Joutuuko tosiaan kaikki yli 25-v odottajat sokerirasitustestiin?
Ikää itsellä siis "jo" 29 ja neuvolassa kehotettiin menemään sokerirasitustestiin. Mitään muuta syytä ei maininnut kuin ikäni. Ylipainoa ei ole, eikä myöskään sukurasitetta. Edellinen raskaus (muutama vuosi sitten) sujui hyvin.
Kommentit (53)
eikä edes ylipainoisia (urheiluhullua porukkaa) :)
meillä satakunnassa jokainen yli 25v odottava menee sokerirasitukseen. Neuvolassa varaavat ajan valmiiksi tietyille raskausviikoille.
Itsellä normaaliipaino, BMI 21, ei sukurasitteita, kellään ei merkkiäkään koskaan diabeteksestä. Myös jokainen tuttuni käynyt rasituksessa ja itse siellä ollessani meitä oli siellä 5kpl. Normituloksin tietysti suurin osa.
En pidä pahana, vaikka koskaan ei mitään oireita tai riskiä ole ollutkaan. Hyvä se oli tietää kuitenkin että normaalit arvot on.
kiinnostaisi tietää, missä tällaista käytäntöä ja minkä ohjeistuksen mukaan aletaan toteuttaa? Olen toki sen kannalla, että seulonta ja raskausdiabeteksen varhainen toteaminen on hyvä asia sekä äidin että lapsen kannalta, mutta tällainen käytäntö on kyllä aika hataralla pohjalla mielestäni. Ja tottakai riskitekijät nimensä mukaan kasvattavat riskiä sairastua; jos gdm voi iskeä keneen tahansa niin miksei sitten alle 25 v seulota?
mutta näin olen myös kuullut että yli 25v.
no kyllä siitä varmaan saa kieltäytyä.
mut ei se pari tuntia niin paha ole, jos ei hankala järjestää?
Helsingissä muutos on tullut ihan vasta. Viisi vuotta sitten ei ehkä vielä päässyt testeihin.
Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville (ks. kuva 1).
Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella 18, 19. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä 20. Ks. sähköinen tausta-aineisto 5.
Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:
Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana) 21.
Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.
Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa näyttää vähäiseltä (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut normaali ensimmäisessä raskaudessa C.
Glukoosirasituskokeen ajoitus
Koe tehdään tavallisesti raskausviikoilla 24–28. "
jokainen yli 25 v "joutuu". Eikä ollut todellakaan paha. Ja ekuten edelläkin mainitaan. kaikki testataan, POIKKEUKSENA alle 25v.
Mut eihän joka paikassa nämä samallailla mene. Miksi siis sanomaan muille HÖPÖ HÖPÖ ym, jos he kertovat omista käytännöistään. En nyt usko et ketään täällä huvikseen keksii juttuja.
Ehkä juuri siksikin, ettei testattavien määrä nousisi aivan liian suureksi, who knows..
- 13 -
Oikeasti? Luulisi että riskit alka aiän puolesta nousta vasta 30v+ mutta ihan miten vaan... mutta voisi mun mielestä ne alta 25v:tkin testata. Ai niin, mutta niillehän tehdään ne sukupuolitestit, joten tulisi liian kalliiksi jos vielä samoille sokeritkin?
tuota on ihmetellä. Neuvola tekee omat suosituksensa ja odottaja sitten päättää, noudattaako niitä.
Musta näin ensisynnyttäjänä on hyvä, kun on mahdollisuus kaikkiin testeihin ja valmennuksiin. Itse sitten aikuisena ihmisenä päätän, mihin menen ja mihin en.
Vantaalla saadessani eiskoisen olin 19 vuotias ja sokerirasitukseen pistivät. Sielä laitettiin automaattisesti kaikki. Espoossa pari vuotta myöhemmin ihan sama juttu. JA siis kummallakaan kerralla ei ollut syytä epäillä yhtään mitään, ei ollut ylipainoa ym.
testataan kaik yli 25v.
Joo ja noi höpöhöpöt on niitä kaikki tietäviä. Katsos koko Suomessahan on aina SAMA käytäntö kuin HEILLÄ (yleensä Hesassa:D)
koska olin 1 kk vajaa 25, vähän hassua..
espoossa sokerirasitukseen ollessani 22 vuotias. Serkkuni Kotkassa on 21 vuotias ja kävi esikoisestan ja on nyt taas menossa. Molemmat olla normaaleja, terveitä nuoria. Ei ylipainoa ym.
Nykyään syntyy paljon isoja vauvoja ja raskausdiabetesta on lähes 10 %odottajista.Siksi nykyään suositellaan seulomaan kaikki 25-v täyttäneet.Mutta se on vain suositus,joten kaikki neuvolat eivät sitä noudata.
(miten sen nyt ottaa....) sokerirasitukseen raskausaikana kaikki vähintään 25-vuotiaat. Alle 25-vuotiaat, jos suvussa diabetestä, painoindeksi yli 25, edellisessä raskaudessa raskausdiabetes tai iso vauva. Käytännössä siis sokerirasitustesti tehdään melkein kaikille!
ovat ihan valtakunnalliset ja sieltä löytyy niin kriteerit kuin syyt. Ei tarvitse arvailla. Mullakin meni hermot kun neuvola käski mennä sok.testiin ja syyksi sanottiin bmi 26 ja se oli yhdestä kilosta kiinni ettei ollut 25. Ilmoitin etten mene, niin alkoi tietoa löytymään. Ja nykyääm riittää yksi pikkuisenkin poikkeava arvo testissä, ennen piti olla kaksi. Mutta sitten saa ilmaisen testilaitteen omaksi : ) ja valtio maksaa, kun läskiperseiden ja ylensyöjien takia sinne joutuu kaikki nykyään.
Nuo riskitekijät vain kasvattavat riskiä sairastua.. Aivan terve, liikunnallinen 20-vuotiaskin voi sairastua, jos niikseen tulee. Sen takia nykyään ruvetaan yhä enemmän toteuttamaan käytäntöä, jonka mukaan kaikki yli 25-vuotiaat pääsisivät sokerirasitukseen, vaikka ei olisi ylipainoa tai sukurasitetta. Ja puhun "pääsemisestä" sen takia, koska itse prosessi ei ole mikään kamala kokemus, ja jos nakki napsahtaakin, niin on vain parempi lapsenkin kannalta tietää tilanne. Ottakaa ihmiset asioista selvää, älkääkä pelätkö kaikkea tuntematonta mutu-tuntuman takia! Ei se raskausdiabetes maailmanloppu ole!
been there, done that... ikinä en enää suostu menemään.
sanottiin neuvolassa, että sokerirasitus tehdään ensisynnyttäjille nykyään aina, jos on yli 25-vuotias. Mulla oli painoindeksi 21 ennen raskautta eikä mitään sukurasituksia, mutta olen jo 30-v.
Näin Helsingissä.