Mitä mieltä isoäidistä, jolla suosikkilapsenlapsi?
Kun isoäidillä on kylässä useita lapsenlapsia ja kun tämä yksi suosikki saapuu paikalle, onkin muiden aika poistua. Jotenkin loukkaavaa ja hämmentävää, ja eikö olisi mukavakin että serkukset saisivat olla isoäidin luona kylässä yhtaikaa leikkimässä. En vain tiedä miten puuttua asiaan koska tämä kuvio on vallinnut alusta asti.
Kaikki nämä lapsenlapset ovat alle kouluikäisiä.
Kommentit (13)
Yksi vaan huomioidaan, se ensimmänen lapsenlapsi. Kellään muulla ei sitten olekkaan väliä. Ollaan niin kauan kiinnostuneita kun tämä suosikki saapuu. Kyllä välillä ottaa pannuun.
taisit hieman kärjistää vai mitä tarkoitat poistua? Onko kenties lapsesi olleet isovanhemmilla jo pari päivää ja nyt ois serkkujen vuoro??? Täysin ymmärrettävää, ettei välttämättä isov. jaksa enää 100 % lastenlapsiaan vaan haluavat vuorotella. Onhan se mukavaa lapsillekin näin saavat enemmän huomiota. Lapsellista loukkaantua.
Mummot kävivät jo vauva-aikana nukuttamassa päiväunille ja jopa syöttämässä purkkiruokia keskellä päivää tälle lapselle kun vanhemmilla oli jotenkin pallo hukassa. Kyseessä täysin perusterve lapsi joka oli vielä tuolloin vanhempiensa ainut. Toinen vanhemmista oli kotona, toisella oli aika leppoisa päivätyö.
Sittemmin lapsenlapsia on tullut lisää ja muista lapsista näiden vanhemmat ovat ottaneet aivan normaalin aikuisen vastuun ilman joka väliin tunkevien mummojen apua. Mutta tämä ensimmäinen lapsenlapsi on yhä hyvin erikoisessa asemassa, ja olen helpottunut, että oma jälkikasvuni saa ihan tavallisen "perushuomion"...
en ole loukkaantunut, enkä naiivikaan tavalla, jota yrität minulle jostain syystä tarjota.
Kyseessä siis esimerkiksi tavallinen 2-3 tunnin kyläily isoäidin luona, ja muut lapsenlapset joutuvat sananmukaisesti poistumaan ulko-ovesta, kun suosikki saapuu kylään.
Luulin että viestistäni tämä oleellinen jo ilmenikin mutta tässä nyt siis rautalangasta.
ap
ihan mukavaa. Oikeasti lapset saavat SISARUSTENSA KESKEN JAKAMATONTA AIKAA, mistä tiedät ettei AIKUISETKIN HALUA KESKUSTELLA ESIM. ILMAN SINUA. Kysy heiltä suoraan! Epäilen edelleen ettei he jaksa edelleenkään useampaa kiljuvaa lasta vaan näin jakavat laatu-aikaa lastenlasten kanssa.
tapauksessa lapsilla on sisaruksia? ja ihme huutamista.
joka tap minusta ap:n mainitsema tapaus on melko outo. käsitän että vaikea puuttua ehkä suoraan. mutta ei tollanen kovin kiva isoäiti ole.
vai pitäisikö munkin junttimaisesti huutaa että mut varmasti kuullaan ETTÄ MULLA ON NYT KUULKAAS MIELIPIDE :)
Meillä tilanne ei nyt sentään ihan sellainen ole, mutta kylläkin se että isovanhemmat välittävät kahdesta lapsenlapsestaan mutta eivät kolmannesta eli meidän lapsesta. Tähän on kaksi syytä, jotka vaikuttavat toisiinsa: ensinnäkin minulla on vähemmän läheiset välit heihin kuin sisaruksillani, joten he tapaavat enemmän sisaruksiani ja näin ollen ovat ehtineet kiintyä kunnolla heidän lapsiinsa, toisin kuin minun. Ja koska he ovat näille lapsille tuttuja ja rakkaita, yhdessäolo on helppoa ja mukavaa. Kun taas meidän lastamme he näkevät niin harvoin, että lapselle he ovat vieraita ihmisiä joita hän vähän jännittää, ja he kokevat lapsen "torjuvana". Ovat siis esim. sanoneet etteivät uskalla hoitaa minun lastani, koska hän suhtautuu heihin niin varautuneesti. Ja kun he eivät koskaan hänen kanssaan oikein ole tekemisissä, heistä ei koskaan myöskään tule tuttuja joihin lapsemme osaisi suhtautua "asianmukaisen rakastavasti".
Minulla on tästä aika paha mieli, koska tiedän että koko noidankehän alku ja juuri on se etten minä ole onnistunut omassa suhteessani vanhempiini. Välit eivät ole varsinaisesti huonot, mutta eivät hyvätkään.
koska tiedän että koko noidankehän alku ja juuri on se etten minä ole onnistunut omassa suhteessani vanhempiini
lapsiinsa, ei toisinpäin. Aikuisella on aina vastuu!
Toisista lapsenlapsista kerrotaan kaikki asiat maan ja taivaan väliltä kun käydään harvoin kylässä. Kerrotaan miten oltiin katsomassa sitä ja sitä tapahtumaa, jossa nämä lapsenlapset oli (meidän lasten tapahtumat ei kiinnosta), kerrotaan miten ovat paljon yökylässä (meidän lapset pääsee harvoin, vaikka "heistä ei ole vaivaa"- mummon sanoin), kerrotaan mitä kaikkea on toisen lapsen lapsille tullut ostettua ("teidän lapsille ei ostettu, kun ei sitä kaikille ole varaa ostaa").
Suoraankin on mummo sanonut että toiset lapsenlapset tuntuu läheisemmiltä, että mitäpä siihen voi paljon lisätä. Etäisyyttä ei mummolaan ole sen enempää, mutta kun mummo kokee näin, niin esim. isommat lapset ei enää mielellään mene käymään mummolassa. Itse on koitettu olla neutraalisti, eikä puhuta mummosta ikävään sävyyn, yritetään pitää välejä ja kertoa lasten kuulumisista, ne eivät vaan tunnut kiinnostavan mummoa.
ja tollaset mummelit on takuulla myös omien lastensa kohdalla harrastaneet "suosikeita"
tuohon ei ole.