Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kohta 2-vuotiaan pitäisi jo ymmärtää?!

Vierailija
30.03.2010 |

Mulla on ihan kohta 2 v. täyttävä poika.



Hirveä "tihutyöläinen" kun selkäni käännän.



Olkkarin ikkunalaudalla on kukka, jonka olen siihen pari kuukautta sitten tuonut, ajatellen että lapsi on jo niin iso että pitäisi ymmärtää kun sanotaan ettei kukkaan saa koskea.



No mitä vielä! Viime viikolla lapsi oli ottanut kukan kukkalaudalta 3 kertaa, ekan kerran oli vaan viemässä sitä johonkin, kun ehdin hätiin. Otin kukan lapsen kädestä, katsoin lasta silmiin ja toruin vihaisella ja käskevällä äänellä "XXX (lapsen nimi) EI koske kukkaan! Ei saa koskea kukkaan!" ja vein kukan takaisin.



Seuraavalla kerralla seuraavana päivänä poika oli taas vienyt kukan, tällä kertaa oli jo ehtinyt levittää multaa ja irroittamaan kukasta suojaruukun. Toistin saman komennuksen, otin kädestä kiinni ja toruin kuten ekallakin kerralla.



Kolmannella kerralla sama juttu taas, samat torumiset.



Ja taas äsken poika oli kukka kädessä, tällä kertaa vaan oli jo onnistunut rikkomaan sen suojaruukun, ennenkuin ehdin hätiin. Toistin torumiset.



(ja nuo eivät olleet ainoat kerrat, parin kuukauden aikana on jo aiemminkin kukkaan käynyt käsiksi, samanlailla olen torunut silloinkin)



Ihmetyttää vaan, että eikö tuon ikäisen jo pitäisi ymmärtää (ymmärtää se kyllä puhetta jo muuten vaikkei itse juuri puhu!) kun kielletään? Onko tämä nyt jotain uppiniskaisuutta tai onko poikani tyhmä, vai unohtaako vaan kiellot? Vai onko minun torumistavassani jotain väärin?



Helpointahan olisi tietysti siirtää kukka taas takaisin korkeammalle, mutta oikeesti, kohta 2-vuotias jo, eikö pitäisi jo tajuta kiellot ja myös totella!?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka välillä uskoisikin ja ymmärtäisikin, niin väsyneenä tai ärtyneessä mielentilassa jne. saattaa ei kaikua kuuroille korville. Lisäksi 2v. alkaa jo opetella tahtomista, eli välillä menee vatrmasti ihan vain uhmaiän nimissä kukkaan koskemaan. Lisäksi lapsi saa sillä tavoin takuu varmasti äidin huomion ja on jo sen oppinut, joten jos on tylsää tai äiti ei huomioi ja puhuu vaikkap uhelimeen tms. niin kukan luo meneminen on keino saadä äiti reagoimaan. Muutenkin lapsen kehitykseen kuuluu ihan normaalistikin juuri sellaiset leikit joiden tavoitteena on saada äiti tai kulloinkin hoitava aikuinen reagoimaan. Välillä tässä vaiheessa kehitystä oelva lapsi tekee sen tekemällä jotain positiivista, välillä taas negan kautta.



Varmaan paras olisi nostaa kukka vielä ylemmäs, mutta jos on ihan hirveä vimma saada kukka pysymään, niin voi kokeilla että laittaa viereen "lapsen oman kukan", eli vaikkapa muovinen kukka muoviseen ruukkuun ja antaa lapsen "hoitaa" sitä. Tosin uskon ettei se auta kun sillä ei saa äitiin liikettä tai efektejä äänenväsyihin jne.



Muista ettei lapsi tee tätä kaikkea "piruuttaan", vaan ymmärtämättömyyttään ja siksi että on lapsi. Tuo kuuluu normaaliin kehitykseen.

Vierailija
22/25 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma melkein 2-v viihdyttää itseään telkkarin sammuttamisella. Siis tehnyt sitä jotain pari kuukautta, eikä loppua näy. Hermoja raastavaa. Sammuttaa telkun siis joka kerta, kun isoveli katsoo lastenohjelmia. Ja tekee sen useita kertoja. Nostan aina syöttötuoliin vähän "jäähylle", kun en muutakaan keksi kieltämisen lisäksi. Aika vähäiseltä tuntuu siis ap nuo sun pojan "testailut", jos ei kerran tavan takaa sitä kukkaa kokeile. Lapset nyt vaan on sellaisia, kaikkea pitää kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


jo ihan pienestä asti (nyt 5v poika)



mutta tämä 3,5v tyttö sitten: Ihan viiripää/kaistapää/itsepäinen/tottelelmaton/hurjapää/ihan mahdoton :D



Ei ole koskaan voinut luottaa hänen sanaansa ja ilmeisen kauan vielä kestää enenkuin voikaan.... VAikka sata kertaa sanoo ja pakkohan sen on ymmärtää niin eikun uudestaan vaan...



Tuolle 5v pojalle ei edes tarvi sanoa mitä älyttömyyksiä ei saa tehdä kun se tietää sen sanomattakin....

Vierailija
24/25 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2v2kk ja vaikka ymmärtää jos tahtoo (välistä oikeen äitin pikku apuri) niin kovasti toisinaan tekee tihutöitä ja silmät kirkkaina selittää "kiusaa äitiä :)"

Vierailija
25/25 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun halutaan huomiota. Näin ainakin meillä. Lapset 4 v. ja 2 v. Eikä meilläkään tosiaan 2 v usko ekasta kiellosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi