan maksaa enemmän veroja, että saadaan lisää hoitopaikkoja.
Nopeat syövät hitaat.
Löhöilen sohvalla lapset hoidossa.
Niin ja kiitos sinulle.:)
Mutta tää on niin tätä pullamössö-kansaa, jotka tekee muksuja,mutta eivät jaksa hoitaa niitä kotona kun uusi vauva syntyy. "Liian rankkaa", "vauva valvottaa", "mies ei oo kotona, viikot reisussa" pelkkiä tekosyitä!
Ja kyllä kokemusta on, olen itse hoitanut omat lapseni vaikka vauva valvottaa, mies on viikot pois jne.Nämä on vain asennoitumis kysymyksiä!
Mutta tähän se on mennyt, kun asioista päättää ne, joille on tärkeä elää muiden rahoilla.
Nykyään on olemassa hoitopaikkatakuu, eli lapsi pääsee samaan päiväkotiin takaisin, jos on vähintään 4 kk poissa. Kannattaa kysellä päiväkodista.
ei muut vanhemmat kaikkea tiedä toisten tilanteista. Perheissä on varsinkin nykyään aika rankkoja juttuja, jopa niin että vanhemmat ovat hoitajille sanoneet että lapsen on parempi olla hoidossa kuin kotona. Ja oikeesti, tätä kannattaa miettiä. Kuinka pahasti asiat saisi teillä olla kotona että olisit itse valmis myöntämään jotain tollaista?
Koittakaa olla hiukan empaattisempia, olis elämä vähän helpompaa. Varmasti moni perhetragediakin vältettäisiin kun kaikki jotka apua omaan jaksamiseensa tarvitsevat, hakisivat sitä.
hei haloo! Nykyään on olemassa hoitopaikkatakuu, eli lapsi pääsee samaan päiväkotiin takaisin, jos on vähintään 4 kk poissa. Kannattaa kysellä päiväkodista.
älkääkä tehkö niitä lapsia pienellä erolla kun ette kuitenkaan jaksa hoitaa.
ensinnäkään virike lapset ei ole joka päivä kellon ympäri hoidossa! ne ei saa olla kuin muutaman tunnin, ja jos työssä käyvä ihminen tarvitsee paikan eikä sitä ole, niin kyllä se sen saa ilm eisesti sit vaikka potkivat sen virike lapsen kuuseen, en tiedä mut näin se homma tässä kaupungissa toimii
nehän paikat jaetaan tarpeen mukaan...