Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisruokavalioiden huomioiminen aikuisten juhlissa?

Vierailija
19.04.2010 |

Olemme järjestämässä aikuisten kemuja synttäreiden merkeissä. Olemme perheellisiä ja työssäkäyviä, joten yritämme kaikissa mahdollisissa väleissä tehdä jotakin pientä synttäreiden eteen. Teemme itse ruoat ja hankimme juomat, ohjelmaa fiksataan ja yritämme saada aikaan mukavat aikuisten juhlat.

Vieraita on tulossa noin 50. Pitäisikö huomioida yhden pariskunnan erityisruokavaliot? Tiedän, että muiden vieraiden joukossa on laktoosi-intolerantikkoja (menikö oiken?!) eivätkä he ole esittäneet toiveita itselleen sopivasta ruoasta. Yksi pariskunta otti yhtyettä esittäen toiveen, mitä noudattaen joutuisimme tekemään heille kaikesta tarjottavasta omat versiot.

Tuntuu vaan, että ihan normiruoankin tekeminen vie tarpeeksi aikaa (vaikkakin on ihana järjestää ja tehdä valmisteluja), mutta nyt täytyisi tehdä vielä extraruoat.

Mielipiteitä, olenko itsekäs (ja huono ystävä) jos en vastaa heidän toiveisiinsa?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti, jos on kyse allergiasta tai muuten terveydellisestä syystä. Tietty jos nyt on kyse ihan vaan nirsoudesta, niin jättäisin sen omaan arvoonsa.

Mikä tämä heidän vaatimus on? Kaiken ei tarvitse käydä kaikille, mutta musta on kohteliasta, että jokaiselle löytyy jotain. Ja esim. gluteeniton ja laktoositon on monissa tapauksissa helppo yhdistää samaan juttuun. Itse teen mielellään mahdollisimman paljon niin, että kaikki syö sitten samaa. Esim. Hylana saa jo kaikkea, se ei vaikeuta mitään.

Vierailija
2/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette varaisi syötävää osalle vieraista lainkaan?!?

Ei kuulosta kovin mukavalta.

En haluaisi itse olla ainakaan tuttavanne, jos juhliin pitäisi varata omat eväät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten varauduttava siihen, että he eivät tulekaan.

En mäkään lähtis mihinkään illalliskutsuille, joissa ei olisi yhtään syötävää ruokalajia. ja jos huomaisin pöydässä istuessani, että yhtään ruokalajia en voi syödä, olisin lisäksi nälkäinen ja kiukkuinen. Saattasin jopa poistua kesken kaiken ravintolaan.

Vierailija
4/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyla olisikin helppo, mutta nyt täytyisi viikon varoitusajalla etsiä gluteenittomia reseptejä ja tehdä ruokia pakastimeen.

Olen tehnyt kaiken mahdollisen jo valmiiksi ja pakastanut.

Harmittaa tietty sekin, että jättivät ilmoittautumisen ja toiveet näin myöhään, kutsut lähtivät puolitoista kk sitten ja viime viikonloppuna ilmoittautuivat.

ap

Vierailija
5/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin auttaa suunnittelussa, jonkun lajin tekeminen gluteenittomana ei ole iso juttu.

t. keliaakikko

Vierailija
6/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon mennessä olisi pitänyt ilmoittautua?

Vierailija
7/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että kaiken voi tehdä laktoosittomana tai vähintään hylana (riippuen vieraiden lakt. intoleranssin vaikeudesta, mulla 2 kaveria, jotka ei kestä edes hylaa, siis tosi paha tilanne, ei mitään pikkupiereskelyä), vaiva on tosi yleinen ja laktoosittomia tuotteita hyvin saatavilla.

Keliaakikoille, jos niitä vieraissa on, katsoisin, että syötävää on. Salaattia ja jotakin suolaista esim. ja jotakin makeaakin. Kaiken ei tarvitse olla heille sopivaa kuitenkaan minusta. En yhdistäisi laktoositonta ja gluteiinitonta.

Kasvissyöjille myös jotakin syötävää. Kun tekee hyvää, kelpaa kaikille. Pienemmissä juhlissa, joissa esim. 2 vierasta 10:stä kasvissyöjiä, meillä kaikki syövät samaa ruokaa. Onnistuu ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Mihinkään sipuliton- tai karppityylisiin ruokavalioihin en lähtisi mukaan, huomioisin siis vain oikeat allergiat ja sairaudet. Omassa kaveripiirissä on pari kovasti allergista, mutta pähkinää, mantelia, persikkaa, kiiwiä jne. on kuitenkin helppo välttää ja jos joukossa tällaisia allergikkoja on, huomioisin heidät kaikissa tarjottavissa (salaatin pähkinät voi esim. laittaa erilleen tarjolle).

Vierailija
8/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyla olisikin helppo, mutta nyt täytyisi viikon varoitusajalla etsiä gluteenittomia reseptejä ja tehdä ruokia pakastimeen. Olen tehnyt kaiken mahdollisen jo valmiiksi ja pakastanut. Harmittaa tietty sekin, että jättivät ilmoittautumisen ja toiveet näin myöhään, kutsut lähtivät puolitoista kk sitten ja viime viikonloppuna ilmoittautuivat. ap

Onko tosiaan niin että KAIKESSA on gluteenia??? Eiköhän onnistu niin että tarjottavista osa on jo valmiiksi heillekin sopivia, ja sitten hankit kaupasta vaikka valmista niiltä osin mitkä ei käy. Aika erikoista "järjestää kivat juhlat" ja sitten olla hankkimatta joillekin sopivaa ruokaa... Et ole kovin hyvä emäntä ;)

Vierailija
9/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin auttaa suunnittelussa, jonkun lajin tekeminen gluteenittomana ei ole iso juttu. t. keliaakikko

Vinkkiä johonkin helppoon lämpimään ruokaan kasvis- ja lihavaihtoehto(joka ei kärsi pakastettaessa), täytekakku, iltapalaksi ruokaisa piirakka.

Juu tiedän, että nipotan pienestä, mutta minulla on 4 arki-iltaa aikaa (tekisin mielelläni töiden jälkeen jotain muutakin kuin olisin keittiössä) tehdä heille tämä oma menu. Muut ruoat ja kakkupohjat ovat jo pakastimessa odottamassa. Ja muut vieraat ovat ilmoittautuneet jo aikapäiviä sitten.

Vierailija
10/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole nirsoutta tai oma valinta. He eivät voi edes maistaa ruokiasi, jos ne sisältävät gluteiinia. Mielestäni heille kuuluu tehdä/ostaa omat ruuat. Miltä itsestäsi tuntuisi mennä juhliin ja katsoa nälkäisenä vierestä kun muut syövät ja itse et voi edes maistaa.

Kahvileivonnaisia (sekä suolaista että makeaa) löytyy gluteiinittomana kaupan pakastealtaasta, se ei liene liian vaikea toteuttaa. Ei heille tarvitse olla 10 eri sorttia, riittää että on esim. 1 suolainen ja 1 makea. Jos on tarkoitus syödä lämmin ruoka niin sekään ei ole liian vaikeaa: esim. kanaa/kalaa/lihaa + kermakastike/kermaviilikastike (kunhan ei suurusta vehnäjauhoilla) ja perunat/riisi + salaatti.

Ja sinuna ottaisin huomioon myös ne laktoosi-intolerantikot, vaikka ei ole erikseen pyydetty. Eli riittääkö vähälaktoosinen(hyla) vai pitääkö olla laktoositonta.

Vierailija
11/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon mennessä olisi pitänyt ilmoittautua?

kaksi viikkoa sitten ja nyt mulla aikaa neljä päivää huomioida heidän toiveet.

Tiedän, olen nipo JA huono emäntä.

Vierailija
12/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin oot järjestämässä 50 hengelle 5 ruokalajin illallista? jos siis seisova pöytä, ei tuota gluteiiniton mielestäni ongelmaa: pari salaattia, lihaa ja kalaa ja joku makea leivonnainen.

Vierailija
13/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollakulla on laktoosi-intoleranssi.

Sen lisäksi meillä on aina varattuna jotain keliaakioille, jotain diabeetikoille ja jotain täysin maidotonta.

Ja kutsussa kysymme onko jotain muuta, mikä pitäisi huomioida.

Vierailija
14/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et osaa/viitsi tehdä itse. Pitopalvelusta voi ihan tilata pari annosta tai esim. ammattiopiston myymälästäJos haluat, ihan helposti voit ratkaista asian.Muutama gluteeniton ohje ei ole kovin vaikea etsiä, jos haluaa vaan

Vierailija
15/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan törkeää olisi, jos et huomioisi. Mä olen oikeasti aika tyrmistynyt sun ajattelutavastasi, vaikka itselläni ei mitään allergioita olekaan. Itse AINA huomioin erityisruokavaliot, ei ne ole heidän omaa syytään tai nirsoilua!

Kaupassa myydään sunnuntain luontaisesti gluteenitonta vehnäjauhoja (valkoinen kilon papeipussi siellä jauhohyllyllä). Kysy, käykö ne näille keliaakikoille ja tee täytekakku siitä. Se on OIKEASTI jopa parempi kuin tavallinen vehnäjauho; siitä tulee todella hyvät ja kuohkeat kakkupohjat ja piirakat!

Voit käyttää sitä aivan tavallisen vehnäjauhon tapaan ja saat just saman makuista mutta koostumukseltaan ehkä jopa parempaa.

Ja eikai liharuokiin tartte erityisesti tehdä erilaista; kunhan huolehdit, että mahdollinen suurus on tosiaan tehty gluteenittomasta jauhosta ja lihaliemikuuitoissa ei ole gluteenia. (Knorrin kuutioissa ei ole)

Vierailija
16/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabeetikko voi syödä just sitä mitä muutkin, hän vain joutuu laskemaan tarkasti, että syö sitä vähän mutta usein.

Vierailija
17/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollakulla on laktoosi-intoleranssi. Sen lisäksi meillä on aina varattuna jotain keliaakioille, jotain diabeetikoille ja jotain täysin maidotonta. Ja kutsussa kysymme onko jotain muuta, mikä pitäisi huomioida.

Ehkä vaan siksi koen työlääksi, että luulin jo kaiken olevan valmiina ja nyt mattimyöhäisen toive laittaa mut takas keittiöön :) Myönnän, olen huono ja laiska emäntä.

Kiitos vinkeistä!

Vierailija
18/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

gluteenittomana versiona voisi olla vaikka juustokakku, jonka pohjan teet gluteenittomista kekseistä. Maussa sitä ei huomaa, joten kakkua voi hyvin syödä myös normaaliruokavalioiset.

Vierailija
19/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvissyöjä ja mieheni suku hyvin perinteistä. Valitettavasti osa heistä suhtautuu minuun tosi kielteisesti. Eli ruokapöydässä saattaa mulle olla vain leipää, voita ja maitoa plus ehkä tomaatti. Ja kyllä, mun mielestä se on loukkaavaa. Olenkin alkanut näiden sukulaisten luo tuomaan omat eväät mukana. Siis ei mulle tarvis laittaa edes omaa kastiketta, voin syödä vaikka pelkkiä perunoita. Tarjolla on yleensä aina joku laatikkoruoka tms. missä on lihaa.

Eihän sun tarvi kaikesta tehdä toista versiota, mutta jotoin syötävää on kohteliasta varata kaikille.

Vierailija
20/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat notkuu tuotteita ja esim. täytekakun voi tehdä gluteenittomana niin ,että se käy myös "normaaleille".

Minulla on kasvissyöjäsisko, diabeetikkoäiti, keliaakikko-aviomies, vilja- ja maitoallerginen lapsi ja toinen lapsi, joka on allerginen mm. omenille ja tomaateille, suureen ääneen laktoosi-intolerantikot kälyt jne..

Että siinä saan aina vääntää ruoan poikineen juhlapyhien alla.

Tosin olen ollut kyllä niinkin tyly, että odotan, että sukulaiset huolehtivat omista tarjoiluistaan, jos minä kahden lapsen äitinä kuitenkin väännän valtaosan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi