~~~~ Huhtikuun Helmet 4.viikko ~~~~
~Huomenta!
Ei tainnut vielä olla meille uutta viikkopinoa :)
Mukavaa viikkoa meille ja jaksellaan :D
Kommentit (53)
mites jaksellaan?
ainakin on aika aktiivista porukkaa näköjään ollut onlinessa :)
En muista mitä kaikkea täällä on tapahtunut viime aikoina mutta onnittelut suotuisista työkuvioista ja tsemppiä kaikille joilla on kremppoja. Itelläni ollut viime viikoina noita harjoistussuppareita, ei mitään kivuliaita mutta alkoi samaan aikaan kun töissä ollut stressiä enemmän.
Synnytyspelosta oli myös kai puhetta ja aika monta kokenutta synnyttäjää on mukana! mulla on eka tiedossa, vielä ei ole pelottanut. Ajattelen minäkin niin että on sitä vuoskaudet joissain ladoissa ja saunoissa synnytetty ilman mitään apuja niin luotan siihen että kroppa hoitaa osansa ja sittenhän paikalla on ammattilaisia tarkkailemassa ja auttamassa. Musta synnytys tuntuu oikeastaan aika jännittävältä hyvässä mielessä :) Ilmottauduttiin miehen kanssa työväenopiston synnytysvalmennuskurssille kun tuntui että haluan jotain valmennusta vähän enemmän kuin neuvolan tarjoamat. Viime viikolla oli eka kerta ja oli todella hyvä setti. Sellanen mukava kätilö vetää sitä ja kekitytään pelkästään synnytykseen. Kurssi on 5x 1,5 tuntia ja 12 eskoo nuppi niin ei paha.
Ainakin meidän neuvolassa on vain "perhevalmennus" joka on 3 kertaa. Eka kerta oli aika turha.. löpistiin vaan siitä miten vauva ja raskaus muuttaa elämää ja sit toka kerta on kai vauvanhoitoa ja ainoastaan vika kerta käsittelee ymmärtääkseni synnytystä. Ja jos se on vaan sitä että katotaan joku ällö video ja keskustellaan siitä niin aika tylsä.
Huisia kun täällä on osalla jo abuut 30 viikkkoa täynnä jne. On se vaan niin lähellä jo!
Tänään tuli 26 vkoa täällä täyteen. Eilen oli eka neuvolalekuri ja kaikki oli kunnossa.
Vaunut ja kaukalo tilattiin viime viikolla, niitä odotellessa! :)
Mulla on Hentsu ollut ihan samanlaista yöunien suhteen. Herään yöllä, en saa unta ja sit ihan kuollu töissä..
Mukavaa loppuviikkoa kaikille
iza ja pikkanen 26+0
Kirjoittelen nopsaa yhden jutun ku pitää siivot vielä ja sitten lähtee yhdeksi neuvolalekurille.
Tsili kyseli noista perhevalmennuksesta ja synnytysvalmennuksesta.
Eli perhevalmennus on ainakin täällä turussa ensimmäistä lastaan odottaville. Ja järjestetään sinäänsä aika useaan että oli tuossa syksyllä jo (johon me ei menty sitten yhteenkään kertaan...) ja nyt on taas uudestaan. Ja niitä on öö, neljä luentoa, kaksi tuntia kestävät. Ekalla kertaa noissa käytiin läpi raskaus ja imetysajan ruokavaliota ja suun terveyttä. Ja nyt eilen oli varhaisvuorovaikutus ja parisuhde / seksuaalisuus ja sitten oli äidin puheenvuoro. Ja kolmannella kertaa taisi olla raskauden aikaisesta liikunnasta mm. lantiopohjan lihaksien vahvistamisesta ja sitten raskauden jälkeisestä ehkäisystä. Neljännellä kerralla oli sitten jotain synnytyksestä ja sellaisesta loppuvaiheen juttuja..
Synnytysvalmennus taas täällä on kaksi kertaa ja sitten yksi kerta on äideille fysioterapiaa.. Ekalla kertaa oli aiheena ainakin että miten tuntea koska sairaalaan lähteä ja mitä mukaan jne. Ja olisiko toisella kertaa sitten ollut tämä että rentoutusharjoitukset ja miten sä supparin aikana hengität lääh-puuh-lääh..
Ja fysioterapia osuudesta en sitten tarkemmin tiedä että joutuko siellä jumppaamaan vai onko se joku ohjeellinen käynti vai annetaanko vinkkejä vai mitä kun ei lapussa sen kummallisemmin sanottu.
Ja molemmat on ns. neuvolan tarjoamia. Synnytysvalmennus on neuvolan tiloissa ja perhevalmennus on kaupunginsairaalaan tiloissa mutta ei siis se paikka kuitenkaan mihin synnyttämään mennään. Tyksiin ei pääse edes tutustumaan enään.
Jep
Verticia & masukkiasukki 27+5
Mine82:lla tais myös olla tänään sokerirasitus. Mulla se meni tosi hyvin! Ei tullut pahemmin edes nälkä, vaikka sitä pelkäsin eniten. Huomenna saan sitten tulokset, toivottavasti kaikki ok! Mä jouduin myös testeihin tuon painoindeksin takia, joka mullakin oli tasan 25! Viime keväänä tuli "vähän" lihottua ja paino pomppas silloin ihan uusille kymmenluvuille. No, nyt niistä kymmenkiloista voi vaan haaveilla, taas on menossa ihan uudet kymmenluvut, huoh! Keväällä sitten taas tsempataan, nyt en jaksa murehtia sen enempää kiloista....
tsili: Hyvä kun sait saikkua, muista ottaa rauhallisesti!
Colatoffee: Niin tutun kuuloista! Mä lopetin tupakoinnin alkukesästä ja jäin koukkuun tavalliseen Xylitol Professional purkkaan. Mä meinaan seota, jos ruuan jälkeen en heti saa sitä... Tupakkaa ei enää tee yhtään mieli, lopettamispäätös oli mulle lopullinen. Oon polttanut 18 vuotta, joten se kyllä riittää. Esikoista odottaessa lopetin heti, kun plussasin ja aloitin taas polttamaan heti, kun lopetin imettämisen. Niin tyhmää! Mut kokeile tota purkkaa, mulla se ainakin tehoaa :)
Mä sain viime viikolla vaunut ja turvakaukalon, ihan uudet! Ja aivat ihanat! Mun mies osti ihan yllärinä mulle ne, kun tiesi millaiset haluan. Mä oli jo itse päätymässä käytettyihin, kun olivat niin kalliit, mut mies ajatteli et ostetaan uudet->vaimo on tyytyväinen, eikä sitten kiukuttele niiden käytettyjen kanssa, et kun niissä on vaikka mitä vikaa.... oonkohan viime aikoina kiukutellut vähän liikaa.... ? No, nyt kelpaa sitten kärrytellä keväällä :) Jos jotakuta kiinnostaa, mitkä sain, niin Teutonian Mistralit ja Römerin jalustallisen kaukalon. Niissä on molemmissa kaikki ne ominaisuudet, mitä mä halusin. Pientä kuivaharjoittelua on jo ollut sisätiloissa, esikoinen työntelee nalleaan niissä pitkin olohuonetta ;0)
Nyt pitää tehdä vielä vähän töitä, voikaa hyvin!
Lumikide ja Emmi 26+0
Täälläkin oli siis tänään sokerirasitus =) meni kyllä paremmin kun ensimmäisellä kerralla. Nyt vaan se litku maistu jostain syystä pahemmalta. Otin sitten tuossa 1½ tunnini päiväunet pitkästä aikaa. Pää on vieläkin ihan sekasin, mut kai ne unet tarpeeseen tuli.
Eilinen iltavuoro ei mennyt kovin hyvin. Selkä ja nivuset oli tosi kovilla ja jokainen askel tuntui pahalta =( nyt kun on tänään vapaa niin kävely edelleen vaikeaa mutta selkään ei koske. Näinä hetkinä sitten aina ajattelee että hyvinhän sitä jaksaa töissä olla. Alan jo epäilemään et on jotain henkistä ;) töissä koskee kamalasti ja kotona olo ok.
Pitää tulla huomenna kertomaan noita tuloksia...
rv 26+0
No nyt on aikaa kirjotella vihdoin ja jospa tää saitti nyt toimisi ja kirjotukset ei häviäisi...
Ihanaa, kun tänne eteläisimpään maankolkaan on kertynyt vähäsen taas lunta! Oltiin pulkkamäessä ja tarpomassa tuolla lumessa tänään niin, että tää mamma lysähti päivällisen jälkeen sohvalle aivan kuittina! :) Se on kummallista, miten tuo lumi ja valkeus piristävät ja tuovat uutta energiaa! voi teitä onnellisia, jotka asutte pohjoisemmassa ja teillä sitä lunta piisaa pitkin talvea!! Toivottavasti tää lumikerros kestää pidemmän aikaa kuin vain sen pari päivää!!
Mine82 puhui "nimipaperista", en ole ikinä semmoisesta kuullutkaan, eikä neuvolassa ikinä ole kysetty nimistä mitään. Mikä se semmoinen on? Meillä kyllä on sitä pohdittu ja melkeimpä jo päätetty, kun tiedetään että poika on tulossa. Jotenkin olisi ollut helpompi kekkasta tytölle nimi, pojan nimen keksimisessä on ollut vähän vaikeuksia.
Sailori, ihanan kuulosia nuo uintireissut, mitä oot päässy tekemään! :) Yhdessä vaiheessa tuli käyty uimahallissa uimassa (sillon kun ei ollut vielä lapsia) ja nyt se on jäänyt. Tilasin juuri h&m:ltä mammauikkarit, jospa tää pallukka semmoiseen mahtuisi ja suuntaisi kohti uimahallia piakkoin, uiminen olisi niin ihanaa!!
tsili kyseli, että millonka on tullut oltua ekaa kertaa useamman tunnin erosta vauvasta. En oo kovin pitkiksi ajoiksi jättänyt vauvaa hoitoon moniin ensi kuukausiin. Jos oon käynyt kaupungilla yksin, oon jättänyt vaavin isille hoitoon ja semmosia max 3-4 tunnin käyntejä tehnyt. Siinä ajassa on tisut ehtinyt jo niin pakkautua maidosta, että on ollut pakko (ja on myös jo halunnut) palata kotiin imettelemään. Kahestaan ollaan lähdetty miehen kanssa muutamaksi tunniksi (n. 5h:ksi) omille teille ja jätetty mummulaan hoitoon vasta kun vaavit on ollu yli 8kk ikäsiä, sitä ennen ei olla raaskittu ja edes haluttu. Mutta on se niin perhekohtaista: monet jättää vauvan yökylään jo 5kk iässä tai aiemminkin. Onhan se riippuvaista myös siitä hoitajaverkostosta ja siitä, miten vauva tilanteen ottaa ja miten vanhemmat haluaa toimia.
Jo-hanna, täällä kanssa vähän samanlaisia ajatuksia raskauden suhteen! Nyt kun kolmatta odottaa, ei jaksa innostua tästä raskaustilasta yhtään! Kärsimättömänä vaan odottelen että se vauva olisi jo sylissä! Ei jaksaisi olla näin väsynyt ja puhkuva ja voimaton ja kykenemätön ja mitään jaksamaton ja energiaton! Onneksi ei mitään suurempia kremppoja ja ongelmia ole ollut vielä tähän mennessä, eli suht koht hyvä olo muuten! Toisaalta täytyy yrittää nauttia tästä tilanteesta, kun on vain kaksi lasta, kun kohta niitä on kolme ja meno taas kovenee! :)
Mistäs muusta on juteltu... synnytystä on tullut mietittyä juu! Jänskättää, miten synnytys alkaa ja miten sitä ehtii sairaalaan ajoissa. Ekan kanssa synnytys kesti 7,5 h ja tokan kanssa 2h 40 min. Jos tahti kiihtyy niin apua, jos joutuu synnyttämään ambulanssissa tai kotona!! Hyviä synnytyskokemuksia on olleet molemmat! Se menee onneksi niin nopeasti ohi ja sitten kun vauva on ihanasti möngertämässä masun päällä niin kaikki kivut onkin jo tipotiessään, siis jos kaikki menee hyvin synnytyksessä!
Hyviä vointeja kaikille! Tää lähtee nyt nukuttamaan noita kahta huliviliä, kun iskä ei taida saada niitä nyt nukkumaan...
T: PikkuKeiju ja pikkupikku, rv 26+
Jos kirjoittelisi tännekin taasen, saa kellon menemään samalla eteenpäin :)
On vaan vauva sivut taas tilapäisesti poissa käytöstä. On se kanssa ku nää sivut ei koskaan ainakaan aamuisin toimi ja nyt ei toimi osuuspankin sivutkaan enää, eilen jo nekin tökki ja tänään ei pääse edes tiliään katsomaan..
Raivostuttavaa..
Sen verran ehdein aiemmin laittamaan viestiä tuonne nimi keskustelun puolelle kun nämä sivut hetken toimivat, että jos sieltä tulisi vinkkejä poika nimen kolmanneksi nimeksi..
Kun eilen sain neuvolalekuri käynnillä tuollaisen kaavakkeen mikä pitää täyttää synnytyssairaalalle ja siinä sitten kysytään nimiehdotusta tytölle ja pojalle. Tytölle se on valmiina ja oli pojallekin, mutta nyt aloin epäröimään, että onko se pojan nimi sittenkään niin hyvä..
Sain myös eilen verensokerimittarin kotio ja siinä tuli lahjakin mukana, marimekon ruokalappu ja lusikka. Pitää mitata neljästi päivässä nyt sokru. Paasto ja sitten 3 kertaa aterioiden jälkeen.. Oli sokerirasituksessa kerta taas ensimmäinen arvo koholla.
Painoa oli minulle tullut lisää 200g!! Ei mennä vieläkään lähelläkään lähtöpainoa.. Mutta perempi tuo 200g minusta lisää kuin että koko ajan mennään alaspäin. Ja jotenkin oli terkkarikin mielestäni tyytyväisempi kun painoa tullut vähän, vaikka onkin tähän saakka sanonut että ei haittaa jos paino vaan laskee..
Pikkuinen oli kuin olikin pää alaspäin, minusta ollut jo parisen viikkoa. Lekuri sitten kopeloitti päältä ja sisältä ja alta :D. Oli vähän omituinen (nais)lekuri. Kovin nuori hän oli, varmaan jotain 30 paikkeilla ja jotenkin arka tai sen puhe kuulosti siltä kuin se olisi arka ja jännittäisi paljon. Supistuksista kerroin ja selkäkivuista niin laittoi sitten 2vko lisää saikkua edellisen saikun päälle, eli 8.2 asti. Ja sitten uudelleen taas lekurille ja se jatkaa jos on tarpeen. Kuitenkin kohdunsuu oli kiinni ja normaali, onneksi. Kun on niitä omituisia mahakipujakin ollut..
Kyseli onko mitään hiivatulehduksia ollut ja sanoin että ei. Mutta hän silti suositteli että osta Lactal kapseleita. Ja minä olen nyt sitten tutkinut apteekkien sivustoja ja missään ei kyllä ole kapseleina tuota.. Onkos kukaan kuullut moisesta?
Myöskin käski ostamaan instrumentariumista tukivyön. Mut en ole oikein mitään hyvää niistä kuullut. Mahtaakohan ne olla kalliita?
Ja jatkuu..
Verenpaine oli pysynyt samana matalana ja pissa oli kaikinpuolin puhdas. Ja hb:kin 133, että ei selitä se ainakaan väsymystä. Mutta nyt kun on saikulla ollut niin en ole ollut lainkaan niin väsynyt enää, eli syy löyty sieltä..
Lapsiveden määrä normaali, en kyl tie mistä se senkin tietää käsikopelolla. Ja sydän sykki 140 :) vahvemmin kuin koskaan :D
28,5 oli kohdunpohjan korkeus.
Raskauden jälkeisestä ehkäisystä. Tuossa jonkun kommentissa tuli kanssa ilmi tuo, että aloitti pillerit ja sit meni vuosi ennen uutta raskautta. Juuri tuon takia en halua ehkäisyä aloittaa raskauden jälkeen. Kun tätäkin yrittäessä, odotellessa meni niin kauan. Silloin oli minipillerit. Ja kun mulle ei taas muut pillerit sovikaan migreenin takia niin nyt saadaan luvan olla ilman.
Niin raskausarvista sanoi lekuri että decubalia kannattaa ostaa ja laittaa.. Sekin tietenkin sitä kalleinta apteekin rasvaa jotta ajaisikohan perusrasva ihan saman, kun sitäkin vaan muistaisi joskus laittaa..
Hentsu tuosta jutteli et on yöl pirtee kuin peipponen. Nyt kun olen saikul jäänyt niin vähän sama mulla. Herään joka yö joko kolmelta tai viideltä ja sitten olen ihan pirtee, mutta kun tunnin jaksaa maata vähintää sängyssä niin nukun taas ja joka aamu herään näemmä kello 9 ja väsyttää :D , mutta kun nousee niin onkin niin pirtee ettei voisi nukkua enää :D
Ai niin.. Pitääkö minun ilmoittautua työkkäriin kun ilmeisesti jään 16.2 työttömäksi 10.3 asti.. Vaikka olisinkin saikulla sen koko ajan niin pitääkö sinne silti ilmoittautua et jos sattuisi saamaan kelalta jotain päivärahaa?
Juu mutta eipä tässä muuta, sokeri ottamaan ja posti hakemaan niin lähtee päiväkin käyntiin :)
Verticia & masukkiasukki Rv 27+6
Heh, tuli kyllä hymy naamalle tuosta Vertician otsikosta.. Tuo osa 2 siis! =)
Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä, paitsi että pikkukakkonen ilmeisesti yrittää tulla mahasta läpi.. Sen verran voimallisia on ollu liikkeet tänään! Ilmeisesti kaveri on taas kääntynyt johonkin toiseen asentoon, koska parina päivänä liikkeet tuntuivat paljon vähemmän. Huh, toivottavasti se ei ihan kauheasti nyt rieku kun juuri tultiin syömästä ja mä tietysti vetelin taas ihan likaa..
Pitäisi tosissaa nyt alkaa tsekkaamaan tätä ruokavalioita, mutta ihmeen vaikeaa se muka on!! Kävin taas maanantaina paastosokerissa ja tällä kertaa se oli 5.4 eli ei aiheuta vielä mitään toimenpiteitä, mutta ei myöskään saa tuosta nousta tai joudun äitipolille seurantaan.. NOLOA myöntää mutta oltiin sunnuntaina RAXissa syömässä ja veikkaanpa että sillä oli silti vaikutusta vielä tuohon, vaikka toki sen 12 tunnin paaston pidinkin.. Ehkä mun tosiaan pitäs joutua sinne polille sidottuna sänkyyn??
Sitä mä muuten jaksan ihmetellä että tällä kertaa tän jättiläismahan kanssa pystyy tosi hyvin kumartelemaan?? Esikoista odottaessani muistan että tässä vaiheessa jouduin kyllä istumaan lattialla jalat vinkuralla että sain edes jotenkuten sandaalin remmit kiinni ja aina en onnistunut siinä edes vaan mies sai "pukea". Nyt menee vielä saappaatkin helposti ihan seisaaltaan kiinni. Toivottavasti menis loppuun asti!! Sillon viimeksi mulla oli kyllä jalatkin niiiiiiiiin turvonneet että ainoat sandaalit jotka mulle mahtuivat olivat kokoa 41.. Kokeilin siis vaikka millaisia läpyttimiä kaupassa mutta eihän niihin "hiivaleipiin" mikään mennyt. Normaalisti mulla oli jalka 38 ennen esikoista ja sen jälkeen 39..
Mä en muista taas mitään mitä piti kommentoida, tylsää kun ei näe tässä vastaillessa kuin vaan sen edellisen viestin. Pitäisi kai tehdä muistiinpanoja tai pitää sivuja auki toisessa välilehdessä että jotain voisi kommentoidakin!
Mutta nyt mä jatkan töitä. Tänään on vähän enemmän motivaatiotakin joten parempi siis toimia. Tätä tuskin kestää kauan =)
Colatoffee 29+6
käyn lukemassa juttujanne kun vaan ehdin..ja huomaan et monilla samanlaista nyt raskauden kanssa :)
itselläni rytmi aivan sekasin ja valvon lähes kaikki yöt aamuun asti...
tuntuu että huolia tulee sitä mukaa uusia kun edelliset häipyy..mutta noh.
minä en yhtään raskauskiloa vieläkään saanut ja jouduinkin käymään kättärillä pari vkoa sit kun aamulla alko verta tulemaan, tutkittii ja ultrattiin ja istukan reuna jotenkin revenny...mitä lie si suomeks,mutta ny kaikki hyvin :)
ä pakkausta oottelen tääl kovasti... tää raskaus aika menny hujaukses...ku viel loppukin menis.
noh minähän jäin yksin sillo heti alkuun mutta nyt koen et ihan hyvä juttu se oli..ei jaksais mitää "holhottavaa" miestä tässä...ja nyt ette si naura siel :D oon kovasti käyny treffeil ;) ja nyt sit tilanne et löytyny 2 hyvää miestä..joutuu varmaan arpoo niiden välil ...hahahahaah
jottaa juttuu pitikin kommentoida mutta öö londi ei muista...vaan lähtee päiväunille..valvotun yön jälkeen :)
tsemppiä kaikille ihanille täällä :D <3
minä ja otso rv 27+ (jos oon laskuiskaa enää mukana)
nyt muistan tosta ehkäsystä odotuksen jälkeen.. minä vakavasti nyt päättän laittavani klipsit... eiköhän 5 lasta riitä minulle hetkeksi..:) kuhan se rinssi löytyy ja teen kaksos pojat si iltatähtenä ;)
Eli 1. arvo 4,2
2. 6,0
3. 3,1 Miten voikin olla noin matala aina tuo viimeinen arvo? Harmi kun en oikein netistäkään löytänyt tietoa että onko ihan normaalia. viimeksi tuo arvo oli 3,3. Th on tietysti mielissään kun ei ole korkeita verensokereita.
Vapaapäivää viettelen ja siivoilin. Selkä nyt hyvän tuntuinen. Huomenna taas töihin. Olisi neljä aamuvuoroa. Viikonloppu etenkin hankala kun on vain kaksi hoitajaa niin pitää kyllä olla työkuntoinen, että saadaan hommat tehtyä.
vasta 26+1
Nyt oon varmasti sekoamassa, mutta kun tässä pesen äitiyspakkauksen vaatteita, niin semmonen vauvantuoksu pelmahti kylppäriin kun laitoin noita kuivumaan...onko ne hormonit kun näkee noita pikkuvaatteita vai onko pakkauksessa haju mukana...? =) Sinänsä erikoista että oon aina inhonnut vauvanhajua ja nyt se on muttunut hyväksi tuoksuksi!
Kaikkien aikojen kuperkeikkayö takana... Öttiäinen oli jo pitkään pitänyt päätä alaspäin, mutta nyt tilan vähetessä lähti etsimään kohdusta uusia ulottuvuuksia. Valvoin monta tuntia kun pieni pallopää pyöri ympäri masua ja välillä ihan sattui tuo muljahtelu. Toivottavasti pistää päänsä takaisin sinne puskan taakse. Kerran muuten huvitti kun oli miehen kanssa herkkä hetki, niin Öttis oli siirtänyt päänsä pois tuolta alakerrasta "mua ei tolleen tökitä", heh, oli sitten aamuun mennessä palannut takaisin. Nyt tyyppi killuu jotenkin poikittain keskellä vatsaa. Aikamoista pyörintää myös teillä muilla, osatteko arvata mitenpäin pikkuiset siellä köllii?
Hyvä Verticia, että kaikki on kunnossa ja sait lisää saikkua! Nyt vaan iisisti!
Mä ostin huuto.netistä Anita-tukivyön ja se on auttanut selkäkipuihin kävelyillä, suosittelen. Nyt en vaan kävele kuin köpötellen lähikauppaan tai alkaa heti supistelemaan enemmän, joten se siitä tukivyöstä. Mutta jos käytettynä ostaa ja myöhemmin myy, niin ei mene hirveesti rahaa hukkaan, vaikkei vyöstä oliskaan apua.
Kiitos tiedosta Pikkukeiju, pitääköhän varata rintapumppu käsilaukkuun jos sille keikalle aion mennä kesäkuussa... ;)
Hyvä Santra, niin sitä pitää! Vielä valinnanvaraakin miesten suhteen =D
Edelleen odottelen milloin mulle määrätään uusi neuvolatäti. Pelkään että vanha soittelee perään, enkä ole hyvä sanomaan suoraan että en halua olla sun kanssa tekemisissä. Kyselin juuri asiasta, joku ylilääkäri on lomilla joka siitä päättää, mutta neuvoivat soittamaan ihan kelle tahansa neuvolatädille jos asiaa. No minäpä soitin, oli aivan ihana ihminen ja menen ensi viikolla pissaamaan purkkiin ja tsekkaamaan veriarvot (viimeksi katsottu ihan joulukuun alussa). Tuli todella hyvä mieli.
Siten selvitin näitä perhevalmennusjuttuja ja kaupungin sivuilla luki että vaikka menen Kättärin Haikaranpesään, jossa omat synnytysvalmennukset, niin meidän kuuluisi käydä osassa oman terveysaseman valmennuksista, oli päivitetty sitten viime kerran kun olin niillä sivuilla käynyt. Oma neuvolantäti sanoi muinoin, etten voi tulla näihin valmennuksiin, jos menen Haikaranpesään ja sitä jäin ihmettelemään kun sisältö on kuitenkin paljon laajempi noissa terveysaseman valmennuksissa. Useita tapaamisia vielä vauvojen synnyttyäkin, mikä vaikuttaa hyvältä. Tuntuu ettei ensikertalaisena ole ikinä tarpeeksi tietoa ja kyllähän synnytyksestä selviää, mutta miten sen nyytin kanssa sitten... Se ihana täti lupasi selvittää asiaa ensi viikkoon mennessä. Mahtavaa, että saa kysyä, se oma täti kun aina teilasi kaikki kysymykset että se ihan normaalia tai ettei se sua koske.
Verticia, hassua ettei sinne Tyksiin pääse tutustumaan, olisi kiva että vähän tuntisi paikkoja ennenkuin joutuu tositoimiin.
Sitten päikkäreille että jaksaa kasvaa, voikaa hyvin!
t. Tsili&Öttiäinen 30+jotain
Onpas ollut rankka aamu kun olen kolunnut kahden Prisman alennusmyyntien lisäalennusmyynnit:) Eli 50% vielä alennetuista hinnoista. Hyvin sain koko katraalle Vikingin kengät, uusia uikkareita, vauvan vaatteita, petivaatteita jne..loppusumma oli 113 euroa ja ovh lapuista laskettuna olis ollut 410euroa. Supisteluista ja selkäsäryistä viis, olen sangen tyytyväinen:)
Jäin eilen pois töistä, ekaks saikulle ja sitten vuosilomalle. Liitoskivut ja supistukset syypäänä. Kolmas raskaus putkeen rasittaa kroppaa vähän edeltäjiänsä enemmän.
Verticia, saat sen tukivyön myös terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta ilmaiseksi! Kannattaa selvittää missä teilläpäin sellainen on! Mulla oli häntäluun kanssa ongelmia ekan kohdalla ja sain sieltä käyttööni sellaisen tyynyn, joka helpotti istumista.
Huomenna se alkaa jo 31 viikko, tosi nopeasti aika mennyt ja kyllä sitä jo odottaa vauvan masunulkoista elämää.
Tämä kolmonen on pää alaspäin ihan niinkuin edeltäjänsäkin jo tässä vaiheessa olivat, enkä usko että enää kuperkeikkaa heittää, sen verran ahdasta rupeaa olemaan. Päätä pyörittelee myös kovasti ja se kyllä vihloo alamahaan.
Jep mutta nyt päiväkahville!
Aaku 29+6
Olen niin kateellinen colatoffeelle. Minäkin haluan raxiin, haluan sitä yhtä tiettyä pizzaa ja jäätelöö :D .. En uskalla enää mitään tuommoisia syödä tän raskausdiabeteksen takia. Toki on tullut sorruttua kaksi kertaa heseen. Mutta nyt kun mittailen noita arvoja kotona niin on jotenkin semmoinen arka olo. Kaksi arvoa olen tänään ottanut ja olivat hyviä. Mut jotenkin tuijottaa vaan koko ajan kelloa et uskaltaisiko nyt jo syödä ja olisko ne arvot sit kohillaan sillon ja sillon ja.. *huoks* Ja sit ku tuo on 4krt viikossa joista yks weekendin eli joka toinen päivä toisin sanoen niin en uskalla välipäivänäkään syödä mitään herkkua kun pelkään sen vaikuttavan seuraavan aamun paastoarvoon. :( Ja nyt ajattelen jotenkin et täytyy aina olla se 10-12h välissä ennen ku otan aamupaastoarvon ettei vaan oo koholla :/ ..Vihaan tällaisia elämän rajoituksia!!!
Jännä ettei neuvolassa sanoneet mitään et tukivyön voi saada apuvälinelainaamosta. Täytyy kysyä kun ensiviikolla menen taas neuvolaan. Olis se mukavempi kuin itse ostaa ku rahaa muutenkaan oo.. Ja ois viel huipumpaa jos sais jonku tyynyn just.. En pysty enää lainkaa istuu kovilla tuoleilla ku puutuu pepusta varpaisiin jalat heti ja särkee!! Ja polvet alkaa särkee koval tuolil ja selkä tulee kipeeks..
No mutta menen tästä katsomaan mitä tuon yhden kaapin syövereistä löytyy.. ..jos jaksan :D
Verticia
kivan vilkasta. Piti kommentoida montaa asiaa, katotaan onnistuukohan...
Mä olin kanssa siellä sokerirasituksessa - ja meni yllättävän kivuttomasti.
Eka arvo pikatestissä oli 3.7, ne muut tulokset sain myöhemmin. Se litku oli ihan ok. En jääny kyllä maistelemaan, vaan holautin alas, kun oli tajuton jano. Nyt nukuin 2 tunnin päikkärit.
Edellisiltana oltiin mekin vedetty ähkyt, mutta toisaalta meille nautiskelijoille se on ihan normaalimeininkiä.
Aaku - kuulostaa ihanalta! Prismaan joo pitäisi päästä. Mähän en ottanut sitä äippäpakkausta, niin saan vähän ostella tavaroita.
Verticia - niin, kannattaa kysyä vyötä terkkarista. Mä en kyllä saanu tohon käteen tukisidettä lainaksi, kun olivat Helsingissä lopettaneet kamojen lainailun kokonaan. Mutta toisaalta se täti sanoi, että tilanne voi taas ens (eli tänä) vuonna muuttua. Mun mielestä Lactalia saa tabletteina, mutta tosiaan, apteekissa varmaan tietävät ja etköhän sä voi käyttää mitä tahansa perusvoidetta tai -öljyä.
Mä odotan siskolta lainaksi tota vyötä. Vatsa röllöttää tuolla niin alhaalla, että todella painaa virtsarakkoa (joka on maanantairakko muutenkin) koko ajan. Mun oloa helpottaa jo se, että mä pidän kädellä vähän sitä ylhäällä.
Meiän vauva oli kanssa pää alaspäin jo viime viikolla, mutta potkii ja riehuu todella paljon. Välillä olen aivan hiilenä, välillä taas jotenkin liikutun. Onhan se meidän ainoa kontakti toistaiseksi. Ollaan miehen kanssa yritetty jujuttaa sitä, että mennäänkin aikaisemmin sänkyyn tms. mutta ei tunnu menevän helppoon.
Santra - sori mutta nauroin ;) ihan hyvällä siis. Valitset tietysti miehistä paremman.
Mäkään en ole kuullu mistään nimipaperista. Yksi nimi jo on, täytyy vaan katsoa, onko poju nimensä näköinen sitten.
Jatkan seur.....
Alkuviikosta oli tosi kiireitä töissä enkä ehtinyt kirjoitella ja sen jälkeen joka kerta kun on käynyt katsomassa niin sivut ovat olleet jumissa. Ärsyttää.
Tällä viikolla oli neuvolakäynti keskellä työpäivää. Lähdin sinne tietysti suoraan tosi hankalasta palaverista, liian myöhään ja kovalla kiireellä. Verenpaine oli tietysti ihan pilvissä, alapaine yli 100. TH rupesi jo ehdottelemaan sairaslomaa, mutta en kyllä millään haluaisi jäädä töistä pois. Vaikka työmotivaatio ei ole huipussaan, niin muistan esikoista odottaessani kyllästyneeni kotona oleiluun jo sen kuukauden aikana kun odottelin lasketun ajan saapumista. Sovimme sitten TH:n kanssa että mittailen edelleen kotona ja jos paineet alkavat kotonakin nousta enemmän niin sitten otan uudelleen yhteyttä. Tietysti etusijalla pitää olla lapsen hyvinvointi, eli jos nuo paineet ovat jatkuvasti liian korkealla niin pitää sitten vain jäädä kotiin tylsistymään ja mahdollisesti lisätä lääkitystä. Muutoin kaikki oli ihan ok. Sain sitten noita neuvola-aikoja jo kolme kappaletta lisää ja nyt jo kahden viikon välein. Ajat täyttyvät kuulemma niin nopeasti että kun käynnit tihenevät niitä annetaan sitten kerralla enemmän.
Synnytystä olen aina silloin tällöin miettinyt. Esikoisen kanssa limatulppa irtosi laskettuna päivänä ja sen jälkeen oli puolen tunnin välein kivuliaita supistuksia lähes kolme vuorokautta. Olinkin sitten unenpuutteen takia tosi väsynyt kun varsinainen synnytys alkoi. Se kesti papereiden mukaan 15 tuntia. Ilokaasu ei minusta auttanut ollenkaan, mutta kivut olivatkin ihan siedettäviä niin kauan kuin jaksoin kävellä. Lopulta olin lähinnä kai sen unenpuutteen takia niin uupunut etten enää jaloillani pysynyt ja toisaalta maaten tai istuen kivut olivat aivan sietämättömät. Kätilö sitten lopulta ehdotti epiduraalia johon suostuin. Sen laittaminen ei kyllä ollut miellyttävää, mutta vei kivut pois niin täydellisesti että nukuin sen jälkeen kaksi tuntia. Sitten olikin jo aika ryhtyä ponnistamaan. Ilmeisesti pitkät esityöt olivat avanneet paikat niin hyvin, että itse ponnistus kesti papereiden mukaan 4 minuuttia. Itse en muista ponnistaneeni kuin kerran. Ponnistusvaihe taisi sitten olla niin rivakka, että pojalle venähti olkahermo. Sitä sitten kuntoutettiin kotiohjeilla muutama kuukausi - onneksi mitään pysyvää haittaa ei jäänyt. Muutama tikki piti laittaa minulle, mutta olin omasta mielestäni varsin hyvävoimainen synnytyksen jälkeen: kävin suihkussa ja kävelin omin jaloin osastolle. Kaiken kaikkiaan synnytyksestä ei jäänyt huonoja muistoja. Ainoa mikä ehkä hiukan huolettaa on mahdollisuus että uudellekin tulokkaalle tulee vastaava venähdys. Vakavat tapaukset vaativat leikkaushoitoa ja voivat aiheuttaa pysyvän vamman.
Meillä ei ole neuvolassa puhuttu mitään synnytys- tai perhevalmennuksista. Täällä ne taitavat olla suunnattuja ensisynnyttäjille. Sairaalaan voi käydä tutustumassa viikoilla 34-36 ja varauksen voi tehdä vasta kun 34 viikkoa on tullut täyteen.
Tsili kyseli vauvan asennosta. Ultrassa jokin aika sitten hän oli pää alaspäin (hyvä!), mutta sen jälkeen on ainakin pariin kertaan kääntynyt. Tällä hetkellä liikkeet tuntuvat niin kovasti alaspäin, että veikkaisin vaavin olevan nyt taas pää ylöspäin. TH lohdutteli minua viikolla, että vauvalla on vielä pitkän aikaa hyvin tilaa kääntyillä mieluiseen asentoon. TH koetti myös samalla itsekin tunnustella missä asennossa vauva on, mutta ei saanut selvyyttä. Kuulemma tämän jälkeen kaikilla käynneillä TH koettaa arvioida sitä.
Täytynee tästä jatkaa työn tekoa. Vaikka en halua jäädä kotiinkaan, niin ei tämä työntekokaan mitään herkkua ole. Ehkäpä minullakin on hieman raskauskyllästymistä, toivoisin että aika kuluisi oikein nopeasti ja vauva olisi jo täällä!
Juliaana + työnimetön 30+1
tupakoinnista... mä taidan sitten olla ainoa "pahis" täällä. No, oon tavallaan kyllä jo lopettanut, mutta silloin tällöin saatan polttaa yhden tai pari. Oiskohan tänä vuonna mennyt yksi pikkuaski. Sinänsä kyllä hyvä verrattuna siihen, että aiemmassa elämässä askeja olisi mennyt jo varmaan 12 isoa. Sellaisissa tilanteissa, kun ollaan vaikka yömyöhään juhlimassa tai kun menee hermo mieheen. Mutta opettelen pikku hiljaa kokonaan eroon. Mieskin tuntuu välillä polttavan vähän vähemmän. Päivittäin otan 1-2 nikotiinitablettia, mikä neuvolan mukaan ok.
Perhevalmennuksesta. Meillä oli Helsingissä näin:
1. kerta: marraskuun lopulla: raskausajan muutokset, mielikuvavauva ja parisuhde, seksuaalisuus ja vanhemmuus
2. kerta: helmikuun lopulla: synnytys, vaiheet, kivunlievitys, poikkeavat synnytykset, vauva- ja lapsivuodeaika
3. kerta: maaliskuun alussa: vauvan hoito ja vauvatus, imetys
4. kerta: maaliskuussa: synnytyssairaalaan tutustuminen itse varataan aika.
5. kerta: 2 kk synnytksestä: vauvaperheen arki, synnytys- ja imetyskokemukset sekä perheen tuki ja palevluverkosto
6.-8. kerta: 3-4 kk synnytyksestä : teemoja perheiden toiveiden mukaan
Ekan kerran oltiin, ja kai mä meen tokalla kerralla kattoo. Eka kerta oli vähän huono, kun ihmisiä oli niin paljon. Syyksi sanoivat, että 70 % muuttaa raskausaikana pois tältä alueelta (Kalliossa asutaan).
Jotenkin mua vähän ahdistaa ton tyyppinen yhteisherkistely ja -avautuminen. Mulle riittäisi vaan faktat pöytään (esim. kivun lievityksessä paljonko saa ja saako kun pyytää). Viimeksi miehen kanssa pyöriteltiin silmiä, kun alettiin puhua "mielikuvavauvasta". Toisille kai sopii paremmin. Lisäksi mietin, että oikeastaan mä en halua katsoa synnytysvideota etukäteen. Ja sitten kaikki vauvatukset ja masu-asukit saa mun ihokarvat pystyyn. Tuntuu, että noissa asioissa on vauvaihmisten aivot hapertunut. Mutta ken tietää, jos vaikka itse tulee sellaiseksi, että päivän kiinnostavin aihe on vauvan kakan väri.
Mutta nyt huiskis puiskis ja hommiin. Vaatekaappi odottaa siivoamista.
Jaksamisia vaivoihin! Kyllä tämä tästä,
Sande + Nyytti 29 + 2
olenkin ollut tiistaista asti saikkarilla kun maanantai iltana suppaili niin kovasti ettei voinut sohvaltakaan nousta. samainen lääkäri kokeili paikkoja kuin viimeksikin niin osasi arvioida hyvin. kuitenkaan muutosta ei hänen mukaansa ollut tullut viime kertaisesta.
vaikka härskille ja iljettävälle varmasti teistä kuulostaakin seurailen itsekin kokeilemalla kohdunsuun tilannetta. sillähän minä osasin pari viikkoa sitten mennäkin sinne lekurille tarkistuttamaan tilannetta, kun tiesin itse millainen ennen raskautta olleet paikat ja selvästi oli pehmeämmät. mitään oireita ei kummemmin ollut silloin.
huomenna menen kokeilemaan työntekoa. viikonloppu on vapaapäivät. ensi viikolla maanantai ja tiistai töitä ja taas pari vapaa päivää onneksi.
odotan jo kovasti ensi viikon torstaita kun pääsen ultraan mks:n. haluavat tarkistella tän raskauden tilannetta kun viimeksi oli se myrkytys. Jännä miten raskaudet voikin olla erilaisia. nyt suorastaan verenpaineet vaan laskee :)
vein kuitenkin isomman hoitoon eilen ja tänään vaikka kotona olinkin. sain ainakin varmasti levätä. tietenkin hoitopäivä oli lyhyempi kuin olisi ollut mutta kuitenkin. aluksi tuli huono omatunto mutta kun tytsi niin kovasti tykkää olla päiväkodissa niin mikä ettei. voisi miettiä josko äitiyslomasta lähtien laittaisi sen enintään 11pv/kk hoitoon jos vaan siellä on tilaa. Tuntuu tuommoinen 2,5v tarvitsevan jo sosiaalista toimintaa ja muutenkin toimintaa. jos hän ei sitten tykkääkään niin lopettaisi sitten.
tuosta vauvan muljahteluista mahassa: minä olisin nyt sitä mieltä että on pää alaspäin. tuntuu potkut navan yläpuolella muttei kuitenkaan ihan kylkiluihin. tänään oli selvä hikka tuolla pikkuhousujen alaosassa. onkohan pääs sitten siellä kun kävellessä hiukan pistelee. epäilisin näin mutta varmuudenhan saan viikon päästä.
tirppana rv29+1
Jep, elikkä sairaslomalla ollaan nyt tiistaille asti kunnes on neuvolalääkäri, piti mennä päivystykseen kun tiistaina en meinannu päästä edes töistä junalle asti kun tuntu et maha ratkee... on toki helpottanu kun saa lepäillä sillon kun siltä vähääkään tuntuu. Toki koira tuntuu aina saavan jonkun hemmetin ripulin kun oon ite saikulla ja aatellu et saa aamulla nukkuu pitkään, kitis ensin puol yötä, johon ilmeisesti mötkö reagoi, koska se kieppu sit sen toisen puolen yötä ja normaalisti en kyl yöllä tunne mitään vaan nukun hyvin, jos ei vessaan juoksuja lasketa. No eli siis tuloksena jo valmiiks kiukkunen aamu, lähin koiran kanssa toista kertaa parin tunnin sisään ulos ja koira kakkas, laitoin hanskoja taskuun ja odotin että täti menis meistä ohi, ettei koira kaada tai hyppää kohti kun loikkii pois umpihangesta ja tädin takaatulevat kaksi koiraakin pääsis meistä ohi, ilman että oon ite perseelläni hangessa ( koiralla siis juoksukin menossa ja on muutenkin aika raskaalla tuulella) ni täti huutaa kun on päässy meistä hyvän matkaa ohi ja joutuu huutamaan, että " nouki ne sieltä", samaa aikaa kaivelen taskun pohjaltani koiran kakka pusseja, pakko oli tarkistaa että huusiko täti todella mulle, ja joo täti toisti saman. AAArgh! Että otti hermosta.... Nekun on nykyään pienet asiat jotka sieppaa. Toki vastasin asiallisesti että niin ajattelinkin. Ymmärrän kyllä että toisia kiukuttaa koiran kakat, mutta oishan täti voinut ensin jäädä vaikka katsomaan meinaanko poimia ne... Tällä homerin mahalla kun ei enää hypätä keveesti hankeen ja kumarruta haipakkaan tahtiin. No siis valmis kiukku heti aamusta, kaiken lisäks on pari päivää suppaillu, toki nyt kun on ollu kotona ni ei niitä ihmeellisen kivuliaita.
Onneks mötkö liikkuu hyvin, joten se helpottaa oloa että ainakin on vauhtia siellä vaikka vauhti täällä ulkopuolella alkaa hidastumaan hidastumistaan. Jotenkin tuntuu että eiköhän tuo mun työssäkäynti oo nyt nähty, pari päivää pystyy olee, illalla toki on sit maha kovana.
Meillä meinas jäädä lapsivakuutus saamatta tälleen ennen laskettua aikaa, oltiin liian myöhään liikkeellä, tai siis väärä luulo vaikka niitä oli lukenu tossa paljon aikasemmin. No mutta onneks oon ollu Tapiolan asiakas kauan ja joustivat kun ei ollu monesta päivästä kyse, HUH!
Taidan mennä ottaa pikkunokoset, jos vaikka kirjottelee sit myöhemmin lisää... nyt kun koirakin tuntu rauhottuvan nukkumaan.
Satuilija ja mötkö rv 29+3 ( ainakin laskurin mukaan)
Heti alkuun onnittelut Sailorille tupakoinnista eroon pääsemisessä!!! Kukas muukin oli siinä samassa onnistunut (hitto kun blondi ei taaskaan muista nimeä), onnittelut jokatapauksessa molemmille!!
Mä jauhan vieläkin nikotiini purkkaa.. Säälittävää =( Tupakkaa en ole siis polttanut yli kahteen vuoteen, mutta onnistuin koukuttamaan itseni purkkaan ja varsinkin niihin mikrotabseihin.. Esikoisen imetyksen ajaksi jätin kyllä kaiken pois, mutta sen jälkeen aloitin purkan uudelleen.. Koomista koska mä en todellakaan syö sitä tupakan korvikkeena, sitä kakkaa en ole kohta kahteen vuoteen kaivannut yhtään!! Kai se nikotiini riippuvuus sitten on sama, söit purkkaa tai poltit tupakkaa. Koitan kyllä skarpata tästä eroon. 17 vuoden aktiiviura mullain oli tupakassa takana, huh!! Sen voin kyllä sanoa jo varmakksi että tupakkaa en enää ikinä tule vakituiseen polttamaan.. Ehkä joskus bilettäessä sitten?? Heh, eli siis joskus hamassa hamassa tulevaisuudessa jos silloinkaan. Ei oikein se haju enää iske.. Uskomatonta muuten miten sitä omaa lemuaan ei koskaan ajatellut silloin.. Nyt kyllä hävettää kun mäkin poltin esim aina autossa välittämättä siitä oliko mun kyydissä tupakoitsija vai ei ja hotellitkin varasin tietysti aina tupakoitsijoiden huoneella työreissuilla.. ymym. Ite en muuten ikinä suostuisi yöpymään tupakkahuoneessa kun en itse polta.. Mä olin kyllä melkoinen tupakkatyranni suorastaan! =). Onneksi kumminkin päätin lopettaa ennenkuin tiesin olevani raskaana.. Muuten mulla olis ollut varmaan tosi vaikea pysyä savuttomana imetyksen jälkeen..
Mä kyllä heräilen öisin tämän tästä, mutta saan onneksi unesta kiinni heti kun olen käynyt pissalla tai esikoista tutittamassa.. Tuntuu että olisin silti paljon pirteämpi nyt kuin pari viikkoa sitten vaikka kello soikin jo viiden aikaan. Muistelen että edellisen raskauden lopulla oli vastavaa. Toivottavasti tämä virkeys on pysyvä olotila!!
Nyt mun pakko jatkaa töitä joten palaillaan ja kivaa päivän jatkoa kaikille!!
Colatoffee 29+5 (jee, kohta paukkuu ne kympit mullakin :)