Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulimme joutuneemme piilokameraan: USKOMATTOMAN TÖRKEÄ VÄLITTÄJÄ

Vierailija
11.04.2010 |

Huhhuh, nyt on nähty ihan kaikki! Olimme tänään katsomassa asuntoa ja saimme sellaista kohtelua välittäjältä että ei voi todeksi uskoa vieläkään. Menimme kohteeseen jossa oli kaksi välittäjää paikalla. Vanha mies ja nuori nainen. Nainen oli ihan ystävällinen ja asiallinen, kuten nyt asuntovälittäjät yleensä ovatkin. Mutta tämä mies....

Kommentoin asunnon parkettilattiassa olevia naarmuja ääneen "aika pahat jäljet tässä lattiassa". Tähän mies sanoi "eihän nuo ole mitään, tässä asunnossa on asuttu". Sanoin että juu, mutta kun on aika uudesta asunnosta kyse (2008 vuoden lopussa valmistunut) niin ihmettelin vaan. Ukko totesi että ei niillä ole mitään merkitystä, paljon huonokuntoisempiakin on. No, kurkkasin jääkaappiin: se näytti siltä, että kaappiin on räjähtänyt kennollinen munia, seinissä oli jotain keltaista katosta lattiaan, siis sellaista joka on ikäänkuin imeytynyt muoviin eli jääkaappi oli aika härskissä kunnossa. Vaihtoon menisi. Sanoin miehelleni: "katsoitko XXX tätä jääkaappia, aika hurjassa kunnossa". Tällöin välittäjä sanoi "ette te ole jääkaappia ostamassa". Sanoin että "niin, kuuluu vaan yleensä tähän asunnon katsomiseen tarkistaa näidenkin kunto". Äijä alkoi pottuilemaan suoraan, ja sanoi että jääkaappia on käytetty, ei sillä ole mitään tekemistä asuntokaupan kanssa. Tässä vaiheessa aloin olla todella ihmeissäni. Paikalla ollut naisvälittäjä oli hiljaa. Menin mieheni luokse ja vaihdoimme merkitseviä katseita. Kuulin kuinka miesvälittäjä sanoi naisvälittäjälle että "tällaista sä joudut sitten päivät pitkät kuuntelemaan". Mieheni siirtyi katsomaan jääkaappia, ja havaitsimme että parketti on vaurioitunut jääkaapin vierestä sekä kaapin seinää vasten oleva levy on ottanut kosteutta noin 15 cm korkeuteen saakka, vaurioitunut sekin siis. Kysyin mieheltäni huomasiko hän tämän, jolloin välittäjä veemäisesti heittää "niin sekin tulee kaupan päälle". Tässä vaiheessa välittäjä alkoi syyttelemään meitä siitä, että olemme tulleet arvostelemaan asunnon omistajaa?????!!! Mitä ihmettä (ko. mies ei ollut asunnon omistaja todellakaan)? Sanoimme, että siitähän ei ole kyse, arvioimme asuntoa josta olemme kiinnostuneita.

Aloimme tehdä lähtöä kun tilanne meni niin kovin mielenkiintoiseksi. Miesvälittäjä alkoi herjata minua siitä, että minusta näkee kauas etten ole oppinut kunnioittamaan vanhempia ihmisiä. MITÄ HEL*ETTIÄ? Olemme tulleet katsomaan asuntoa, emme pokkuroimaan vanhoja ukkoja? Olemme kuitenkin kolmekymppisiä, ihan aikuisia ihmisiä siis - nuoren näköisiä toki. Totesimme että tämähän on aivan asiatonta touhua, olemme näytöissä käyneet vaikka kuinka ja koskaan ei ole vastaavaa sattunut. Asunnon ostamiseen kuuluu oleellisesti sen kunnon tarkistaminen. Ukko keräsi kunnon kierrokset ja sanoi, että hän "saa valita kenelle asuntoa näyttää, te saatte nyt häipyä täältä". Sanoin tuossa vaiheessa että onko tämä joku vitsi, eihän tällaista voi oikeasti tapahtua? Mutta ei. Kukaan ei tullut nurkan takaa sanomaan että "hahaa, olette piilokamerassa". Aivan käsittämätöntä touhua. Kerrottakoon, että kyseessä ei todellakaan ole mikään tunnettu ketjufirma, vaan pieni pk-seutulainen pulju. Katsoimme netistä, että ko.mies on todennäköisesti firman omistaja. Kyseisen asunnon pyynti oli kuitenkin pitkälti yli 200 tuhatta, perheasunnosta ei ole kyse. Täytyy mennä välittäjällä kyllä todella hyvin että on varaa noin käyttäytyä mahdollisia ostajia kohtaan!

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunto on tyhjä ja esim. jääkaappi ei ole edes päällä, niin kyllä kai sinnekin voi katsoa? Ihan turha asuntoa etsivää on siitä alkaa syyttelemään. Itse en ole suureen ääneen huudellut asunnon vikoja, olen yleensä keskustellut miehen kanssa jossain sivummalla vioista, ihan sen vuoksi ettei kaikkea välttämättä huomaa ja korjaukset, kylmäkalusteet ym. kyllä nostavat sitä asunnon hintaa!

Vierailija
42/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten näytöissä käyttäydytään. Jos ostat kiinteistöä/huoneistoa ei noista "pikkuvioista" aleta tehdä näytössä selvää välittäjälle, vasta sitten kun jätät tarjousta voit perustella esim. odotettua alhaisempaa tarjoustasi noilla lukuisilla pienillä vioilla. Yleensä tosiostajat eivät takerru pieniin asioihin, vaan ostopäätökseen vaikuttavat pajon suuremmat seikat kuten asunnon sijainti, tulevat suuret remontit jne.

Kannattaa ap ottaa näistä vinkeistä vaarin.. Vaikka välittäjä olikin asiaton, niin ei sinunkaan käytös kovin mukavaa ollut. Ja anna tosiaan miehesi itse huomata ne samat virheet. Jos et esimerkiksi pienellä äänettömällä vinkkauksella saa miestäsi näkemään samoja virheitä mitä itse huomaat, niin sitten voit miettiä ovatko ne viat sittenkään niin suuria kuin sinä oletat. Niistä ei tosiaan paikan päällä ruveta huutelemaan, asunnosta (ja niistä vioista) keskustellaan sitten vasta kahdenkesken puolison kanssa.

Ihan uteliaisuuttani kysyn että jos olet ostamassa uutta paitaa ja siinä on reikä jonka miehesi huomaa mutta sinä et niin miehesi ei saa kaupassa mainita asiasta, koska jos et sitä itse huomaa niin eihän se voi suuri vika olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä av touhua. Jos sä olisit se välittäjä, ja kirjottanut miten sulla oli niin hirvee asiakas tänään, ja olisit kertonut kaiken mitä olisit sanonu asiakkaalle, ja heittänyt vielä ulos. Voit uskoo että kaikki olis sillonkin teilannut sut, ja paaponut sillon ostajaa :)

En itse ole koskaan ollut ostamassa asuntoa. Vuokra-asuntoja olen käynyt katsomassa. Olen kyllä sanonut kaverilleni/miehelleni välittäjän/omistajan kuullessa jos olen nähnyt vikoja. Niin olen aina tehnyt ja niin tulen aina tekemään, vaikka se av väkeä harmittakin.

Olen vuokrannut omistusasuntoa monillekin vuokraehdokkaille. Ehkä sitten olen tyhmä ja sinisilmäinen, mutta olen kertonut näyttäessäni asuntoa kaikki asunnon viat. Jos vuokraehdokas on huomauttanut jostain, ja kun onkin, olen asiallisesti kertonut mitä tehdä asian kanssa. Joko me omistajat korjaamme/hoidamme asian, tai sitten että sen asian saa hoitaa vuokralainen itse. Kertaakaan ei ole ollut, ettei vuokraehdokas olisi ottanut asuntoa.

Vierailija
44/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset työntekijät vientifirmoissa ovat lakkoilleet iselleen sellaset liksat, että kohta ei enää ns. raskasteollisuus täällä kannata ollenkaan. Puhutaan, että eletään palveluyhteiskunnassa. Jos palvelun taso on se kuin tänään ap on saanut kokea, niin eipä täällä tarttee paljon kohta huomista rakentaa.

Mahtoikohan se sun välitysfirma olla eräs L-saarelainen firma, jossa on kirkkaat oranssit mainostarrat? Pieni pulju siis, eikä mikään "oranssiketju".

Vierailija
45/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAHA! Mä kävin kerran välittäjällä, joka ei todennäköisesti odottanut sinne lainkaan katsojia? Tai sitten oli tullu iso hätä.

Välittäjä meinaan tuli paskalta avaamaan oven! Roiskeet oli pöntössä, haju tuore. Hyi saatana. Mies oli hieman nolona, oli jättänyt kuitenkin pytyn kannet auki, eikä tyhjillään olleessa huoneistossa ollut enää edes wc-paperia taikka edes vessaharjaa!!! :D :D

Vierailija
46/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palveluksessa, ettei vain omistaja, joka oli väen vängällä halunnut olla näytön aikana paikalla?

Niin tai näin, voittoisa myyntistrategia. Not.

Vierailija
47/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdestä jääkaapista kiinni, niin silloin ei ehkä kannata miettiä asunnon ostamista ollenkaan. Jääkaapin hinta kun nyt on vaan yksi pieni pieru siinä koko laskussa mitä uudesta kämpästä tulee.

Vierailija
48/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitte kyllä todella asiatonta käytöstä osaksenne, ap. Sitähän varten niissä asuntonäytöissä käydään, että nähdään millainen ja millaisessa kunnossa asunto on. Totta kai sitä saa kommentoida, ei se ole myyjän eikä varsinkaan välittäjän arvostelua.

Vierailija
49/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten näytöissä käyttäydytään. Jos ostat kiinteistöä/huoneistoa ei noista "pikkuvioista" aleta tehdä näytössä selvää välittäjälle, vasta sitten kun jätät tarjousta voit perustella esim. odotettua alhaisempaa tarjoustasi noilla lukuisilla pienillä vioilla. Yleensä tosiostajat eivät takerru pieniin asioihin, vaan ostopäätökseen vaikuttavat pajon suuremmat seikat kuten asunnon sijainti, tulevat suuret remontit jne.

Kannattaa ap ottaa näistä vinkeistä vaarin.. Vaikka välittäjä olikin asiaton, niin ei sinunkaan käytös kovin mukavaa ollut.

Ja anna tosiaan miehesi itse huomata ne samat virheet. Jos et esimerkiksi pienellä äänettömällä vinkkauksella saa miestäsi näkemään samoja virheitä mitä itse huomaat, niin sitten voit miettiä ovatko ne viat sittenkään niin suuria kuin sinä oletat. Niistä ei tosiaan paikan päällä ruveta huutelemaan, asunnosta (ja niistä vioista) keskustellaan sitten vasta kahdenkesken puolison kanssa.

Vierailija
50/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelle tai välittäjälle. Ei huono parketti ole välittäjän vika mutta tietysti mahdollinen ostajaa saa sen todeta.

Ihmeellisiä vastauksia ap:lle . Välittäjä oli tosi outo.

Sanoin mäkin kerran ihan välittäjälle, että täällä haise merkilliselle. Johon tämä, että asukas käyttää suitsukkeita. Joo, me lähdettiin sen jälkeen, en osta haisevaa asuntoa.

Vierailija
51/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalainen etsii asuntoesittelyssä virheitä ja suureen ääneen valittaa niistä sen sijaan että keskittyisi niihin aidosti tärkeisiin asioihin. Jääkaapin voi pestä, parketin hioa, makuuhuoneen tapetit vaihtaa jne.

Asuntoesittelyssä kuulee usein valitusta huonekaluista ja joka kerta esittelijä toteaa, että ne eivät kuulu kauppaan. Silti jaksetaan ihmetellä vanhaa sohvaa tai kirjahyllyä, kun ei muuta valittamista keksitä.

Asunnon hinta muuten ei nouse euroakaan, vaikka epähuomiossa tulee sanoneeksi, että hieno vaatehuone. Eikä hinta laske siitä, että valittaa eteisen kaappien väristä.

Vierailija
52/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytii tietää mitä ostaa ja onko varaa korjata ne virheet. Itse ainakin syynään tosi tarkkaan kaiken sen mitä en ole ajatellut uusia.

Vierailija
53/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalainen etsii asuntoesittelyssä virheitä ja suureen ääneen valittaa niistä sen sijaan että keskittyisi niihin aidosti tärkeisiin asioihin. Jääkaapin voi pestä, parketin hioa, makuuhuoneen tapetit vaihtaa jne. Asuntoesittelyssä kuulee usein valitusta huonekaluista ja joka kerta esittelijä toteaa, että ne eivät kuulu kauppaan. Silti jaksetaan ihmetellä vanhaa sohvaa tai kirjahyllyä, kun ei muuta valittamista keksitä. Asunnon hinta muuten ei nouse euroakaan, vaikka epähuomiossa tulee sanoneeksi, että hieno vaatehuone. Eikä hinta laske siitä, että valittaa eteisen kaappien väristä.

Tottakai parketin voi hiota mutta ei se todellakaan ilmaista ole ja riippuu paljon parketin laadusta mikä on lopputulos. Ei myöskään tapettien vaihtaminen tai maalaus ole ilmaista. En tajua, miksi pitäisi nöyristellä ja olla arvostelematta, jos aihetta on! Asiakashan siinä on asuntoa ostamassa eikä kyse ole mistään toppatakin ostamisesta!

Turha siinä on välittäjän ruveta vittuilemaan, jos haluaa saada asunnon myytyä. Ennemmin kannattaisi ruveta keskustelemaan hintatarjouksesta.

Vierailija
54/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole aikomustakaan mitään asuntoa ostaa, uteliaita, naapureita, asunnon omistajan tuttuja yms. Ehkä välittäjä luuli teidän olevan tuommoisia kunhan nyt katellaan -tyyppejä. Tosimielellä liikkeellä olevat ostajat kun keskittyvät yleensä sellaisiin suurempiin linjoihin ja on aika turhaa alkaa puputtaa pikkuvioista (pintaremontti) välittäjälle.

Vierailija
55/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naapurit möivät omakoti taloaan siitä on tosi kauan.Myyjät kertoivat ihmeissään ostaja oli katsonut ovelta,sen kummemmin tutkimata meillehän tämä käy.Sitten sanoneet että kaikki saa heittää,mitäeivät halua viedä.Sittehän heillä olisuuri urakka viedä homehtenuita kalusteita pois.Rouva tuumasikin, mitä paskaa tulikaan otettua.

Vierailija
56/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onko kosteusvaurioita, selvittää mahdolliset suuret tulevat remontit kuten esim. putkiremontti. Mikäli on ostoaikeissa, kysyä onko kuntotarkastus tehty, ja jos ei ole niin pyytää sitä. Jos on kyseessä omakotitalo, selvittää onko vielä rakennusoikeutta jäljellä, kaavoitusasiat - mitä lähistölle ja naapurustoon on suunnitteilla jne. jne. Mielestäni joku parketti tai sotkuinen jääkaappi on aika trviaali juttu.

Vierailija
57/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se jääkaappi on valuttanut vettä, eikös siellä ollut näkyvissä jotain.

Ja uudehkossa asunnossa olettaisin kyllä olevan uudehkon jääkaapin.

Ihme sakkia taas täällä, pitäis hymistellä ja ihailla...

Vierailija
58/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostaja ei olekaan aina oikeassa ja saa kenkää törkeän käytöksen takia. Välittäjän tarinaahan ei olla kuultu, mutta pitää olla aika mulkku, jos saa välittäjän polttamaan päreensä.

Vierailija
59/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asuntoesittelyssä saa puhua ääneen asunnon vioista!? Johan on ihme meininkiä! Ei se, että puhun MIEHENI kanssa asunnon kunnosta, ole arvostelua välittäjää kohtaan!

ei ap

Mistään ei saa puhu edes omalle puolisolle eikä kaappeihin saa katsoa =o

Minusta on ainakin ihan normaalia kommentoida puolisolle asunnon kuntoa ja katsoa missä kunnossa kodinkoneet ja kaapit on.

Ostotilanteessa haluan ehdottomasti tietää minkä verran pitää varata remonttiin rahaa. Sehän vaikuttaa suoraan siihen kuinka paljon olen valmis maksamaan asunnosta.

Vierailija
60/80 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin luulisi olevan rahaa ostaa joku 500euron jääkaappikin.

Myin aikoinaan itse asunnon, ja huomasin miten kiva olisi olla välittäjä paskasuodattimena, sen verran rasittavia ihmisiä tapasin. Piti vaan ajatella rahaa ja sietää. Eli sääliksi käy välittäjiä.