Joutuuko tosiaan kaikki yli 25-v odottajat sokerirasitustestiin?
Ikää itsellä siis "jo" 29 ja neuvolassa kehotettiin menemään sokerirasitustestiin. Mitään muuta syytä ei maininnut kuin ikäni. Ylipainoa ei ole, eikä myöskään sukurasitetta. Edellinen raskaus (muutama vuosi sitten) sujui hyvin.
Kommentit (53)
itse 31 vuotiaana esikoinen, vähän ylipainoa ei sokerirasitusta eikä ongelmia =)
miksi tuo olisi niin kamala kokemus. on sitä kestetty paljon pahempaakin! itse join sen nesteen, maistui vadelmalta ja oli aika ällöä, ok sinne vaan mahaan, naureskelua hoitajan kanssa. verikoe. odotushuoneessa tunti, omaa puuhaa: lukemista, netti, muusiikkia, telkku. Uusi verikoe ja samanlainen odotus. ja vielä 3. verikoe. okei, ei piikitys ikinä ihanaa ole, mut hei jollei nyt tollasta kestä niin oi voi.
okei oli tuolla minun kans samaan aikaan yks odottaja jolle tuli tosi paha olla. hän lepäsi sitten pareilla sen ajan. uskon kyllä et se oli hälle kamalaa. itse menin sinne asenteella että istumpa täällä pari tuntia, so what. ja hyvän asian takia.
muuten huomaatteko höpöhöpöttäjät että aika monilla tosiaan tätä suositusta noudatetaan ja lähes kaikki käyvät sokerirasituksen.
Ohjeita on päivitetty viime vuonna muistaakseni. Käykää itse katsomassa, kaikille avoin. Kaikki neuvolat eivät kuitenkaan noudata tätä suositusta. Vauvan ja äidin parhaaksihan näitä testataan, ei ole tarkoitus ketään kiusata näillä. Ihme narinaa näistä. Vähän epäitsekkyyttä peliin!
kokeeseen ole pakko mennä. Sanot vaan että kiitos ei.
-ohjeesta tuo aikaisempi tekstin pätkä tuolla juuri olikin. sitä moni terveydenhoitopiiri pyrkii noudattamaan.
ja kyllä, lapsen ja äidin parhaaksi, ei kiusaksi. ihme asenne näihin kyllä. ihmiset lähinnä huokaisee helpotuksesta: "onneksi meillä ei joudu testeihin"....
itselleni se oli neutraali kokemus, ja otin kiitollisuudella vastaan, vaikka tulos oli ok.
Käypä hoito -suosituksessa sanotaan näin:
"Sokerirasituskoetta suositellaan valtaosalle raskaana olevista. Koetta ei tarvita, jos kyseessä on alle 25–vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (painoindeksi 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40–vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa."
Pidempi selostus ja perustelut löytyvät sivulta
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…
viitaten. Jännä, että ainakin täällä Tampereella tosiaan testiin lähetetään vaikka nuo "uudelleensynnyttäjä, ei edellisen raskauden aikana raskausdiabetestä, pieni vauva, ei ylipainoa" vai miten tuossa olikaan, kriteerit täyttyisivätkin. Itse hämmennyin th:n testipuheista kovasti (tapahtui 02/09, pian kun uudet suositukset olivat tulleet) ja nauraen kieltäydyin. Myöhemmin kysyi lääkärikin, että olenko käynyt ja "hämmentyi" puolestaan kun sanoin, että pidän aivan turhana tuota omalla kohdallani. Koin ihan tarpeeksi turhauttavana neuvolakäynnit (halusin kuitenkin käydä, jotta kuulin sydänäänet), en tuollaista turhaa ja ikävää testiä riesakseni halunnut.
Minä synnytin viime vuonna, eikä laitettu kaikkia yli 25-vuotiaita testiin. Nyt suositusten mukaan jo kaikki yli 25 v:t pitäisi testata. Eli ei mikään ihme, jos täällä moni ei ole tuollaisesta kuullut, kun on ihan vasta muuttunut.
viitaten. Jännä, että ainakin täällä Tampereella tosiaan testiin lähetetään vaikka nuo "uudelleensynnyttäjä, ei edellisen raskauden aikana raskausdiabetestä, pieni vauva, ei ylipainoa" vai miten tuossa olikaan, kriteerit täyttyisivätkin. Itse hämmennyin th:n testipuheista kovasti (tapahtui 02/09, pian kun uudet suositukset olivat tulleet) ja nauraen kieltäydyin. Myöhemmin kysyi lääkärikin, että olenko käynyt ja "hämmentyi" puolestaan kun sanoin, että pidän aivan turhana tuota omalla kohdallani. Koin ihan tarpeeksi turhauttavana neuvolakäynnit (halusin kuitenkin käydä, jotta kuulin sydänäänet), en tuollaista turhaa ja ikävää testiä riesakseni halunnut.
ymmärtänyt, niin uudelleensynnyttäjää ei suositella testiin, jos on todettu, että aiemmissa raskauksissa ei ole ollut raskausdiabetestä. Eli testi on tehty, eikä diabetestä ollut. Jos ei ole testattu, ei ole todettu mitään suuntaan eikä toiseen, joten testataan.
jos tosiaan tuo "edellisessä raskaudessa ei raskausdiabetestä" tarkoittaa, että asia on täytynyt varmentaa testillä. Eikö se raskausdiabetes sitten muka raskauden aikana tulisi ilmi??? Voiko se olla, muttei muka huomata...
Itse olin 29 v. toissynnyttäjä, edellinen raskaus sujunut hyvin, lapsi rv 42+0 3,3 kg, BMI 19, ei sukurasitetta. Ajatus testistä tuntui yhteiskunnan puolesta minusta lähinnä rahan ja resurssien haaskaukselta. Omalta kohdaltani kaikki "turha näprääminen": kiitos ei!
näitä diabetestä sairastavia, joiden sairastaminen ei tule ilmi raskauden aikana, on aika paljonkin. Just sen vuoksi nyt testataan kaikki yli 25 v:t. (Oikeastaan, eihän ketään tarvitsisi testata, jos se tulisi joka tapauksessa ilmi.)
t. 52
Esikoisen sain parikymppisenä, keskimmäisen 28-vuotiaana ja kuopuksen viime vuonna 36-vuotiaana.
ja jos niissä oli häikkää, niin sitten joutui testeihin? Vai sotkenko nyt asioita, olisi kyllä minulle tyypillistä :)