Työnantaja maksaisi sairaan lapsen hoitajan, mitä mieltä olette?
Olen työpaikassa, jossa työnantajan kustantamana voi käyttää 1-3 päivää/sairauskerta sairaalle lapselle hoitajaa Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta.
Tämä olisi erittäin suotavaa, jotta ei tulisi niin paljon töistä poissaoloja.
Mitä mieltä olette tällaisesta järjestelystä? Onko muiden työpaikoilla samanlaista systeemiä?
Mulla nuorimmat lapset 1 1/2 vuotias ja 3 vuotias. Vanhemman lapsen kohdalla voisin harkita varsinkin sairauden pitkittyessä, että ei tarvi palkatonta ottaa. Mutta muuten en kyllä.
Koen välillä, että työpaikalla asiaan hieman painostetaankin ja se ahdistaa. Muutenkin pienten lasten paras paikka olis vielä kotona oman äidin tai isän hoidossa, mutta pakko käydä töissä.
Miksi pitäisi sairaan lapsen hoitokin vielä ulkoistaa? Tuntuu niin jotenkin tunteettomalta tavalta.
Kommentit (25)
mutta alle kolmivuotiaiden kohdalla en niin mielelläni käyttäisi tuollaista palvelua.
1,5-vuotiaalle kipeälle lapselle täysin vieras hoitaja, ei ole hyvä ajatus..
meillä miesvaltasessa töissä miehet jää yleensä kotiin ja ongelmitta yleensä se sujuu.
kun pieni lapsi on kipeä. Vasta n kouluikäisen kanssa voi olla vähän vieraampikin aikuinen, jos on pakko.
varsinkin joku vesirokko saattaa kestää yli viikonkin.
Mutta ei minunkaan mielestä sopiva vaihtoehto pienelle.
kerran hoitaja työnantajan kustantamana kun lapsi oli nuhakuumeessa, tai silloin hoitopäivänä ei sit enää ollut, vaan nuhainen vain. Oli hyvä kokemus. Aamulla käytiin läpi lapsen tavat ja ruokailut yms. ja niillä oli mennyt tosi hyvin. Voisin ottaa uudestaankin jos tarve tulee.
Lapset kaikki alle kouluikäisiä, nuorin hieman yli vuoden. Ovat käyttäneet useamman kerran ja ovat ilmeisen tyytyväisiä. Itse en tosin haluaisi, että noin pienet joutuvat sairaina olemaan vieraan ihmisen kanssa. Lisäksi tulee se kalliiksi työnantajallekin, sillä MLL:llä on oma soittonumero juuri työnantajan kustantamille hoitajille ja hinta on aivan eri eli yli 30€/h.
työnantaja (niin ap:n kuin kenen tahansa muunkin) laskee sen hoitoavun palkkaamisen kannattavuuden. Ei ne sitä huvikseen järjestä! Monella alalla tuntipalkat ovat rutkasti kovempia kuin sairaan lapsen keikkahoitotyössä: työnantaja joutuisi maksamaan joka tapauksessa töistä kotiin sairasta lastaan hoitamaan jääneelle palkolliselle normipalkan ja tämän lisäksi usein vielä sijaiselle tuntipalkan, eikä firmassa silti yleensä hoidu asiat sijaisen toimesta yhtä hyvin kuin varsinaisen ammattilaisen ollessa paikalla, joten välillisiä tappioita tulee myös tästä.
Toki on firmalle kannattavaa ja monessa työssä myös itse työntekijälle helpotus, kun työprojekti ei häiriinny. Isompien lasten kohdalla vallan toimiva järjestely siis. Mutta kuten moni on sanonut, en itsekään jättäisi pientä sairasta lasta vieraan hoiviin...Eskari- ja alakouluikäiselle ehkä ihan hyvä järjestely.
Sittenhän se on tuttu jos otatte muutamaksi illaksi harjoittelemaan.
Sitä käytämme silloin, kun sekä miehen että minun on pakollista olla työpaikalla, ei siis joka sairauden yhteydessä. Asiassa ei mielestäni ole mitään ihmeellistä, meillä ainoa mahdollisuus muutenkin lastenvahtiin on väestöliiton tmv. maksullinen hoitaja.
eikä se ole kovin suosittu. Luulen, että johtuu siitä, että meillä on niin vapaat työajat, että sairaspoissaolot on kohtuullisen helppo järjestää. Kun lapset sairastavat, työt tehdään sitten illalla ja yöllä.
Me ollaan pari kertaa käytetty, kun on ollut pahoja asiakaspalavereita päällekkäin. Eihän sitä ole koko päiväksi pakko ottaa, meillä on esimerkiksi ollut 12-14.
Toipilaspäivinä ja jossain vesirokossa ihan ok.
Ja siis kenen tahansa asiantuntijan työn arvo on paljon suurempi kuin se 30 euroa tunnilta.
Silloin kun lapsella ns akuuttivaihe eli korkea kuume tai oksentaa niin toki jompikumpi vanhemmista kotona mutta nuhalämpöilyssä ja toipilaspäivien pelastaja! Saa lapsi toipua kotona ja mun omat alaiset eivät jää kauaksi aikaa heitteille hekään ;) meillä toiminut siis erittäin hyvin.
Taidat olla tosi suuripalkkainen jos työnantaja olisi valmis maksamaan hoitajan. Me myyjät täällä E-P:llä kun saadaan jotain reilu 10 euroa/h niin ei paljon kannattaisi...
ainakin tuplasumman kaikkinen maksuineen. Eli kyllä kannattaa.
Mutta en ole ikinä käyttänyt. En edes alakouluikäisille lapsille. Kun lapsi on kipeä, niin oma vanhempi parempi vaihtoehto kuin vieras hoitaja.
Minulla nykyinen esimies mainitsi hoitajasta varsinkin tokaluokkalaisemme kohdalla. Mutta kun kyseessä vieraan aikuisen seurassa ujo lapsi, niin kieltäydyin.
Aivan sama miten painostaisivat, mutta itse pistän lapset työn edelle... Tarvittaessa perun/siirrän palavereja. Kun mitään lakiseuraamuksia tai muuta todella vakavaa siitä ei seuraa- ne voisivat olla ainoa milloin asiaa miettisin.
En pysty vastaamaan siitä, miten koirat käyttäytyvät, jos meillä on vieras ihminen kotona ja vielä lapsen kanssa.
Koirien hoitolaan vieminen on vielä kalliimpaa kuin lasten.
Ja sitten pitäisi varmaan laittaa ruuat valmiiksi illalla seuraavaksi päiväksi ja kirjoittaa ohjeet muusta hoidosta esim. mahdollisista lääkkeistä jne. Töissä olisi levoton ja soittelisi puolen tunnin välein. Helpommalla pääsee kun hoitaa nuo kaikki lapsen sairaspäivän aikana rauhalliseen tahtiin.
Oikeasti säästääkö tässä kukaan muu yhtään mitään muuta kuin työnantaja?
jos töistä saa olla pois vain sen ajan, kun sairaan lapsen HOIDON JÄRJESTÄMINEN vaatii. Jos työantaja tarjoaa suorastaan hoitajamahdollisuuden, on se todennäköisesti käytettävä.
En muuten lapsuudestani koskaan muista, että vanhempani olisivat olleet meitä sairaana kotona hoitamassa. Meille tuli aina joku täti "kaupungilta" (sellainen essutakki päällään) äidin työpäivän ajaksi. Äitini oli opettaja ja hän koki, että jos jää pois töistä ne 20 lasta ovat sitten ilman opettajaa heikommilla kuin me lapset sairaana vieraan hoitajan hoidettavina. Isä taas oli niin kiireinen töissään, ettei hän jäänyt kotiin.
mutta pakkona sitä ei mielestäni saisi pitää.
En tiedä kuinka ammattitaitoista väkeä MLL:n hoitajissa on, mutta tuntuisi hurjalta antaa puolitoistavuotiaani sairaana ihan vieraalle hoitoon. Kun lapsella on vielä normaalistikin lääkityksiä ja muita jotka pitää antaa. Lisäksi on moniallerginen, joten ehtiikö noille antamaan riittävän perehdytyksen lapsesta, lääkkeistä, sallituista ja ei sallituista ruoista, keittiössä noudatettavissa toimissa, jotta lapsen ruokaan ei päädy muita allergeeneja jne.
en tosin mll:lla. Opiskelujen ohella aiemmin ja nyt samalla kun aloittelen omaa yritystä.
t. viiden lapsen äiti
mutta mielestäni aika hyvä juttu isommille lapsille ja pidemmille sairastamisille. Ihan ventovierasta ei tietty olisi kovin kiva kotiinsa päästää mutta meidän 3,5 vuotiaan kanssa ei varmaan edes tulisi mitään ongelmaa. Mietin vaan sitä, että kun lapsi on sairas ja vielä ujo/arka, niin ei varmaan tunnu kivalta, kun ventovieras hoitaa... Ja entä tartuntavaara? Jos työpaikalla käytetään samaa/samoja hoitajia, niin taudit leviävät perheestä toiseen tämän hoitajan mukana.