Erityisruokavalioiden huomioiminen aikuisten juhlissa?
Olemme järjestämässä aikuisten kemuja synttäreiden merkeissä. Olemme perheellisiä ja työssäkäyviä, joten yritämme kaikissa mahdollisissa väleissä tehdä jotakin pientä synttäreiden eteen. Teemme itse ruoat ja hankimme juomat, ohjelmaa fiksataan ja yritämme saada aikaan mukavat aikuisten juhlat.
Vieraita on tulossa noin 50. Pitäisikö huomioida yhden pariskunnan erityisruokavaliot? Tiedän, että muiden vieraiden joukossa on laktoosi-intolerantikkoja (menikö oiken?!) eivätkä he ole esittäneet toiveita itselleen sopivasta ruoasta. Yksi pariskunta otti yhtyettä esittäen toiveen, mitä noudattaen joutuisimme tekemään heille kaikesta tarjottavasta omat versiot.
Tuntuu vaan, että ihan normiruoankin tekeminen vie tarpeeksi aikaa (vaikkakin on ihana järjestää ja tehdä valmisteluja), mutta nyt täytyisi tehdä vielä extraruoat.
Mielipiteitä, olenko itsekäs (ja huono ystävä) jos en vastaa heidän toiveisiinsa?
Kommentit (66)
Aivan törkeää olisi, jos et huomioisi. Mä olen oikeasti aika tyrmistynyt sun ajattelutavastasi, vaikka itselläni ei mitään allergioita olekaan.
Toisaalta, mun mielestä kaveripariskunta olisi voinut ilmoittautua (varsinkin erityiruokavalioista johtuen) ajoissa.
Olen oikeasti ihan kiva ystävä :) mutta harmittaa vaan myöhäinen ilmoittautuminen ja että nyt saan fixata heille tarjoilun muutamassa illassa. Näille illoille olin jo ajatellut muuta.
ap
esimerkiksi tiramisun (pohjassa on vain perunajauhoja), täytekakun perunajauhoista tai sitten juustokakun gluteenittomia keksejä käyttäen.
Tai sitten marssit kauppaan ja otat pakasteesta kakun ja karjalanpiirakoita ja keksitiskistä parit keksit.
esim. täytekakun voi tehdä gluteenittomana niin ,että se käy myös "normaaleille".
että muille olen ehtinyt tehdä täytekakkupohjat valmiiksi pakastimeen. Muut ilmoittautuivat ajoissa, joten tiesin minkä verran väkeä tulossa ja valmistelin kaiken ajoissa.
ap
Voin auttaa suunnittelussa, jonkun lajin tekeminen gluteenittomana ei ole iso juttu. t. keliaakikko
Vinkkiä johonkin helppoon lämpimään ruokaan kasvis- ja lihavaihtoehto(joka ei kärsi pakastettaessa), täytekakku, iltapalaksi ruokaisa piirakka. Juu tiedän, että nipotan pienestä, mutta minulla on 4 arki-iltaa aikaa (tekisin mielelläni töiden jälkeen jotain muutakin kuin olisin keittiössä) tehdä heille tämä oma menu. Muut ruoat ja kakkupohjat ovat jo pakastimessa odottamassa. Ja muut vieraat ovat ilmoittautuneet jo aikapäiviä sitten.
Eikö heille tekemäsi pääruoka ole gluteeniton? Liha- ja kasvisruoat usein ovat. Ja gluteenittomana ei välttämättä tarvitse olla sekä liha- että kasvisvaihtoehtoa, riittää, että on joku.
Liha ja kasvikset itsessään ovat gluteenittomia, joten nyrkkisääntönä lähes mikä vaan on gluteenitonta, kun et käytä vehnäjauhoja (kastikkeiden suurustus maizenalla) etkä pastaa (paitsi gluteeniton pasta). Liemikuutioina Knorrin tuotteet on yleensä gluteenittomia.
Kakut on helppo tehdä esim. perunajauhoilla. Esim. kääretorttu tai tavallinen kakkupohja onnistuu hyvin perunajauhoilla. Tai voit ostaa kaupan pakastealtaasta Dajm kakun, se on gluteeniton. Jäätelö on aina helppo valinta.
Alla linkki gluteenittomaan suolaiseen piirakkaan. Tuo pohja on helppo tehdä ja täytteitähän voi vaihdella.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/54291/Gluteeniton%20poro/purjo%…
gluteenittomat jauhopussit jäävät hyllyille ja ylijääneet gluteenittomat herkut eivät kyllä maistu meille. Eli kertakäyttötouhuksi menee gluteenittomista aineista ruuan valmistus. Haluan käyttää omalla perheellä tavallisia totuttuja aineksia.
joita tottumaton ei tajua.
Knorrin kuutiot eivät kyllä ole gluteenittomia.
Esimerkiksi paistinpannua ei pysty pesemään niin hyvin, etteikö ystäväni saisi kauheat oireet siinä tehdystä ruuasta, vaikkei ruuassa olisi vehnää, ohraa, kauraa, ruista.
esimerkiksi tiramisun (pohjassa on vain perunajauhoja), täytekakun perunajauhoista tai sitten juustokakun gluteenittomia keksejä käyttäen. Tai sitten marssit kauppaan ja otat pakasteesta kakun ja karjalanpiirakoita ja keksitiskistä parit keksit.
pakastealtaalle! Toivottavasti löytyy valikoimaa, kiitos vinkistä.
Ei-niin-uusavuton-ap kuin uskoisi :) (harmistunut kyllä)
huomattiin vielä keliakiakin.
Hän ei vaadi mitään tullessan kylään. Tyhmää edes laktoosi-intolerantikon vaatiakaan. Hän ei edes kertonut vaivastaan moneen vuoteen, vaan otti etukäteen jonkun pillerin ja pystyi hyvin syömään kaikkea.
Tämä keliakia on sitten toinen juttu. Hän ei halua vieläkään olla vaivaksi, vaan ottaa omat eväät mukaan, kun muu perhe syö meillä tarjoiluja. Huom: keliaakikolle ei saa tarjota mitään, mikä on ollut kosketuksissa jauhojen kanssa mitenkään. Esimerkiksi paistinpannua ei pysty pesemään niin hyvin, etteikö ystäväni saisi kauheat oireet siinä tehdystä ruuasta, vaikkei ruuassa olisi vehnää, ohraa, kauraa, ruista.
Minusta on kiusallista, kun jotkut vaativat itselleen erikoisruokavalioita. Minä kyllä olen tälle keliaakikolle ostanut jotain omaa namia, mutta kyllä kyläänkutsuminen on vaan vähentynyt.
että esim. ne kaupan gluteenittomat karjalanpiirakat, suklaakeksit ja "ruisleipä" on parempia kuin gluteenilliset.
Ja gluteeniton tiramisu on kyllä myös aina uponnut viimeiseen muruun. Vieraat eivät edes huomaa, että se on gluteenitonta...
teen patapaistia, niin pata ei ole tarpeeksi puhdas, jotta siitä ei liukenisi vanhoja jauhonjämiä. Valurauta on erittäin huokoista. Siinä kuuluu ollakin se rasvakäsittely, johon sitten on imeytyneenä muutakin.
En osaa tehdä kastiketta ilman vehnäjauhoja enkä jaksa alkaa opetellakaan. Hyvä, jos osaan vehnäjauhoista jotain väsätä.
Hän ei vaadi mitään tullessan kylään. Tyhmää edes laktoosi-intolerantikon vaatiakaan. Hän ei edes kertonut vaivastaan moneen vuoteen, vaan otti etukäteen jonkun pillerin ja pystyi hyvin syömään kaikkea.
Tämä keliakia on sitten toinen juttu. Hän ei halua vieläkään olla vaivaksi, vaan ottaa omat eväät mukaan, kun muu perhe syö meillä tarjoiluja. Huom: keliaakikolle ei saa tarjota mitään, mikä on ollut kosketuksissa jauhojen kanssa mitenkään. Esimerkiksi paistinpannua ei pysty pesemään niin hyvin, etteikö ystäväni saisi kauheat oireet siinä tehdystä ruuasta, vaikkei ruuassa olisi vehnää, ohraa, kauraa, ruista.
Minusta on kiusallista, kun jotkut vaativat itselleen erikoisruokavalioita. Minä kyllä olen tälle keliaakikolle ostanut jotain omaa namia, mutta kyllä kyläänkutsuminen on vaan vähentynyt.
Kokeile. Ja Fazerilla paljon gluteenittomia karkkeja.
Tai voit ostaa kaupan pakastealtaasta Dajm kakun, se on gluteeniton. Jäätelö on aina helppo valinta. Alla linkki gluteenittomaan suolaiseen piirakkaan. Tuo pohja on helppo tehdä ja täytteitähän voi vaihdella. <a href="http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/54291/Gluteeniton%20poro/purjo%…" alt="http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/54291/Gluteeniton%20poro/purjo%…">http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/54291/Gluteeniton%20poro/purjo%…;
ap
joita tottumaton ei tajua. Knorrin kuutiot eivät kyllä ole gluteenittomia.
Niissä ei ole sitä gluteeniton merkkiä, mutta jos tuoteselosteessa ei lue mitään gluteenia sisältävää ainetta, tuote on silloin gluteeniton.
Tunnen kyllä "ansat",
t. 26 = keliaakikko
gluteeniton kaverini sanoo, että kaipaa aiemmasta ruokavaliostaan kaikkein eniten kunnon ruisleipää. Eli ei kyllä ole parempaa se "ruisleipä"
Söi kerran Mc-Donaldsissa vahingossa tavallisen hampurilaisen ja voi että, kun ihmetteli, miten olikin hyvää. Pian alkoivat oireet ja tajusi syöneensä gluteenia.
häviää aina muiden suuhun kuin keliaakikon.
Minäkin käyn välillä varta vasten hallissa 15 kilsan päässä ihan vain sen takia...
Voi myös käyttää peruna- tai maissijauhoja, tai makeisiin leivonnaisiin mantelijauhoja.
jos tuoteselosteessa ei lue mitään gluteenia sisältävää ainetta, tuote on silloin gluteeniton.Tunnen kyllä "ansat",
t. 26 = keliaakikko
Monissa teollisissa tuotteissa voi olla gluteenia vaikka aainesosaluettelossa ei olisikaan, samalla perusteella kuin esimerkiksi suklaassa "tuota saattaa sisältää pähkinää" koska samalla linjastolla tehdään eri aikaan jotain sellaista, missä on gluteenia/pähkinää. Normaalisti voi kyllä käytää samoja pannuja ja kattiloita ja jokpa leikkuulautoja, kunhan pesee ne kunnolla, mutta kaikkein herkimmät ei voi luottaa siihen, että noi teolliset linjastot saataisiin aivan putipuhtaiksi.
Mut keliakiaakin on erivahvuisena. Jotkut voi syödä kauraa, toiset ei, joillekin pikkkuhippunen vehnäjauhoa ei tee oireita, toisille tekee.
Vehnäjauhon sijaan voi käyttää mm. maissijauhoa.