Erityisruokavalioiden huomioiminen aikuisten juhlissa?
Olemme järjestämässä aikuisten kemuja synttäreiden merkeissä. Olemme perheellisiä ja työssäkäyviä, joten yritämme kaikissa mahdollisissa väleissä tehdä jotakin pientä synttäreiden eteen. Teemme itse ruoat ja hankimme juomat, ohjelmaa fiksataan ja yritämme saada aikaan mukavat aikuisten juhlat.
Vieraita on tulossa noin 50. Pitäisikö huomioida yhden pariskunnan erityisruokavaliot? Tiedän, että muiden vieraiden joukossa on laktoosi-intolerantikkoja (menikö oiken?!) eivätkä he ole esittäneet toiveita itselleen sopivasta ruoasta. Yksi pariskunta otti yhtyettä esittäen toiveen, mitä noudattaen joutuisimme tekemään heille kaikesta tarjottavasta omat versiot.
Tuntuu vaan, että ihan normiruoankin tekeminen vie tarpeeksi aikaa (vaikkakin on ihana järjestää ja tehdä valmisteluja), mutta nyt täytyisi tehdä vielä extraruoat.
Mielipiteitä, olenko itsekäs (ja huono ystävä) jos en vastaa heidän toiveisiinsa?
Kommentit (66)
Mikä siinä gluteenittomassa on vaikeaa? MEidän perhe on omasta halustaan gluteeniton ja AINA kun olen soittanut ravintolaan esim. ennen isäönpäivää jne. niin AINA vastauksena on,e ttä gluteenia on jossain yhdessä hikisessä makaronisalaatissa...
Perustuuko teidän juhlamenyynne todellakin viljalle? Eli makaronille leivälle......
Gluteeniviljoja ei tarvita yhtään mihinkään... maizenalla saa suurustettua kastikkeen ja perunajauhoista kakku joka on parempi kuin se vehniskakku...
Itseasiassa melkein kaikki tähän mennessä on ollut parempaa ilman gluteeniviljoja... ;)
Toki he ilmoittivat toiveestaan liian myöhään ja onhan se ehkä vaikeaa jos ruuan tekijöinä on monen eri perheen äidit, mutta mahdotonta tuo ei todellakaan ole....
Mutta hän vaatii muutenkin aina että Hänet Otetaan Huomioon...
51
Kaikkia tarjottavia ei toki tarvitse tehdä erikoistoiveiden mukaan jos valikoima on laaja.
Suunnittelussa voi ottaa huomioon sen että pöydässä on gluteenitonta ja laktoositonta tarjottavaa kaikille.
Tekisin noutopöydän josta kukin saa kasata mieleistään.
Gluteenitonta leipää/sämpylää voi ostaa kaupasta.
En usko että kukaan vaatii noin mitä ap aloituksessaan väittää.
Jos et ole valmis tarjoamaan mitään niille joilla on erikoisruokavalio ilmoita etteivät he ole enää tervetulleita.
Minulle ei tuota hankaluutta toteuttaa erityisruokavalioita, olen keittiömestari. Teen mielelläni vierailleni sopivaa ruokaa ja leivonnaisia. Haluan että kaikki vieraat viihtyvät ja kokevat itsensä tervetulleiksi kotiini.
Kaikkia tarjottavia ei toki tarvitse tehdä erikoistoiveiden mukaan jos valikoima on laaja. Suunnittelussa voi ottaa huomioon sen että pöydässä on gluteenitonta ja laktoositonta tarjottavaa kaikille. Tekisin noutopöydän josta kukin saa kasata mieleistään. Gluteenitonta leipää/sämpylää voi ostaa kaupasta. En usko että kukaan vaatii noin mitä ap aloituksessaan väittää. Jos et ole valmis tarjoamaan mitään niille joilla on erikoisruokavalio ilmoita etteivät he ole enää tervetulleita. Minulle ei tuota hankaluutta toteuttaa erityisruokavalioita, olen keittiömestari. Teen mielelläni vierailleni sopivaa ruokaa ja leivonnaisia. Haluan että kaikki vieraat viihtyvät ja kokevat itsensä tervetulleiksi kotiini.
Minulla on ihan perustaidot, joilla oli ajatus toteuttaa tarjottavaa niille jotka ovat määräajassa kutsuun vastanneet. Ja juu-u, kyllä tuo toive oli ihan niin kuin aloituksessani kirjoitin, miksi huijaisin teitä?
Gluteenittoman järjestäminen ei liene ylivaikeaa, harmittaa vaan kun en saanut siihen enempää aikaa valmistautua. Menen siis sen vinkatun pakastealtaan kautta :)
Minunkin vieraat varmasti viihtyvät ja kokevat itsensä tervetulleiksi. Onneksi se yhdessäolo kuitenkin päätarkoitus, ja onneksi mulla niin iahant ystävät, että kestävät ruokiani vaikken keittiömestari olekaan ;)
Iloo kaikille vastanneille!
ap
ihan muuten vaan gluteenittomalla.
Suurimmassa osassa kaikista NORMAALEISTA ruokaohjeista tai leivonnaisohjeista on gluteenia. Jos tekee gluteenitonta, se on mietittävä erillisenä projektina yleensä.
Koulussa opetetaan kasteikkeiden teko vehnäjauholla ja niin olen tietysti aina tehnyt. Kakkutaikina tehdään koulun ja keittokirjan ohjeiden mukaan vehnäjauhosta.
Gluteeniton tarvitsee oman valurautapannunsa, sillä valurautapannuun jää jäämiä viljasta.
En viitsi alkaa opetella jotain gluteenittomia reseptejä, vaan teen normiruokia.
Meillä mies on kakkostyyppiä eikä koskaan ole tehty mitään erikoisruokia sen takia. Ihan kaikki ruuat käy, kakkuakin maistaa jos mieli tekee ja ottaa muutaman lasin viiniä. En edes muista mitä suosituksia aikoinaan lekuri antoi, rasvattomasta puhuttiin muttei sokerittomasta.