*SYYSKUUN SYDÄNTEN VIIKKO 4*
Aloitin nyt sitten uuden pinon tälle viikolle.
Viikonloppu meni ihan ilman vauva-sivuja, mutta lehtiä ja kirjallisuutta tuli taas plarattua. Luulin, etten toisesta jaksaisi olla samalla tavalla innoissaan, mutta toisin kävi.
Tässä vaiheessa tuntuu, että viikot kuluvat todella hitaasti; onneksi kohta alkaa työt, niin aika kuluu nopeemmin.
Etomista löytyy taas vaihtelevasti. Eilen kuorin esikoiselle banaanin ja haisihan se ällöttävälle! Sama juttu myöhemmin päärynän kanssa. Viikko sitten söin molempia vielä ihan mielissäni. Kumma juttu. Tässä koneen ääressä sitten hedelmäisen makuiset terva leijona mix -karkit eivät haise lainkaan ällöttävälle! Erikoista, vai mitä?
Mukavaa viikon alkua kaikille syyskuisille!
rv 5+1
Kommentit (100)
Täällä ilmoittautuu uusi plussannut, yhden ihanaisen pikkutytön (2005 syntynyt) äiti, ja nyt siis taas tässä ihmettelemässä, että mitenkäs se tämä raskaus nyt oikein menikään? :) Kaiken olen unohtanut, kaikki pitää opetella uusiksi.
Viikkoja on nyt 6+ ja laskettu aika omien laskujen mukaan 19.9. Pian pitäisi käydä lääkärissä todentamassa tämä ihme. Asun osan vuodesta ulkomailla, joten täällä sitä ihanaa suomalaista neuvolajärjestelmää ei ole, vaan käymme suoraan lääkärin tykönä.
Minuakin askarruttaa, miten kahden kanssa pärjätään, varsinkin kun tuo esikoinen on vieläkin niin äidin tyttö. Hän on päivisin kotona hoitajan kanssa, kun olen töissä, mutta olemme ajatelleet nyt puolipäiväistä tarhaa. Hoitaja on kyllä ollut aarre, mutta leikkikaverit ovat nyt niin pop.
Itselläni alkuraskaus on oireillut ällötyksenä, vetelehtimisenä, unetuksena ja kireänä pinnana. Mutta kyllä se tästä. :) Mehua ja hedelmiä tekee mieli, ja välillä "krapularuokaa". Kävin just tuorepuristettua appelsiinimehua naapurikahvilasta, ja se teki eetvarttia.
Toivotan kaikille onnea ja hyviä oloja! Ihanaa lukea kohtalotovereiden juttuja.
t. Cirppu
:x
Mä sain varattua sen ekan neuvola ajan, raskausviikkoja on silloin 9. Hieman on raskausoireita alkanut tulemaan. Rinnat turpoaa ja on kipeät, turvottaa tms. Ainiin ja suklaavanukas maistui navetalle :) Ei hyvä välipala siis. Kaikki muut ruuat on kyl maistunu edelleen ja ellotustakaan ei ole näköpiirissä.
Jostain syystä tuntuu niinkuin olisi pala kurkussa :/ Ei kuvainnollisesti vaan ihan oikeasti. Onko muilla ollut vastaavaa?
Tsemppiä Änkeröiselle.
Olen uusi kävijä ja syysvauvaa odottelen. (Tein testin vasta viime päivinä ja nyt siis viidettä viikkoa mennään). Vuosi meni ennenkuin tulin raskaaksi ja ihan yllättäen,oireilua mistään pahoinvoinneista tms ei ole,täytyy koputtaa puuta...:)Paino on pudonnut 3 kiloa silti ,mutta onkin varaa mistä lähteä. Kohtua nipistää jatkuvasti ja tuntuu kun menkat alkais,se kuulunee tähän alku raskauteen?
Esikoinen poika täyttää 5v ja tyttöä nyt toivotaan. (peukut pystyyn!)
moi kaikki!
tulisin mielelläni kirjoittamaan tänne, kun aika samanlaisissa tilanteissa on useat! voi miten jännittää änkeröisen puolesta, toivottavasti kaikki on kuitenkin ok...
laskettu aika olisi 14.9., toista odotan (esikoinen poika 2006).
tätä alkuraskautta varjostanut ihan selittämätön huoli siitä, ettei kaikki ole ok. kaksi plussattua testiä olen tehnyt jo pari viikkoa sitten, oireita on vähänlaisesti lähinnä palelua ja pientä heikkoutta. rinnoissa ei tunnu mitään, mikä tuntuu taas teillä kaikilla uilla olevan melkein ykkösoire.
tottakai kaikki raskaudet on erilaisia, mutta olin yllättynyt fiiliksistäni, luulisi, että toisella kertaa osaisi ottaa jo lunkimmin.
sori oma napa, kiva oli lueskella teidän kuulumisia!
t: ellikaramelli 6+3
Änkeröinen, miten meni ultrassa? Jännittää kovasti sun puolesta. Keskenmenot on kurjia, mutta selviäähän niistä jos on pakko.. Toivon niin kovasti, että teillä kaikilla on asiat lopulta hyvin! Itellä takana keskenmeno ja 1,5v yrittämistä, ja toivon todella ettei tämä mene kesken. Onneksi kuitenkin tuolla vauvakuume-puolella on ihanat keskenmenon kokeneet Haahut ottamassa vastaan, jos kurjuuksia käy. Ryhmästä oli minulle todella apua keskenmenon jälkeen, ihan tuossa yrittämisen piinassakin.
Ja sitten terveiset kaikille uusille taas! Hurja määrä meitä on. Mietin, notta itse tavallaan tykkään tiiviistä porukasta, niin olisiko täällä vaikka niitä ekan odottajia halukkaana mun kanssa toiseenKIN ryhmään, että vois kirjoitella sielläkin..? Vai onko täällä ylipäätään vielä ketään muuta ekaa odottavaa lisäkseni. :)
Kävin tosiaan mittauttamassa hcg:n ja hyvä oli, nyt onkin sitten ollut aika levollista odotella. Seuraavaksi ultra 5.2. eli kahden viikon päästä. Nyt luulen kaiken olevan hyvin, toivotaan että sama linja jatkuu.
Rinnat eivät järin ole särkeneet, ainoastaan nännit alussa, nyt sekin on paljon vähäisempää. muuten kyllä oireilen, hajut tekee huonoa, syöminen hankalaa, etoo melkein koko ajan vähäsen. Vatsaa nipistelee välillä tosi kovaakin, ja välillä myös selkää. Mutta olen ajatellut sen olevan vain hyvä, tietää, että jotain tapahtuu. Vai mitä olette mieltä? Km raskaudessa rinnat oli heti tosi kipeät, mutta se loppui tosi aikaisin. Ja ehkä oli tuulimunakin, en voi olla siitä varma, mutta luulen. Olisin kiitollinen kommenteista, näin aloittelija kun olen. :)
virva, 5+4
Uusi mamma! Olen nyt 7+0
Meille on tulossa pikkukakkonen. Esikoinen menehtyi kesken käynnistys operaation sairaalassa rv 42. Terve tyttö vauva, joten mitään sairauksia onneksi ei ole taustalla... :)
6+1 käytiin varhais-varhaisultrassa, siellähän se sydän sykki. Toinen varhaisultra on viikon päästä perjantaina. Huomenna neuvola. Huh, mikä extra seuranta.
Pelottaa kauheesti, mikään ei tunnu itsestäänselvyydeltä. Ahdistuksen kanssa toivottavasti voittoon. Esikoinen syntyi enkelinä 11.9.2008 ja uusi laskettu aika on 10.9.2009.
Olen sektio mamma jos tässä hyvin käy!
Peukut pystyssä!
Hei Angelmom, luin kyyneleet silmissä viestiäsi. Sulla on ollut rankka kokemus. Ja hurjan sama laskettu päivä. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin.
Toivottavasti myös Änkeröiselle on käynyt hyvin.
Eipä mennyt montaa tuntia, kun tänne kehusin miten en aio mennä alkuajan ultraan. No, mies on herännyt tässä kolmannen kohdalla kiinnostumaan kaikesta ja haluaa, että mennään. Joten tasan kahden viikon päästä on aika.
Mites Manna, jokos uskallat kertoilla kuulumisia??
pp 5+1
En voi, ko ihmetellä tätä omaa huonoa oloani, joka tuntuu kestävän 24/7. Miehelleni just sanoin, että saa olla luvan nyt viiminen kerta, ko tästä kärsin - tarkoitin sitä, että tää ois nyt meän viiminen, nii mies tuumasi, että joo, seuraavaan kertaan asti viiminen. Uskomaton mies ;)
Loistavaa, kun mukaan tulee paljon uusia mukaan, tervetuloa! =)
*Cirppu* Kyllä se sitten nopeesti palautuu taas mieleen kaikki vauvahommat. Itelläkin oli taukoa esikosta kakkoseen sen 11 vuotta ja pelkäsin, etten tohi ees vauvaa sylissä pitää, saati sitten pukea nii pientä, mutta heti kaikki palautui mieleen, kun vauvan syllin sai. Se on iskostunut niin tuonne takaraivoon, kuten pyörälläajokin....
*Virvaliekin* tekstistä tulikin mieleen toi omana alotuksena ollut kysymys palstalla, että onko syysmammoille omaa suljettua yhteisöä, joten kuinka moni teistä on halukas liittymään sellaseen suljettuun yhteisöön?
*Angelmom* Suuret osanottoni enkelivauvasta ja onnittelut tästä tulevasta. Kestääkö kysyä mikä oli vauvan kuolinsyy? Ei tartte vastata, jos tuntuu vaikealta tai et halua asiasta puhua - se on ymmärrettävää.
Nyt on taas pakko mennä syömään jotain raikasta...
Hauska tappa, vanha tuttu! Kiva odotella yhdessä sun kanssa, kun tuolla yhdessä piinailtiinkin ja blogeiltiinkin. :) Toivottavasti meille kummallekin käy tällä kertaa loistavasti. Olen luottavainen, kummankin puolesta!
Amalia-Joel, minä lähtisin ihan mielelläni mukaan semmoiseen, kun jotenkin tykkäsin niin haahuista, miten tutuksi kaikki tulivat siinä pienehkössä porukassa. Oma voimansa isossa ihanassa köörissäkin on, kun saa monenlaisia kokemuksia lukea, mutta siltikin. :)
virva.
Amalia-Joel, en oikein tiedä itsekkään, että oliko syy hoitovirheessä vai liiallisessa yliaikaisuudessa.. Hapenpuutteeseen pieni kuoli, vaikka monotooniset käyrät oli viimesenä aamuna otettu. Olis pitäny lääkärin tehä radikaalimpia päätöksiä. Lääkärikään ei osaa sanoa, miksi meni 3h vitkutteluun, ennenkuin siirryttiin synnytyssaliin. Siinä odotellessa vauva menehtyi.
Oon nyt palannu töihin sairaslomalta, jo toista viikkoa töissä. Pikkasen rupee tuntuun elämä paremmalta :)
Tarrasukkia kaikille! Minä ainaki pidän peukut pystyssä!!!!!!!!!
Minä, enkelini ja toukkani plus yrjö raskauspahoinvointi.
Kyllä se on ihanaa, että teilläkin nyt VIHDOIN plussa.
En muuta toivo, kuin että tämä menee hyvin. En tiedä ajatteleeko kukaan muu samoin, mutta vauvan saaminen olis nyt asia 1. Millään muulla ei niin ole väliä. Ollaan oltu valmiita vauvaan jo kauan!!!
Kovasti on porukka lisääntynyt, hyvä niin!
Heräsipä tossa ajatus, että onko täällä ketään jolla olisi jo lapsia/lapsi ja nyt uuteen tulokkaaseen olisi ikäeroa tulossa vähintään 5 vuotta???? Aika paljon näkyy teillä olevan pienempiä sisaruksia, mutta onko mulla yhtään kohtalotoveria"???
Hei Sissel... oletkos vielä mukana?? Katsoin tuolta esittelypinosta että olet samalta alueelta kuin minäkin!!
Vointeja kaikille!! :)
Täällä viikko kulunut hurjan pahoinvoinnin merkeissä, tuntuu, että sisällä pysyvät ainoastaan luonnonjogurtti, mysli ja appelsiinit. Edellisissä raskauksissa oli kyllä pahoinvointia myös, muttei mitään tälläistä.
No, eiköhän tämäkin lopu muutaman viikon sisällä :)
Viikko sitten kävin alkuraskauden ultrassa, ja siellä näkyivät sydänäänet ja pieni 1cm kokoinen sikiön alku :)
Neuvolaan pitäisi soitella. Muutto edessä 2 viikon kuluttua ja yritän päästä suoraan uuden neuvolani asiakkaaksi, jotenkin koen turhauttavana mennä ekaa kertaa yhteen paikkaan ja vaihtaa sitten samantien terveydenhoitajaa :|
Isot tyttöni tietävät jo vauvasta, ja vauvaa odotellaan erittäin innokkaasti. Sen verran on edellisestä raskaudesta vierähtänyt aikaa, että vaikka paljon on tuttua, tuntuu, että on myös asioita, jotka on jo unohtanut :D
Kaksi edellistä raskautta päätyi sektioon pitkittyneen synnytyksen vuoksi. Kuopus syntyi kiireellisellä sektiolla ja haava tehtiin yllättäen pystyyn. Löytyy siis poikittaiset arvet kohdusta, ja sen tuomat riskit tietysti hieman mietityttävät. Tällä kertaa synnytystapani on automaattisesti suunniteltu sektio.
Pahoinvoinnista ja mahdollisista riskeistä huolimatta siis mielenkiinnolla otan vastaan raskausajan ja meidän yllätysvauvan :)
Kovasti on porukka lisääntynyt, hyvä niin!
Heräsipä tossa ajatus, että onko täällä ketään jolla olisi jo lapsia/lapsi ja nyt uuteen tulokkaaseen olisi ikäeroa tulossa vähintään 5 vuotta???? Aika paljon näkyy teillä olevan pienempiä sisaruksia, mutta onko mulla yhtään kohtalotoveria"???Hei Sissel... oletkos vielä mukana?? Katsoin tuolta esittelypinosta että olet samalta alueelta kuin minäkin!!
Vointeja kaikille!! :)
Mulla tulossa ikäeroa kuopukseen lähes 7 vuotta ja esikoiseen 9, 5 vuotta
:)
Tää koukuttaa taas niin pahasti että ;) Aina pitää käyä kattomassa uusimmat kuulumiset.
*Virvaliekki* Juu, sellanen suljettu yhteisö on kyllä bueno. Ite vaan vierastan tota Yahoota ja sen takia liputankin Messenger-yhteisön puolesta, mutta sekin loppuu ens kuussa ja Multiply ajanee sen homman sitten.
*Angelmom* Todella harmillista, kun sairaala ei "ottanut" vastuuta teän enkelivauvanne paremmasta hoidosta/seurannasta. En osaa edes kuvitella sun ajatuksia/oloja tuon tapahtuman jälkeen. Teille kyllä soisin 200 % vauvan syyskuussa <3, kuten tottakait muillekkin :) On vaan niin sydäntä raastavaa kuulla aina enkelivauvasta...
*Mira79* Meillä tulee tän syyskuisen ja esikon välille ikäeroa 12 vuotta, seuraavaan reilut 9 vuotta, sitten reilut 2 vuotta ja sitten reilu vuosi. Paljon teillä tulee lapsille ikäeroa?
No nyt on taas mentävä, nuorin tahtoo iltaruokansa. Ja sitten voiskin kattoa ER:n, viimeksi olikin surullinen jakso...
A-J: Tää kyllä koukuttaa tosi pahasti :) Minäki oon monta kertaa käyny kuulumiset lukemassa, mutta en oo saanu aikaseksi kirjottaa kun mitään ei oo tapahtunu mulle..
Jokohan Änkeröisen tilanne on selvinnyt? Mielettömästi tsemppiä!!
Minulla ei siis edelleenkään yhtään oiretta. Ei pahoinvointia, ei väsymystä, ei minkäänlaista rintojen arkuutta.. Tosin voi johtua siitäkin että imetän vielä esikoistani niin rinnat on kovilla jo valmiiksi. Mutta hiukan epäilyttää, että onkohan tämä raskaus tottakaan.. Saa nähdä. Ainoa asia, mikä kropassani tuntuu eriltä kuin ennen, on välillä alavatsassa vihlaiseva "menkkakipu", mutta se kai on ihan normaalia. Ja makeanhimo on valtava.. Mutta minä saankin syödä jo kolmelle. Itselleni, mahavauvalle ja esikoiselle, jota imetän :D Mutta jotenkin on hankala ja epätodellinen olo.. Plääh. Ahdistaa.
A-J muuten vielä.. Olen kotoisin sieltä lähistöltä missä sinä luultavasti asustelet. Tai ainakin luulen sinun asuvan :D
Nyt keittiön siivoukseen muffinsien leipomisen jäljiltä :)
... mäkin käyn useamman kerran illassa katsomassa mitä uutta keskustelussa! Samalla ihmettelen noita "ahe vapaa"-palstan kirjoituksia...huh,huh!! Kaikesta tänne pitäääkin kirjoittaa... :O
Joo, mulla siis yksi yttö aiemmin, joka syntynyt 2001 eli ikäeroa ehtii tulla vähä yli 8 vuotta. Itse silloin esikoisen syntymän aikaan opiskelin ja sitten oli kiire saada koulu pois alta, ja sitten mieheni opiskeli ja sitten halusin vakityöpaikan, aikaa on vierähtänyt ennen kuin annettiin uudelle tulokkaalle lupa tulla... mutta ehkä tää on meille se oikea ratkaisu, siis että lapsilla ikäero on aika iso. Eipä niistä varmaan jossain vaiheessa juuri seuraa toisilleen ole, mutta ehkä sitten taas vanhemmalla iällä!! No, nyt menin asioiden edelle... :)
Pärjäilkää siskot vaivojenne tai sen ettei ole vaivoja, kanssa... Muistakaamme kuitenkin, että jokainen raskaus on erilainen.. itselläni ei ollut mitään raskauoireita esikoisen raskaudessa ja tässä tuntuu olevan kaikki "herkut" laitettuna!! :)
Hyvää illan jatkoa ja kuulumisiin!!!!
Ps. edelleen kuuulutan Sisseliä..... huhuu!!
Elikkäs ekaa odotetaan! Tais olla muutama muukin, jolle kaikki kokemukset on täysin uusia.
Neuvolan laskujen mukaan viikkoja 6+4 ja 14.9 LA. Oireita ollut heti testistä asti, ensin öllötysoloa ja nyt tän viikon päänsärkyä ja lisää öllötystä. Ja maha on turvonnu kuin pullataikina. Ja oireet siis kokopäiväsiä, töissä just ja just saa oltua, mut kotiinpäästyä het pitkäksi ja päikkäreille.
Neuvola on vasta parin viikon päästä, joten sitä odotellessa..
Änkeröisen kuulumisia myös odottelen, samalla seudulla taidetaan odotella.
Anis
onko teillä mitään mielitekoja? Tuntuu niin oudolta tämä tilanne, että minä voisin syödä kaikkea tulista. Tabascoa leivän kaikkiin ruokiin ja leivän päälle, hampurilaiseen lisäksi chilimajoneesia=)
Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään mielitekoja, ja pahoinvointi on ollut sitä luokaa että vain jääpaloja pystyin syömään ja tipassa kävin tasaiseen tahtiin. Nyt ei vielä ole huonoa oloa ollut, huom. vielä!
Ilmoittaudun joukkoon. Odotan kolmatta kirmiäistä. LA 22.09. Uskokaa tai älkää, mutta tein +testin jo 11.1. sillä halpis liuskatestillä, joten minun käsitykseni kseisestä testistä on ainakin kirjaimellisesti positiivinen.
Minua on kovasti viillellyt keskimahasta navan alapuolelta ja ainoa oireeni on toistaiseksi ollut hinkkien arastelu ja JUMALATON turpoaminen. Ei haittaa. ;)