*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikot 16 & 17
*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikot 16 & 17
29.6. Han, 1
1.7. emmizle, 2, Turku
1.7. Tyttå89, 1
1.7 Tassu 1, Jorvi
1.7. Sanjuska75, 2, K-HKS
2.7. HanniS, 2, 21, KYS
2.7. Zajka, 1, Porvoo
2.7. Chili-80, 3, Kättäri
3.7. ek, 2, 20, Jorvi
3.7. Ihme, 1
4.7. Britney87, 1, 22, Lohja
4.7. Nupsu, 4, TAYS
3.7. Tani, 3, Kättäri
5.7. Nestor, 2
5.7. vauvva, 1,24, KYS
6.7. Vimpula, 2
6.7. Vanukas, 1
6.7. Hilla78, 4
6.7 ApsiDeisi
6.7 Tuikku, 2
7.7. Insku83, 2
7.7. NM-90
7.7. Salsa9, 2
8.7. Fanni, 1, 22, Satks
9.7. Puolukka83, 1, Kätilöopisto
9.7. shira, 3, 25, MKS
9.7 vaniliini, 1
9.7. anskunekku, 1, 21, TAYS
10.7 Tridian, 1, 25
10.7. miruliini, 2, tays tai phks
10.7 -Tuikku-, 2
10.7. toukokuu, 4, Kys
11.7. neontetra81, 3, 28 Hyvinkään sairaala
11.7. Petruska, 1
11.7. Heldels, 2, 34, kättäri
12.7. irma
12.7. iinea, 2
12.7. Jancelin, 1
12.7. tur-koo-si, 1
12.7. Cicu, 3
12.7. kettu, 1
13.7. onnenkantamoinen
13.7. Bonnie 83, 2
14.7. Karkki, 1, 23, OYS
14.7 Miukkis, 1
15.7. Enkelinäiti, 2, 28, Hyvinkään sairaala
17.7. Tuuli, 1
17.7. Hexuli, 5
18.7 -raksu-, 1, 26, Satks
19.7. Whitecat, 3
19.7. Mysweetie, 2, 25, Jorvi
19.7. Elisabet, 3,
20.7. tuittu82, 3
20.7. Tähti, 2 ,
20.7. Asteri, 2,
20.7 ariella, 3
22.7. Banfigo, 1, KYS
23.7 Illuvatar, Lohja
23.7 Kivi 3
25.7. Skidimadinka, 3, 34, Kättäri
25.7. HK, 1, 28, Kättäri
26.7. pikkuvarpaat,1
26.7. Keräkurmitsa, 2
27.7. nasuste, 2, koks
29.7 mama87, 2
29.7. Memm!, 1, Jkl
29.7 mertza, 2
30.7 Sunniee, 1, 21, Kätilöopisto
30.7 äityli-76, 3, EKKS
31.07 Suvi83, 1, Kättäri
pikkanen09, 30
Geminimama, 3, PHKS
Kajo, 1
Banfigo, 1
Kommentit (50)
Minä kävin tänään hakemassa äitiyspakkauksen postista :) Sopivasti just samana päivänä kun uusi julkistettiin. Jännitin kovasti jos se 2010 on ihan älyttömän paljon kivempi, mutta onneksi ei ollut! Muutamat vaatteet ottaisin mieluummin 2010-paketista, mutta kokonaisuutena kyllä mieluummin olisin valinnut joka tapauksessa tän 2009:n joka nyt saatiin. Loppujen lopuksi siis kaikki hyvin, ja olenpahan ainakin tehnyt oman osuuteni sen eteen että mahdollisimman moni teistä, jotka intoilette tuosta uudesta paketista, saa sit jo sen :)
Omanapa: Aloitin viikko sitten mammajoogan, tänään oli toinen kerta ja suosittelen kyllä lämpimästi. Ainakin tämä missä minä käyn (Helsigin joogahuone) on tosi ihana. Tiistain neuvolassa ja lääkärissä kaikki taas hienosti, ei mitään vialla. Painoarvio oli 970g, ihan kivan kokoinen sälli jo. Muuten on vähän ristiriitaiset fiilikset, tunnun nyt yhtäkkiä paisuvan jatkuvasti ihan silmissä ja tuntuu aika valaalta (alussa ei siis paino noussut yhtään ja mahakin oli aika pieni). Joudun varmaan pian ostoksille hankkimaan ensimmäisiä äitiysvaatteita.
Omaa massua: Eilen oli neuvola. Kaikki oli ihan hyvin eikä painoakaan ollu tullut edellisestä kuin 500 g. Sf-mitta oli 30 cm. Pikku-hepun sykkeet kuuluivat aika ylhäältä eli terkka arveli, et heppu oliskin perätilassa. Tosin varmuutta asiaan ei saatu, kun tuntui heppu liikkuvan aika tavalla masussa. Toisaalta terkka ei ole vielä kovin pitkään tehnyt äitiysneuvolaa, joten ehkä myös kokemuksen puutetta, ettei saanu selvyyttä vauvan asennosta. No samapa tuo. Jos nyt onkin perätilassa, niin ehtiihän tuo vielä kääntyäkin. Vauvan sykkeet oli 147. Muistaakos kukaan olisko tuo tytön vai pojan syketasoa? Miten ne meni?
Hb oli nyt 120, edellisellä kerralla 121. Obsidania olen ottanut 1 tbl/pv. Ja tuntuu, etten halua nostaa annosta, kun tuokin jo aiheuttaa ummetusta aika tavalla. Kiinnostuneena siis luen muiden kommentteja eri rautavalmisteista, jos vaikka löytäisin jonkun toisen, mitä kokeilisin.
Hassua, kun tuo mun terkka aina joka käynnillä kysyy, poltanko tupakkaa. Äitiyskortissa kun on se kohta ”savukkeiden lukumäärä/vrk”. Jo eka kerralla sanoin, etten ole koskaan polttanut, niin luuleeko se, et aloittaisin tässä raskauden aikana. Nykyisin jo vastaankin, etten ole vieläkään ajatellut aloittaa kyseistä touhua.
Mulle on iskenyt allerginen nuha. Nenä on tukossa koko ajan ja väsyttää IHAN kamalasti. Yötkin menee entistä huonommin, kun nenä on tukossa. Tietääkö kukaan voiko jotain nenäsuihketta käyttää?
Lapsimessuista: Viime vuonna olin siellä ja nytkin olisin halunnut mennä. Mutta jää nyt väliin, kun olo on aika väsynyt ja huono. Lisäks nyt viikonloppuna pitäis makuuhuonetta tyhjentää, jotta maanantaina pääsee remonttimiehet aloittamaan remontin. Ihanaa suunnitella sisustusta ja ens viikon jälkeen pääsee jo laittelemaan vauvan tavaroitakin makkariin. Pesänrakenusta…
Äitiyspakkaus 2010: Kiitos vaan, Keräkurmitsa, linkistä. Mua kans ”jännitti”, et jos tää 2010 pakkaus oliskin ollut mukavampi kuin 2009, mut onneks olikin aika samansävyinen. Joitakin vaatteita olisin HK:n tavoin ottanut mieluummin tästä uudesta pakkauksesta (esim. oloasun), mutta kokonaisuutena olen ihan tyytyväinen tuohon saamaani 2009 pakkaukseen.
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
T. Sanjuska + pikku-heppu rv 30+2 (hui, niin ne viikot vaan vierii)
Ihana ilma tuolla ulkona, täytyy kohta kipaista koiran kanssa ulkoilemaan. Eilen loppui työharjoittelujakso ja ensi viikolla kouluun, vaikka maanantai ja tiistai ovatkin vapaapäiviä ja saa nauttia olostaan. Huomenna on lapsimessut ja sinne mennään miehen kanssa, en ole ikinä niissä käynytkään! :)
Vauvalla alkaa tila käymään vähiin kun enimmäkseen tuntuu sellaisia liikkeitä ja jalan painamista kohtua vasten. Kylkiin se kyllä osaa edelleenkin potkia niin lujaa että oikeasti sattuu. Yksi ilta ei nukkumisesta tullut mitään kun se heilui kun heinämies. En jaksaisi odottaa pikkuisen syntymää, vaikka synnytys on alkanut jo vähän jännittää. Miten te muut olette synnytystä ajatelleet?
Muuttopäivästä saatiin varmistus, muutamme toukokuun viimeinen viikonloppu eli saadaan avaimet asuntoon 28. päivä. Kohta täytyy pakkaaminen aloittaa, jos meinaa ehtiä kerätä kaikki kimpsunsa sinä viikonloppuna.
Ainiin ja eilen oltiin miehen ja ystäväpariskunnan kanssa elokuvissa, oli muuten vaikeaa keskittyä elokuvaan kun äänitehosteet olivat ilmeisesti niin voimakkaat, ettei meidän vauveli ollut hetkeäkään rauhassa. :D
Vaniliini 29+1
ihan ensiks vastaan Sanjuskalle: mulla kans on tota allergista nuhaa,ja kävin apteekissa kysymässä että mitä sais käyttää.. niin paria nenäsuihketta voi ottaa,(en muista nimiä) mutta käski kuitenkin varmistamaan omalta neuvolalääkäriltä että mitä niistä kannattaa käyttää,kun ei kuulemma sais kun muutaman päivän ajan sitä suihketta laittaa :o ?
vaniliini: synnytys,hmm. oon alkanu odottamaan sitä innolla ! :D en pelkää kun sitä että jos joudun vaikka sektioon.. mahan auki leikkaaminen on jotenkin pelottavaa :/ haluisin jo kovasti pikkuisen syliin ! =)
ON: ei mitään kummallista,kylkiluut saa kyytiä ja on tosi hankala istua välillä kun vauva painaa keuhkoihin tai jotenkin muuten inhottavasti. myös kenkien laittaminen jalkaan on käynyt hankalaksi :/ heh,oli hauska kun eilen illalla mies laitto pään tohon massun päälle,ja pikkunen alko potkimaan iskää päähän :D monotti oikein kunnolla :D heh. saatiin hyvät naurut ! =)
mitä suunnitelmia vapuksi on mammoilla? meinaatteko mennä kaupungilla käymään,vai ootteko mielummin kotona masun kans? kun musta tuntuu etten viitti lähtä lyllertään suureen ihmisjoukkoon,kun vessankin (pääseminen) löytäminen on hankalaa sitten ihmisjoukon keskellä :D
hyvää viikonloppua kaikile !
sunniee ja masukas 26+2
Fanni: Onhan meidän taustoissa semmonen, että asutaan paikkakunnalla jossa ensikoti on. Kuulemma niillä on sellaisessa tapauksessa melkein automaattisesti yrittää tupata sinne jokaista, joka vähänkin vastaa käsitystä jonkinsortin ongelmaperheestä...
Kunnon syitä on alaikäisyyden lisäksi se, että lähes kaikki suku asuu vähintään parinsadan kilometrin päässä ja ettei lapsen isä ole kuvioissa mukana? Niin ainakin olettaisin, onhan tää melko pieni paikkakunta eli ennakkoluulot ja oletusasetukset kunniaan...
Muttamutta mä laitoin just tänään aiemmin sähköpostia sille toiselle sossutantalle (jonka sähköposti oli käyntikortista nähtävissä, en tosin muista kumpi se niistä on) ja yritän selvittää asiaa.
Niin ja sinä-kuka-nyt-olitkaan-kun-dementia-iski-jälleen:
Jo kielteinen asenne antaa tietyn kuvan perheestä. Kannattaa ottaa apu vastaan ja yrittää ajatella asioita ammattilaisten näkökulmasta, he tekevät työtään yrittäen ennaltaehkäistä ongelmia tulevaisuudessa ja ennenkaikkea he ajattelevat lapsen parasta. Ja kaiken takanahan on ajatus siitä, että omat vanhemmat saisivat pitää oman lapsensa heti ja myös tulevaisuudessa
Me ei oikeastaan olla niin kielteisiä, itseasiassahan me oltaisiin valmiita monenlaiseenkin kompromissiin, ongelmana on se sossujen ehdottomuus. "Joko meidän tavalla tai muuten"-tyyliä... koska jos ne saa tahtonsa 100% läpi, niin sehän tarkoittaa sitä, että mä en saa pitää omaa lastani heti, vaan vasta tulevaisuudessa kun avokki on täyspäiseksi ihmiseksi todettu :/
Kyllä mä yritän niitä ymmärtää, mutta menee vaan niin reippaasti yli tuo hyyssääminen että jotain rajaa kiitos?
Ps. Navalle ei oikein muuta kuulu, paitsi että se on jo melkein ulos pullahtanut. Vauveli on tänään ollut aktiivisella päällä ja potkutellut pitkin päivää.
Ja mulla on maha kipeänä aamuisin (semmosta kipua ku joskus kun oon ollu pari päivää syömättä) ja jotain menkkavaivaa muistuttavaa, mutta pessimisteilen silti viimeiseen asti. Vasta viikko kulunut uudesta yrityksestä... pufffff.
Oi miten ihana ilma ulkona onkaan. Pesin lakanat, tuuletin petivaatteet, värjäsin hiukset, värin vaikutuksen aikana pesin myös jääkaapin(ja hajoitin siitä yhden lasihyllyn :( ) ja koska hylly hajosi vessan lattialle niin jouduin konttaamaan vessan joka kolon, joten tuli vessakin siivottua. nyt ensi viikon ohjelmassa on löytää jostakin vastaava hylly jääkaappiin. Onko kellään tietoa mistä vois lähteä kyselemään? varmaan kodinkoneliikkeissä ois kun sinne palautetaan vanhoja kaappeja ym.
Pahinta tässä päivässä on että joudun olemaan iltavuorossa eli yhdeksään asti töissä. Hyvä aurinkoinen päivä menee hukkaan. Tosin, enää 3 vuoroa tämän päivän jälkeen joten enköhän mä kestä sen verran vielä.
(.) Vauva on edelleen poikittain ja ilmeisesti jo ihan reilun kokoinen(mitä ne tässä vaiheessa on, jotain 40cm) koska kun päättää venytellä itsensä oikein suoraksi niin maha leviää molempien kylkien yli. Muuten kun tämä maha ei näy takaa päin mutta kun neiti päättää venytellä niin tuntuu että koko maha lässähtää ja leviää(jos tajusitte mitä tarkoitan). Huomenna ois neuvola joten siellä saa taas tarkempaa tietoa olosta. Toivottavasti painoa ei ole tullut kovin paljoa vaikka viimeisen parin viikon aikana on tullu herkkuja syötyä ja suurin paheeni onkin limppari joka vaan lisää entisestään turvotusta jota työpäivien jälkeen on ihan reippaasti.
Kirpparilla on taas tullut käytyä pari kertaa tässä viikon aikana ja aina sieltä tarttuu jotain myös vauvalle mukaan(vaikka ei tarttis kyllä).Toivotaan nyt et kätilö osasi asiansa ja tämä todella on tyttö koska muuten menee 56-80cm vaatteet uusiksi :D
Mutta nyt lähden töiden pariin. Mukavaa ja aurinkoista sunnuntaita!
T:HanniS + paputar 30+2
Ja uusi äippäpakkaus oli minusta aivan ihana. tosin ehkä poikamainen mutta paljon parempi ku vuosina 2006-2009. Mut toisaalta ei me pakkausta otettu eikä tuo uusi pakkaus olisi muuttanut asiaa, mutta ihana silti.
mä sain äitiysavustuksen rahana, mut harmitti kyllä ku toi uus 2010 pakkaus ois sittenkin ollu ihan ok. mutta mistäpä sitä koskaan tietää.. ja onhan se aika sininen niinku meillä jo oleva 2006 pakkaus..et sen puoleen..
mä en oo vielä käynyt neuvolalääkärillä tässä keskiraskaudessa vaikka esikon kanssa kävin just huhtikuussa.. en tiiä onko ne unohtanut koko lääkärin vai säästetäänkö siinäkin.. no tiistaina on perusneuvola..täytyy kysellä asiaa..
Esikolla on juuri vesirokko..yöt on valvottu sen takia ja olo on aika väsy.. tavallaan hyvä että tuli nyt ettei tarvi sitte kahta pikkupotilasta hoitaa..
käytiin kattomassa uutta tulokasta, pientä tyttöä.. kyllä ne on vaan pieniä ne vastasyntyneet.. ei sitä enää muistakkaan miten pikkuisia ne onkaan :) no enää 3kk niin mullaki on semmonen suloisuus :)
jep.. vappuna oon varmaan kotosalla, ilmapalloja ja serpentiiniä.. munkkia ja simaa.. kyllä siitäkin ilo irtoaa :D
Vappuja vaan kaikille!!
nasuste 26+5
Voi piti tulla heti kommentoimaan tuota äitiyspakkausta. Mun mielestä on ihanin tähän asti näkemistäni. Olin perjantaina ihan fiiliksissä, kun kuvat julkaistiin. Ehkä on vähän poikamainen, mutta toisaalta siinä oli juuri sellasia värejä, mitä tykkäisin itse yhdistellä pinkin kanssa. Mä kuulun sellasiin "tylsistä" väreistä pitäviin, keltaiset jäi mulla poikien kanssa pitämättä. Nyt tietysti, kun tyttö on tulossa, tilanne voi olla ihan eri.
Haalari oli tosi kiva ja makuupussikin oli hauska. Tykkäsin kyllä siitä 2009 pussistakin, tyttöä ajatellen. Kestovaipat on kanssa hyvä juttu, mähän niitä käytin tuolla kuopuksella ja nyt on jo uusia vaippoja tyttöjen väreissä ommeltuna.
Elikäs täällä pantataan toukokuun puolen välin yli papereiden Kelaan laittamista. Kaipa sitten jo sais uuden paketin. :o)
Muuten omaan napaan ei mitään ihmeitä. Viikonloppuna oltiin mökille ja viiden tunnin ajomatka meni yllättävän hyvin. Mulla on haaveena, että pääsisin sinne omalle lomalle (siis ihan itsekseni), kun äitiysloma alkaa. Sais muutaman päivän vaan olla ja lillua meressä ja ottaa aurinkoa. Saas nähdä, kuis onnistuu matkanteko siinä vaiheessa.
Tila-auton hankinta meillä on kanssa tässä aktiivisesti menossa. Siinä on meillä pähkäilemistä, kun kyytiin pitäisi mahtua viiden hengen ja tavaroiden lisäksi myös keskikokoinen koirakin. Häkkiä olen sille haaveillut seuraavaan autoon, mutta eipä noihin tila-autoihin näytä sitä tavaratilaa oikeen jäävän kolmannen penkkirivin jälkeen. Tai no, sitten kannattais ostaa vaikka volkkarin bussimalli, mutta kun sitä lainaa ei haluais ottaa ja ovat aikas kalliita...
Mukavaa viikon alkua kaikille! Nautitaan ihanasta kevätauringosta! :o)
Elisabet ja masutypsy 28+0
Meillä on työpaikalla ollu vääntöä kaikista mahdollisista poissaoloista. Nyt saimme virallisen tiedotteen, jossa mukana oli raskauteen liittyvät lääkärin ja terkan käynnit. Mä en kyllä edelleenkään saa selvyyttä voinko käydä tuoajalla vai en, että tuon tekstin pitääkin olla niin monimutkaista ja sisältää niin monta ehtoa, jos ja jos ja jos, mutta jos ja jos. Miten teillä muilla? Onko tää työnantajakohtainen juttu vai määrääkö sen joku TES, laki tai vastaava? Ite en oo mikään tappelijatyyppi, joten en jaksa tästä esimiesten kanssa kinata.
Missä asennossa nukutte? Ekassa raskaudessa nukuin aina kyljelläni, mutta nyt viihdyn selälläni, kyljelläni en löydä sopivaa asentoa, vaan heräilen. Neuvolalääkäri sanoi, että selällään voi nukkua, mutta äippäpolilla lääkäri ja kätilö katsoi mua kauhuissaan ja sanoivat, etteivät suosittele selällään nukkumista verenkierron takia, pitäisi nukkua kyljellään. (HUOM! Tuo reaktio saattaa johtua siitä mun edellisestä huonosti päättyneestä raskaudesta, joten muille samat neuvot eivät välttämättä päde, silti mua kiinnostaa tää aihe).
Enkelinäiti rv 28+6
Moikka!
Käytiin lauantaina lapsi-messuilla ihastelemassa äitiyspakkausta ja vaikka olinkin päättänyt etten tällä kertaa sitä ota, niin muutin mieleni. Edellisillä kerroilla olen käyttänyt pakkauksen vaatteita tosi vähän, mutta nyt makuupussi ja haalari oli niin ihania ja mielestäni oikein pojalle sopivia ja toisaalta tuo 140 eur on niin pieni raha. Joten hakemus menee uusiksi ja laitan sen eteenpäin vasta ensi kuun puolessa välissä.
Sokerirasituksessahan minulla oli paasto-arvo juuri rajalla, joten olen nyt parhaani mukaan yrittänyt vältellä hiilihydraatteja ja erityisesti sokeria ja rasvaa. Mutta ei ole kyllä helppoa! Olenkin päättänyt panostaa säännöllisiin aterioihin ja jättänyt kaiken napostelun ja herkut pois. Toivottavasti tämä nyt riittää ja kahden viikon päästä paastoarvo mittauksessa saan "puhtaat paperit".
Muuten täällä elellään hiljaiseloa eli ei mitään kummempia oireita, rautaa olen viikon verran syönyt, vatsa kasvaa, työt ei huvita ja kotityöt odottaa tekijäänsä. Työpäivä vie niin mehut pois ettei illalla oikein meinaa jaksaa tehdä mitään ylimääräistä. Haravoinnin aloitin viikonloppuna, mutta sekin jäi kesken. No josko nuo rautatabletit toisi lisää virtaa tähän mammaan?
Jäin miettimään tuota neuvolassa ja lääkärissä käyntiä työaikana ja kyllä se mielestäni on ihan TES asia ja kuuluu kaikille, mutta en äkkiseltään osaa sanoa mistä siitä löytyisi tarkempaa tietoa.
Hauskaa Vappua etukäteen jo kaikille! Simaakin olen laittanut, mutta se jää minun osalta tänä vuonna juomatta.
T: Skidimadinka 27+2 (ehkä?)
Mä nukun sekä kyljelläni että selälläni, jalkojen alla on aina tossa reisien kohdalla tyyny ja joskus kyljellä nukkuessa vedän tyynyn jalkojen väliin. Nukahtamisasento riippuu paljon päivän kivuista ja siitä potkiiko vauva just sille kyljelle millä yritän nukkua. Muuten nukun nykyään välillä tosi hyvin ja välillä taas heräilen vähä väliä. Aamuisin unta ei riitä yli kello9, vaikka ei olisi edes pakko herätä!
Tänään oli neuvola+lääkäri. Eilisen sokerirasitustestin tulokset olivat normaalit :) Hemoglobiini oli taas laskenut, nyt 116 ja sain rautapurkin mukaani (Obsidan fe++ 100mg). Terkkari sanoi useimpien mahan kestävän tuon hyvin, saas nähdä miten mulla käy. Suositteli ottavan sen esim. yöllä vessareissulla, koska silloin on maha tyhjä. Sf-mitta oli 26cm ja vihdoinkin keskikäyrällä :) Muutenkin kaikki oli hyvin, vauva on jo tuloasennossa, mutta paikat on vielä kiinni.
Voisivatko kokeneemmat neuvoa: kun pesee vauvan vaatteita, niin minkälainen pesuaine olisi hyvä? Sopiiko ihan normaali esim. Bio Luvil vai pitääkö ostaa jotain Sensitive-pesuainetta?
Fanni 29+5
Tänää kävin neuvolassa.. ja siellä oli kaikki muuten okei mut toi mun saakelin hemoglobiini oli nyt 90! et nyt joudun oikein teho rauta kuurille :( obsidania 2 kertaa päivässä ja sit viel jotain litkua.. hyi.. maha tulee mulla ainakin kipeeks noista rautavalmisteista... noo toivon mukaan auttaa.. sain nyt 2 viikkoa saikkuakin anemian takia, ku ei tuol töis jaksa ku hengästyy heti yms.
Vauvan syke oli 150 ja siellä se köllötteli raivotarjonnassa :) sf mitta oli 28 cm..
Seuraava neuvola onkin sit taas 2 viikon päästä, nyt alkaa käynnit sielläkin tiivistymään.. :)
Kyllä se synnytys sielt alkaa lähenee... mä en millää malttais odottaa et nään pikku prinsessani!
Alun neuvolakäynnit kävin omalla ajalla, sitten kun sattui lääkäriaika olemaan sopimaton töitten suhteen niin kysyin asiaa..Päällikkö sanoi meillä että ei tarvii korvata, että onpa siellä käytävä (vois aatella että meillä rinnastetaan työterveyskäynteihin, nehän on työaikaa)..Ollaan valtion alasuudessa, en ole lukenu tessiä. En siitä varmaan paljoa tajuaisikaan, kannattaa kysyä työsuojelu- tai liiton ihmisiltä työpaikalla/paikkakunnalla, sitä vartenhan he ovat!
Tänään tuli 30vk:nen täyteen, ohhoh! Vaavi potkii ja liikkuu paljon, lenkillä käydessä painuu alas ja painaa rakkoa :( Kivaa vihlontaa ja painetta ja liikunnaniloa siihen sitten! Vaavin sänky on mummolla tulossa reissusta ja huonejärjestys taitaa mennä tänäiltana vielä uusiksi..Tietää että kohta loma loppuu ja töitä vielä jälellä 3vk niin ei varmasti jaksa puuhata iltasin enää.
Mulla tuo nukkuminen helpottu kun käännettiin patja ja jämäkämpi puoli tuli alustaksi, olen pitkästä aikaa nukkunut myös selällään..tuskin kyllä muutakuin aloittanut nukkumaan, kyl kyljellään tämä tapaus nukkuu ilman mahaaki :)
Mulla tuo verenkierto ilm. vaikuttaa välillä istuessä pystyssä ja esim lukee jotain, tulee huono olo ja joskus pyörryttää..menee pötköttelyllä ohi. Kaikkea raskausajan kummatuksia sitä onkin..
Heipheip, montaa juttua täällä taas puitu.
Tuo neuvolassakäynti työajalla on vähän kimurantti juttu. Toisten mielestä on ihan päivänselvää että kaikille kuuluu oikeus käydä neuvolassa työajalla, ja toisten mielestä riippuu työehtosopimuksesta.
Työsopimuslaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055) mainitaan vain seuraavaa:
"8 § Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."
Omassa työpaikassani olen saanut kyllä käydä työajalla, eli mitään suurempaa älämölöä ei asiasta ole nostettu, kunhan vain työtehtävät tulee hoidetuksi.
NUKKUMISESTA: Minä nukun ihan just silleen kun millonkin tuntuu hyvältä! Useimmiten ehkä kyljellään tai puoliksi kyljellään/selällään. Luotan siihen että oma kroppa kyllä kertoo milloin asento on huono, ennen kuin vauvalle on mitään haittaa. Mut olen ymmärtänyt että jos on kovin sikeäuninen, niin huonossa asennossa nukkuessa saattaa tosiaan vaikka koko alakroppa puutua tosi pahasti kun veri ei kierrä. Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia, oon nukkunut yleisesti ottaen koko ajan tosi hyvin, täysiä öitä ilman vessakäyntejä tai mitään.
OMANAPA: Eilen oli sokerirasitustesti, ja tänään olis pitänyt soittaa tulokset, mutta unohdin! Soittoaika neuvolaan on vain 1 tunti keskellä päivää, enkä sit enää saanut ketään langan päähän myöhemmin. Pitää yrittää huomenna uudelleen. Sit testin jälkeen lähdin töihin metrolla: tuli kiire raiteilla olevaan junaan ja juoksin rappuset alas sillä seurauksella että kaaduin viimeisellä portaalla, lensin varsin näyttävästi nenilleni, toinen kenkä lensi jalasta parin metrin päähän ja molemmat polvet tuntui siltä että niitä olisi moukaroitu lekalla. Maha ei onneksi valittanut, joten oma ylpeys taisi olla ainoa mikä kärsi... ja ne polvet. Auts.
Mut mites te muut? Ootteko kaatuilleet, loukanneet itteenne tai tehneet muuta "typerää"? Toi on kyllä just niin tyypillistä meikäläiselle, aina jossain kompuroimassa...
HK & Masu-Nakke (27+3)
pääsi taas masuun kurkkimaan. Painoarvio oli 1100g ja viikkoja siis 28+3. Tasaseen siis kasvaa keskikäyrillä. Painoa itelle oli tullu yli 500g/vko mikä ittee kyllä harmittaa kun mammavaatteetkin jo jäämässä pieneksi! Siis takapuolen kohdalta ja reisistä ne kinnaa.. Ja viikkoja olis vielä jäljellä. Toivottavasti pian pääsisi siirtymään legginseihin ja tunikoihin. Hb oli 106 eli eipä siinä kehumista. Rautaa jo tosiaan pidempään oon syöny. Ja vatsa ei tykkää :( Väsymystäkin on. En tiä sitte onko toi Hb syynä vai muu elämäntilanne koulua, harjottelua, muutto ym, ym sekavaa. No ehkä se sitte kesällä helpottaa. Lenkillä oon nyt kyllä onneks jaksanu käydä 1xvko sekä salilla. Kroppa voi ainakin paremmin :)
Hauskaa vappua kaikille!
-raksu- & raimoeetwartti 28+3
Jeij, tänään tasan 30 viikkoa takana!! :) Aika mahdoton ajatus, että kymmenen viikon päästä sylissä on jo pieni nyytti! Ollaan nyt siivottu kämppää ja heitetty turhaa roinaa pois, pian pääsee kokoamaan vauvan huoneen kalusteet ja pesemään vaatteita ja lakanoita.
Mä olen nyt kaks päivää vasta ottanut tota Obsidan-rautavalmistetta (molempina kertoina yöllä). Aamulla onkin sit kauhee oksetusolo ja maha tyhjenee vessassa. Tänään on myös ollut mahakipuja. Kuinka kauan kannattaa vedellä tota Obsidania, ennen kuin kokeilee jotain toista rautavalmistetta? Minkälainen haittavaikutus muuten on, jos jättää kerran välillä ottamatta?
Tänään ajattelin rv30:n juhlistamisen vuoksi tehdä jotakin hyvää ruokaa ja jälkkäriä :) Yllätän miehen, kun tulee kotiin.
Fanni
Eilen käytiin taas neuvolassa. Tuleva mummokin halusi mukaan, joten siellä sitten pällisteltiin kahdestaan. Kaikki oli kunnossa. Vauvakin jo kääntyneenä oikeaan ulostulo asentoon, vaikka aikaa vielä on :D SF-mitta oli nyt terkkarin mitattaessa sama 28 cm kuin viime kerralla (2 vko sitten) joten käyrällä ollaan taas hyvin. Nyt sitten taas 2 viikon päästä uudelleen ja seuraillaan miten se siitä lähtee nousemaan.
Nukkumisesta: Mä nukun yleensä kyljelleen, mutta nykyään tullut nukuttua myös selälleen. Osittain varmaan sen vuoksi, koska kyljellään nukkuessa mahan päälle tuleva käsi puutuu. Joka on sinäänsä mielenkiintoista, koska luulisi, että juuri alla oleva käsi puutuisi helpommin, mutta ei.
Karkki rv. 29+1
Enää alle viikko niin ollaan jo eri kymmenyksillä taas menossa.
onnittelut pyöreistä kympeistä taas kaikille,jotka sinne saakka jo päässeet !! =) menee tää odotus hurjan nopeesti!
nukkumisesta: mä nukun aika paljon kyljellään,mut lonkat tulee TODELLA kipeeks siitä. sit huomaan että oon kääntyny selälleen nukkumaan,ja herään kun vauva potkii kovaa :s
ON: tänään lekurissa käyty,ja kaks viikkoa saikkua tuli sieltä. Iskias vaivaa,ja supistelut senku kovenee vaan.. mut kohdunsuun tilanne hyvä,edelleen yli 4cm jäljellä ja kiinteä oli. HUH =) ens viikolla on sitten neuvolalääkäri ja pääsee näkemään pikkusta taas,ihanaa ! ja saa sen painoarvionkin :) kiva tietää kuinka paljon pikkunen ottanut spurttia viime kerrasta.
huomenna ois sitten vappuaatto,mutta tänne on luvattu sadetta. :/ noh,vappu menee miehen siskolla,syödään hyvää grillissä tehtyä ruokaa :P
ainiin,taidanpa myös muutaman holittoman mansikka-lime sidukan ostaa =)
hyvät vaput vaan kaikille,muistakaa nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta =)
sunniee ja vaavi POKS 27+0 !
Ei ollu minusta kiva tuo uusi pakkaus, liikaa harmaata. Tykkäisin enempi kirkkaista väreistä, vihreä, oranssi, keltainen tms. jotka sopii pojalle ja tytölle. Harmaata olen aina jotenki vierastanu vauvan vaatteissa.
Mutta eipä se minua sikäli koske, kun en ottanu tällä kertaa pakkausta ollenkaan.
Mulla elämä sujuu kohtuu hyvin. Nyt siis öö.. rv 29+4 muistelisin.
Lääkärineuvola oli kolmisen viikkoa sitten ja kaikki ok, lääkäritarkastuksesta mullaki jäi huono maku. Ärsyttää ku en sanonu mitään siinä kun jälkeenpäin on harmittanu sen käytös. Aivan liukuhihnatytönä tekee, hyvä ku katso kertaakaan ees suoraan mua päin sen tietokoneen sijaan.
Kerroin pintapuolisesti vaivoistani johon hän tokaisi "tiedäthän, että kaikenlaiset vaivat kuuluvat raskauteen?" Olin siis ollu huolissani voinnistani jo jonkin aikaa ja olin odottanut tätä lääkärikäyntiä kovasti.. Enpä viitsinyt sitten sen enempää avautua..
Ja mullaki hb oli yllättäen laskenu reilusti ja rauta piti aloittaa.
Olikos se Jancelin, joka on kertonu näistä ensikotiasioista.. Minun korvaani ainaki särähtää aina se, kun nuoret tai muuten vain avun tarpeessa oleviksi katsotut perheet ovat liikkeellä asenteella "miksi ne sinne yrittää tyrkyttää, kai me nyt osataan lapsi hoitaa yms."
Ei ne koskaan turhaan sinne ole perheitä laittamassa. Jo kielteinen asenne antaa tietyn kuvan perheestä. Kannattaa ottaa apu vastaan ja yrittää ajatella asioita ammattilaisten näkökulmasta, he tekevät työtään yrittäen ennaltaehkäistä ongelmia tulevaisuudessa ja ennenkaikkea he ajattelevat lapsen parasta. Ja kaiken takanahan on ajatus siitä, että omat vanhemmat saisivat pitää oman lapsensa heti ja myös tulevaisuudessa.