Jorvin lastenpoli kuvottava paikka! -uusi kokemus meille
Helsingistä Espooseen muuttaneina vein lapsen JOrviin vatsakipujen takia. Aiemmin olemme käyttäneet Lastenklinikkaa. Aivan järkyttävä paikka. Niin pieni odotustila, jossa kaikki pennut oksentavat ja yskivät kilpaa. Siis onko se oikeasti koko tila siinä?
Minulla lapsi onneksi koki ihmeparantumisen kun päästiin paikalle :-) . Vatsakivut haihtuivat tuhkana tuuleen lapsille tyypilliseen tapaan. Ehdinmme odottaa tuulikaapissa vartin verran (en halunnut lasta viedä muiden pärskyvien joukkoon, koska perheessämme on myös vastasyntynyt, emmekä halua esim. rs-virusta), eikä edes ilmoittautumisen vuoronumero hievahtanutkaan koko aikana.
Porukkaa lappasi sisään tasaiseen tahtiin, eikä enää ollut edes istumapaikkoja tarjolla.
Ihan karmea paikka. ONko siellä aina tällaista? Lastenklinikalla on sen useampia odotushuoneita ja tyhjiä käytäviä, johon voi vähän vetäytyä, jos ei halua esim noroa tai rotaa mukaansa...
Millaisia kokemuksia muilla?
Kommentit (102)
Silloin harvoin kun on hoitoa tarvittu, ollaan käyty yksityisellä.
En ikinä, KOSKAAN, mene lapsen kanssa julkiselle päivystykseen tai muutenkaan. Saa tulla syöpä, ennen kuin meidän piltti menee julkiselle puolelle hoitoon.
siellä odotetaan oksentavien ja räyhäävien känniläisten seassa! Kyllä Jorvin lastenpoli on ihan jees ja pakko kehaista, että lasten osastot on todella loistavat, joten jos sinne joskus joudutte (olen ollut useamman kerran lapsen astmakohtauksen vuoksi) niin se on hyvä paikka se. Odotus ennen sinne pääsemistä tietysti kurjempi, mutta siellä ei sentään ole niitä juoppoja samassa tilassa JA jos lapsesi on todella kipeä (kuten meillä on ollut sinne mentäessä) niin silloin pääsette suoraan omaan huoneeseen jo päivystyspolilla, ei tarvitse mennä lainkaan siihen odotustilaan.
se se vasta läävä onkin, mutta kyllä siellä on lapsille odotustila ihan erikseen.
2
koska usein Dextrasta lähetetään Lastenklinikalle tai Jorviin kun eivät osaa hoitaa siellä Dextrassa.
T. sh
ja olemme Ruusulan ja Pikkujättien suurkuluttajia. Kuitenkin olemme "umpisuolitulehdussuku" ja tuo tenava osasi valittaa ihan oikeaa kohtaa ja vaikutti siltä, ettei edes pysty kävelemään. Mieluiten umpparileikkauksen otamme siellä, missä niitä tehdään eniten eli julkisen puolen sairaaloissa.
Mikä on tuo Dextra, johon voi viedä vaikka keskellä yötä? Missä sijaitsee? Voin toki tsekata myös netistä, mutta jos jollain on hyviä kokemuksia jostain tietystä, niin otan vinkin mielelläni vastaan. Mehiläisen opäivystyksessä on usein myös aika pitkät jonot...
Ap
Tosin ei ole ollutkaan mitään vakavaa.
Me meinaan myös erehdyttiin tänään alkuillasta lastenpolille ja aivan tupaten täynnä enemmän ja vähemmän sairaita... Odotusaika olisi ollut lähes 3 tuntia. Ei jääty odottelemaan! Soitin kyllä Dextraan jonotilanteesta, mutta lapsen olo parempi, joten ei tarvinnut mennä..
MUTTA siis tämä oli ihan uusi kokemus meilläkin, aiemmin olen vieraillut pari kertaa ja päässyt lääkärille tunnin sisällä. Toisella kerralla saatiin jopa oma huone odotusajaksi, koska oli niin pieni kyseessä... Näin ruuhkaista ei siis ole todellakaan ennen ollut, tosin tilahan ei siitä suurene.
siellä odotetaan oksentavien ja räyhäävien känniläisten seassa! Kyllä Jorvin lastenpoli on ihan jees ja pakko kehaista, että lasten osastot on todella loistavat, joten jos sinne joskus joudutte (olen ollut useamman kerran lapsen astmakohtauksen vuoksi) niin se on hyvä paikka se. Odotus ennen sinne pääsemistä tietysti kurjempi, mutta siellä ei sentään ole niitä juoppoja samassa tilassa JA jos lapsesi on todella kipeä (kuten meillä on ollut sinne mentäessä) niin silloin pääsette suoraan omaan huoneeseen jo päivystyspolilla, ei tarvitse mennä lainkaan siihen odotustilaan.
se se vasta läävä onkin, mutta kyllä siellä on lapsille odotustila ihan erikseen. 2
Koska kun me asuimme vielä Vantaalla, niin silloin odottivat aikuiset ja lapset samassa päivystystilassa!
Ja usein on sielläkin jono pitkä, ihan jopa paria tuntia. Tietysti aula on isompi, mutta ei kyllä sen viihtyisämpi... Ja samat taudit sieltäkin saa. Itse olen saanut siellä tympeää palvelua, kun olen kysynyt jonotusaikoja. Sen takia menen yleensä mielummin jonottamaan Mehiläiseen.
ja oli meidän neitsytmatka. taisi jäädä viimeiseksi myös...
noro ja rs-virus pahentavat tilannetta.
Ollaan aika monesti käyty Jorvissa allergikon kanssa, mut aina lapsipolilla on ollut hyvin tilaa ja rauhallista.
Mistä syistä Dextrasta lähetetään Lastenklinikalle tai Jorviin? Meillä on yksi kerta elämässä käynyt niin, että lapsi on saanut lähetteen kunnalliselle puolelle yksityiseltä, pari kertaa kyllä hengitysvaikeuksissa ollaan ajettu suoraan Jorviin.
Tänään poika oli paikattavana Dextrassa ja puolessa tunnissa oli poika putsattu ja tikattu. Ihan kiva, jos sillä nyt satuttiin rs-virus tai noro välttämään, mutta luulen kyllä, että niitä on nyt tarjolla joka päiväkodin leluissa ja kaupan liukuhihnojen kaiteissakin.
murtumat, jotka tulevat pienille lapsille.
Aika turha arvioida joku paikka huonoksi vain yhden käynnin perusteella. Kyllä lastenklinikallakin on ajoittain hyvin ruuhkaista ja kaaos on melkoinen, ihan samalla tavalla kuin kuin Jorvissa tai Hyvinkäälläkin.
Yksityisellehän voi aina viedä mutta Suomessa kuitenkin vielä toistaiseksi hoidetaan kaikki vakavat tapaukset julkisella, ja yleensä Yliopistosairaaloissa, joissa on lapsillekin tarjolla useinden erikoisalojen hoitoa. Tuskin lasten syöpää edes lähdetään hoitamaan yksityisellä vaan sieltä saa heti lähetteen eteenpäin.
On totta että monet päivystyskäynneistä ovat turhia mutta vastasyntyneen ja muutaman kuukaudenkin ikäisen lapsen kuume on aina lääkärissäkäynnin paikka, ei kannata odotella aamuun niinkuin joku virheellisesti edellä mainitsi.
sh:n kommentti tähän ketjuun:
Hyvin usein päivystykseen tuodaan lapsia, joilla kuume on alkanut samana päivänä. Mitään särkylääkettä tai kuumetta alentavaa ei olla annettu, vaan lapsi tuodaan heti paikalla päivystykseen. Hyvin usein luukulle tullaan kauhealla tohinalla, että nyt on tosi kipeä lapsi ja ihan kauheaa, mutta se tosi kipeä lapsipa juoksee ensimmäisenä lelujen luo ja alkaa tyynesti leikkimään.
Toisaalta, itsekin äitinä tiedän, että lapsen voinnin arvioiminen kotona voi olla tuskastuttavan vaikeaa. Ja lapsilla on taipumus olla hyvinkin itkuisia ja kipeitä kotona, mutta kun lääkärille päästään, tuntuu lapsi parantuvan äkisti.
Uskokaa tai älkää, niitäkin vanhempia on, jotka jostain syystä haluavat tulla päivystykseen istumaan lastensa kanssa, vaikka mitään todellista hätää ei ole. Tai niitä vanhempia, jotka kiikuttavat lastansa joka toinen päivä lääkäriin jotta saisivat itse huomiota osakseen. Ja sitten on niitä, jotka puolen tunnin jonottamisen jälkeen käyvät ärjymässä luukulla miten hidasta kaikki on, ja onkohan se lääkäri kahvilla vai missä.
Julkinen päivystys on mitä on, siellä joutuu melkein poikkeuksetta jonottamaan. Jos lapsen voinnissa tapahtuu käänne huonompaan jonottamisen aikana, siitä voi ja pitää tulla sanomaan. Muuten täytyy vaan istua ja odottaa.
tavallinen, vähänkään vakavampi juttu riittää niin yksityisellä ei riitä resurssit.
Me käytetään lasten kanssa vain ja ainoastaan julkista terveydenhuoltoa. Ikinä ei ole ollut mitään valittamista, mutta eihän hyvät kokemukset koskaan kelpaa näille av-mammoille, omat ennakkoluulot vaan rulettaa.
En ikinä, KOSKAAN, mene lapsen kanssa julkiselle päivystykseen tai muutenkaan. Saa tulla syöpä, ennen kuin meidän piltti menee julkiselle puolelle hoitoon.
Yksityinen täydentää julkista terveydenhuoltoa, mutta ei ne ota hoidettavakseen muuta kuin sellaista joka kannattaa. Loppu jää parjaamanne julkisen terveydenhuollon hoidettavaksi. Suomalainen esh on huippuluokkaa, mutta mammat mittaa vaan, miten kauan on jonotettu flunssalapsen kanssa.
Eiköhän just syövän yhteydessä kannattais ennemminkin suosia yksityisen puolen hoitoa. Syövän yhteydessä on ihan viimeinen virhe mennä julkiselle.
Mä en edes veisi lasta moisen takia lääkäriin.
meillä tuli yksivuotiaalle tytölle kova kuume ja muutama näppylä naamaan ja jalkoihin. kahden tunnin jonotuksen jälkeen pääsimme vihdoinkin lääkärille.paitsi että lääkäri puhui huonoa suomea niin ei osannut sanoa yhtään mikä tytöllä oli.kuume voi nostaa näppyjä oli paras veikkaus. vasta kun minä kysyin voisiko olla joku rokko?lääkäri vastaa vain että ehkä. minä siihen että mikä rokko?lääkäri vastaa vesirokko ehkä. huhhuh.minäkin maallikkona kyllä tiesin että vesirokko se ei ainakaan ole. sittenpä yritti vielä laittaa meitä nieluviljelyyn!mihin ei jääty... vaan menimme suoraan pikku jättiin missä tiedettiin heti kertoa että kyseessä on paha enterorokko. että tämmöisiä ns.kirjekurssin käyneitä lääkäreitä tapaa jorvissa. joten ei enään koskaan sinne.
Onneksi on vakuutus ja menemme yksityiselle. Dextraan pääseen vaikka keskellä yötä. Kaveri ajaa esim Vantaalta Dextraan kun ei Peijakseen vie lasta.
Yksi kokemus sunnuntaipäivästä Lastenklinikalta ja se riitti.....ei enää ikinä sinne. Kaamea paikka. Suurin osa "potilaista" olisivat voineet mennä maanantaina tk:een eikä jonottaa päivystykseen sunnuntaina.