Kaveri tuli tänään lasten synttäreille
oman lapsensa kanssa, jolla oli aamulla alkanut kauhea yskä. Oli saanut tartunnan tutulta pari pv aiemmin.
Nyt suuttui minulle, kun sanoin, että olisi voinut kysyä etukäteen haittaako meitä ja että minua ottaa kyllä pattiin, jos meidän lapset nyt tämän taudin saa "synttärilahjana".
Kommentit (52)
Olikohan se peräti 8-10 infektiota vuodessa vai muistankohan ihan metsikköön. Sitäpaitsi lievät infektiot ovat vain hyväksi ja boostaavat immuniteettia, niin ei tule sitten vakavampia tauteja niin helposti. Pahimmat keuhkokuumeethan onkin juuri niillä jotka elävät ylihysteerisen suojattua ja desinfioitua elämää.
Kukahan lääkäri se kirjoittikaan, en nyt arvaa etten musita väärin, että lapsi voi hyvin kun sillä on päivittäin välillä vähän nälkä, vilu ja nenä vähän vuotaa. Eli kai tässä haettiin jonkin tyyppistä karaistumista.
Kuinka monella lapselle sen piti kerralla ostaa lahjat?
Jee, mitä vastauksia :).
Ja joku ihmetteli kuinka usein puhumme. No, keskustelemme tavallisesti mesessä päivitäin. Kaverillani on tapana "jutella" mesessä vaikken olisi koneellakaan, siis laittelee offline-viestejä tiuhaan.
Nyt ei ole tuon lauantai-illan jälkeen ensinnäkään ollut online pariin päivään, eilen ja tänään olen nähnyt online, muttei ole laittanut mitään viestiä. Eli todella epätavallista käytöstä häneltä.
Todennäköisesti lapsensa ovat kovassa räkätaudissa (kuten meidän), joten ei kehtaa "tunnustaa", että tulipa tehtyä ajattelemattomasti, kun tuli meille tartuttamaan. Mielenkiinnolla seuraan, kauanko hiljaiseloa jatkuu ;).
ap
räkätaudissa. Viime yö oli ihan tuskaa kahden heräilevän sairaan lapsen kanssa.
Lisättäköön hupaisana yksityiskohtana, että tämä kaverini murjottaa edelleen minulle, eikä ole kuulunut pihahdustakaan siltä suunnalta!
Kyllä ihan peruskäytöstapoihin kuuluu varmistaa, onko tervetullut, jos ei ole täysin kunnossa. Peruskäytöstapoihin kuuluu myös olla loukkaantumatta, jos isäntäperheessä syystä tai toisesta ei *juuri silloin* haluta tartuntariskiä ottaa.
Mä oon kans kai aika nipo, mutta en halua kipeitä lapsia kylään, enkä vie omiani.
Itse aina ilmoitan, jos kylään menossa tai joku tulossa, että meillä räkä valuu (jos siis valuu). Minusta se on ihan peruskohtelias tapa.
Olisi tosiaan voinut soittaa ja kysyä haittaako yskä ja nuha ja jos on oikein paha (yskä ja nuha) niinkuin kirjoituksestasi ymmärsin niin olisi voinut sanoa että tulette joku muu päivä sitten kun tauti mennyt ohi.
kuuluu kyllä ihan peruskäytöstapoihin ilmoittaa kylääntuleville että miellä on sitten tällaista nuhaa tms, ja samoin varmistaa jos on menossa kyläilemään ettei isäntäperhettä haittaa meidän Maijan yskä tai vuotava nenä.
Itse en yskä/nuha/kuumetauteja pelkää mutta ymmärrän hyvin jos joku haluaa niitä välttää.
Jos käytte kaupassa/tarhassa/koulussa voitte saada taudin sieltä joka päivä. Aina joku räkä/nuhanenä on kosketellut esim kaupassa hedelmiä tarhassa leluja tms.. Yskiviä ja röhiviä ihmisiä on joka puolella jos ette eristäydy neljän seinän sisälle.
Jos omien lastensa terveydestä huolestunutta vanhempaa haukutaan täällä nipoksi niin ei iheme että nytkin norovirus jyllää täällä Länsi-Suomessa iloisena ihmisestä toiseen.
Kaupoissa ja muualla voi itse pitää hygieniastaan huolta, jos haluaa, mutta jos joku idiooti tuo tautisen lapsensa synttärikekkereille niin siinä on vähän pakkotilanne. Pistää ulos tai kärsiä. Kotonaan synttärijuhlien keskellä ei oikein voi olla desinfioimasa/ putsaamassa paikkoja kun räkätautinen muksu läästii joka paikkaa. Mä en olis tommosen kaverin kanssa tekemisissä ennen kun se pyytäis anteeksi.
Kiva jos olis esim. astma tai muu perussairaus ja tuo räkätauti vois olla hyvinkin rankka kyseiselle lapselle ja koko perheelle tai immuunipuutossairaus jne.
Levittää nyt tautia tahallaan. Kiva, kun lapsi yskii päin yms. Meille on ainakaan turha tulla kipeenä vauvaa tartuttamaan, viimeksi kun oli flunssa niin se oli paha (6kk ikäinen). Ja kyllä, me kyläilemme emmekä jumita kotona tautipelkoisina. En vaan ymmärrä tuota tahallaan levitystä!
muina miehinä.
Kysyin sitten missä on viikon luurannut jne., niin loppujen lopuksi sain kuulla olleeni hirveä kusipää jo pitkään kaverin mielestä jne.
Aikamoista ryöpytystä, syytti minua mm. siitä, että hän tuntee negatiivisia tunteita nuoremman lapsensa isää kohtaan MINUN takia.
ap
ihmiset joilla ei ole mitään ongelmia pienten nuhien kanssa, niin eivät ymmärrä astmaatikon elämää. Mä en pelkää tauteja, mutta en myöskään niitä hakemalla halua hakeakaan!! Kuopus on suht pieni vielä ja ihan koko ikänsä sairastanu. Saa ihan kaikki mitä liikkeellä on. Välillä hänen kohdallaan jää jopa kauppareissut väliin, että ei aina olis kipeenä! Itse voin ne taudit tuoda kaupasta hänelle, mutta kaikista pahimpaan aikaan vältämme hänen kanssaan suuria ihmispaljouksia.