Ongelma hautaisvärssyn kanssa.. meillä 2 eri näkemystä kuolemasta
mieheni uskoo että ihminen menee taivaaseen taikka sitten helvettiin ja minä uskon että ihminen kuolee, mutta jumala voi herättää hänet viimeisenä päivänä.. millainen värssy olis kaunis, lyhyt, mutta jotain toivoa antava.
Kommentit (54)
Mikä oli hänen ajatusmaailmansa?
Älkää nyt omia katsomuksianne sekoittako vainajan viimeiseen matkaan!
Mikä oli hänen ajatusmaailmansa? Älkää nyt omia katsomuksianne sekoittako vainajan viimeiseen matkaan!
uskoi kyllä jumalaan ja ei ollut halunnut esim. pappia hautajaisiin. Hän oli ihan jotain muuta kuin kristillistä uskoa (ei muslimi) syntyperältään, mutta oli kyllä hyljännyt uskonsa.
Kanervan Muistolauseissa oli kauniita, yleisfilosofisia ja -inhimillisiä lauseita.
(Tai siis ei sopivan teille pelkästään, vaan lause, joka on teiltä viimeinen tervehdys vainajalle ja lohdutusta hänen omaisilleen.)
Ken tulkita vois kaiken tarkoituksen,
me jäämme, vaiti, hiljaa nöyrtyen.
Vaikka puhdasta kultaa sydän ois, se kuitenkin uupuu ja sammuu pois, vain muistot ja rakkaus jäljelle jää.
Ikiliekki ihmisen henki on se syttynyt säteistä auringon ja päivän puoleen se halajaa.
Me emme tiedä mit on elää, kuolla, niin vähän tiedämme me lapset maan. Mutt´ korkealla päämme yläpuolella, kaik´ kohtalomme langat solmitaan.
Jos itse uskoo aivan eri tavoin. Mutta ei muistovärssyssä tarvitse ollakaan mitään uskosta, muistella voi täysin uskonnotonkin.
Minäminäminäminäminä.
Sinun lohdutukseksesi voin sanoa, että itse menetin läheiseni alkuvuodesta ja en todellakaan muista minkälaisia värssyjä kenelläkin oli kukkavihkoissaan. Äidilläni ne ovat kyllä tallessa jossakin, mutta itse en ole katsonutkaan niitä hautajaisten jälkeen.
Jokaisella on oma käsityksensä kuolemasta, ja kyllä lähiomaisetkin sen tietävät että paikalla olijoista kaikilla on vähän erilainen näkemys. Tärkeintä on kunnioittaa vainajan lähiomaisia, mutta kyllä hautajaiset ovat kaikille paikallaolijoille tärkeä riitti: siellä jätetään hyvästit kuolleelle, hän siirtyy elämään muistoissa. Hänen ruumiinsa on siellä viimeisen kerran läsnä, sen jälkeen se haudataan tai poltetaan.
Ei niillä sanoilla ole todellakaan suurta väliä.
kun mies ei hyväksy edottamiani, ja itse ei osaa mitään ehdottaa. Olisi laittanut tämän että "ihminen on kuin ruho, kun tuuli käy hänen ylitseen, häntä ei enää ole" (jotenkin näin se meni) muttei sekään käy kuulema.
ap.
Sitä jota kaipaamme emme menetä koskaan
Sitä jota rakastamme kaipaamme aina
Lähdit niin hiljaa,
että aamu vain kuuli.
Sylissään matkalle
sinut kantoi tuuli.
Mutt´ sydämiimme
läpi elämän
jätit muistosi lämpimän.
(A. Sirkesalo)
tätä käytimme itse, kun veljen vaimo kuoli täysin yllättäen
kun mies ei hyväksy edottamiani, ja itse ei osaa mitään ehdottaa. Olisi laittanut tämän että "ihminen on kuin ruho, kun tuuli käy hänen ylitseen, häntä ei enää ole" (jotenkin näin se meni) muttei sekään käy kuulema.
ap.
En minäkään ruhosta(!) kertovaa hautajaisvärssyä hyväksyisi...
ap.
Saat vierellesi enkelin,
hän kasvoin ihanin.
käy untas syvää valvomaan,
siivillään suojaamaan.
mutta älkää laittako mitään ruhosta.
ja muistakaa, että lohdutatte (ja kunnioitatte) nyt omaisia.
Osanottoni
t. omaisensa menettänyt
ap.
Pikku-Kalle kakki kalliolle, huh hei sen tuuli vei.
Ei ainakaan ole uskonnollinen. Mutta musta ihan vasvaakuin toi ruho-juttu.
http://www.positiivarit.fi/Content.aspx?2fa97f1d-30b7-4c05-9bbf-c40c3ba…
on paljon värssyjä myös.
Minä laitoin mummini seppeleeseen tämän:
Ei kuolema ole arvoitus, joka kerran ratkeaa.
Se on ihmisen ihana oikeus väsyneenä nukahtaa.
millaisia kristittyjä te olette? ettekö tunne Raamattua?
Se menee näin "ihminen on kuin RUOHO, (ei ruho) kun tuuli" jne. Se oli kiireessä tehty näppäilyvirhe.
ap.
eihän se ihminen häviä koskaan, että tuosta kohdasta Raamattua saa sen kuvan että se häviää,
joten ei sitä voi siihen laittaa.
ap.
On nätti, eikä mitenkään uskonnollinen?
"Kun nousee purjeet purren
ja köydet irrotetaan
käymme ystävä armas surren
sua jäämme me kaipaamaan"
Kyllä te sopivan värssyn keksitte.
" Aurinko laskee,
Jo pitenee varjot.
Aika on eron ja jäähyväisten"