~~~~ Huhtikuun Helmet 4.viikko ~~~~
~Huomenta!
Ei tainnut vielä olla meille uutta viikkopinoa :)
Mukavaa viikkoa meille ja jaksellaan :D
Kommentit (53)
No jo oli tosiaan aamu Satuilijalla, ei kiva!
Mä kirjoitin taas pitkän stoorin äsken ja hups, sivut kaatu just ennen kuin lähetin, aaaargh!
No tässä lyhennelmä:
Sokerirasituksen tulokset sain eilen ja hyvältähän nuo näytti, ei tarvii nyt enää toista kertaa mennä. Kiva prinsessat2, kun olit laittanut niitä sun arvoja tänne, mulla oli:
1.) 4,6
2.) 6,2
3.) 5,1
Eilen oli neuvola ja nyt tunnusteli ekaa kertaa, miten päin vauva oli. Kauan se siinä painelikin mun masua ja päätyi lopulta siihen tulokseen, et asukki on poikittain. No, se selittääkin, miksi mulla toi navanseutu on todella pinkeenä ja potkut tuntuu aina vasemmalle. Ehtii kuulemma vielä kääntyä moneen kertaan, joten ei huolta. Muuten kaikki oli hyvin, painoa tosin tullut 720g/viikko... Huh huh! Eipä se siitäkään onneks motkottanut. Nyt on siis yhteensä tullut se 10kg. Hemoglobiini ei ollut noussut, vaikka syön 2xmultivitaa/pvä, joten jouduin myös rautakuurille. Obsidania oon ennen käyttänyt, joten sillä mennään. Toivottavasti ei tuu pahoja sivuvaikutuksia.
Nimipapereista, neuvolatäti niitä eilen täytteli ja kysyi samalla nimet pojalle/tytölle. Lähtevät kuulemma TAYSiin esitietolomakkeina ja nimet on sen varalta, et täytyy tehdä hätäkaste. Meillä on tuo nimiasia vielä hakusessa, joten ihan hihasta vedin nimet paperiin. Lopullinen päätös nimestä tehdään, kun nähdään minkänäköinen prinsessa meille tulee :))
Verticia, oisko sun neuvolatäti (vai oliko se lääkäri) tarkoittanut Gyno-lact-kapseleita (maitohappobakteereita)? Mulle nimittäin eilen suositeltiin just niitä, joten kävin sellaiset apteekista hakemassa. Ja rasvata voi millä rasvalla tahansa, raskausarpia ei voi kokonaan ehkäistä rasvauksella, siihen vaikuttaa niin paljon ihotyyppi. Toisille niitä vaan tulee vaikka tekis mitä..
Onko muilla ollut verenvuotoa nenästä/ikenistä? Mulla vuotaa nyt ihan päivittäin, johtuu varmaan tuosta alhaisesta hemoglobiinista ja pakkaskeleistä, jotka on kuivattanut limakalvot. Välillä oikeen pelästyy, kun paperi on täynnä verta kun niistää... Mikähän siinä on, että aina nää eriteasiat puhututtaa...???
Jeps, jos vaikka vähän yrittäis tehdä töitä, vaikkei kyllä yhtään kiinnosta... Nauttikaahan jo kotona olevat!
Mukavaa viikonloppua!
Lumikide ja Emmi 26+2
Eilen unohtui tosta valmennuksesta, että meillähän oli myös 1 kerta fysioterapiaa neuvolan puolesta. Ryhmäkäynti, jossa käytiin läpi jotain helppoja jumppaliikkeitä ja sitä, miten ryhti muuttuu raskauden aikana, mistä vaivat (puutumis-, issias- yms.) johtuvat ja mitä voisi tehdä helpottaakseen oloa. Saatiin myös jumppaohjeita kotiin. Mä oon vaan niin huono jumppaamaan, varsinainen Kanki Kakkonen, että on jäänyt tekemättä. Noita lantionpohjanlihaksia oon jännitellyt, kun oon muistanut - ja sitä se fyssarikin painotti, että eripituisia jännityksiä - rentoustus- juttuja. Piti muistaa, että puolet pidempi rentoutus aina . Jos jännitys 10 s, rentoutus 20 s jne. Eli nyt sisaret jumppaamaan :)
Sain verensokeritulokset:
1. 4,5
2. 7
3. 5,4
Ihan ok:t!
Hemppa oli verikokeessa 104, mikä harmittaa. Pakko jatkaa rautaa. Se on tullu alas siitä 121:stä. Pissa ok.
Viikonloppuja,
Sande
Täällä sitä saikulla istutaan.. =) tai maataan välillä, toi istuminen on nimittäin pahinta myrkkyä mun selälle..
pakko kysyä Tirppana, kun en ite uskalla kokeilla... =))) Onko se kohdunsuu kovinkin kaukana? Varmaan tuokin yksilöllistä.. Mullahan oli paikat myös pehmeenä keskiraskauden lääkärintarkastuksessa. Käski vaan lähtä näytille äippäpolille jos supistelemaan alkaa.
Millaisia kohdunpohjan korkeus mittoja teillä on? Me mennään nyt yläkäyrän yläpuolella =)) Oli rv 28+4 30cm.. No pääasia että kasvaa tasaisesti, eihän tuo välttämättä tarkoita että vauva olisi normaalia isompi..
Onko teillä synnytys jo mielessä? Miä mietin sitä lähes päivittäin. Hartain toiveeni olisi että tulisi suht koht ajallaan ja että kaikki menisi hyvin. Mulla on ollut aika nopeita synnytyksiä aikaisemmat (1. 2h 40min ja 2. 3h 15min). Että ei uskalla kovin kauaksi aikaa jäädä kotiin kun alkaa tuntumaan siltä että vauva syntyy.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Terkuin,
Numerokolme ja pikku hippu rv31
Sande et sä varmaan "pahis"ole:)
Ei kuulostanu kauheen pahalta tuo 1-2röökii, mä en edes kehtaa kertoa paljonko vedin!
Toivottavasti sinäkin pääsisit eroon siitä kakkasta.
Olin tänään sokerinrasitustestissä, ei se juoma ole mun mielestä pahaa, eikä tullut huono olokaan mutta perse puutu labran penkeissä.
Voisivat hankkia kaikille odottaville kunnon laiskanlinnat+tv:n, menis aika paremmin:)
Lapset huutaa ruokaa joten täytyy mennä tekemään, hienoo kun muksut heräsi tänään klo06.00 ja tarha aamuina eivät meinaa millään herätä klo.07.30!
:) Panu on jo 26+3:)
numerokolmelle vastausta...mulla ainakin tuntuu kohdunsuu aikalailla pian emättimen suulta katsottuna. ainut ongelma on vaan ettei meinaa ylettyä tuon mahakummun takia kunnolla kokeilemaan. välillä nousi kohtu korkeallekin mutta nyt on laskeutunut.
mulla oli kohdunpohjankorkeus rv28 siinä 26cm paikkeilla. viimeksi raskaudessa oli samalla viikolla 28cm. varmasti vaikuttaa naisen vartalon rakenne ja kuinka paljon on lapsivettä. turvotusta jos on niin myös lapsivettä on enemmän (viimeksi oli lopussa)
Jaksoin hyvin olla tänään töissä mutta ei ollutkaan kovin rankka päivä. aamuaskareita asiakkailla ja vähän pyykkejä viikattiin sekä muuta pientä.
muistakaa muuten noiden rautalääkkeiden kanssa, että kahvi,tee,viljatuotteet ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä. C-vitamiinipitoiset tuotteet taas auttaa rautaa imeytymään. minä itse syön retaferia 100mgx2/pv otan heti aamusta molemmat veden tai tuoremehun kanssa. aamupalan syön sitten tunnin päästä. mulla on kestäneet hempparit samassa 125 luokassa (lähtö arvo 148) tällä "kuurilla". Raudan voi ottaa myös 2h aterian jälkeenkin mutta olen kokenut että tuntia ennen on minulle parempi. mulla ainakin aiheuttaa ummetusta ja hiukan närästystä lisää mutta olen koittanut selvitä. ummetukseen olen syönyt liotettuja luumuja.
mutta nyt pitää mennä syömään...pikku perhe odottelee jo äitiä.
tirppana rv 29+2
Lumikiteelle ajattelin tässä vastaille vielä illan päätteeksi. Niin että kyllä se lekuri sanoi lactal ja kapseli muodossa, ku kysyinki siltä viel et mikä nimi ku ensin en kuullut kunnolla.. En jaksanut käydä apteekista tänään kysymässä, mut mistään en löydä tuommoisia on vaan niit semmosia peräruiskeen näköisiä. Mutta sanoi että ne palauttaa bakteeritasapainon tjn..
Verticia
Menipä viikko nopsaan, menispä seuraavakin samalla lailla. Pukkas vähän flunssaa tossa loppuviikosta ja torstai meni kotosalla. Auttoi kyllä lepo ja nyt on suht normiolo taas. Tänään pitäs lähtee shoppailee uusia kenkiä ja simmosta!
Mites paljon porukoilla on niitä harjoitussuppareita? musta niit on alkanut tuntua melkein joka kerta kun vähän rajummin nousee tuolilta/sängyltä ja muutenkin. Menee maha ihan kovaks ja alavatsasta "vetää" sit tuntuu et maha niinku sykkii jos kädellä kokeilee.. inhaa. Niin ja kerroinko et sit vaavi on keksinyt uuden jutun minkä se tekee keskimäärin kerran päivässä; yritää peppu edellä peruuttaa ulos mahan läpi ja tulee sellanen kova möhkö siihen johonkin kohtaa mahaa:D hitsi se on oudon näköstä. Sit kun vähän taputtelee tai paijaa niin se menee takas alas:)
taisin muuten tehdä eilen illalla keksipaketinsyönnin nopeusennätyksen.. oisko ollu sellanen 10 minsaa koko paketti?
Lumista lauantaita siskot!
iza ja pikkuroisto 26+3
Moi! Mä sain neuvolasta täytettäväksi kaavakkeen, jossa kysytään mm. hätäkastetta varten nimitoiveita jne. Mutta sitten siinä kysytään myös toiveita synnytykseen. Ootteko miettineet mitä erikoistoiveita teillä on synnytystä varten?
Yhdeltä kaverilta oli ennen synnytystä tälläisessä kaavakkeessa mm. kysytty saako välilihan leikata? Häntä oli suositeltu valitsemaan joo - saa leikata ja argumenttina oli, että se on parempi vaihtoehto kuin mahdollinen repeäminen. Sitten hänen väliliha oli synnytyksessä leikattu, vaikkei välttämättä olisi tarvinnut, hän kun kerran luvan oli siihen myöntänyt.... nyt mun kaveri antoi vinkiksi, ettei kannata antaa etukäteen tälläistä lupaa, sillä hänellä oli kestänyt liki 1,5vuotta ennnen kuin alapää oli tuntunut omalta. Puhumattakaan heti synnytyksen jälkeisistä oireista ja parantuminen oli kestänyt hirmu pitkään.
Nyt olisi kiva tietää kaikkia vinkkejä mitä oikein olette itse ajatelleet toivoa, että synnärillä otetaan huomioon.
Itse olen tähän mennessä vaan ajatellut perhehuonetta, allasta avautumisvaiheessa ja tän tasoisia juttuja.
toivomuksena kuten viimeksikin tuohon kyselypaperiin että saan synnyttää alakautta. muuta toivetta mulla ei olekaan. :) meni muuten miten meni niin ei väliä. Tosin en semmoista paperia ole edes saanutkaan. kysyvätköhän mks:sta edes asiaa vai saanko täytettäväksi torstaina kun menen. sen näkee sitten.
minä en kyllä ymmärrä miten päin tuo pikkanen on mahassa kun hikka ja potkut molemmat tuntuvat oikealla ylhäällä. tunkee itteensä myös tuonne oikean kylkiluiden alle, vramuutta en ole saanut onko se osa pylly vai pää kun kova kuitenkin on muttei ihan pallomainenkaan..
huomenta!
mä olin ajatellut kyhätä jonkunsorttisen "synnytyssuunnitelman" mutta hyvä tollasen paprun saa neukkiksesta täytettäväks.
Ite oon miettinyt että siihen laittaisin ainaskin sen peräruiskeen heti alkuun ja sit epiduraalin, suihkun mahd avautumisvaiheessa, ja sit sitä vois kai just tossa esittää toiveita jos haluaa noista leikkelyistä, musiikista, jos haluaa nähdä synnytyksen peilin kautta, (no thanks mulle btw) jos haluaa jaloitella mahd paljon avautumisvaiheen aikana jne. ja jos haluaa jotain kevyttä syötävää yms av.vaiheen aikana. En tiedä onko noi kaikki mahd pyytää kaikis paikoissa mutta tollasia oon lukenu et vois laittaa.. eli synnytystapa ja puudutukset yms. Ajattelin antaa miehelle kouraan jonkun paperin et se sit osaa sanoa jos ite on liian tuskissaanj tajutakseen mitään/taju kankaalla :D
Tällasen linkin löysin jossain vaiheessa kun googlasin aiheesta:
http://www.huvitutti.net/arki/synnytys/tietopistesynntoiv.html#toiveet
t.iza
Ohhoh, olipas meloinen vaatimus-lista tuolla linkin takana. En lukenut niin tarkkaan että oliko oikeasti jonkun tekemä lista vai fiktiivinen esimerkki siitä mitä kaikkea voipi toivoa....
Itse taidan olla sitten suhteellisen vaatimaton synnäriasiakas. Ajatuksena on mennä sairaalaan silleen järkevissä ajoin (se se onkin siinä kaikista vaikeinta) ettei tarvitse siellä turhaan palloilla vaan että pääse suoraan saliin ja hommiin. Lapsi pihalle perinteisesti puoli-istuvassa asennossa ponnistaen, pakolliset jälkikuviot siellä salissa ja sitten kärräys yläkertaan osastolle. Heti kotiin kun lääkäri on vauvan tarkastanut kahden päivän ikäisenä, siihen asti nautin täyshoidosta ja valmiista ruuasta. Ja otan korvatulpat mukaan, olen meinaan joka kerta ollut isossa huoneessa jossa on mun lisäksi 2-3 muuta äitiä vauvoineen. Ja uskokaa pois, jos oma vauva nukkuu ja saisit nukkua itsekkin niin naapurivauva konsertoi varmasti verhon takana...
Jos sen peräruiskeen ehtii saamaan niin se on ehkä mun ainoa toive. Kaikki muu on ns. herran hallussa. Parempi olla toivomatta ja odottamatta sen kummemmin mitään niin ei pety. Siinä synnytyksen jälkeen on muutenkin niin hormoonimyrskyissä ettei siihen enää kaivata mitään pettymyksiä jostain toteutumattomasta toiveesta...
Mekin saatiin neuvolasta tuo sairaalan esitietolomake ja se piti palauttaa jo viikolla 28. Siinä oli se nimi kohta jonka täyttäminen on aina yhtä jännää. Kertaakaan meillä ei ole vielä lasta nimetty ko. nimellä, mutta nyt kyllä tuntuu että tämä tyttö tulee olemaan aivan nimiehdotuksensa näköinen=)
Mulla on jo 30 rv täynnä! Uskomatonta enää vain neljäsosa raskaudesta edessä, kamala kuinka tämä aika menee nopsaan!
Mistähän kaikesta täällä on viikolla ollut puhetta... Tupakasta ainakin. Mähän lopetin silloin joskus rv 8 paikkeilla, ekan ultran jälkeen enkä ole yhtään polttanut. Tiukkaa teki marraskuussa kun kaivoin kevyttoppatakin kaapin perukoilta ja löysin sytkärin ja puoli askia vihreetä mallua sieltä taskusta... Siinä todella testattiin luonteenlujuutta=) Ne on edelleen siellä takin taskussa, ajattelin pitää ne hätävarana jotain äärimmäistä kriisitilannetta varten. Välillä vituttaa niin ettei veri kierrä tämän "apinalauman" paimentaminen ja silloin tekisi mieli tupakalle mutta en ole kuitenkaan sortunut.
Mulla tuo lonkka kipeytyy koko ajan lisää. Naureskelin just miehelle että jos olisin joku kotieläin niin mut olis jo ammuttu näin huonoilla lonkilla;) No ei ole kuin kymmenen viikkoa, sitten pitäisi helpottaa. Ja odotan innolla että pääsen aloittamaan laihdutuksen, nyt kun on noi kilpparilääkitykset saatu kohdilleen niin elä toiveissa että pääsisin jopa takaisin omiin, muutaman vuoden takaisiin mittoihini!
Ny täytyy alkaa kotihommiin=)
T: helmielina ja Neposka rv 30+2
Sinä sen sanoit Helmielina!
Synnytys on ns.herran hallussa, välttyy turhilta pettymyksiltä kun ei ihan pilkulleen
sitä synnytystä suunnittele etukäteen.
Minä toivon nopeata, kivutonta(haha)synnytystä:)
Ja se peräruisku olisi kyllä kova sana mutta näinköhän kerkeen sen saaman,
jää nähtäväksi.
Ei multa ole koskaan etukäteen kysytty välilihan leikkaamisesta?
Mutta synnytyksessä en usko että päätös on kovin vaikea repeäminen vai viilto hmm.....En kauheesti miettiny:)
Mahassa on ollut ihmeen rauhallista?
Mä valitan koko ajan:) Joko Panu potkii liikaa tai sitten liian vähän!
Meillä ei ole ollut ainuttakaan hikkaa vielä ja tyttöjen aikana oli hikkaa koko ajan.
Nautitaan lumesta, kohta se tosta hävii taas:)
Satuilijan aamu kuulosti mun tämän päivän aamulta, olenkin tästä lähdössä ulos viilentämään päätäni.
Mut tuommoiset mummot on niin ärsyttäviä. Mie olisin varmaan sanonut jotain ei ystävällisesti takas. Parhaimmillaan varmaan et tuu itte noukkii jos noin paljon kiinnostaa. Niin rasittavia tuollaiset, kun voisi vaikka odottaa ja katsoa että siivooko..
Ei mulla sen kummempaa.. Oli pakko vaan päästä kommentoimaan Satuilijan aamua :D
Nyt itse viilentyy..
Verticia & masukkiasukki 28+0