Neuvolakortin mukaan vauva nousee itse istumaan 5-8kk iässä, kuinka
monen vauva oikeasti on jo tuon ikäisenä noussut??? Siis kyse ei ole siitä, että istuisi tuetta kun laitetaan istumaan vaan että itse nousee avustamatta lattialta istumaan.
Ihmettelen tätä, koska meidän tyttö nyt 9kk on kaiken muun tehnyt neuvolakortin mukaan tosi ajoissa, mutta oppi nyt vasta istumaan, eli HUOMATTAVASTI keskivertoa myöhemmin.
Onko tuossa joku virhe vai onko istumminen meidän tytön "vaikea pala"?
Kommentit (60)
saati että nousisi itse istumaan.
Mitä tuokin sitten tarkoittaa..
Riittääköhän jonkunnäköinen käsiinnojamisasento.
En ole kenenkään kolmen lapseni kortista ruksannut tuota kohtaa. Mun mielestä se on hassu. Sitten kun ovat kunnolla kontanneet, ovat voineet peruuttaa istumaan tms...
Mut mun mielestä se vähän eri. Koskaan neuvolassa ei ole puhuttu asiasta.
Keskimmäisen ja nuorimmaisen kanssa ollaan käyty fysioterapiassa, ja nuorimmaisen kanssa juuri siksi, kun 8kk iässä ei tullut vielä heijasteita istuttaessa. Eli ei tietenkään istunut (lähellekään), muttei heilauttanut kättään "kuin tukea ottaakseen". Kuitenkin kehitys meni ihan normaalien rajoissa.
Mutta tämä samainen hurjapää, myös nousi seisomaan tukea vasten 6kk, ja konttasi 5kk
poika oli 6kk ja viikon vanha, kun nousi istumaan. Konttaamaan lähti seuraavana päivänä ja seisomaan nousi pari päivää vajaa 7kk. Kävele ei vieläkään ilman tukea, ikää nyt 1v 1kk.
tarkoittaako se sitä että lapsi osaa mennä itse tyylillä millä hyvänsä istumaan, vaikka sitten seisomasta läsähtää istumaan vai pitääkö nimenomaan vaikkapa makuuasennosta nousta suoraan istumaan?
Ja sanoisin kyllä, että poika nimenomaan nousi istumaan. Konttausasennosta "keikautti" itsensä pystyyn.
sitä, että lapsi esim. konttausasennon kautta NOUSEE istumaan. Siis lattiatasosta. Meillä kaikki lapset oppineet sen tosi myöhään, n. 8-10kk vanhoina.
tarkoittaa sitä, että vauva on tasaisella alustalla selällään ja siitä ilman apua ja _pelkkien vatsalihasten_ avulla nostaa itsensä istumaan.
Tämä on se oikea tapa, silloin vasta voi merkitä ruksin korttiin.
nousee itse istumaan. Useammin tuossa iässä saatetaan harjoitella pelkkää kierähdystä...
Vanha ketju, mutta kun aiheesta kyseltiin, niin meillä tuo vauva tosiaan oppi itse nousemaan lattialla istumaan alle kuuden kuukauden ikäisenä. Konttasi siinä iässä ja kontiltaan kääntyi istumaan ihan omatoimisesti lattialla.
Meillä kolmonen oli 7kk ja lähti kanssa saman tien konttaamaan, muita en edes muista.
Kolmonen vaan jäi mieleen, kun oli niin erikoinen tyyli punnertaa itsensä istumaan.
Käveli 13 kk iässä, nelonen käveli tasan 1-v päivänään.
No ei meidän lapsen neuvolakortissa tuollaista ole... Oli että 9kk ikäisenä viimeistään nousee. Meillä tyttö nousi 9,5kk ikäsenä.
neljästä lapsesta kolme on alkanut itse istumaan 5 kk iässä. Yksi ei, mutta hänellä on neurologisia ongelmia ja kävelykin alkoi vasta 2 v iässä
Kyllä istuskeli jo itse tuossa iässä kun käveli jo 7kk:n iässä tukea vastenkin.
Minulla nyt 7kk vauva, ei todellakaan osaa istua. Tuettuna istuu jotenkuten, mutta esim. syöttötuolissakin istuminen on aikamoista hetkumista puolin ja toisin. Siispä meillä syödäänkin vielä pääasiallisesti sitterissä... Alkuun vauva oli tosi aikainen, kannatteli päätä jo viikon ikäisenä ja oli muutenkin jäntevä, mutta siihen se vauhti sitten jäikin. Nyt 7-kuisena peruuttelee, kierii ja pyörii navan ympäri. Tuntuu hullulta, miten joidenkin tämän ikäiset vauvat seisoo, kävelee tuettuna jne. Oma likka vaan koukistelee jalkoja, kun yritän seisottaa häntä :D Ihme kilpailua muutenkin, että kenen vauva tekee ja mitä.
Meillä esikoinen nousi istumaan 7 kk iässä. Kävelemään hän lähti kuitenkin vasta 1 v 2 kk iässä, joten ei ollut muuten mitenkään kehityksen kärjessä.
Itse käsittäisin, että vauva tietoisesti kankeaa itsensä istualleen tavalla tai toisella. Ehkä nyt kumminkin seisooltaan istualleen tipahtamista ei kuitenkaan lasketa tähän.
Meillä menneet itse istualleen 6kk iässä, mutta molemmat myös kontanneet ja nousseet tukea vasten seisomaan 6kk iässä. Esikoinen käveli tukea vasten 7kk, mutta ilman tukea "vasta" 12kk. Nyt toka kävelee muutamia askelia ilman tukea ja ikää on 10kk.
Minä muistan, kuinka yritin aina laittaa esikoistani vaunuihin nukkumaan, jotta saisin itse lenkkeillä raikkaassa ulkoilmassa päivittäin päiväuniajan 1-2h JA vauva vaan veti itseään vaunukopan laidoista puoli-istuvaan asentoon vaunuista ulos nähdäkseen jostakin reilusta 4kk:sta eteenpäin.
Eihän siinä voinut millään temmolla lenkkeillä, kun toinen sit hetkui ja heilui "istumassa" laidoista tiukasti roikkuen. Aina sama, vaikka yritin lähteä vaunutteleen väsy-hetkellä ja sisällä olisi samoihin aikoihin nukkunutkin. Sisällä ei vielä noussut istumaan noin aikaisin, koska ei tarvetta eikä tuollaista luontaista tukea kuin vaunukopan reunat.
Ei siis voinut mennä äidin vauhtilenkkejä. Vauva piti sit tukea tyynyllä istumaan ja hiljalleen kuljettiin maisemia ja muita liikkujia katsellen.
Meillä 3/3 lapsesta istunut 5kk ikäisenä niin että noussut itse istumaan.