Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisruokavalioiden huomioiminen aikuisten juhlissa?

Vierailija
19.04.2010 |

Olemme järjestämässä aikuisten kemuja synttäreiden merkeissä. Olemme perheellisiä ja työssäkäyviä, joten yritämme kaikissa mahdollisissa väleissä tehdä jotakin pientä synttäreiden eteen. Teemme itse ruoat ja hankimme juomat, ohjelmaa fiksataan ja yritämme saada aikaan mukavat aikuisten juhlat.

Vieraita on tulossa noin 50. Pitäisikö huomioida yhden pariskunnan erityisruokavaliot? Tiedän, että muiden vieraiden joukossa on laktoosi-intolerantikkoja (menikö oiken?!) eivätkä he ole esittäneet toiveita itselleen sopivasta ruoasta. Yksi pariskunta otti yhtyettä esittäen toiveen, mitä noudattaen joutuisimme tekemään heille kaikesta tarjottavasta omat versiot.

Tuntuu vaan, että ihan normiruoankin tekeminen vie tarpeeksi aikaa (vaikkakin on ihana järjestää ja tehdä valmisteluja), mutta nyt täytyisi tehdä vielä extraruoat.

Mielipiteitä, olenko itsekäs (ja huono ystävä) jos en vastaa heidän toiveisiinsa?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytät vaan hylaa ja vastaavia ja se siitä.

Ja kyllä mä ottaisin erityisruokavaliot huomioon, jos olisikin vaan 1-2 ihmistä. Heille tekisin samoista aineksista mutta erottaisin ne ennen kuin ne kielletyt aineet laitetaan. Ei se nyt niin iso vaiva ole. Nimim. kokemuksella.

Vierailija
42/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytät vaan hylaa ja vastaavia ja se siitä. Ja kyllä mä ottaisin erityisruokavaliot huomioon, jos olisikin vaan 1-2 ihmistä. Heille tekisin samoista aineksista mutta erottaisin ne ennen kuin ne kielletyt aineet laitetaan. Ei se nyt niin iso vaiva ole. Nimim. kokemuksella.

että tein ruoat ja kakkupohjat pikkuhiljaa valmiiksi pakastimeen, ja vielä viimeiset satsit kun viimeinen ilmoittautumispvä oli umpeutunut (kaksi viikkoa sitten).

Tämä keliaakikkopariskunta ilmoittautui vasta viikonloppuna ja nyt neljä päivää aikaa juhliin.

Mutta joo, menen sinne pakastealtaalle nyt ensi alkuun :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ystäviä". Meillä oli juuri isot syntymäpäiväjuhlat joihin ko kaverit samalla kun vastasivat tulevansa ilmoittivat pitkän listan mitä he ei sitten halua ja "voi" syödä. Monta vuotta ostimme näille erikoisruokia (esim gluteiinittomia kun heillä oli silloin ko allergia) ja sitten tuntia ennen peruivat tulonsa. Nyt en enää korviani lotkauta heidän toiveilleen.

Minä tekisin juuri mitä itse haluan, toki oikeat allergiat huomioiden mutta nämä nirppikset saa kyllä etsiä pöydästä itse syötävänsä tai olla syömättä. Korkeintaan ostaisini jonkun pienen valmisruuan heidän toiveiden mukaan.

Vierailija
44/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä ainakin huomioisin glut ym ruokaallergisten ruokavalion niin, että järjestäisin muutamaa heille sopivaa. Ei sen tarvitse olla juuri samaa kuin kaikilla muilla. Jotain suolaista ja jotain makeaa jos on kyse kahvikutsuista ja sitten jos ruokaillaan niin sellaista ruokaa heille mikä käy. Sitten on nämä ns mielipidesyöjät eli vegetaristit ja heidän kohdallaan en näkisi niin paljon vaivaa että hommaisin soija maitoja ym vaan voivat sitten syödä esim vihanneksilla päällystettyjä leipiä suolaisena jos muille on esim lohileipiä.

Vierailija
45/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikko voi syödä ihan tavan sokeria kohtuu määrissä. Diabeetikon ruokavalio on ihan sama kuin tavallisen ihmisen ravintosuositusten mukainen ruokavalio.

Vierailija
46/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoaksi vaikka ruokaisa salaatti. Meillä on sellainen ongelma, että toinen meistä ei voi syödä mitään maitotuotteita missään muodossa (ja siihen ei tosiaan mitkään etukäteispillerit auta). Jos syö, loppuilta menee niin pahoissa vatsakivuissa, että lähdemme kotiin, eikä niitä kipuja sielläkään kestä. Tästä huolimatta, että sukulaiset/ystävät ovat nähneet, mitä maitopitoisesta ruoasta seuraa, sitä laitetaan kaikkeen, siis aivan kaikkeen tarjottavaan. Hyla ei todellakaan ole sallittua. Mutta ilmeisesti toiset ei välitä, vaikka joku vieras onkin syömättä koko juhlien ajan, ja lähtee nälkäisenä aikaisin kotiin?

Vierailija
47/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..useimpia kirjoittajia tässä ketjussa. Mulla on ruoan suhteen rajoitteita (ja allergioita), mutta ne on mun mielestä ihan mun oma ongelma. Ainoa mitä pyydän, on se, että saan tietää mitä itse tehdyssa ruuassa on. Silloin ei käy sitä vahinkoa, että mä sairastun. Sit jos olis pöytiintarjoilu, olisi noloa jättää jotain syömättä, mutta kun kotijuhlissa on seisova pöytä, niin siitä voi ottaa sitten haluamansa tai sen mitä voi syödä. Kaikki ei käy kaikille.

Ihmeen itsekkäitä kirjoittajia, kun kuvittelevat, että jokaikisen jokaikinen juttu pitäisi ottaa huomioon.

Ja mä ratkaisen asioita myös niin, että laitan salaattiaineksia erillisiin astioihin, joista niitä voi ottaa esim vihanneksia ja tonnikalaa yms. jolloin se kaikkein rajoittuneinkin saa jotain syötävää ja voi valita lautaselleen täytettä.

Kutsuissa on olennaista, että joku viitsii kutsua, laittaa kotinsa kuntoon ja mahdollistaa ihmisten iloisen illanvieton. Ap:n ystävät voisivat olla tyytyväisiä siitä.

Vierailija
48/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääretortun saa helposti pelkistä perunajauhoista. Voi tehdä kakun kääretorttupohjasta, jolle levittää hilloa ja sitten suikaloi n. 4-5 osaan. Suikaleet kiedotaan rullalle, aina suuremmaksi kakuksi. Päälle kermavaahtoa tms.

Vierailija
49/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabeetikolle ei tarvitse mitään sokerittomia vääntää nykyisin...käy ihan samat eväät kuin muillekkin, sillä diabeetikko itse laskee vaan hiilihydraatit syömistään (ja syö kentiesn pienemmän määrän kun muut)ja laittaa insuliinia sen mukaan.

Vierailija
50/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyse on minun äidistäni, joten tämä on minulle helpointa kuin alkaa vääntää siitä, mitä hän voi ja ei voi syödä.

Saan vuoden nalkutukset päälleni, jos teen "väärin" tässä(kään) asiassa.

Vierailija
51/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on senkin kokeillut.

Me järjestettiin suvun joulu tuossa viisi vuotta sitten. Meillä silloin yksi lapsi, toisen odotus päällä ja iso taloremontti ja muutto juuri ennen joulua.

Silloin sitten yritin mennä tarjoiluissa vähän matalammalla kynnyksellä, kun kuvittelin sukulaisten a) tajuavan tuoda ehkä itsekin jotain ja/tai b) tajuavan tilanteemme.

Vaan ei.

Kyseinen joulu ikuistui historiankirjoihin Kammottavana Jouluna, Jolloin X Jätti Suvun Ilman Ruokaa.

Vierailija
52/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..useimpia kirjoittajia tässä ketjussa. Mulla on ruoan suhteen rajoitteita (ja allergioita), mutta ne on mun mielestä ihan mun oma ongelma. Ainoa mitä pyydän, on se, että saan tietää mitä itse tehdyssa ruuassa on. Silloin ei käy sitä vahinkoa, että mä sairastun. Sit jos olis pöytiintarjoilu, olisi noloa jättää jotain syömättä, mutta kun kotijuhlissa on seisova pöytä, niin siitä voi ottaa sitten haluamansa tai sen mitä voi syödä. Kaikki ei käy kaikille. Ihmeen itsekkäitä kirjoittajia, kun kuvittelevat, että jokaikisen jokaikinen juttu pitäisi ottaa huomioon. Ja mä ratkaisen asioita myös niin, että laitan salaattiaineksia erillisiin astioihin, joista niitä voi ottaa esim vihanneksia ja tonnikalaa yms. jolloin se kaikkein rajoittuneinkin saa jotain syötävää ja voi valita lautaselleen täytettä. Kutsuissa on olennaista, että joku viitsii kutsua, laittaa kotinsa kuntoon ja mahdollistaa ihmisten iloisen illanvieton. Ap:n ystävät voisivat olla tyytyväisiä siitä.

en taidakaan olla niin nipo ja huono emäntä :)

ap

Vierailija
53/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin voit hyvin puolustautua liian lyhyellä varoitusajalla.

Toiseksi tottumaton ei välttämättä hoksaa leipoessaan, missä kaikessa voi olla gluteenia - vaikka voiveitsessä, jolla on voideltu tavallista leipää tai leivinlaudalla, joka on putsattu käytön jäljiltä. Ja sitten vasta harmittaakin, kun on ensin nähnyt vaivaa, ja kuitenkaan toinen ei voi syödä!

Meille kävi kerran niin, että isäntäväki otti hienosti huomioon maitoallergisen lapsen ja teki lettutaikinan maidottomaksi. Mutta sitten letut paistettiinkin tavallisella Oivariinilla - ja se niistä letuista sitten.

Vierailija
54/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttämällä kaikessa ruoanvalmistuksessa laktoosittomia tuotteita. Ei mene ylimääräistä aikaa ja vain hieman enemmän rahaa. Ja se todellakin varmistaa sen, että siitä kärsivät pystyvät olemaan juhlissa täysillä mukana!

Jos jollakin on muita allergioita, voi tehdä yhden ruokalajin heitä varten.

Vierailija
55/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääset helpommalla. Tosin esim. kääretorttu on parempikin kun sen tekee pelkästä perunajauhosta.

Mutta siis nykyisin saa tosi hyvin kaikkia gluteenittomia juttuja. leipää. karjiksia, pitsaa, mufinseja, kakkupohjia, piirakoita, siis ihan mitä vaan. Eikö tarvii kikkailla tai miettiä.

t. vilja-allerkikko joka siis syö luontaisesti gluteenitonta ruokaa.

Vierailija
56/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:na kuitenkin ottaisin asian huomioon ja jos tosiaan ajasta on kyse, käytä valmiita tuotteita. Kaupan kylmäaltaat on nykyään monipuoliset, sieltä löytyy vaikka kuinka paljon gluteenittomia tuotteita.

Jos asia on etukäteen tiedossa, keliaakikot on helppo ottaa huomioon. Suurimman osan ruuista voi tehdä gluteenittomina, esim. salaatit ja kastikkeet. Mitään makaronisalaattia en kyllä alkaisi tehdä gluteenittomista, hintaa tulee jo aika paljon jos 50 hengelle tekee. Kakut voi tehdä perunajauhoista, sopii kaikille ja kukaan ei huomaa eroa. Nykyään on hyvä tehdä kaikki tarjotttavat vähälaktoosisina, sopii suurimmalle osalle.

Vierailija
57/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin voit hyvin puolustautua liian lyhyellä varoitusajalla. Toiseksi tottumaton ei välttämättä hoksaa leipoessaan, missä kaikessa voi olla gluteenia - vaikka voiveitsessä, jolla on voideltu tavallista leipää tai leivinlaudalla, joka on putsattu käytön jäljiltä. Ja sitten vasta harmittaakin, kun on ensin nähnyt vaivaa, ja kuitenkaan toinen ei voi syödä! Meille kävi kerran niin, että isäntäväki otti hienosti huomioon maitoallergisen lapsen ja teki lettutaikinan maidottomaksi. Mutta sitten letut paistettiinkin tavallisella Oivariinilla - ja se niistä letuista sitten.

ja tiedän, että erityisruokavalioita on muttei niistä juurikaan tehdä kynnyskysymyksiä (laktoosittomia, allergioista vaikeana esim. pähkinä). Jokainen huolehtii itse. Usein järjestetään juhlia nyyttäriperiaatteellakin, pääasia että saadaan kokoontua yhteen.

Monesti juhlitaan aikuiset ja lapset yhdessä. Eräässä perheessä lapsella on tosi hankala maitoallergia ja lapsen äiti tuo AINA lapselle omat ruoat, oli juhla tai tilaisuus mikä tahansa. Juuri siksi, ettei sattuis mokia ja on niitä sattunut silti (ja sitten lähdetty kiiruulla sairaalaan).

Arvostan oikeasti tämän äidin viitseliäisyyttä, eikä siitä ole tehty isoa numeroa.

ap

Vierailija
58/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä järjestetyissä sukujuhlissa asia on järjestetty siten, että anoppi itse tekee täytekakut, piirakat yms, jos mielii jotain sen sorttista saada. Muuten tarjoilut ovat dajmkakku (joka on kyllä hyvää!!), glut. riisipiirakoita ja munavoi omassa kupissa sekä marenkeja lähileipomosta. :)

Eli eikun vaan pakastealtaan luo! Ai, että mua ärsyttää ihmiset, jotka ilmoittautuvat myöhässä ja tekevät omista sairauksistaan hirveän numeron!!!!!!!

Vierailija
59/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mua haittaa, jos juhlissa ei sitä nyt hirveesti huomioida (ellei sitten ole ihan vaan pelkät syömäjäiset...) Mä voin ottaa omat eväät tai syödä kunnolla ennen juhlia.

Mut jos niitä ruokavalioita kysytään ja luvataan tehdä jotain syötävää, niin mä todella toivoisin, että sitä sit kans olis... Nimim. Kerran häihin nälkäisenä mennyt ja pelkkää perunaa puputtanut... (ja tosiaan OLI LUVATTU, että mullekin on sit murkinaa... Juu, ei ollut keittiöllä tietoa ensinkään)

Vierailija
60/66 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mua haittaa, jos juhlissa ei sitä nyt hirveesti huomioida (ellei sitten ole ihan vaan pelkät syömäjäiset...)

Niin, ne syömäjäiset mä jätän sit kyllä suosiolla väliin, jos mitään ei ole luvassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi