Joululahjat vko 16
Kommentit (91)
Pahoinvointi meni toistaiseksi ohi. Olisi kiva tietää onko täällä muita jotka synnyttää hämeenlinnassa, paitsi minä :D Kävin eilen kiertelemässä kirppareita aikani kuluksi. Siellä oli kyllä todella paljon vauvojen vaatteita ja teki kyllä mieli ostaa mutta en kuitenkaan viitti vielä, jos sattuu että menee kesken.
Mukava aloittaa aamu aina lueskelemalla teidän kuulumisia kahvikupposen kera (nyt vielä kun tuo maistuu)!
Coco: minäkin vasta rv5+4 ja varasin neuvolan jo viime maanantaina. Ajattelin että parempi hyvissä ajoin varata niin ainakin saa ajan mahdollisimman pian ettei sitten ole varattua ja venähtää vielä pidemmäksi odotus. 5. toukokuuta sitten pääsen.
Ihan uteliaisuudesta kyselen et mitäs tuolla ekalla neukkukäynnillä sitten tehdään? Ihan tavallinen terveystarkastus vai kuuluuko käyntiin jotain "jännempääkin"? =) Esikoisen kanssa on kaikki niin uutta ja tuntematonta :)
Ilmoittaudun minäkin mukaan, äärimmäistä varovaisuutta noudattaen. Olen harkinnut mukaan tulemista pidemmän aikaa, mutta myös aiemmin koetut takapakit näissä odotuksissa ovat hieman hillinneet innostusta. Taustalta löytyy 2 tuulimunaraskautta, yksi keskenmeno sekä yksi kemiallinen raskaus... tuulimunat tuli koettua tosin ennen esikoisen syntymää. Laskettuaikani ennen neuvola tai ultrakäyntejä olisi kuukautisten mukaan 20.12.10. Toivottavasti nyt osasin "käyttää oikein" tätä keskustelu, kun en ole ennen tänne sivustolle kirjoitellut. Meitä on kyllä joulukuisissa todella monta odottajaa, ihanaa!
Tervetuloa uudet odottajat! Nyt alkaakin olla jo loppukuun odottajia! :)
Täällä taas tänään hirveä väsymys!! Ihan kaameeta, oon aamut, päivät ja illat jossain sumussa.. Joka päivä on otettava päikkärit tai vähintään levättävä.. Jos ens viikolla meen töihin en todellakaan tiedä miten selviän!! Pahaaoloa mulla ei oo oksentamiseen asti mut mitä enemmän väsyttää sitä huonompi olo..
Nyt on kans kolmatta päivää ollu kovasti menkkamaisia kipuja alavatsalla ja selässä.. Kasvaakohan kohtu?
Omilla vaatteilla vielä mennään, tosissaan kyllä parilla löysimmillä farkuilla! Vaaka näyttää et kaks-kolme kiloa on tullu painoa!! :O Ei kyllä ihme kun syön niin paljon, enkä jaksa paljon liikkua!!
Ekassa neuvolassa muistaakseni täytellään lippusia ja lappusia, mitataan verenpaineet, hemoglobiini, katotaan paino ja alussa otetaan kans verikokeet, nii ja pissasta katoaan onko tulehuksia.. Sieltä saa sitten kasan lippusia ja lappusia mukaan luettavaks! :) Ainakin nää muistan nyt äkkiseltään..
Vointeja kaikille!!
Tiitu ja "lumi" 7+3
Ekassa neuvolassa täytellään tosiaankin lippusia ja lappusia. Ja kysellään lähisukulaisten sairauksista, myös miehen puolelta. Itellä ei ollut niistä kamalasti tietoo tai muistunut mieleen, et kannattaa kysellä etukäteen niitä! Ja tosiaankin verikokeet+virtsanäyte. Ja hb, paino ja rr. Ja niitä lappusii saa ison pinon kotiin luettavaksi!
Täällä flunssa alkaa helpottamaan! Ja nyt ei ainakaan väsytä niin paljoa, vaik voisin silti nukkua...
Mullakin farkut ahdistaa, ku on nii turvonnu maha. Painoa ei oo tullu lisää. Syön ihan normaalisti, mutta ainakin kerran päivässä tulee kävelylenkki tehtyy, joskus kaksikin kertaa.
Ajattelin hieman vielä kirjoitella, kun sain tuon 2 vuotiaan nukkumaan. Tosiaan yksi lapsi on entuudestaan ja tämän uuden tulokkaan kanssa heille tulisi ikäeroksi n. 2½ vuotta. Hiukan jo mietityttää miten sitten jaksan kahden kanssa, kun tuntuu, etten ole vieläkään toipunut esikoisen yöheräilyistä, alkoi vasta hiljattain nukkumaan yönsä. Mutta kaikesta sitä kyllä selviää, vaikka muutaman tunnin yöunilla :)
Pelko on kyllä kokoajan vielä "persuuksissa", että tämä(kin) raskaus saattaisi olla tuulimuna taikka päättyä keskenmenoon, että vielä en riemunkiljahduksia viitsi päästellä, saatikka kennellekään kertoa asiasta. Sitten NP-ultran jälkeen raskauden aiomme julkistaa. Raskausoireita ei kauheasti mielestäni ole, kauhea vilu mulla on kokoajan, väsymys (tosin olen muutenkin ollut aika väsynyt), alaselän jomotus ja välillä esiintyvä etova olo (varsinkin iltaisin) ovat oireistani varmaan yleisimmät. Jotenkin sitä toivois kovempia oireita, jos sitä sitten vois olla varmempi raskauden jatkumisesta.
Nyt mua on mietittyttänyt, kova kun on kaikesta turhasta ja vähemmän turhasta stressaamaan muutama asia. Voisitte vaikka oman mielipiteen näihin juttuihin kertoa. Eli
1) Kahvin juonti... olen sairaan kova juomaan kahvia, eikä päivä käynnisty millään ilman pannullista. Nyt olen yrittänyt "huijata" itseäni niin, että keitän neljä kuppia ja laitan vain 2 mittaa kahvijauhetta... :) mutta tosissaan onkohan tuosta kahvin kittaamisesta haittaa..? Pitäisi kyllä lopettaa!
2) Musta on tullut viimeisen puolen vuoden aikana himo Zumbaaja ja haluaisinkin nyt jatkaa harrastustani (ja olen jatkanutkin), voikohan tollasesta rytinästä ja ryskeestä olla jotain haittaa ja sykekin siinä kyllä nousee tosi korkeelle... olen kyllä ymmärtänyt, ettei alkaraskaudesta mitään liikuntarajoituksia kauheasti olisi, mitä mieltä olette?
Hulluja ajatuksia, esikoista odottaessani täytyy myöntää olleeni aivan liian huolissani kaikesta! Nyt teksiä lukiessani alkoi vaikuttaa taas hieman hysteeriseltä. Hillitkää te sitten mua jos sorrun ylilyönteihin :)
Chocolina rv 5+5 (äh, se on niin vähän vielä..)
Ja heti alkuun, kun muistan eli..
Chocolina: täällä myös yksi himozumbaaja! Kahdesti viikossa käyn pääsääntöisesti ja mulla ainakin kaikki vatsan kohdalle osuvat kiertoliikkeet sattuvat hieman, joten niitä oon pyrkinyt välttämään. Voi muutoinkin olla, että kun kolmatta odotan että lantionseutu on löystynyt sen verta, että se sitten aiheuttaa kipua.. tiedä häntä. Vaikka syke nousee korkealle niin oman jaksamisen mukaanhan siellä tehdään. Ei mua ole kummasti katsottu vaikka teen omalla tyyllläni esimerkiksi vähäisiä hyppelyosioita.
Kahvinjuonnin lopetin miltei kokonaan, koska aiheutti sellaisia vatsanpuruja. Nyt menee ehkä kuppi päivässä, kotona ollessa ei sitäkään.
Facebook-ryhmästä joku jutteli... tuun heti, kun vaan saan sen kutsunkin siihen ryhmään Sannalta! :)
Hemmottelin tänään itseäni, kävin kynsihuollossa ja nukuin extrapitkät päiväunet. Huomiselle olis tiedossa messuilla kävelyä ja muutenkin aktiivista sosiaalista elämää niin pakko skarpata vaikka muutoin olen kuin zombie. Väsyttää siis niin paljon koko ajan.
Eipä tässä muuta, jakselkaahan! :)
-Silveri 6+6-
vielä kirjoittelemaan kun ihastelin tuota uutta äippäpakkausta! Aivan ihana :D En malta oottaa että saan tuollaisen kotiin ja pääsen hypistelemään niitä suloisia vaatteita ja muuta! Oijoi...
Kiitoksia neuvolan ekaan käyntiin liittyvistä vastauksista. Tietääpähän vähän etukäteen esim nuita suvun sairauksia pohtia.
Ja kahvin juonnista. Itse en normaalistikkaan juo kuin 1-2 kuppia päivässä ja nyt olen alkanut juomaan yleensä vain tuon aamukahvin jos sitäkään. Että eikai tuosta määrästä mitään haittaa ole. Toki kannattaahan sitä aina vähentää, varsinkin jos paljon juo.
Ja liikkumisesta olen myös kuullut sen että liikkua voi ihan normaalisti kunhan kuulostelee omaa kehoaan. Itse tietää missä raja kulkee. Jos taas normaalisti ei hirveästi liiku ei saisi yhtäkkiä aloittaakaan mitään hikijumppaa. Oon ite aika huono liikkumaan mutta onneksi on koira niin tulee joka päivä käytyä ainakin yksi vähän pitempi lenkki ja lisäksi yksi lyhyempi. Tosin huomasin että ennen lenkkiä pitää olla varmaan kolme tuntia ilman syömistä muuten alkaa vatsaa vääntää kävellessä. Varmaan johtuu tuosta turvotuksesta kun pienikin ruokamäärä saa aikaan ähkyntunteen.
-kattu, rv 5+4
tuli se uusi äitiyspakkaus. Olen odottanut kuvia vaikka kuinka kauan jo :). Olen käynyt niitä katsomassa joka vuosi, vaikka en raskaana ole ollutkaan kun kiinnostaa. En ole vielä päättänyt otanko pakkauksen vai en, kun kahdesta ensimmäisestä on vielä suurin osa tallessa. Pakkaus oli mielestäni ihan ok, mutta oranssista en pahemmin välitä. Harmaat vaatteet olivat hienot ja myös makuupussi. Pitää katsoa sit myöhemmin otanko vai en. Onhan se tosi hyvä ja kattava paketti kuitenkin.
Onneks on perjantai koska en jaksai enää päivääkään töissä. Viikonloppuna pitää ottaa rennosti ja syödä hyvin. Sunnuntaiksi on luvattu hieno auringonpaiste ja silloin pitää nauttia pihalla.
Minä en juo kahvia ollenkaan, joten ei ole tarvetta lopettaa :). En ole myöskään kova liikkumaan, joten ei tartte sitäkään puolta pohtia. Käyn vain kävelyllä silloin tällöin ja touhuan lasten kanssa, joten jatkan entiseen malliin.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille joulukuisille!
Ihanaa pullantuoksuista perjantaita!
Käytiin ultrassa ja siellä se pikkuinen olla köllötteli. Kaikki hyvin ja normaali raskaus. ;-)
Tämä lääkäri laski samoin kuin neuvolatäti tuota laskettua aikaa, jolloin tulisi muutama päivä lisää, eli 16.12. No samapa tuo, eihän ne taida muutenkaan juuri laskettuna päivänä syntyä.
Ihan mukavalta minustakin näyttää tuo äitiyspakkaus, taidan kyllä valita sen, sillä eihän tuolla 145 eurolla kaupasta saa juuri mitään.
Onnea vielä kaikille ja olipa ihana kuulla, että teilläkin jotka kerkesitte jo säikähtää, niin on kaikki hyvin.
Zumba on vienyt minutkin mennessään, en ajatellut raskauden takia jäädä pois, mutta ainoastaan tämä väsymys ja pieni pyörryttämisen tunne haittaa jumpalla menoa.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Marie-Helena
Kaivoin sitten vihdoin ja viimein äitiysvaatteet esiin, kun en muistanut mitä kaikkea oli ja sovitin miten sopii päälle kun nyt on lähtöpaino 6kg alempi kuin aiemmissa plussauksissa...
Hirvee hinku tuli vauvamahaan!! Mä oon kyllä niin turvoksissa, että kun äitiyshousut puin päälle niin se jotenkin korosti turvotusta ja näytti et oisin joku rv 15-16!!! (Ihailin sitte salaa "valemahaa" peilistä!)
Voi jos kaikki menis vaan hyviin tällä kertaa...
Kun ei uskalla täysin vielä riemuita, eniten se borrelioosin mahdollisuus pelottaa...
Nyt vaan vielä hetki odottamaan niin toivottavasti saa pukea äitiysvaatteet päälle!! :) :) :)
Aamulla plussattu! Ei nyt ihan suunniteltu raskaus ole, mutta varovasti iloitsen. Päässä pyoriin valtavasti kysymyksiä liittyen lähinnä oman kropan kestämiseen, jos tässä loppuun asti päästään. On tuon selän kanssa ollut enemmänkin ongelmia... Toivottavasti maanantaina soitto neuvolaan antaa vastauksia ja tukea... Takana on keskenmeno (rv 17), 2 tervettä poikaa (6- ja 8-vuotiaat) ja raskauden keskeytys... Jalat maassa edetään päivä kerrallaan...
Ai niin, la olisi laskurin mukaan 13.12. eli nyt olis rv 6+4. Oireisiin voitanee lukea alavatsan tuntemukset, lievä turvotus, väsymys... Pahoinvointia ei ole - ainakaan vielä - ollut, vaan eipä sitä ollut pojistakaan. Ekassa raskaudessa kyllä oli... Ja itselle tulee siis mittariin 35v ennen joulukuuta.
Ja tervetuloa taas kaikki uudet!
Niitti, sun nikki on sama, kuin meidän tokan tekonimi! :) Toivon sullekin onnea matkaan, toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka!
Kiitos vielä kaikille teille onnitteluista, kyllä tosiaan se ultra helpotti! Ainakin hetkeksi... ;)
Luin tuossa tutkimuksen, jonka mukaan sykkeen löydyttyä ja sikiön vastatessa viikkojaan on keskenmenon mahdollisuus enää n. 2%. Yritän tällä nyt lohduttautua. :) Ja vaikka tiedän, että aina on mahdollisuus mennä joku pieleen, niin ei sen jatkuva murehtiminen kuitenkaan varmaan ole kovin järkevää, tai hyväksi... Koitan siis rauhoittua ja edes hetken nauttiakin tästä odotuksesta!
Zumbasta ja muusta liikunnasta oli puhetta; mä olen joutunut jättämään kaiken muun, paitsi lenkit koiran kanssa. Pahoinvointi on niin täysivaltaista, että saan huimausta jo pelkästä ajatuksesta, että harrastaisin liikuntaa sisätiloissa! Mutta kyllähän sitä tosiaan voi omien fiiliksien mukaan tehdä kaikkea, mikä ei ole kovin riskialtista. (esim. rodeo, syvänmerensukellus ja laskuvarjohypyt kannattaa siis ehkä jättää väliin... ;)
Äitiyspakkauksen kävin minäkin lasten kanssa katsastamassa ja kylläpä se olikin ihana! Ja tosi hienoa, että sinne on saatu jopa AIO-vaippa! Voi että, kun nyt kaikki menisi hyvin ja saisi tuon paketin kotiin hypisteltäväksi joskus puolen vuoden päästä... :D
Pahoinvointi on ollut ihan karmaisevaa taas tänään, kävin kuopuksen kanssa pari tuntia kaupoilla ja sen seurauksena ajattelin, että menehdyn pahaan oloon! :/
On varmaan siis melko hypoteettinen ajatus, että selviäisin huomenna ja sunnuntaina Lapsi-messujen standille 8 tunniksi hymyilemään... ;)
Lisäksi esikoinen lähti juuri isin kanssa päivystykseen, koska on ilmeisesti angiinassa. Jeejee... :( Toivottavasti ei tartu minuun, koska en millään haluaisi syödä antibiootteja näin alkuraskaudesta.
No niin, tulipa vähän valitettua tällä kertaa, sori! Yritän seuraavaan kertaan vähän positiivisemmissa fiiliksissä lähteä liikenteeseen! :)
niila ja "tähtijoonas" rv 8+2
Voi yök tätä oloa.. pahenee vaan päivä päivältä.. Väsymys vaivaa meikäläistä eniten aamupäivällä ja iltapäivällä, iltavirkku kun olen niin ei pahasti vielä illalla..
Onko täällä muita yrittäjä-äitejä? Nyt pitäisi äkkiä nostaa yel huippuunsa, että saa kunnon äitiyspäivärahan vaan eipä oikein uskalla ennenkuin on jokin vahvistus, että kohdussa oikeasti on joku eikä vaan tuulimuna.. Ei jaksais nyt perehtyä mihinkään..
Raskauden ajan liikkumisista.. Omien tuntemusten mukaan voi mennä hyvin pitkälle. Yritän itsekin käydä juoksulenkillä niin kauan, kun selviän ilman vatsatuntemuksia, myös vatsalihasliikkeitä teen koko ensimmäisen kolmanneksen, ettei selkä olisi jo heti niin kovalla koetuksella. Paljon helpommin menee loppuodotus, kun on hyvässä fyysisessä kunnossa ja varsinkin lihaskunnossa. Siihen ja terveelliseen syömiseen yritän jaksaa satsata vaikka kuinka väsyttäisi ja yököttäisi, mutta saas nähdä kuin kauan huvittaa ;0)
Onko täällä muita joiden laskettu aika osuu jouluaattoon? Meillä näyttäis osuvan, tosin eipä ole kukaan meille syntynyt laskettuna päivänä. Tällä kertaa varmaan toivon hartaasti, että menee reilusti yli lasketun ajan ja syntyy vuoden 2011 puolella ;0) jos siis päästään sinne asti..
Mukavaa viikonloppua kaikille! Ottakaa todella rennosti, jos siihen on mahdollisuus :0)
NeljänEmo ja kohtulainen
Ihan ensin, ihanaa Niila ja kaikki muut, jotka olette sykkeen jo päässeet näkemään, varmasti ihana tunne :) Itse ajattelin koettaa odotella siihen np-ultraan saakka, jos tässä vaan malttaa..
Varasin tuossa viime viikolla neuvolan ja se on vasta 21.5..! Miten tässä nyt sinne asti jaksaa.. Ihan turhautunut olo, vaikka varmasti ihan turhaan, kun eihän ne asiat nyt miksikään muutu vaikka siellä jo aiemmin kävisi ja nyt meneillään kuitenkin vasta rv 5+3 :)
Viime yönä nukuin huikeat 11 tuntia, nyt on vielä vähän pöhnäinen olo, mutta ei sentään väsytä niin paljoa kuin viikolla. Yliopistolle on ollut todella vaikea heräillä aamulla, kun uni vaan maistuisi. Puhumattakaan luennoilla hereillä pysymisestä :)
Onko täällä muita vielä opiskelevia odottajia?
Varmaan pitäisi nyt mennä lueskelemaan tenttiin, kun kerrankin on koko päivän vapaata, myös töistä :)
..Vaikka kello on jo yli puolen pàivàn tààllà meillàkin. :-) Olo on ultran jàlkeen edelleen aika hyvà. Lupasin itselleni ja miehelleni, ettà yritàn olla optimistinen realisti tàmàn raskauden suhteen. Toivotaan, ettà pààtòs pitàà. :-)
Omalle navalle kuuluu seuraavaa: Eilen vàsyin tòissà ihan hirveàsti ja iltapàivàstà alkoi selkàà jomottaa oikein kunnolla. Lisàksi mulla on toisessa munasarjassa jomotusta ja tàrinàkipua, joka on ollut nyt muutaman pàivàn ajan aika kovaa ja sàteilee selkààn. Kàvin lukemassa endometrioosiyhdityksen sivujen keskusteluja ja siellà moni muukin endotar tuntui kàrsivàn erilaisista kivuista, joten rauhallisin mielin siis. Lààkàrikààn ei ollut huolestunut, kun kivut on niin selkeàsti sivulla.
Sannakko: Uni maistuu kyllà tààllàkin: puoli kymmeneltà olin jo peiton alla ja koira sai mut aamulla ylòs vasta puoli yhdeltàtoista. :-) Nyt olen tehnyt làhtòà kauppaan viimeiset pari tuntia, mutta olo on jotenkin krapulainen, niin kuin joku niin osuvasti ilmaisi. :-)
Jouduin muuten tòissà kertomaan, kun tuli se ultra-aika niin yllàttàen ja pomo ei kyllà hyppinyt riemusta. :-/ Pientà drama queen/marttyyri-kiukuttelua sain todistaa koko eilisen pàivàn ja ehkà siksikin vàsyin niin kovasti. Pomon kohtaus oli kyllà ihan odotettavissa hànen luonteensa tuntien, mutta ikàvààhàn se oli siità huolimatta. :-( No, onneksi laki on mun puolella tàssà asiassa.
Koetan koota nyt itseni ja làhteà kauppaan. Ihanaa viikonloppua teille kaikille ja hyvàà vointia! :-)
Cucciola
Tääällä myös edelleen tajutonta väsymystä! Päiväunille yritän olla menemättä koska en vaan pääse enää sängystä ylos sen jälkeen. Vatsassa velloo koko ajan. Olen pakottanu itseni syömään kunnolla ja onneksi ei tule ylös mut silti se vatsan vellominen jatkuu ja jatkuu, koko ajan huono olo. Mut eiköhän tämä tästä joskus helpota. Esikoiselle olen sanonut että mitäs jos meille tulis jouluna vauva ja sen ettei ole vielä ihan varmaa. Hän on puhunut jo kauan toisesta pikku siskosta tai veljestä ja nyt oli pakko kertoa.:)
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
äitykkäinen ja pikku3 rv 6+1
elikkäs täällä oli eilen neuvola, kesti 2h. sain kaikenlaista kotiin lukemista mukaan Smile
Laskettu aika siis menkkojen mukaan onkin 17.12.2010 ja tänään on rv 6+1 ensi viikolla tulee kirje postissa milloin on varhaisultra kumminkin kesäkuussa Smile neuvola täti oli mukava, ja neuvola saatiinkiin vaihdettua omalle paikkakunnalle.
hemppaarvot aina ollut 140 nyt oli 111 ? seuraava neuvola 25.5 millon katotaan pitääkö aloittaa rautatablettien syönti.
Väsymys jatkuu ja tänään ollu koko päivän etova olo. Tästäköhän se pahoinvointi alkaa?? Ei pidä vielä pahinta ajatella!
bellys: Toi sun hb on tosi matala. Ihme ettei sulle suositeltu jo raudan alotusta, ku seuraavakin neuvola vasta kuukauden päästä. Ja raskauden edetessä se yleensä tippuu vain lisää. Kyllä ne neuvolassa on ammatti-ihmisiä, et tää ei ollu mikää kehotus aloittaa sitä rautaa. Ihmettelen vaan tässä ääneen!
Mulla on ekaan neuvolaan viel pari viikkoo aikaa.
Mä kanssa kävin kurkkaamassa uuden äitiyspakkauksen. Kiva oli. Tosin kaikkien vuosien pakkauksis on aina jotain, mikä ei näytä niin kivalta. Mut eipä pidä valittaa, ku on ilmainen ja hyvä pakkaus on. Ite en varmaankaan sitä ota, koska löytyy tuo -09 pakkaus ja kaikki tallella ja osa edelleen käytössä. Voihan se mieli muuttua vielä.
Onpas täällä vilkasta! Tervetuloa kaikille uusille odottajille! Tanzkulla näyttää olevan sama LA kuin mulla :). Mutta voihan se muuttua vähän vielä... Itse en aio mennä varhaisultraan, mutta kuulostaa tosi mukavalta kuunnella vauvan sykettä jo tässä vaiheessa :). Yritän malttaa odottaa np-ultraan asti.
Onnea Niilalle myös hyvistä uutisista. On varmasti helpottunut olo kun tietää että kaikki on hyvin!
Sain eilen kuulla hauskan ja yllättävän uutisen; lähisukulainen odottaa myös vauvaa ja LA joulukuussa :D. Hän ei kuitenkaan tiedä että minä odotan. Kerromme sitten muutaman viikon päästä.
Muakin farkut ahdistavat, ja pystyn nyt pitämään vain yhdet löysemmät päällä. Turvotusta on melkoisesti.
Misu78 rv 5+3