Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jorvin lastenpoli kuvottava paikka! -uusi kokemus meille

Vierailija
02.04.2010 |

Helsingistä Espooseen muuttaneina vein lapsen JOrviin vatsakipujen takia. Aiemmin olemme käyttäneet Lastenklinikkaa. Aivan järkyttävä paikka. Niin pieni odotustila, jossa kaikki pennut oksentavat ja yskivät kilpaa. Siis onko se oikeasti koko tila siinä?

Minulla lapsi onneksi koki ihmeparantumisen kun päästiin paikalle :-) . Vatsakivut haihtuivat tuhkana tuuleen lapsille tyypilliseen tapaan. Ehdinmme odottaa tuulikaapissa vartin verran (en halunnut lasta viedä muiden pärskyvien joukkoon, koska perheessämme on myös vastasyntynyt, emmekä halua esim. rs-virusta), eikä edes ilmoittautumisen vuoronumero hievahtanutkaan koko aikana.

Porukkaa lappasi sisään tasaiseen tahtiin, eikä enää ollut edes istumapaikkoja tarjolla.

Ihan karmea paikka. ONko siellä aina tällaista? Lastenklinikalla on sen useampia odotushuoneita ja tyhjiä käytäviä, johon voi vähän vetäytyä, jos ei halua esim noroa tai rotaa mukaansa...

Millaisia kokemuksia muilla?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut useasti Jorvin lastenpolilla lapseni kanssa mutta en koskaan odotushuoneessa vaan lapsi tuodaan sinne ambulanssilla. En edes tiedä missä se odotustila on. Ja siellä on erinomaiset lääkärit ja hoitajat ja kaikki on käynyt sujuvasti, inhimillisesti ja kiireettömästi. Mihin mehiläiseen teidän lapsenne viedään ambulanssilla?

Missä lapsenne hoidetaan kun on oikea hätä eikä mikään pikku nuha?

Vierailija
42/102 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime syksynä Jorvissa 3 kk ikäisen vauvan kanssa toimenpidehuoneeseen odottamaan, ettei esim. saa sikainfluenssa- tai vatsatautitartuntaa. Itse olimme päivystyksessä pari päivää jatkuneen kovan kuumeen vuoksi, eli tuskin meitä "eristettiin" muista tuon kuumeen takia.

Lastenklinikan kautta mentiin Jorviin ja myös Lkl:lla päästiin tyhjään huoneeseen odottamaan :)

Ja muutenkin olin todella tyytyväinen molempien paikkojen toimintaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans vakuutus ja kävimme vielä viime keväänä varmaa 2-3krt kk mehiläisessä, millon flunssan ja millon korvatulehduksen takia. Kävimme myös välillä lastenklinikalla okska aina ei ollu laittaa rahaa heti siihen lääkärikäyntiin. En oikeen tiiä kumpi on parempi/pahempi mehiläinen vai lastenklinikka.

Viime keväänä lapsella oli 1kk sisään (1,5v) kaksi kertaa ripulitauti, noro mikä lie. Ekalla kerralla lastenklinikalla venailtiin kaiken maailman tuloksia ja lääkärille pääsyjä varmaankin semmoset 6-8h kunnes sitten päätyivät tiputukseen sairaalapuolell, seiläkin jouduttiin yöksi päivystyshuoneeseen ku sairastelevia oli niin paljon. Nooooh kun tämä toinen kerta tulin ni vannotin että nyt mennää mehiläisee että en todellakaa jonota 2sek välein ripuloivan lapsen kanssa sielä lastenklinikalla. Mehiläisessä päästiinkin nopeasti lääkäriin mutta ilman minkäänlaisia kokeita lääkäri totesi "99% nämä hoituu kotihoidolla, nestettä vaan" Lapsi oli ihan vetelä, ei jaksanu pysyä pystyssä,istua pitää silmä auki, kun kuollut ja ilmotin lääkärille vielä että olen hyvin huolestunut koska lapsi jopa 39 asteen kuumessa juoksentelee leikkisästi kotona. "noh jos mä ynt varmuudeks teille annan lähetteen lastenklinikan sairaalapäivystykseen, mutta tuskin joudutte sitä käyttämään", eli kyllä yksityiseltä siirretään lastenklinikalle. Kävimme kotona piipahtamassa ja asmantien päivystykseen. Seilä otettujen kokeiden perusteella lapsen kuivumis arvo oli niin korkea ettei olisi saanut päästää edes kotiin, nenämahaletku reissu siitä tuli aj taas päivystyksessä yötä. Molemmat keikat onneks hoitui yhden yön juttuina ja lapsi parantu melkein heti. Aika 50/50 menee molemmissa noi hyvät ja huonot puolet. Hyvää taas mehiläisestä, ollaan saatu asiantuntevaa hoito korvatulehduksiin ja päästiin ajoissa putkitukseen.(tästä 1,5v aikaa) sen jälkee ollut 1 korvatulehdus.

Vierailija
44/102 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkään yksityiselle, niin ei tarvitse jonottaa. Esim. Tapiolan Pikkujätti on hyvä paikka.

Kyllähän niitä jonoja yksityiselläkin on, ainut vaan että jonottaminen tapahtuu kotona. Mehiläisessä on ainaki kait tapana että soitetaane nnen sinne menoa ja saadaan aika? Ainakin itse tehnyt näin.

Vierailija
45/102 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos nyt on pakko alkaa väkisin vääntämään, niin yksi lääkäreistä oli hieman tyly meille vanhemmille lasten päivystyksen puolella. No luulisin hänellä olleen hermot kireällä tiukan työtahdin takia. Se on elämää eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti.

Jouduimme myös odottelemaan joitakin tunteja, en edes muista kuinka monta, koska lapsi viihtyi hyvin ja leikki innoissaan. Tapahtuneesta on aikaa myös jo vuosi. Eihän se odottelu tietysti niin mukavaa ollut, mielummin vaikka löhöisi kotona sohvalla, mutta sekin on elämää.

Lapsella oli ITP eli verihiutaleiden määrä alhainen. 3:na päivänä peräkkäin kävimme otattamassa verinäytteet ym lasten päivystyksessä. Sen jälkeen muutaman kuukauden ajan useamman kerran normilabrassa sama juttu, lapset pääsivät jonon ohi. Tsekkaukset lastenpolilla (huom eri paikka kuin lasten päivystys) menivät hyvin, erikoitunut oli lääkäri mukava ja asiantunteva.

Jorvissa ja kuten muissakin sairaaloissa päivät ovat erilaisia, päivystyksessä varmaan aina kiire. On vähän lapsellista tylyttää yhden kokemuksen perusteella koko laitos. Itse olen kiitollinen hyvästä hoidosta.

Ja olen myöskin sitä mieltä, että ei niitä lapsia tarvitse joka niiskauksen takia päivystykseen raahata. Parempi antaa edes yön nukkua kotona esim kipulääkkeiden avulla.

Vakuutukset ovat kalliita, ja säästää kyllä pitkän pennin, kun jättää turhat ottamatta. Säästyneillä rahoilla voi sitten käydä yksityisellä, jos tarvetta todella on.

Nimim. Valivali

Vierailija
46/102 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, KOSKAAN, mene lapsen kanssa julkiselle päivystykseen tai muutenkaan. Saa tulla syöpä, ennen kuin meidän piltti menee julkiselle puolelle hoitoon.

Eiköhän just syövän yhteydessä kannattais ennemminkin suosia yksityisen puolen hoitoa. Syövän yhteydessä on ihan viimeinen virhe mennä julkiselle.

Vierailija
47/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuli yksivuotiaalle tytölle kova kuume ja muutama näppylä naamaan ja jalkoihin.

kahden tunnin jonotuksen jälkeen pääsimme vihdoinkin lääkärille.paitsi että lääkäri puhui huonoa suomea niin ei osannut sanoa yhtään mikä tytöllä oli.kuume voi nostaa näppyjä oli paras veikkaus.

vasta kun minä kysyin voisiko olla joku rokko?lääkäri vastaa vain että ehkä.

minä siihen että mikä rokko?lääkäri vastaa vesirokko ehkä.

huhhuh.minäkin maallikkona kyllä tiesin että vesirokko se ei ainakaan ole.

sittenpä yritti vielä laittaa meitä nieluviljelyyn!mihin ei jääty...

vaan menimme suoraan pikku jättiin missä tiedettiin heti kertoa että kyseessä on paha enterorokko.

että tämmöisiä ns.kirjekurssin käyneitä lääkäreitä tapaa jorvissa.

joten ei enään koskaan sinne.

Vierailija
48/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivytys on paikka johon tulisi hakeutua todellisissa akuutti tilanteessa jollin ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään omalla tk lääkärille/ hoitajalle pääsyä. Oman lapsensa voi kuule hoitaa todella hyvin ihan kotonakin tavan taudeissa. Pikemminkin on typerää kiikuttaa sairata lasta päivytkseen hakemaan kaikki muutkin pöpöt ja ruuhkauttaa niitä ihan turhaan " varmuuden vuoksi tarkituksella ".

Itselläni on pää asiassa hyviä kokemuksia sekä jorvin. peijaksen että lastenklinikan päivytksistä kun olemme menneet sinne silloin kun on ollut todellinen tarve.

AP

[/quote]

Älä välitä urpoista. Joillekin on kunnia-asia, että lääkäriin ei mennä ellei lähtö ole lähellä, vaikka omista lapsista kyse ;)

[/quote]

Vierailija
49/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuus on että yli puolet päivytksessä olevista on siellä turhaan Päivytys on paikka johon tulisi hakeutua todellisissa akuutti tilanteessa jollin ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään omalla tk lääkärille/ hoitajalle pääsyä. Oman lapsensa voi kuule hoitaa todella hyvin ihan kotonakin tavan taudeissa. Pikemminkin on typerää kiikuttaa sairata lasta päivytkseen hakemaan kaikki muutkin pöpöt ja ruuhkauttaa niitä ihan turhaan " varmuuden vuoksi tarkituksella ".

Itselläni on pää asiassa hyviä kokemuksia sekä jorvin. peijaksen että lastenklinikan päivytksistä kun olemme menneet sinne silloin kun on ollut todellinen tarve.

AP

Ahaa, selevä! :D Mä vaan yritin puolustella sua, mutta ei sitten. :) Joo, viedään ne lapset päivystykseen vasta sitten kun niiden pää on kainalossa ja ylpeillään sillä... ;) Mä ainakin soitan _ambulanssin_ äärimmäisessä hädässä. Päivystykseen mennään jos on akuuttia tarvetta, mutta ei hengenvaaraa. Aina olen soittanut etukäteen ja kysynyt hoito-ohjeita ja sitä onko tarvetta tulla näytille, jos on itseä mietityttänyt.

Vauvojen kanssa kannattaa aika herkästi lähteä näytille, jos epäilyttää. Näin meitä on neuvottu ihan lääkäreiden toimesta. Kyllä äidit yleensä tietää milloin vauvalla on hätä.

Mutta ylpeilkää vaan sillä että hoidatte itse. Sehän se hyvän äidin mitta on, että ei konsultoida lääkäriä tarvittaessakaan ;)

t:se edellinen joka sanoi että älä välitä urpoista :D

Vierailija
50/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti nää lapset parantuu kun äiti näkee jonot. Sitten haukutaan koko päivystys.

Päivystykseen menoa ei olisi edes tarvittu. No yksityinen mieliksi kirjoittaa mammoille sitä antibioottia, että ne ei luulis turhaan tulleensa.

Moni tässä ketjussa kertoo jonottaneensa ja kuulleensa, että lapsi oli kunnossa (siis tääkin, joka ei ollutkaan kuivunut. Miksi raahata lapsi sairaalaan jos se oksentaa antibiooteista, ikä ole kuivunut. Juottaa mieluummin tarpeeksi kotona).

Pienet mahakivut, nuhat, yskät, korvatulehdukset, kurkkukivut, pienet haavat, näpyt yms. ei ole päivystysasioita.

Niihin auttaa

-kakkaaminen tai pieru

-lepo

-panadol

-laastari

jotka paranee heti. Kyllä mä lapsilla vähän kauemmin seuraan tilaneetta (vaikka yksityisellä useimmiten käydäänkin) ei mikään ihme jos on päivytyksen täynnä, jos niin joka pikku kivun takia mennään

Vierailija
51/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisilta terveyspalveluista rs- ja norovirusten riehuessa huipussaan? Olisihan se kiva jos jokainen ohjaittaisiin heti ovelta omaan boksiinsa odottamaan, mutta sitten voi taas herätä tähän maailmaan. Jorvi on sairaala jossa hoidetaan muitenkin kuin lapsia, ei siis verrattavissa suoraan lastenklinikkaan. Lapsille on varattu oma tilansa joka riittää oikein hyvin normaalisti (käyty ja koettu). Jonottaa joutuu, mutta sekin on ymmärrettävää että akuutit tapaukset menee aina ohi ja näin toivon jatkuvan. Nämä nykypäivän vanhempien vaatimukset tuntuvat nykyisin olevan niin epärealistisia. Tutustukaahan sairaidenhoitoon jenkeissä. On hienot yksityishuoneet ja kaikki, mutta millainen on kolikon toinen puoli? Haluatteko todella sitä?

Vierailija
52/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enterorokko ja vesirokko parantuu levolla. Siihen ei lääkäriä tarvita.

Mutta toki osa lääkäreistä kirjoittaa mammoille vakuutuksen vastikkeeksi turhia antibioottikuureja jokaiseen näppyyn, että mamma tuntisi saavansa vakuutukselle vastiketta ja kävisi jokaisen pikkurisahduksen takia uudestaan lääkärissä.

Jos on kuume ja kurkku kipeä niin ei jokaiseen tarvitse todellakaan yksityisen lääkärin kirjoittamaa antibioottia.

meillä tuli yksivuotiaalle tytölle kova kuume ja muutama näppylä naamaan ja jalkoihin.

kahden tunnin jonotuksen jälkeen pääsimme vihdoinkin lääkärille.paitsi että lääkäri puhui huonoa suomea niin ei osannut sanoa yhtään mikä tytöllä oli.kuume voi nostaa näppyjä oli paras veikkaus.

vasta kun minä kysyin voisiko olla joku rokko?lääkäri vastaa vain että ehkä.

minä siihen että mikä rokko?lääkäri vastaa vesirokko ehkä.

huhhuh.minäkin maallikkona kyllä tiesin että vesirokko se ei ainakaan ole.

sittenpä yritti vielä laittaa meitä nieluviljelyyn!mihin ei jääty...

vaan menimme suoraan pikku jättiin missä tiedettiin heti kertoa että kyseessä on paha enterorokko.

että tämmöisiä ns.kirjekurssin käyneitä lääkäreitä tapaa jorvissa.

joten ei enään koskaan sinne.

Vierailija
53/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestä vähän kummallista, mutta noin meille on käynyt. Vakuutus löytyy, mutta kaikissa tilanteissa et rahallakaan saa hoitoa lapsellesi. :/ "

Riippuu tietenkin asuinalueesata, mutta esim. pk-seudulla on jo todella suurella osalla lapsiperheistä vakuutukset. Myös yksityiset sairaalat ruuhkautuvat/kohdentavat palveluitaan sen mukaan paljonko asiakkata tulee.

Totuus on se, että yksityinen puoli saa helppoa rahaa näistä korvatulehdus/pikku nuha päällä/vähän valittanut mahakipua ym. käynneistä. Ja jos taas on jotain vakavampaa, niin sitten voi lähettää julkisella puolelle. Ei kannata sijoittaa rahaa kalliisiin laitteisiin joita satunnaisesti tarvitaan.

On tutkittu myös sitä, että ne perheet joilla on vakuutus vievät lapsia useammin näille "varmuuden vuoksi" käynneille, vert. ne jotka maksavat itse käynnit tai käyttävät julkista puolta (puhun pk-seudusta). Ja nuo em. käynnit sitten taas ruuhkauttavat jossain määrin ykstyistä puolta ns. "turhaan" +korottavat vakuutusmaksuja, koska niitä ei almuina jaeta vaan kaikki vakuutukset tuottavat VOITTOA vakuutusyhtiöille. Eli jos rahaa menee enemmän korvauksiin mitä vakuutuksen ottajat niitä kaiken kaikkiaan maksavat --> vakuutusmaksut nousevat.

Kohta aletaan varmaan jo lähestyä sitä vaihetta, että pk-seudulla vakuutukset ovat niin yleisiä, että niitä aletaan jakamaan "huonompiin ja parempiin", eli tulee "parempiversio" tavallisesta vakuutuksesta, mikä tietenkin maksaa enemmän mutta millä saa parempaa/nopeampaa palvelua.

Vierailija
54/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa nään uuden pätemistavan av:lla:

"mammat, jotka eivät nuppujaan lääkäriin tsekattavaksi vie"

Mä en ainakaan lasta turhaan lääkäriin vie, mieluumin vietämme perheenä aikaa ihan muualla kuin lääkärikeskuksissa... :D Mutta siis silloin kun tarvetta on, niin mennään näytille ilman tunnontuskia. Esim. korvatulehdusta en pysty itse kotikonstein toteamaan. :) Mutta te talvisodan henkiset "itse hoidetaan, vaikka lapsen pää roikkuu irti" -mammat varmaan näette korvatulehduksenkin päällepäin?

Vierailija
55/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisimmin.

Jos et korvatulehdusta erota niin silloin lapsi ei ole niin kipeä, että lääkäriä tarvitsee. Särkylääkettä ja lepoa niin lapsi paranee.

Ihan turhaan syötetään ab-kuureja korvatulehduksiin lapsille. Mitä sitten kun lapsi sairastuu oikeasti ja mikään ab-kuuri ei enää autakaan.

Tätä ketjua lukiessa nään uuden pätemistavan av:lla:

"mammat, jotka eivät nuppujaan lääkäriin tsekattavaksi vie"

Mä en ainakaan lasta turhaan lääkäriin vie, mieluumin vietämme perheenä aikaa ihan muualla kuin lääkärikeskuksissa... :D Mutta siis silloin kun tarvetta on, niin mennään näytille ilman tunnontuskia. Esim. korvatulehdusta en pysty itse kotikonstein toteamaan. :) Mutta te talvisodan henkiset "itse hoidetaan, vaikka lapsen pää roikkuu irti" -mammat varmaan näette korvatulehduksenkin päällepäin?

Vierailija
56/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisimmin.

Jos et korvatulehdusta erota niin silloin lapsi ei ole niin kipeä, että lääkäriä tarvitsee. Särkylääkettä ja lepoa niin lapsi paranee.

Ihan turhaan syötetään ab-kuureja korvatulehduksiin lapsille. Mitä sitten kun lapsi sairastuu oikeasti ja mikään ab-kuuri ei enää autakaan.

Kun lapseni on sairas ja ei tunnu paranevan kotihoidolla, vien hänet lääkäriin. Jos hänellä on korvatulehdus, kuuntelen lääkärin mielipiteen hoidosta. Av:n "lääkärit" saa olla mitä mieltä vaan ;)

t:itse aikanaan korvatulehduskierteessä ollut lapsi, joka muistaa sen tuskan elävästi

Vierailija
57/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi, että niitä on viljelty niin paljon.

Kirjoitit juuri, että et erota korvatulhdusta. Silloin lapsi ei ole kipeä. Märkäinen ja ab-kuurin tarvitseva korvatulehdus on oikeasti kipeä. Ei sellainen, että hiukan punoittaa ja et tiedä, onko lapsi kipeä vai ei.

Moni luulee, että ab-kuuri auttoi korvatulehdukseen, koska korvatulehdus olisi itsestäänkin parantunut. Näin vain lapsen elimistö saatiin sekoitettua ab-kuurilla ja vastustuskyky huonommaksi. Tiedähtän, että lapsella menee vuosi ennen kuin suolisto on palautunut normaaliksi ab-kuurista.

Olen myös korvakierrelapsi ja minulle ei haettu yhtään ab-kuuria. Ei ole jäänyt traumoja. Muistan kyllä, että korva oli kipeä ja makoilin sängyssä. Nykyään vastustuskyky on todella hyvä, koska olen sairastanut nämä taudit luonnollisesti pois.

yleisimmin.

Kun lapseni on sairas ja ei tunnu paranevan kotihoidolla, vien hänet lääkäriin. Jos hänellä on korvatulehdus, kuuntelen lääkärin mielipiteen hoidosta. Av:n "lääkärit" saa olla mitä mieltä vaan ;)

t:itse aikanaan korvatulehduskierteessä ollut lapsi, joka muistaa sen tuskan elävästi

Vierailija
58/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antibiootit on menettäneet tehonsa? Juuri siksi, että niitä on viljelty niin paljon.

Kirjoitit juuri, että et erota korvatulhdusta. Silloin lapsi ei ole kipeä. Märkäinen ja ab-kuurin tarvitseva korvatulehdus on oikeasti kipeä. Ei sellainen, että hiukan punoittaa ja et tiedä, onko lapsi kipeä vai ei.

Moni luulee, että ab-kuuri auttoi korvatulehdukseen, koska korvatulehdus olisi itsestäänkin parantunut. Näin vain lapsen elimistö saatiin sekoitettua ab-kuurilla ja vastustuskyky huonommaksi. Tiedähtän, että lapsella menee vuosi ennen kuin suolisto on palautunut normaaliksi ab-kuurista.

Olen myös korvakierrelapsi ja minulle ei haettu yhtään ab-kuuria. Ei ole jäänyt traumoja. Muistan kyllä, että korva oli kipeä ja makoilin sängyssä. Nykyään vastustuskyky on todella hyvä, koska olen sairastanut nämä taudit luonnollisesti pois.

yleisimmin.

Hihii. Sä oot supermamma, joka näkee korvatulehduksen päällepäin! :) Meillä on iskenyt sellainen välillä pitkittyneen räkätaudin yhteydessä ja kyllä sen diagnoosin on ihan lääkäri tehnyt kurkkaamalla lapsen korvaan :D Äidillä on vaan ollut aavistus, että jotain on pielessä. Toki korvatulehdus on aina mahdollinen vaihtoehto kun äitinsä poika on. En halua lapselleni ylimääräisiä antibioottikuureja, en tietenkään. Mutta märkäiseen korvatulehdukseen asiallinen hoito on tällä hetkellä antibioottikuuri, sanot sinä mitä tahansa. Ja sinun mielipiteelläsi ei ole itseasiassa siinä tilanteessa paljonkaan väliä, koska lääkäri mun lastani tuolloin hoitaa, et sinä. :)

t:korvakierrelapsi

Vierailija
59/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kiitos sinulle joka sanoit, että älä välitä urpoista. Joku oli kopioinut hassusti ja tuo AP näytti olevan signaturena toisessa viestissä. En ole kirjoittanut mitään sen pelastuliivikommentin jälkeen.

Olen edelleen sitä mieltä, että jos lapsella on kovat kivut, niin lääkäriin on mentävä. En toki halua, että esim. umppari puhkeaa. En siis todellakaan muuttanut kantaani kesken kaiken :-).

Ap, siis se jonka lapsella oli eilen vatsa kovasti

Vierailija
60/102 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeseen oireenmukainen hoito ja kuumelääkettä, ja näpyt eivät todellakaan ole mikään lääkärikeikan aihe...

Jotkut vie lapsen lääkäriin vesirokossa, tartuttamaan muut siellä odottavat...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän